User Käyttäjä Salasana  

lauantai 7.6.2025 / 18:33
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelma hd:n installoinnissa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ongelma HD:n installoinnissa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Kanakotka
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 20:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tilanne on tämä, ostin juuri uuden HD:n, koska tila ei oikeen 40gb riitä kaikkeen...

Minulla on kaksi master/slave IDE kaapelia koneessa, 4pin kaapeleita vaikka muille jakaa.

Olen kokeillut nyt miltei jokaista mahdollista yhdistelmää, jopa ottanut DVD aseman IDE kaapelin ja lykännyt sen tähän HD:seen mutta sekään ei tunnu auttavan.

Kaveri (amerikkalainen) sanoo että voi olla 'jumper' liitännöistä kiinni, mutta hänen kuvailemia liitäntöjä koneessa ei ole.

Kumma kyllä, laitehallinta ja BIOS tunnistavat laitteen, mutta oma tietokone kansiossa sitä ei ole, eikä DOS löydä sitä.

Mitä tehdä? Kiitos jo etukäteen.
pkaksp
Moderator
_
13. heinäkuuta 2005 @ 20:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se jumpperointi on siinä kovossa. Jos kovo on ensimmäisenä kaapelissa, niin se on silloin MASTER. Jos taas toisena, niin silloin SLAVE. Eli asetat jumpperin tuon mukaan ja kovon ohjeiden mukaan. (jumpperointiohje on yleensä merkitty kovon päälle)

Mikäs käyttis on kyseessä? Ja mille tiedostojärjestelmälle kovo on alustettu? Vai onko sitä alustettu?

Edit: ja minkä kokoinen tämä uusi kovo on? voi olla että koneesi ei esim. ymmärrä liian suuria kovalevyjä ilman bios päivitystä tai jotain apuohjelmaa joka "rikkoo" tuon biossin rajoituksen
Edit2: tuossa kovon asennus ohjeessa vielä jotain siitä jumpperoinnista(eli siltauksesta) http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla02/pi/asennusapu.net/kovo...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. heinäkuuta 2005 @ 20:45

Kanakotka
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 20:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Käyttis on Windows XP Laitehallinta sanoo että se on alustamaton.

Kovo on 160gb, ja tietääkseni ei pitäisi ylittää mitään rajaa...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. heinäkuuta 2005 @ 20:49

Recil
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 20:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen 2 lisäkovoa lykkinyt koneeseeni ja aina ollut alussa sama homma, bios ja laitehallinta kylla tunnistavat sen, mutta käyttöön sitä ei saa suoraan. Kokeileppa huviksesi windowsissa omatietokoneesta hiiren oikealla, siitä hallitse ja levynhallinta. Sieltä voit ottaa levysi käyttöön ja alustaa sen. Saatan olla väärässä mutta itselläni tilanne hoitui juuri tuolla eikä vilkaiseminen kauaa kestä.
Kanakotka
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 20:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hmm, tuolla levynhallinnassa se näyttää punaista ympyrää jossa keskellä valkoinen viiva...

Kyllä se sen levyn löytää, mutta en tiedä miten sen voisi 'aktivoida' :F selailen valikkoja.

Ainiin, pkaksp, tuota siltausta en oikein tajunnut, pitäisikö ne 'sillat' olla kovossa kiinni?, olen suht varma että ne eivät olleet siinä kiinni.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. heinäkuuta 2005 @ 21:10

Recil
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 21:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koita lisää looginen asema, hiiren oikealla kovon kuvasta tai suoraan alusta, en muista tarkkaan kun tuosta jo yli vuosi aikaa.

Niin ja levynhallintakuvakkeesta voit päivitellä/tarkistaa asemien tilannetta uudelleen.

Siltauksia en itse koskaan joutunut säätämään, biossista vain olen vaihdellut masterien/sleivejen paikkoja. Luulisin että toimii suoraan siinä kunnossa kun otit sen pakkauksesta, vilase vielä vaikka biossista onko se tunnistettu primary slaveksi/secondary slaveksi vaiko secondary masteriksi.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. heinäkuuta 2005 @ 21:16

Kanakotka
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 21:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitoksia paljon, Recil. Näyttäisi nyt toimivan :)
Recil
Junior Member
_
13. heinäkuuta 2005 @ 21:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eipäs mitään, kerrankin sai auttaa eikä olla autettava :D
pkaksp
Moderator
_
14. heinäkuuta 2005 @ 03:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Siltauksia en itse koskaan joutunut säätämään, biossista vain olen vaihdellut masterien/sleivejen paikkoja. Luulisin että toimii suoraan siinä kunnossa kun otit sen pakkauksesta,
Tuo riippuu täysin siitä että mihin sen kovon laittaa. Yleensä kovo on paketista suoraan otettuna MASTER.

@Kanakotka:

Eli siis se jumpperi on sellainen pieni muovinen palikka siella kovon päädyssä joka yhdistää 2 pinniä keskenään. Tämän palikan paikkaa vaihtamalla saa kovon muutettua joko MASTERiksi tai SLAVEksi.

Emolla on 2 IDE-väylää. Primery IDE ja Secondary IDE. Jos kovo tulee jompaan kumpaan väylään ensimmäiseksi laitteeksi kaapeliin, niin silloin se jumpperoidaan masteriksi. Jos se tulee taas toiseksi laitteeksi jompaan kumpaan kaapeliin, niin silloin se jumpperoidaan slaveksi.

Kolmas vaihtoehto on laittaa jumpperi CABLE SELECTED tilaan, jolloin kone itse huomaa kumpi on masteri ja kumpi slave, mutta tätä en suosittele käyttämään koska omien kokemuksien perusteella tuo ei aina toimi.
Senior Member

7 tuotearviota
_
14. heinäkuuta 2005 @ 04:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kyllä se vika yleensä on jos ei kovo tunnistu niin jumpperoinnissa, mutta olipa minulla sellainenkin ongelma kun ostin vanhaan koneeseen 250Gb:n ATA kovon niin eipä tunnistanu XP sitä..no päivittämällä bios ja SP 1 niin johan alko toimimaan..

AsRock Z68 Pro3 \i5 2500K+ Artic Cooling Freezer Pro 13\ MSI GTX580 Twin Frozr II \8Gb DDR3 1600MHz\ Spinpoint 1TB \BitFenix Shinobi + XFX 650W
Mainos
_
__

_
kkuula
Senior Member

6 tuotearviota
_
14. heinäkuuta 2005 @ 06:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
pitää myös muistaa osioida se levy ensin ennenkuin voi alustaa (formatoida) sen.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelma hd:n installoinnissa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy