User Käyttäjä Salasana  

perjantai 10.1.2025 / 09:52
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > blender suse 9.3
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Blender Suse 9.3
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member

2 tuotearviota
_
18. heinäkuuta 2005 @ 10:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli miten minä saan Blenderin Suse 9.3een. Tuolta voi ladata lähdekoodina koko paketin http://www.blender3d.com/cms/Blender.31.0.html ,mutten osaa kääntää koodia Suselle luettavaan muotoon, enkä edes tiedä mikä tiedosto noista on oikea. Tähän mennessä olen avannut vain noita helppoja .rpm paketteja, ja kun olen koittanut asentaa jotain .tar.bz-tyyppistä niin en ole koskaan onnistunut.
Joten voisiko joku guru antaa minulle mahdollisimman selkeät ja mieluiten yksinkertaiset ohjeet, miten se paketti käännetään sitten. Kiiiitos paljon etukäteen.
Moderator

7 tuotearviota
_
18. heinäkuuta 2005 @ 11:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
eli pura eka:
tar xvjf paketti.tar.bz2
mene hakemistoon minkä se luultavasti purki
cd /hakemisto/minka/ehka/purki
sitten tarkasta onko kaikki tarvittavat kääntäjät jne. asennettu
./configure
sitten jos se menee läpi:
make
sitten viimesenä asennetaan roottina paketti:
su
*salasana*
make install

lunix
Senior Member
_
18. heinäkuuta 2005 @ 13:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Eli miten minä saan Blenderin Suse 9.3een.
Mitä vikaa on jakelun blender versiossa?
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.3...
Member

2 tuotearviota
_
18. heinäkuuta 2005 @ 21:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No katos. Tuolta jakelustahan se löytyikin en tajunnut ensin vain katsoa tarpeeksi tarkkaan. Kiitos mahdottomasti. Asennetaanko nuo muutkin .tar.bz(ja tuon tapaiset) samalla tavalla. Tuo ei todellakaan näyttänyt vaikealta :D
kuassa
Suspended due to non-functional email address
_
19. heinäkuuta 2005 @ 07:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä, tuo on se perustapa kääntää paketteja. Ei todellakaan vaikea. Suurimman osan paketeista pitäisi mennä suoraan tuolla mainitulla tavalla.

Ainoaksi ongelmaksi voi tulla joittenkin kirjastojen riippuvuudet tai joittenkin puuttuminen mitä nuo ohjelmat tarvitsevat.

Jotkut ohjelmat tarvitsevat kehitys version(dev) noista kirjastoista että ne voidaan kääntää ja niitä ei yleensä ole asennettu valmiiksi jos niitä ei erikseen hae.

Mutta riippuuvuudet onkin se todellinen ongelma johon joissain tapauksissa voi törmätä. Kun jokin ohjelma tarvitsee tietyn kirjaston version, toinen ohjelma voikin vaatia toimiakseen itsestään uudemman version ja muita uusia kirjastoja jotta on yhteensopiva tuon tietyn kirjaston kanssa. Tuosta voi tulla kierre. Siksi useimmissa linux jakeluissa onkin pakettien hallinta, jotta ei tulisi joka toinen paketti sellaisia ristiriitoja. Olen kumminkin itse aika harvoin törmännyt kyseiseen ongelmaan.

Abit UL8 Athlon 939/64/3000+ Vista Premium Home
Asus A7V8X Deluxe Athlon XP 2200+ Windows XP Home
AsRock 939 DualS Athlon 939/64/3200+ Ubuntu Feisty64bit
Mainos
_
__

_
Member

2 tuotearviota
_
19. heinäkuuta 2005 @ 09:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kiitos kovasti, luulin ennen että tuo kääntäminen on aivan mahdotonta puuhaa mutta kyllähän tuo onnistui :p
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > blender suse 9.3

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy