User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 8.6.2025 / 23:42
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > asus p4p800-e deluxe emo ja raid ajuri ongelma?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Asus P4P800-E Deluxe emo ja raid ajuri ongelma?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Tarez
Member
_
21. heinäkuuta 2005 @ 11:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo ostin tässä taannoin otsakkeen mukaisen emolevyn. Ja nyt on ilmennyt ongema, että asensin tuohon tässä raid ajurin, niin Winukan laite hallinta herjaa tuota WinXP Promise Fast Trak378(tm) Controlleria näin "Laitetta ei voi käynnistää. (Koodi 10)".

Sitten aattelin poistaa ja asentaa tuon laitteen uudelleen, vaan eipä onnistunut Herja kuului "Ohjattua laitteen päivittämistä ei voi jatkaa, ohjattu toiminto ei löytänyt ohjelmistoa, joka sopisi laitteelle paremmin kuin parhaillaan asennettuna oleva ohjelmisto."

Eli onko mulla biosissa joku asetus päin p...tä, vai mistä moinen johtuu?

Tarkoitus ei oo käyttää mitään Raid toimintoa vaan saada tuo ylimääräiseen ide väylään asennettu kovo näkyviin ja käyttöön.
Staff Member

32 tuotearviota
_
21. heinäkuuta 2005 @ 12:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
BIOS:ista RAID varmasti päällä?
http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P4P800-E...
tuolta haettu uudehkot ajurit?
Tarez
Member
_
21. heinäkuuta 2005 @ 14:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Toi Raid on mulle melko hepreaa. Miten on kun Biosista laittaa tuon Raidin päälle, niin alkaako Windows muuntaa näitten kovojen tiedostoja Raid yhteensopiviksi?

Ostin tämän emon käytettynä ja edellinen omistaja oli ilmeisesti käyttänyt raidia koneessaan. Enkä huomannut noita asetuksia muuttaa Default Settings muotoon, sittenpä formatoin 200gigasen kovon C aseman(10Gt) tyhjäksi ja asensin Wintoosan. Ensimmäisellä Winukan käynnistuksellä tuli siniseen ruutuun kaikkia tiedoston muunto juttuja (mirroring, yms.)ja näyttipä siltä, että pari 40gigasta asemaa olisi häipynyt taivaan tuuliin.

Sitten vaihdoin nuo Bios asetukset Defaultiksi eli Raid pois päältä ja yritin asentaa Wintoosan uudelleen,eipä suostunut Windows käynnistymään ollenkaan herjasi vaan jotain liian pienestä näennäismuistista ja tilttasi.

Mulla oli onneksi 10 Giganen kovo vielä varastossa asensin Winukan sekä Neron sille ja sain kuin sainkin(töin ja tuskin) nuo isomman kovon tiedostot pelastettua.

Sittenpä Formatoin tuon koko 200gigasen ja asentelin systeemit siihen. Nyt toimii, mutta yhä olis tarve saada pari PATA kovoa kiinni tuohon.

Ajurit näyttäs olevan uusimmat mitä on tarjolla.
Tarez
Member
_
21. heinäkuuta 2005 @ 16:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tota manuskaa tässä vähän tutkailin, niin sieltä löytyis kaksi Bios asetusta jotka vaikuttai raidiin.

Configure SATA as RAID [default No]
This field configures the SATA to function as an IDE controller or RAID. Configuration options: [yes, no)

Operating mode [default RAID]
Allows you to set the system operating mode. Configuration options: [RAID, IDE]

Eli kummankohan noista uskaltaisi tyrkätä päälle, ilman että tiedostot alkais muuntua?
Staff Member

32 tuotearviota
_
21. heinäkuuta 2005 @ 17:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kun kone käynnistyy niin siinä pitäisi näkyä se Promise Fast Track raid homma ennenkuin koneen käynnistys etenee, siinä CTRL+H painamalla pääsee niitä asetuksia muokkaamaan (tuo näppäinyhdistelmä voi vaihdella mutta se lukee siinä ruudulla), käynnistää vaikka ilman levyä ja kattoo ettei mitään ole siellä päällä.
Advanced -> Onboard Promise Controller = Enabled
saattaa olla esim. tuollainen se RAID:in päälle laittaminen BIOS:issa.
Tarez
Member
_
22. heinäkuuta 2005 @ 11:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo uskaltauduin laittaan tuon Raid systeemin päälle tuolta Biosin advanced osiosta. Ei tapahtunut mitään dramaattista, tuo virhe ilmo hävis vaan tuolta laite hallinnasta.

Mutta ei tuo kiintolevy joka on nyt kytkettynä tohon Raid porttiin näy vieläkään Wintoosassa?
Tuolla Promise fast track systeemissä se kyllä näkyy.

Onko tää Asus niin hölmö lankku, että täytyy oikeen luoda tuo Raid systeemi, jotta Windows tuohon kytketyt kovot näkisi.
Mulla on aiemmin ollut Abitin ja Epoxin Raid emot ja kumpikin ymmärsi tuohon porttiin kytkettyjen levyjen päälle ilman Raidin luontia.

Vai onko mulla tyhmällä maalaispojalla vieläkin joku asetus päin persettä?
Staff Member

32 tuotearviota
_
22. heinäkuuta 2005 @ 17:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
käynnistä -> suorita -> Diskmgmt.msc
näkyykö tuolla se kovalevy?
Tarez
Member
_
22. heinäkuuta 2005 @ 18:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei näy :-(
storaenso
Junior Member
_
23. heinäkuuta 2005 @ 08:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://koti.mbnet.fi/wemmi/t%e4llanen.bmp
mulla näkyy tollanen laitehallinnassa, mikä toi raid juttu yleensäkin on ja mihin sitä tarvitaan? mulla on kaksi kovoa liitetty sata liittimillä tonne emoon Asus P4P800-E Deluxe.
Tarez
Member
_
23. heinäkuuta 2005 @ 09:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla näkyi ihan sama juttu laitehallinnassa, ennen kuin vaihdoin biosista advaced sivulta "Operating moden IDE:stä RAID:iin.

Toi RAID on joku varmistus juttu, jos kovo kilahtaa niin tiedot on tallella toisessa kovossa....Oonko oikeassa vai en? Kertokaa viisaammat:-)

Tarkoititko Storaenso, että sulla on nuo kaks SATA kovoa kytkettynä koko järjestelmään, jolloin sulla on varmaan kyketty ne noihin ensisijaisiin SATA liittimiin?
Vai tarkoititko, että sulla on muitakin kovoja koneessa ja pari SATA kovoa on liitetty noihin SATA RAID liittimiin?

Jos sulla on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin näkyykö nuo kovot laitehallinnassa? Mulla ei nimittäin näy tuo yksi PATA kovo laitehallinnassakaan.
Staff Member

32 tuotearviota
_
23. heinäkuuta 2005 @ 15:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://fi.wikipedia.org/wiki/RAID_(tietotekniikka))
tuolla tuo RAID selitetty hyvin.

Koitas laittaa tuo Operating mode IDE:ksi.
storaenso
Junior Member
_
23. heinäkuuta 2005 @ 16:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
juu elikkä mulla on vaan noi kaksi kovoa mitkä on kytketty sata liittimillä ei muita elikkä jos siis hommaan lisää kovalevyjä niin sitten tarviin tuon raid jutun?
Staff Member

32 tuotearviota
_
23. heinäkuuta 2005 @ 19:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
storaenso: tuossa emolevyssä löytyy vielä 2xIDE paikat jotka ei mene RAID ohjaimeen, niihin saa 4 x ATA kiintolevyä kiinni. RAID ohjaimeen saa kiinni 2 x SATA kiintolevyä ja 2 x ATA kiintolevyä. Eli jos SATA levyjä hommaat niin RAID käyttöön.
Tarez
Member
_
23. heinäkuuta 2005 @ 21:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo oon kokeillut laittaa IDE:n päälle biosista, just sillon näkyy toi kovo siinä promise buutti systeemissä ja ilmestyy tuo virhe ilmo tuonne laitehallintaan.
Biosin RAID asetus päällä laitehallinnassa on kaikki OK, muttei vaan näy wintoosassa tota kovoo joka on kytketty tohon ko. liittmeen.
Tarez
Member
_
24. heinäkuuta 2005 @ 13:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No niin johan ongelma ratkes. Tuolla laitehallinnassa kun oli se virhe ilmo päällä siinä controllerissa, ja sille ei nuo RAID ajurit kelvanneet. Niinpä kokeilin tarjota sille tuota SATA ajuria. JA A`vot johan rupes Wintoosa näkemään kovon :-)
Siinä SATA ajurin kyljessä on varmaan tuo IDE ajuri myös.
Kiitos sulle Agent 007 kun jaksoit vastailla meikän tyhmiin kysymyksiin.

Tuli vielä mieleeni kysymys tuota emoa koskien. Eli te joilla on tuo sama emo, niin oletteko käyttäneet tuota Windowsissa toimivaa Bios päivitys ohjelmaa ja onko se toimiva peli?
Mainos
_
__

_
jhvisto
Member

2 tuotearviota
_
25. heinäkuuta 2005 @ 09:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ei kannata päivittää jos ei ole jotain vikaa, tai päivitys tuo jotain uutta hienoa toimintoa.. itellä on sama, ja ikinä en ole käyttänyt päivittäjää, tosin testannut olen että se imuttaa päivityksen, mutta sama juttu siinä on että jos sähköt katoaa juuri sopivasti kesken päivityksen, niin on matka huoltoliikkeeseen edessä.

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > asus p4p800-e deluxe emo ja raid ajuri ongelma?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy