Ongelma on tämä: Kun MiniDV kamerasta siirtää kuvaa pinnaclen studio 9:iin, niin kuvasuhdetta ei pääse muuttamaan. Help filessä kerrotaan, että ohjelma itse tarkastaa missä kuvasuhteessa kamerassa on kuva ja siirtää samassa muodossa sen koneelle. Mutta kun näin ei tapahdu vaan 16:9 filmi tulee aina 4:3 suhteessa koneelle. Käytän siirtoon firewireä. Apua kaivataan nopeasti.
Ensimmäisenä tulee mieleen, että sulla on kamera joka ei oikeasti kuvaa 16:9 muodossa vaan 4:3 ja lisää mustat palkit ylös ja alas, eli käyttää ns. letterbox muotoa. Jotkin panan kamerat ovat tällaisia.
Mutta tuo siis ihan arvaus. Jos kamera oikeasti kuvaa 16:9 niin sitten studioon perehtyneet osaavat auttaa paremmin esim. tuolla digivideo sivuilla.
Kyllä kamera kuvaa 16:9 kuvasuhteella, mutta se ei ole se "oikea" 16:9 vaan joku niistä välimalleista. Pinnacle määrittelee sen lähemmäs 4:3 kuvasuhdetta, mutta kuva siirtyy juuri samanlaisen kamerasta koneelle, kun miltä se näyttää kameran näytöllä.
Nyt putosin, mikähän on kameran malli, helpottaisi ymmärtämistä.
Itse en ole tietoinen kuin 4:3 tai 16:9 suhteessa kuvaavista kameroista. Tosin 16:9 toteutukselle on kaksi tapaa 1) anamorfinen (eli kuva on venytetty pystysuunnassa) ja 2) letterbox (jossa siis kuvaan lisätään palkit).
Itselläni on kaksi kameraa joista toinen kuvaa oikeaa 16:9 ja toinen letterboxattua. itse epäilisin, että koska kuva näyttää samalta kuin kameran näytöllä, että kyseessä on letterboxattu. Tosin kyllä tuo minun 16:9 kuvaava kamerakin näyttää ihan oikein sen kuvauksen omalla näytölläänkin. Että ei siitä vielä mitään ainakaan minulla voisi päätellä ellei tietäisi ;-)
Siis katsottaessa koneelle siirrettyä materiaalia, ala ja ylälaitaan tulee kapeat mustat palkit, mutta paljon kapeammat, kun mitä ehdassa 16:9 kuvassa.
hmmm... muistini mukaan tuo kuvaa letterboxina 16:9 mutta saatan olla väärässä.
Mihin olet verrannut tuota kameran 16:9 kuvaa? Jonkin toisen kameran 16:9 kuvaan vai esim DVD-leffan.
Noh, joka tapauksessa jos vikaa tosiaan on, niin se on joko kameran ominaisuus tai vika on Studiossa. Oletko kokeillut siirtää videon vaikka Scenalyzer, DV_IO tms softalla? Tai vaikka MovieMakerilla jos sulla on Win XP.
Movie maker siirtää kuvan ihan samanlaisena kun pinnacle, eli ihan oikein sen vissiin pitäisi siirtyä. Kamerassa on valinta kuvaus säädöissä, kuvaako 4:3 vai 16:9 ja valinta on 16:9 kuvasuhteessa. Ihmetystä vaan aiheutti se, että studio 9 plus ilmoittaa kuvasuhteen olenvan se 4:3. Kuvan voi kyllä koneella laittaa 16:9, mutta ihmisistä tulee mukavan lyhyitä ja paksuja :D
Niin niin, eli se kamera ei kuvaa "oikeassa" 16:9 suhteessa jonka pitäisi tuottaa anamorfinen kuva. Eli 4:3 töllössä katsottuna ihmiset ovat venytettyjä. Kamera siis kuvaa 4:3 suhteessa, ehkä käyttää laajempaa kulmaa, ja lisää jo itse ne palkit ylös ja alas -> letterbox.
Näin oma Panan G70 tekee. Sonyn vanhempi "kuvaa" anamorfisena jolloin kuva on venytetty.
DV-kameran resoluutiohan on aina PALissa 720x576 oli kuva 4:3 tai 16:9, ja nuo pikselit käytetään aina.