User Käyttäjä Salasana  

lauantai 11.1.2025 / 02:16
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > nec-3520 ongelmia
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Nec-3520 Ongelmia
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Maratti
Newbie
_
7. elokuuta 2005 @ 08:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tervehdys!

Mulla on kyseisen polttavan kanssa saamerinmoisia vaikeuksia. Vaikka mitä yrittäis tehdä, että ei bufferi hyppisi edes takaisin. Ei sitte niiku millään saa hyvää DVD:tä poltettua aina jotakin häikkää on!

Kone on:
Prossu: AMD Athlon XP 2000+
Näytönohjain: Club3D Radeon 9600 XT 256MB
Muistia: 256MB+256MB
Emo: Asus A7N8X-X

Noi pitäis olla ne tärkeimmät tiedot jota voisitta tarvit, että voitte sanua vian jos tiedätte vaan.

http://koti.mbnet.fi/maratti/vieraille/_NEC____DVD_RW_ND-3520AW_3... -> Siinä vielä jälkiä minkämoista siittä tulee joka kerta.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. elokuuta 2005 @ 08:10

Senior Member

2 tuotearviota
_
7. elokuuta 2005 @ 09:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kokeile päivittää firmware, itellä on sama polttava ja päivitin tuos vähä aikaa sitten uuteen.

tuola on joitain päivityksiä, ite en ladannut tuolta.
http://www.micheldeboer.nl/firmware/3520.html

http://www.micheldeboer.nl/firmware/3520/NECND352_v305.zip

ootko kokeillu polttaa erinopeuksilla, esim hitaimmalla?

Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | 2500K + H2O | 8GB Vengeance | HD6870 + H2O | Samsung 830 SSD | Antec P180 + NeoHE 550W | Samsung SyncMaster 2333SW

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. elokuuta 2005 @ 09:41

Maratti
Newbie
_
7. elokuuta 2005 @ 11:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No mulla oli 3.04 versio firwaresta. Kokeilen tehdä se, että päivitän sen. Mutta olen kokeillu eri nopeuksilla mutta sama jälki kaikilla. Nopeimmilla huonoin.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. elokuuta 2005 @ 12:00

Senior Member

2 tuotearviota
_
7. elokuuta 2005 @ 12:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
tietysti. kuinkas sitten kun polttaa tavallista cd-r levyä? onko sitten samaa vikaa?

Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | 2500K + H2O | 8GB Vengeance | HD6870 + H2O | Samsung 830 SSD | Antec P180 + NeoHE 550W | Samsung SyncMaster 2333SW
Diaboli
Member
_
7. elokuuta 2005 @ 12:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Bufferin pumppaaminen on klassinen esimerkki siitä, ettei UDMA ole päällä. Device Manager -> IDE/ATAPI Controllers -> Primary tai Secondary IDE channel ja sen advanced settingsistä varmistat, että current transfer mode -kohdassa lukee "Ultra DMA Mode X". DVD-asemien tapauksessa X=2, kiintolevyjen kohdalla vaikkapa X=4-6.

Regressus Diaboli
Maratti
Newbie
_
7. elokuuta 2005 @ 12:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin ja kun cd-r polttaa niin nopeus on vain 8x. Vaikka cd on 52x. Ja CD-RW pystyy 10x kun ei mulla ole nopeempia.

Dioboli miten siihen kohtaan saa sen "Ultra DMA Mode X" Kun mulla on vain "Ultra DMA Mode"?
Diaboli
Member
_
7. elokuuta 2005 @ 14:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oletko asentanut piirisarjan ajurit? Jos olet ja ei toimi kunnolla sittenkään, niin tee seuraavasti: Mene laitehallintaan ja poista ongelmia tuottava IDE-kanava (painamalla deleteä). Käynnistä Windows uudestaan ja anna käyttöjärjestelmän asentaa ajurit uudestaan. Tsekkaa laitehallinnasta, tuliko muutosta UDMA-asetuksiin.

Regressus Diaboli
Maratti
Newbie
_
8. elokuuta 2005 @ 05:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No Device 0:n Current Transfer Mode kohtaan tuli vain se "Ultra DMA Mode" Ja Device 1:n on vain "Not Appilicable". Eli ei tullu sitä "Ultra DMA Mode X".

Asennin nyt sen 3.05 firmwaren. Niin ja auttaa asiaan niin mulla on Windows 2000 käytössä.

Eli onko vielä kaikki kunnossa, että pitääs nyt saada poltettua ihan kunnollisia DVD:tä?

EDIT: nForcen ajurit on asennettu.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. elokuuta 2005 @ 05:54

Diaboli
Member
_
8. elokuuta 2005 @ 15:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt minusta tuntuu, ettet oikein hiffaa mitä minä ajan takaa, joten kädet verillä minä olen vääntävä rautalankaa:

Epäilen huonojen polttojen syyksi sitä, ettei kiintolevysi osaa puskea tarpeeksi nopeasti dataa. Tai kirjoittava asemasi ei osaa vastaanottaa tarpeeksi nopeasti dataa. Tai molemmat vaihtoehdot. Syynä voi olla mm. että koneesi kiintolevy puuuhastelee polton aikana kaikkea muuta, kuten esim. viikottainen virusskannaus, P2P-ohjelmien käyttö, koneellesi on pesiytynyt jotain sontaohjelmia jnejne, jotka saattavat hidastaa dramaattisesti kiintolevyltä lukemista. Tai sitten se TODENNÄKÖISEMPI syy, eli jostain syystä kiintolevy ja/tai DVD-polttava on PIO-moodissa, eli data ei virtaa tarpeeksi nopeasti kiintolevyltä DVD-polttavalle. KAIKKI yllämainittu aiheuttaa polton aikana sitä, että poltto-ohjelman puskuri luetaan täyteen ja itse polttava asema polttaa sen puskurillisen verran dataa levylle, kunnes puskuri on taas tyhjä ja poltto sammuu hetkeksi. Ja sama uudestaan. Tämä näkyy poltto-ohjelmassa bufferin pumppaamisena nollan ja 100 prosentin välinä. Luonnollisesti polttoon menevä aika lisääntyy, kun polttava asema odottelee vähän väliä tyhjän panttina dataa odotellessa.(Tästä syystä cd-levyn polttonopeuden maksimiarvoksi on tullut ilmoittamasi 8x).

Silloin kun kaikki on kunnossa, poltto-ohjelman puskuri ei mene lähellekään tyhjäksi koko poltto-operaation aikana ja levy poltetaan täyteen kerralla ilman katkoksia.

Joten selvitetääs nyt vielä laitteestosi kokoonpanon perusjuttuja:

Siis... Miten sulla on laitteet kytketty? Missä väylässä kiintolevy on? Missä väylässä DVD-polttava on? Ovatko asemat jumpperoitu masteriksi, vai slaveksi?

Kaikesta päätellen sinulla on kiintolevy Primary IDE:n ensimmäisenä (master) laitteena? Jolloin se näyttää transfer modeksi Ultra DMA. Silloin kiintolevyn asetukset tuntuisi olevan oikein. En tosin muista ulkoa, miten W2K:ssa laitehallinta kertoo UDMAn tietoja, sanooko se vain "Ultra DMA", vai osaako se sanoa esim. UDMA mode 5.

Ja Primary IDE:n toinen paikka (slave) on tyhjä? -> Siitä ilmoitus "not applicable", eli tuohan on normaalia.

Onko DVD-kärvennin secondary IDE:n ensisijaisena (master) laitteena? Mikä sen transfer mode on? PIOjotakin vai Ultra DMAjotakin?

Regressus Diaboli

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. elokuuta 2005 @ 15:47

vileda
Newbie
_
8. elokuuta 2005 @ 18:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vastaan tähän nyt, koska olen itse tuon saman koneen kanssa takunnut myös. Asia on kyllä ymmärretty...

Aluksi vika oli aika selkeä; DVD-asema oli PIO-modessa. Se vaihdettiin DMA-modeen, niinkuin sadoissa foorumeissa neuvottiin, samoin firmware päivitettiin (tuohon NECiin sai etsiä kiven takaa päivitystä tuolloin, nyt näyttäisi löytyvän paremmin). Vika muuttui hieman, nyt osa levyistä toimi, osa ei. Buffer pysyi noin viidesosan ajan >90%, sitten pikaisesti tippui ~7% ja taas meni toinen viidesosa. Ajuritkin asennettiin (siitä alempana lisää). DVD-polttava on secondaryn masterina, ja toinen laite otettiin pois siitä IDE-kaapelista. Kokeiltiin eri kaapeleita, ja lopulta mun omaa NEC ND-3500 -polttavaa. Sama vika. Tässä vaiheessa loppui ideat ja kiinnostus.

Nyt paremmin tarkasteltuani tuota konetta siihen ei ollutkaan asennettu nForcen IDE-ajureita. Aiemmin tapellessani koneen kanssa oli ASUSin sivut ihan jumissa. Sain kuitenkin imattua sieltä nForcen "all in one"-ajuripaketin, jossa ei lopulta ollutkaan IDE-ajureita! Ei voi käsittää. Edelleenkään sivuilta ei saa pakettia, jossa olisi IDE-ajurit.

Minulla itsellä on tismalleen sama emolevy ja olen joskus imannut ASUSin sivuilta paketin, jossa oli myös IDE-ajurit. Edes google ei enää löydä kyseistä pakettia (nForce_w2kxp_427.exe). Yritin myös etsiä joltain ftp.asus.com:sta, heikoin tuloksin. Tätä pakettia minulla ei tuolloin ollut mukana, ja oma kone oli ~400km päässä.

Nyt pitkän tauon jälkeen kaveri kertoi ftp-osoitteen ftp://ftp.asuscom.de/ - ja sieltähän se oikea paketti vihdoin löytyi. En vaan ymmärrä, miksei noita ole ASUSin virallisilla www-sivuilla?! Ei ole yhtään ihme, että "tyhmemmät" ihmiset sitten kyselevät näiltä foorumeilta, kun ei pelit toimi. </whine>

Kokeillaan nyt mitä tuo poltto sanoo, kun nuo ajurit lätkäistään. Toivottavasti vihdoin homma toimisi. HIEMAN tätä on pähkäilty.

Vielä kerran ihmettelen, miksi laitevalmistajat yleensäkin piilottelevat noita ajureita ja päivityksiä ripotellen niitä sinne sun tänne. Eri sivuilla eri ajurit jne jne. Ehkä sitä oikeat ajurit voi löytää, jos vaan osaa etsiä oikeasta paikasta, mutta miksei kaikki voisi olla helposti löydettävissä samasta paikasta? Muutenkin ASUSin sivut ovat menneet huonompaan suuntaan; sekavat ja hitaat ja taas kerran hitaat. Jos edes toimivat. Ihan sama, ottaako globaalin, suomalaisen tai taiwanilaisen mirrorin. Ihan sama minkä letkun päässä on.</whine>
Mainos
_
__

_
Diaboli
Member
_
9. elokuuta 2005 @ 05:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hyvä juttu, että homma rupeaa selkiämään. Kun kaikki ajurit ja UDMA-asetukset ovat kohdallaan, koneen yleisen suorityskyvyn kasvun huomaa kyllä varsin selkeästi.
Olen melko pitkälti samaa mieltä kanssasi Asusin webbisivuista, melko hankalaa niiltä on löytää mitään. Eipä sillä, mm. Gigabytellä, Creativella, ja Gainwardilla on aivan yhtä surkea tilanne. Ei luulisi olevan liian hanakalaa toteuttaa ja ylläpitää sellaisia ajurisivustoja, josta selaat tuotteesi mallin esille ja sivu kertoo heti, mitä sinun tarvitsee ladata?

Jatkossa yst. vihjeenä, että kannattaa kertoa jo aloitusviestissä mahdollisimman paljon infoa ongelmasta, millainen kokoonpano, käyttis jne. ja mitä asioita olette jo kokeilleet ongelman ratkaisemiseksi. Vapaaehtoisesti me kaikki tänne foorumeille kirjoittelemme, joten mitä selkeämpi ongelmankuvaus, sitä enemmän ja parempia vastauksia on odotettavissa.

Regressus Diaboli
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > nec-3520 ongelmia

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy