Dual Boot: SuSe & XP - tahdon SuSen pois?
|
|
Senior Member
|
31. elokuuta 2005 @ 06:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Jep - on tässä ollut jo jonkin aikaan SuSe 9.3 ja XP dual boottina (myös fyysisesti eri kovalevyillä) - halusin lähinnä testata. SuSe on kyllä "ihan jees"..kaiken näköisiä pikku ongelmia ollut mut periaatteessa ei mitään vikaa - paitsi että en tarvitse sitä :D
Nyt sitten haluasin päästä koko SuSe:sta (ja dual bootista) eroon.
Kysymys: Miten? Onnistuuko se vain jos laitan SuSe:n asennus dvd:n asemaan ja sitä kautta pystyy poistamaan koko "roskan"? Niin, että kone buuttaa normaalisti..ei enää SuSen buutti valikkoa jne. ?
Ajattelin kysyä ennen kuin alan "säätämään"
|
Senior Member
|
31. elokuuta 2005 @ 06:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Useampikin topikki samaa asiaa ollut, mutta yksinkertaisuudessaan menee näin.
Boottaa windowsin cd:ltä ja mene recovery consoleen jossa kirjoitat "fixmbr" sen jälkeen vain windowssista poistat linux osiot ja osioit tilan windowssille uudelleen.
うさぎ => Kubuntu 10.04 64b + W7Pro64 # EliteBook 8540w # Ci7 620M # 4GB # QFX 880M # 7k500 500GB
きつね => WXP32 # PIIX4 910e # 4GB # RHD 6870 # 500GB
くま => Linux/XBMC 64b # Zotac MAG HD-ND01 # N330 # 2GB # GF 9400M/ION
とら => Ubuntu Server 8.04 LTS 64b # Jetway NC62K-LF # AX2 4850e @1,7GHz/0,9V # 2GB # F1 4x1TB
|
Junior Member
9 tuotearviota
|
3. syyskuuta 2005 @ 16:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Tai jos asensit bootloaderiksi Lilon, kirjoita konsoliin
Quote: /sbin/lilo -u
Kun boottaat koneen seuraavan kerran, pitäisi winukan käynnistyä. Enää tarvitsee poistaa linux-osio.
|
Junior Member
9 tuotearviota
|
3. syyskuuta 2005 @ 16:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Sori doublet tuli.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. syyskuuta 2005 @ 16:51
|
Member
|
27. syyskuuta 2005 @ 17:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Samaa ongelmaa mandrake kympin kanssa, toi lilo ei vaan lähteny tolla Quote: /sbin/lilo -u
Siis klikkasin konsolin auki ja kirjotin tuon, ja vastauksena jotai access denied (olisko jotenki pitäny pääkäyttäjänä kirjautua kenties?)
kokeilin linuxista sen kummempia tietämättä samaa root/lilo -u ja jotain ainakin tapahtui, mutta seuraavalla buuttauksella tuli teksti lilo ja L99 L99 L99 L99 L99...jne.
joten pistin mandrake dvd:n asemaan ja siinä alussa joidenkin valikoiden (F1 aluks ja rescue) kautta löytyi vaihtoehto jolla pystyi palauttaan koneen käynnistyyn windowsiin.
Mun xp:n konsoli ei edes muuten tunne käskyä fixmbr.
|
PaveQ
Junior Member
|
27. syyskuuta 2005 @ 17:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Minä taas en tarvitse windowssia, hyödytön minulle ;)
|
juyli
Senior Member
|
27. syyskuuta 2005 @ 17:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Minä taas en tarvitse windowssia, hyödytön minulle
Jpes. Mutta sun ei tarviikaan kysellä, miten poistaa Windows ;)
|
Member
|
27. syyskuuta 2005 @ 17:20 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Senior Member
|
27. syyskuuta 2005 @ 17:36 |
Linkki tähän viestiin
|
jaaha..nuo ohjeet ovat olleet sen verran "epäselviä/varmoja" että tekemättä on vielä...
"lilo ja L99 L99 L99 L99 L99...jne." - tuossa on vaan mennyt tuo alku/bootti valikko sekaisin - tee uudestaan niin toimii
JA se miten ajatellin kokeilla (heti kun on pari tärkeätä asiaa saatu päätökseen = vois sekoitaa koneen, en voi vielä), laitan ihan pokkana tuo SuSe DVD;n koneeseen ja buuttaan sen avulla...LUULISI että sen avulla saa sen myös poiskin..voin olla väärässäkin..tuntuu vain loogiselta.
Tosin Linux on opettanut että "tämä on windows maailma"..vielä..ikävä kyllä - about kaikki mitä MINÄ haluan toimivan YKSINKERTAISESTI - on windowssa paljon mukavampaa ja toimivampaa käyttää.
Serveri puolella olen Linux:sta hyötynyt, mutta normaali käytössä...ei ole vielä ainakaan vaivan värtti.
|
Mainos
|
|
|
Junior Member
9 tuotearviota
|
27. syyskuuta 2005 @ 18:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Anteeksi kauhiasti, unohdin mainita, että sinun on kirjauduttava sudoksi ensin.
Eli
Quote: su
[tulee salasanakysymys. kirjoita root:n salasana]
/sbin/lilo -u
|