Sony DRU500 master ja Asus 608 slave
|
|
Ultra
Suspended due to non-functional email address
|
17. helmikuuta 2003 @ 06:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Sonyn DRU500 masterina ja Asus 608 dvd-rom slavena samassa IDE kanavassa. ASUS on 6x DVD-ROM mutta rippaa DVD:ta vain 2x tällä konfiguraatiolla.
Kun laitan Asuksen yksinään masteriksi samaan IDE kanavaan (ilman Sonya) nopeutuu rippaus (6x).
Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?
Sonyssahan on joku rajoitus että rippaus ei toimi 2x nopeammin, mutta voisiko tämä olla syynä myös yo. ongelmaan?
|
pastor
|
17. helmikuuta 2003 @ 07:39 |
Linkki tähän viestiin
|
1.1.2002 jälkeen valm. asemissa on toi 2x max ulostulo. Ootko koittanut laittaa esim kovon kans samaan kaapeliin. Mulla on kytketty DVR105+kovo ja NEC-DVD+kovo, ekaks oli noi DVD asemat samas kaapelissa ja rajoitti 2x olostuloon, mutta kun kytkin ne eri kaapeleihin niin NEC antaa ulos 12x ja 105 2x. Tämä auttoi ainakin mulla.
|
Ultra
|
17. helmikuuta 2003 @ 08:26 |
Linkki tähän viestiin
|
En ole vielä kokeillut noin. Vaikuttiko DVD-asemien kytkeminen kovalevyjen kanssa yhteen kovalevyjen nopeuksiin? esim. encoodaus aikoihin tms?
|
pastor
|
17. helmikuuta 2003 @ 09:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei vaikuttanut mulla ainakaan tai jos on vaikuttanut niin en ole kyllä huomannut. Kovona 2x 80GB Barracuda 7200rpm.
|
vr6
Inactive
|
17. helmikuuta 2003 @ 09:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Toi 2* rippaus taitaa olla vain polttavissa nimittäin oma dvd-rom on uudempi kuin 1.1.2002 ja silti rippaa n.8* nopeudella.
|
Ultra
|
17. helmikuuta 2003 @ 10:45 |
Linkki tähän viestiin
|
pastor, kummat sinulla on masterina, kovalevyt ja DVD-asemat?
|
Adder_78
|
17. helmikuuta 2003 @ 12:56 |
Linkki tähän viestiin
|
onko sulla muuten DMA päällä siinä dvd-asemassa?
|
pastor
|
17. helmikuuta 2003 @ 14:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Primarissa kovo ja secondarissa dvd mastereina.
|
Ultra
|
18. helmikuuta 2003 @ 05:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Huom! systeemi toimii ok. Eli siinä ei mitään ongelmaa. Tämä kuuluu siis sarjaan ikuista virittelyä (ennen kuin serial ATA tulee). Eli unohtakaa jos ei jaksa kiinnostaa.
On ollu DMA päällä ja ei ole ollu päällä, ei merkitystä.
H=hard disk, D=DVD, 1=primary-IDE, 2=secondary-IDE, M=master, S=slave
pastor, onko joku syy sille miksi 1MH-1SD ja 2MD-2SH miksei 1MH-1SD ja 2MH-2SD, liittyykö konffauksesi lennossa kopioinnille. Minä katson tilannetta mahdollisimman nopean encoodauksen kannalta, mutta en haluaisi tinkiä rippaus nopeudesta.
Minulla on käytössä 4 IDE-väylää (RAID-ohjain IDE-väylänä), ongelma on siinä että käytän 3x80Gb kovalevyjä. Tästä johtuen joudun pakostakin laittamaan kaksi laitetta samaan väylään. 1.jos laitan DVD't samaan niin rippaus tuskaisen hidasta. 2. jos laitan kovalevyt niin encoodaus hidastuu taatusti. 3.jos taas DVD ja kovo samassa niin ilmeisesti silloinkin hidastuu jokin, mutta kysymys kuuluukin että kumpi siitä käärsii enemmän kovalevy vai DVD?
Systeemi nyt:
emon IDE't 1MH ja 2MH
RAID ide't 1MH ja 2MD-2SD
Ehdotuksia?
|
Adder_78
|
18. helmikuuta 2003 @ 05:52 |
Linkki tähän viestiin
|
paras ratkaisu olisi varmaan ostaa ATA 100 tai ATA 133 pci kortti... saisit 4 laitetta lisää eikä hidastaisi enään noita ide-väyliä... Promiselta löytyy hyviä kortteja en muista paljonko tuo ATA 133 korttia maksoi...(tais olla jotain 70 euroa)
|
pastor
|
18. helmikuuta 2003 @ 12:07 |
Linkki tähän viestiin
|
1. ide kaapelissa kovo(käyttis)+ rippaava DVD, 2. ide polttava DVD + kovo(varasto). Tällä systeemillä mulla tosiaan nous toi rippaus kerroin eli niinkuin Ultran laittama 1MH-1SD ja 2MD-2SH . Perustelen tätä (ainakin itselle) et kun rippaan ekasta sisään niin saa mennä toista kaapelia pitkin "varastoon" kovo kakkoseen, koska ei tarvi käyttää samaa kaapelia ja tavaraa välimuistissa välillä.
|
Adder_78
|
18. helmikuuta 2003 @ 12:36 |
Linkki tähän viestiin
|
yksi tyhmä kysymys miksi et käytä raid ominaisuutta ollenkaan? varsinkin kun sulla on samoja kovoja(saman kokoisia, sama malli), jolloin esim RAID 0 antaisi aika kivaa lisäpotkua kovoillesi :o)
Emon IDE't 1MH ja 2MD-2SD (varastokovo 80 Gb)
RAID IDE't 1MH ja 2MH <-(2X80 Gb RAID 0) (käyttis)
ainakin kovojen nopeus kasvaisi huomattavasti...
|
Ultra
|
19. helmikuuta 2003 @ 03:53 |
Linkki tähän viestiin
|
pastor, Juuri tuo sama on minulla mielessä mutta onko sillä merkitystä pidätkö DVD-poltintasi masterina vai slavena? Eikö tällä systeemillä käyttiksen tartte swäpätä jatkuvasti?
Adder_78, kysymyksesi ei tosiaankaan ole tyhmä, vaan kuten sanoin tämä on tätä ikuista virittelyä. Ja joo kyllä minulla on RAID0 ollut käytössä mutta oikeasti en ole huomannut eroa encoodaus ajoissa. Siksi päätin kokeilla. Syy miksi halusin kokeilla johtuu siitä että oletin että encoodatessa on 3 isoa juttua jotka kaikki vaativat (optimaalisessa ympäristössä) oman väylän/kovalevyn.
1. Lähdemateriaali (ripattu mpeg2 tai dv)
2. Encoodattumateriaali (mpeg2)
3. Käyttis (swäppääminen)
Jos käytän RAID0 niin 2 näistä on sijoitettava samalle loogiselle levylle. RAID0han on loogisesti vain yksi nopea levy vaikka onkin fyysisesti kaksi levyä. Pullonkaula käsittääkseni muodostuu aina jos joudutaan lukemaan ja kirjoittamaan samalle levylle. Tosin ehkä RAID0 tapauksessa pullonkaula ei ole yhtä suppea. Hoh-hoijaa, antakaapa kommenttia onko tässä pohdinnassa mitään järkeä.
|
Adder_78
|
19. helmikuuta 2003 @ 07:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Kovalevyjen nopeus ei millään tavalla vaikuta encodaus nopeuteen. Vai mitä ihmettä sinä pakkaat jos tavaraa liikkuu niin paljon että kovot ei pysy perässä? :o)
RAID 0 ei todellakaan aiheuta mitään pullonkaulaa... päin vastoin se käyttää kahta ideväylää samanaikasesti jolloin teoriassa nopeus tuplaantuu.
mutta siitä ei ole hyötyä leffoja pakatessa. Suurten tieodostojen siirtelyssä se on kätevä.
|
Ultra
|
19. helmikuuta 2003 @ 10:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Tottakai vaikuttaa encoodaus nopeuteen jos lähde ja kohde ovat eri levyillä ja eri IDE-väylissä, mutta vain teoriassa =) Erot on niin pieniä että niillä ei ole todellisuudessa mitään merkitystä. Jos muistit ja prossut olisi 10 kertaa nopeampia voisi näistä kokeiluista olla jotain hyötyäkin. Kuten sanoin, virittelyä kaikki tyyni.
Palaanpa siihen varsinaiseen ongelmaan, ja kokeilempa sitten vaikka tänään laittaa sen Asuksen DVD-aseman kovalevyn taakse orjaksi niin eiköhän se rippaaminen sillä nopeudu.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 19. helmikuuta 2003 @ 10:57
|
Ultra
|
20. helmikuuta 2003 @ 04:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Asus orjana secondary IDE-kanavassa kovalevyn takana ja Rippaus toimii "hurjalla" maksimi nopeudella (6X). Eli kyllä se tuo Sonyn poltin hidasti sitä rippausta. Me happy!
BTW, Adder_78, encoodaus oli 10min pätkällä 11s nopeampi (3passilla) silloin jos käyttis, lähde ja kohde olivat kaikki eri kovalevyillä (ja siis eri IDE-kanavissa). Verrattuna siihen että käyttis ja kohde samalla levyllä ja lähde omalla levyllään. Eli nopeampaa, mutta vain teoriassa...
Case Closed!
|
Mainos
|
|
|
Adder_78
|
20. helmikuuta 2003 @ 06:08 |
Linkki tähän viestiin
|
tuo 11s nopeampi encodaus voi selittyä myös sillä että et ollut käynnistänyt konetta uudestaan siinä välissä... tai mars ja jupiter on ollut juuri sillä hetkellä väärässä asennossa...
se on pienestä kiinni... itse olen testannut tuota samaa juttua ja eroa on tullut molempiin suuntiin juuri noita muutaman sekunnin heittoja, vaikka konekin on käynnistetty uudestaan siinä välissä?
parhaimmat erot olen saanut kuitenkin käyttämällä RAID 0:aa kaikkien kolmen alustana, eli käyttis, lähde ja kohde...
:o)
|