Hmm.. otsikko piti olla tuollainen, että voi sen tänne postaa, koska kysymys on kuitenkin pääasiassa xvid/divx filuista.
PITKÄ kysymys/selitys, joten malttia
Eli homman nimi on:
- Pelaan netissä peliä, nauhoitan siitä DEMON (*.dm): tämä on helppo homma
VAIHE 1: Muokaan demosta AVI:n
=======
Olen kokeillut muutamia tapoja
* yksi tyyli: teen "screenshotteja" (kuvatiedostoja) 30/sekuntti kun katson demoa (1 skripti jonka saa peliin laitettua - helppo homma + sis. kaikkea "kivaa" kuten 3D person view jne.) - sitten softa nimeltään "Videomach" työstää niistä AVI:n (liittää vaan kuvat "filmiksi") - 600 kuvatietostoa = 20 s demoa!!!! jne. AVI:n koko "ok", ei hurjan iso - mutta todella työteliäs tapa...
* toinen tyyli: katson demoa ja FRAPS:lla "kuvaan" sitten niitä kohtia joita haluun => melkoisen vaivaton tyyli, helppo käyttää, MUTTA AVI on kohtuuttoman ISO.
=> MITEN olisi PARAS tapa PIENENTÄÄ tuota AVI:a? Laiskana kaverina olen käyttänyt "4U MPEG Converter" softaa => tekee xvid:n tuosta avi:sta ihan OK ja tulos on pieni avi. Ehkä ihan rittävä ja "nopea" tapa?
VAIHE 2: Äänet ja Efektit AVI:n (SE suurin ongelma)
==================================
Äänien (lähinnä musiikin) ja Erikoisefektien (= tekstiä, kuvaan lisätään "kaikkea kivaa" kuten "fade out", kuvan värejä säädetään ym.) lisääminen on sitten se kohta jossa tää systeemi on k*ssu pahiten...
Olen kokeillut softaa nimeltä "Adobe Premiere".... Periaatteessa juuri oikea softa, mutta ei oikein käytännössä. Ongelmana on:
a) efektien lisääminen kuvaan, eri ruutuihin (tarvis varmaan opetella paremmin..)
b) lisätä "ruutuja" elokuvaan = esim. kun toinen kohtaus alkaa, ennen sitä olisi joku teksti ruutu josssa olisi vaikka tulevan kohtauksen nimi tai vastaavaa.
c) kun "exporttaan" valmiin AVI:n johon olen lisännyt ääniraidan (musiikka) => kaikilla konverttereilla tulee HUONOA jälkeä! = ohjelma kysyy mitä codecsia haluun käyttää...xvid ei toimi ollenkaa, divx:llä hyvin huono kuva, vaikka bitrate oli kuinka iso + välillä koko leffa hyytyy ja musiikki vain kuuluu kun katsoo sitä konvertoinnin jälkeen
-----------------------------------------------------------------------------
Olen "ratkaissut" ongelma tekemällä AVI:n (VAIHE 1), avannut sen Premiere:ssä, liittänyt siihen musiikin (VAIHE 2)(efektejä en olen saannut kunnolla toimimaan) niinn että musikki on saman pituinen kuin avi => EXPORTANNUT vain musiikin (*.wav) eli ainoastaan saannut oikean pituisen musapätkän suhteessä leffaan...
Nyt minulla on AVI + WAVE filu
=> Gordian Knot softalla liittänyt avi+wav ja tehnyt siitä XVID:n
==> pieni AVI jossa oikean pituinen musiikki liitettynä - mutta TODELLA vaivalloinen tapa + softia liikaa ja ei efektejä = "huono" demo :D
SUURIN ongelma on tuo "Abode Premiere" (VAIHE 2). Voin vielä jotenkin elää sen faktan kanssa, että avi:n muokkas/pakkaus voi vaatia monia softia (vaikka "jotenkin" tuntuu että niitäkin on liikaa).
MIKÄ softa olisi hyvä kun tekee AVI videoita ja lisää ÄÄNIÄ, TEKSTIÄ/TYHJIÄ RUUTUJA ja EFEKTEJÄ? Ja että sen avi:n tallentaminen lopulliseen muotoon efektien ja musiikin kanssa onnistuu hyvin?
Onko muilla kokemuksi näistä demojen muokkaamisesta? Jos on, niin miten teette?
Vaikea kysymys, mutta jos unohdetaan tuo demon muuttaminen avi:ksi ja keskitytään vain kuinka AVI:a voidaan muokata ja tallentaa niin että se pysyy avi:na. Hassu homma sinällään, moni softa kyllä pätkii ja editoi aveja jotenkin MUTTA haluu tallentaa sen joksikin muuksi (isommaksi) formaatiksi...ja minä haluun pitää sen avi:na (ja mahdollisimman pienenä, laadun kärsimättä liikaa).
ps. sorry typot..liian pitkä juttu, en jaksa tarkistaa niitä
|