User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 16.7.2025 / 18:27
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > xp ja ajurit
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
xp ja ajurit
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
lunahod
Newbie
_
17. tammikuuta 2006 @ 07:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hei,

Kasasin juuri uuden systeemin, johon asensin päälle päin onnistuneesti xp:n (sp2 sisältyneenä).

Ongelmat alkoivat heti tämän jälkeen. Piirisarjan ajurit asentuivat kiltisti, mutta emolevyn muut ajurit eivät lainkaan. Niinikään nvidian näytönohjainajuri meni läpi, mutta asuksen smart doctor asentui vain osittain. Äänikortin ajuri samoin (äänet kuuluvat hyvin, mutta kaikkia ominaisuuksia ei ole käytettävissä). Edelleen USB-joystick asentui vain alkuperäiseltä asennus-cd:ltä, xp ei anna asentaa netistä ladattua uudempaa ajuria.

Käytän konetta lähinnä pelaamiseen ja hullua kyllä, pelit ovat tähän asti toimineet moitteetta ja systeemi on erittäin vakaa. Ihmetyttää vain, että ajurien asentaminen täysin puhtaaseen systeemiin on näin vaikeaa. Onko kellään mitään hajua, mistä ihmeestä on kysymys?

ps. olen täysin noviisi xp:n suhteen. Edellinen Me oli helpompi, mutta todella epävakaa.

Ja se systeemi on seuraavanlainen:

Athlon64 3500+
Kingston 1024 Mb PC3200
Asus AN8-E
Asus 6800GT 256 Mb PCI-E
Creative Soundblaster Audigy
Matrox 80 Gb SATA150 7200 rpm
Toshiba DVD/CD-RW
Thrustmaster Top Gun Afterburner Force Feedback
CH Pedals Pro
Sony G420
Innovatek vesijäähdytys
dfwta
Senior Member
_
17. tammikuuta 2006 @ 09:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos kerran kaikki toimii ja kone vakaa niin unohda koko juttu.
pkaksp
Moderator
_
17. tammikuuta 2006 @ 09:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko laitehallinnassa kysymys-/huutomerkkejä? Entä oliko ne äänikortin yms. ajurit varmasti oikeat ajurit koneellesi? (eli latasitko ne emolevyn valmistajan sivulta vai mistä?)
Staff Member

32 tuotearviota
_
17. tammikuuta 2006 @ 12:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
smart doctor ei muistaakseni toimi kuin Asuksen omilla ajureilla kunnolla, tosin ohjelma ei muutenkaan ole mitenkään erikoinen joten sen asentamisesta ei hyötyä juuri ole.
Mitä XP sanoo kun tuota Joystickin ajuria koittaa asentaa?
lunahod
Newbie
_
17. tammikuuta 2006 @ 13:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Laitehallinnassa on tuntematon PCI-väyläinen laite, mutta äänikortin kohdalla audigy näkyy oikein. Audigy-ajurien (creativen sivuilta) asentaminen ei onnistu tuohon kysymysmerkkiin.

En saa smart doctoria asennettua edes asuksen oman näytönohjain-ajurin päälle. Tuo olisi mukava olla, koska olisi hyvä tietää miten vesijäähdytys futaa ja lisäksi sillä voi ylikellottaa.

Lähinnä minua ihmetyttää yleisesti koko touhu: onko ajurien asentaminen yleisestikin näin hankalaa. Asuksen vehkeet on mun käsittääkseni hyvin yleisiä ja puljulla on hyvä maine. Muutenkaan mulla ei ole mitenkään ihan kaikkein harvinaisimpia vempeleitä enkä yritä viritellä mitään ihmeellisiä.

Olen miettinyt BIOS:n päivitystä, mutta suoraan sanoen hirvittää, jos siinäkin sattuu jokin hämminki. Onko muuten sp2:n poistamiseen mitään konstia, jos se on sisällytetty xp:hen?
pkaksp
Moderator
_
17. tammikuuta 2006 @ 13:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se tuntematon PCI-laite saattaapi olla emolevysi integroitu äänikortti, joten en yhtään ihmettele jos ei audigyn ajurit sille kelpaa. =)

Biossia ei kannata päivittää, se ei tuohon asiaan auta millään tavalla. Varsinkin jos ajureiden asentaminen tuottaa jo tuskaa, niin suosittelen unohtamaan biossin päivitykset ihan samantien.

SP2:sta ei saa poistettua jos se on sisällytetty levylle, eikä sitä kyllä tarvitsekkaan. Siitä ei ole mitään haittaa.

Edit: ja tuolta löydät emollesi oikeita ajureita http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&mo...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. tammikuuta 2006 @ 13:46

lunahod
Newbie
_
17. tammikuuta 2006 @ 14:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
jaa, se voi tosiaan ollakin emolevyn äänikortti, mutta kytkin sen pois BIOS:sta ennen xp:n asennusta. Mullahan on siis Asuksen emon omat ajurit cd:llä ja uudemmat imutettu netistä, mutta kuten jo sanoin niin niiden asentaminen on nimenomaan tämä ongelma. Kun emon omat äänet on kytketty pois, niin PCI-äänikortin asentamisen ei luulisi olevan näin vaikeaa. Tai kyllähän se toimii, mutta kortin asetuksia ei pääse ollenkaan veivaamaan.

Mun käsittääkseni sp2 oli ainakin vielä jokin aika sitten todella hankala pala monelle vehkeelle ja äärimmäisissä tapauksissa se saattoi kaataa koko systeemin. Millä perusteella siitä ei voi olla haittaa? Pelikoneeni ei ole netissä kiinni, joten turvallisuus ei ole ensisijainen huolenaihe. Onko xp:n aktivointi olennaista (en ole vielä tehnyt sitä)? Entä windowsin päivitykset? Kuvittelin tärkeimpien bugien olevan jo korjatut tuossa versiossa, kun sp2 on jo sisällytetty.
ivalo
Suspended due to non-functional email address
_
17. tammikuuta 2006 @ 14:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulle tuli saman tapainen ongelma kun asensin äänikortin xp koneeseen jonka emolevysä oli integroity äänikortti,äänikortti ei alussa toiminut se "tappeli" paikasta jotenkin integroitun äänikortin kanssa,asia selvisi muistakseen niin että se se intg kortti piti laittaa asentoon "disabled" itse biossissa
pkaksp
Moderator
_
17. tammikuuta 2006 @ 15:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vaikka sen integroidun äänikortin kytkee pois biossista, niin se ilmestyy laitehallintaan. Asensitko tuon Audigy äänikortin ajurit ihan jostain setup tai asennus exestä, vai laitehallinnan kautta? Olihan ne varmasti oikeat ajurit oikealle käyttikselle?
Quote:
Mun käsittääkseni sp2 oli ainakin vielä jokin aika sitten todella hankala pala monelle vehkeelle ja äärimmäisissä tapauksissa se saattoi kaataa koko systeemin. Millä perusteella siitä ei voi olla haittaa?
Yleisin syy tuohon SP2:sen takkuamiseen on jo ennestään sekaisin oleva käyttöjärjestelmä, johon sitten väkisin yritetään asentaa SP2. Itse en ole henk. koht. törmännyt yhteenkään koneeseen vielä jossa SP2:sta olisi jotain haittaa ollut.

Joidenkin koneiden laitteiden kanssa on kuulemma myös ollut ongelmia joitakin aikoja sitten, mutta nekin on korjaantunu yleensä jollain hotfixillä tms.
Mainos
_
__

_
Staff Member

32 tuotearviota
_
18. tammikuuta 2006 @ 12:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Näytönohjaimen läpötiloja voi seurata NVIDIA:n oman paneelin kautta ja myös ylikellottaminen onnistuu (coolbits muokkauksen jälkeen).
Yleensä noiden ajureiden asennus antaa jonkun virheilmoituksen josta selviää miksi asennus ei onnistua.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > xp ja ajurit

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy