AGP:N varaamaa keskusmuisti
|
|
freedom81
Newbie
|
30. tammikuuta 2006 @ 04:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Voisko joku viisaampi neuvoo mitä tää tarkoittaa -->
EVEREST-ohjelmalla löytyi mm. tällaisia ongelmia:
"AGP:n keskusmuisti varaa yli puolet keskusmuistista. Tämä voi heikentää suorituskykyä."
"AGP:n enimmäisnopeus on suurempi kuin nyt käytössä oleva. Tämä voi heikentää suorituskykyä."
-siis mitä hel.....ä? Varaako tuo AGP-väylä tai näytönohjain keskusmuistia?
|
jajumi
Member
|
30. tammikuuta 2006 @ 06:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo "AGP" (muisti) on näytönohjaimen näyttömuisti ja se käyttää keskusmuistia. Jos sinulla on esim.512mt keskusmuistia ja näytönohjain vie sinulta 256mt keskusmuistia on ilmiselvää ettei koneen muiden sovellusten käyttöön jää kovin paljoa muistia käytöön. Kun keskusmuisti loppuu niin kone alkaa käyttämään ns."virtuaali muistia" joka on siis kovalevyllä. Tämä toki hidastaa muuta kovalevyn käyttöä.
Voit vähentää tuota agp:n varaamaa määrää BIOS:ista.
-AMD AThlon 3000+ (2,17ghz)
-2048mt ddr400mhz (pc3200)
-MSI MS 6786 emo
-Asustek Geforce GF 6800 GT 128mb (AGP)
-Seagate Barracuda 160GB
-ATX 350w virtalähde
-Logitech s510
-Logitech G25 Racing Wheel
|
Staff Member
32 tuotearviota
|
30. tammikuuta 2006 @ 10:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuosta harvemmin on mitään haittaa. Näytönohjain ei siis suoraan varaa tuota muistimaksimia mitä sille BIOS:ista on säädetty (AGP Aperture size) vaan sen verta mitä se sitä tarvitsee, yleensä ohjain kyykkää kyllä suorituskyvyn loppumiseen ennenkuin tekstuurimuistin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. tammikuuta 2006 @ 10:52
|
freedom81
Newbie
|
30. tammikuuta 2006 @ 13:21 |
Linkki tähän viestiin
|
kiitos tiedosta... mut mut... mä olen ymmärtänyt joskus että vain integroidut näytönohjaimet käyttävät keskusmuistia? mun näytönohjain on RADEON 7000 64MB ja oon ymmärtänyt että siinä itsessään on tuon verran muistia... mutta olen ilmeisesti ymmärtänyt väärin! Näyttikset on mulle aika vieras juttu...
|
Staff Member
32 tuotearviota
|
31. tammikuuta 2006 @ 09:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Näytönohjain voi siis käyttää keskusmuistia apunaan kun sen oma muisti loppuu (AGP ja PCI express, joista jälkimmäisessä tuossa alkaa olemaan jo jotain ideaa kun PCI express väylässä on tarpeeksi nopeutta. NVIDIA:n korteilla tekniikka kulkee nimellä Turbo cache), parempi on tietenkin ettei näytönohjaimen tartte käyttää keskusmuistia sillä tuo väylä on monta kertaa hitaampi kuin näytönohjaimen oman muistin ja suorittimen välinen. Ratkaisu on kumminkin reilusti parempi kuin näytönohjaimem muistin swappaaminen kiintolevylle.
Integroidut näytönohjaimet ottavat tuon muistin käyttöönsä joka tapauksessa, irralliset ohjaimet vain tarvittaessa.
|
freedom81
Newbie
|
31. tammikuuta 2006 @ 13:03 |
Linkki tähän viestiin
|
OK! Kiitoksia selvityksestä!
|
admins
Suspended due to non-functional email address
|
31. tammikuuta 2006 @ 14:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Eihän sinulla ole emolevyllä integroitu näytönohjain jolle olet määritelly muistia varatuksi ?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. tammikuuta 2006 @ 14:08
|
turonen
Member
|
31. tammikuuta 2006 @ 19:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: AGP:n keskusmuisti varaa yli puolet keskusmuistista. Tämä voi heikentää suorituskykyä.
Ai se tosiaan menee noin. Ittellä tullu toi sama ongelma Aida32 ohjelmalla (käsittääkseni Everestin aiempi versio eri nimellä). No jos se näyttis käyttää vaan tarvitessaan keskusmuistia, niin miten ohjelma herjaaa tollasta ongelmaa? Esim. tässä koneessa 128mt keskusmuisti ja AGP-näyttiksessä 64mt. Ni tuskin näyttis joutuu keskusmuistia käyttämään, kun pelkkä Aida32 on päällä, ei se kovin raskas ohjelma oo! Ken tietää!
|
rafsanta
Senior Member
|
31. tammikuuta 2006 @ 21:47 |
Linkki tähän viestiin
|
@Agent_007
miten siis on, kannattaako mun siis pitää tota agp aperture size:ä ihan maksimissaan, kun kerran käyttää vaan sen mitä tarvii (ootko varma, et ottaa vaan tarvittavansa?)? joskus kokeilin laittaa tota agp aperture size:ä korkeemmaks ja ajelin markkeja, niin suorituskyvyssä ei ollu mitään eroa -> laitoin takas siihen(64mb?) missä oli... toi markki ei vissiin ollu se oikee ohjelma jolla kokeilla tota. mut jos haluun Xtreme nopeutta niin miten kannattaa laittaa? onko mitään haittaa jos 'vaan' 1Gb muistia ja A.A.S. on 256Mb?
selvennys tulis 'tarpeeseen'.
Abit NF7-S v2.0, AXP 3000+(kerroinlukoton), 2*512Mb Samsung UCCC(dual ddr460 1T), 6800(16/6 128Mb), Samsung 940B
3dMark05 *5379*, MuroPi 1M *40sek* ---- jäähtyy: Thermalright SI-97, Zalman VF700-Cu
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. tammikuuta 2006 @ 21:48
|
Mainos
|
  |
|
Moderator
1 tuotearvio
|
31. tammikuuta 2006 @ 22:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Vanha viisaus on että agp-aparture sizea puolet keskusmuistin määrästä. Nykyään kyllä monet suosittelevat että maksimissaan 128mt.
|