User Käyttäjä Salasana  
   
torstai 2.10.2025 / 02:54
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > 5.1 kajareita koneeseen.
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
5.1 Kajareita koneeseen.
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12345>
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
27. syyskuuta 2006 @ 13:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on Logitech z-2200, seinät ei kaadu päälle, mutta mukavasti toimii bassontoisto silti. 120wattia subbari.


ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
27. syyskuuta 2006 @ 15:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sekoitanpa sitten itsekkin pakkaa...

7.1 ääntä en ole nähnyt missään dvd:ssä tuettavan. Peleistä en tiedä, mutta 5.1:llä pärjäät. Lisäksi 200? budjettia ei kannata mielestäni venyttää kahteen harvoin ääntelehtivään sivukajariin.

TIETOKONE: Käytän nyt logitechin x530 5.1 sarjaa. Kaiutin setti on purkkimaisen kuuloinen, eikä takakaiuttimet oikein toimita kunnolla virkaansa. En saa säädettyä niiden tasoa mistään asetuksista kovemmalle (häviävät taustalle liiaksi). Bassoa on jonkin verran, mutta ei sitä laaduksi voi sanoa. Mutta on se kiva kun takana pamahtelee. Yhteenveto: hinta-laatu kohdallaan.

Olen myös kuunnellut pari muuta tietokone 5.1 äänijärjestelmää (50- 100? paketteja). Haukkuvat hintansa, mutta eivät kummoisia.

TÄMÄ on tulevaisuutta ajatellen: YLIVOIMAISESTI tyytyväisin olen ollut 2.1 ratkaisuun, jota en ole omistanut enää aikoihin. Kajarit olivat 2-tiet (puukoteloiset). Bassona käytin erillisen vahvistimen perässä 12" elementtiä (olen kokeillut cerwing vegaa, bostonia ja orionia, sekä nyt 10" infinity). Jumalauta kun jyrähteli! En edes puhuisi samana päivänä tietokoneen 2.1 tai 5.1 kajareiden bassoista. Tosin hinta on väkisinkin > 300? ja joudut ostamaan osat käytettynä. Basso täytyy myös melkeinpä kasata itse (vaatii tosi hyvät työkalut). Tämä paketti ajaa kivan takapamahtelun yli, kun penkki kirjaimellisesti tärisee selkänojaa myöten vihollista jyystäessä ja muut äänet ovat kirkkaat ja selkeät.

KOTITEATTERI: Käytän 5.1 kotiteatterilaitteistona wharfedalen kajareita, infinityn 10" elementtiä erillisellä vahvistimella sekä harman/kardonin vahvistinta (ovh, 1,8 k?, käytettynä saa vastaavan laatuisen luokkaan 800 ?, rakentamalla itse aktiivisubbasen). Äänet ovat kuin eri planeetalta, ja hinta-laatu on kohdillaan. Eivät silti ole lähelläkään täydellistä.

YHTEENVETO: rahaa voit laittaa kiinni kajareihin niin paljon kuin haluat, ja aina paranee. Halpa 5.1 ääni kuuluu, mutta ei kuullosta kalliiden laitteiden vierellä miltään. Kun mieli tekee 5.1:stä, niin osta. Jos itse ostaisin 2.0 tai 2.1, vaatisi sekin noin 100-200? lisää budjettiisi, jotta laatu ajaisi takapamahtelu (takakajereiden) kivuuden yli.





I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 15:07

Roope69
Member
_
27. syyskuuta 2006 @ 15:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on Z-2300 ja parempaa kaivataan =)

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly...
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
27. syyskuuta 2006 @ 15:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo nehän on sitten samat eri ulkonäöllä z-2200:sen kanssa. Ajkopone sanoi tuosta että käytettynä ostais ja itse tekis jne., alko kyllä nyt kiinnostamaan oikein kunnolla!


PeteTK
AfterDawn Addict
_
27. syyskuuta 2006 @ 15:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Onko tietokoneen kajareita 2.1 tai 5.1 jossa ois hyvä äänen laatu ja semmonen basso et seinät kaatuis päälle?

Eipä taida olla, harva niitä kuitenkaan ostaisi.
Mutta erillislaitteilla vaatimuksesi pystytään täyttämään.
Kaiuttimiksi vaikka 2 kpl Genelec 1036A: " 1036A saavuttaa jopa 136 dB:n äänenpaineen ja vahvistintehoa on yhdessä kaiuttimessa 3.1 kW. Toisto ulottuu 19 Hertsistä 20 000 Hertsiin (-3dB)"

Lainaus:
Mulla on Logitech z-2200, seinät ei kaadu päälle, mutta mukavasti toimii bassontoisto silti. 120wattia subbari

Mulla ei seinät kaadu päälle, mutta toimii bassotoisto mukavasti silti 10-120hz välillä.




Tehomylly.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 15:32

Roope69
Member
_
27. syyskuuta 2006 @ 16:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@PeteTK, Oisko sulla meseä kun en viittis tässä alkaa kyselee? :D

Tunnut noista tietävän enemmän ku minä :D

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly...
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
27. syyskuuta 2006 @ 16:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lauri lr:lle muutama ajatus: www.hifilehti.fi osoitteen takaa löytyy todella hyvää tietoa ja taitoa. Bassoasioissa osaa neuvo populat osoitteessa www.auto-sound.net tai olikohan www.autosound.fi. Basso nimittäin kannattaa rakentaa autobassoista tai ostaa valmiina pakettina. Kaikki mitä alla kirjoitan ovat omaa kokemusta/testausta.

PERUSJUTTUJA: Älä hätäile. Etsi netistä tietoa. Mieti tasapainoinen setti - ei yhtä liian hyvää osaa tai toista liian huonoa. Päätä budjettiraamit etukäteen.

PÄÄKAJARIT: Wharfedale diamond anniversary olikohan 7.2 (käytettynä), diamond 8.1-8.2 (vanha hyllymalli käytettynä, alta satasella saa hyvän matkaa) tai diamond 9.1-9.2 (uusi versio, hylly, en ole testannut). Wharfedale sai Suomesta hifilehdeltä tyydyttävän arvosanan, mutta muualla sitä on kehuttu taivaaseen asti. What hifi tituleerasi parhaaksi hinta-laatusuhde kajariksi 25:een vuoteen. Omistan itse diamond 8.4:n (lattiamalli), diamond centerin ja takakajarit ovat anniversary 7.2 (käytettynä n. 130 ?). Ei voi moittia äänenlaatua:). Takakajarit ovat muuten ääneltään paremmat (testasin yksinään etukajareita ja takakajareita). Muita en osaa suositella.

VAHVISTIMEKSI käy 2 kanavainen perusvahvari, mutta esimerkiksi harman/kardonin vanhempia viritinvahvistimia eli 5 kanavaisia saat 100-150 ? harukkaan. Ei ne vanhemmat juuri häviä laatunsa puolesta uusille - kokemusta on - ero tulee enimmäkseen kajareista. Myös yamaha on tietääkseni aika hyvä merkki, mutta selvitä tietäviltä mikä merkki tai malli on laadukas. Itse pidän harman/kardonista. Se tekee laadukasta jälkeä vahvistinkanavissa sekä vahvarin tehonlähteessä (oma mötikkä painaa 14 kg, isohko tehonlähde vahvarissa sisällä...)

Jos haluat 5.1 äänen, niin tarvitset noin 200-300 ? lisää kelvolliseen 5.1 kajarijärjestelmään ja tilaa riittävästi. Kajarit täytyy sijoittaa leveys sunnassa jonkin verran etäälle toisistaan, jotta äänikenttä olisi laajan kuuloinen.

Tehoja ei kannata tuijottaa sokeasti, sillä ne ilmoitetaan vähän miten sattuu. Osa ilmoittaa kaikki kanavat kuormitettuina (harman/kardon) ja osa kuormittaa yhden kanavan ja kertoo sen sitten viidellä tai seitsemällä. Sitten kun napataan 5 tai 7 kanavaa käyttöön, niin kappas- puolet tehoista katosi. Ja kun mennään vielä penkkiin, niin toinen merkki ei anna lähellekkään luvattua ja toinen ylittää sen tuplasti (esim. oma vahvistimeni). Missä tahansa vähänkään laadukkaammassa vahvistimessa on riittävästi tehoa kotikäyttöön. Edellä tarkoitan vahvistimella pääkajareiden vahvistimia.

AKTIIVIBASSO: Olen itse käyttänyt kotona vain autosubbasia. Ne ovat laadukkaita, mutta kotelon toteutus on ratkaisevan tärkeää. Siitä joudut kysymään neuvoa, sillä autoon ja kotiin ei käy saman tilavuuksinen kotelo. Kotelon teko saattaa olla kallista puhaa, jos et omaa suhteita. Saattaa siten olla järkevää ostaa tehtaan tekemä aktiivisubbanen.

Kotelon lisäksi tarvitset 10-12 subbasen ja vahvistinmodulin. Itselläni on 60 W moduli ja 10" tuplapuhekelainen elementti. Vahvistin moduli on sellainen, johon tuodaan rca:lla signaali sisään. Modulissa on itsessään tasonsäätö ja yleensä portaaton alipäästösuodin. 60 W on riittänyt 2 vuotta loistavasti. Autovahvarit ja suuret tehot ovat erihomma, ja tietokonekajaripakettien 2.1 ja 5.1 bassovahvari myös. Aivan sama mitä lupaavat, jokunen-20 rms wattia sieltä vain tulee . Ei ne 5 1/4 tai 6 1/2 "bassot" kestä parhaillaankaan kuin 50 W RMS. JA tehon tuplaus tarkoittaa vain 3 dB:ä lisää ääntä. ELI 50W-> 100W -> +3dB... TAI vastaavasti: 120W tulee 60% säröllä, 3% särön erottaa selvästi, 10% hajottaa kajarin. Kikkailua.

Lisäksi tarvitset melkeinpä omakotitalon tai pitkäpinnaiset naapurit tai rauhallisen volyymisäätökäden. 12" soi matalalta ja halutessa 60 W:lla todella lujaa! Oman 12" paukutus kuului omakotitalosta pihan yli yleiselle tielle erittäin selvästi.

Koteloon tarvitaan: Levyn sahaamiseen sirkkeli (Itse käytän 26mm mdf-levyä.), kasaamiseen 50 ruuvia, verhoilu, läpiviennit, aikaa paljon, onnistunut suunnittelu ja tuubi liimaa. Käytä suljettua ratkaisua, sillä refleksi saattaa olla hankala toteuttaa hyvin. Olen onnistunut siinä autossa kahdesti, mutta epäonnistunut kahdesti sisällä.

Subbaseen voi ottaa tehot myös normivahvarista, mutta tällöin suosittelen käyttämään linjatasoisessa signaalissa erillistä aktiivista alipäästösuodinta (ei ole vahvareissa valmiina). Niitä saattaa olla hankala saada kotikäyttöön. Itse kun testasin subbasta normivahvarilla, niin rakensin itse osista aktiivisuotimen (tasonsäätö + portaaton alipäästösuodin). Tämä leikkiminen vaatii jo hieman enemmän kapitaalia, osaamista ja tietoa, joten osta vahvistinmoduli.

EDIT: paljon lisää matskua

I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 17:09

PeteTK
AfterDawn Addict
_
27. syyskuuta 2006 @ 17:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Roope69: Sait privaa.

Kaiuttimiksi Tannoy Mercury on ihan hyvä vaihtoehto.
Subwooferia ei välttämättä kannatta autokäyttöön tarkoitetusta elementistä tehdä, riippuen tietysti hieman elementistä.
Peerlessin sls ja xls ovat hyviä vaihtoehtoja jos budjetti on pieni.
Vahvistimeksi Simex, Bkelectronics tai Hypex, riippuen budjetista ja vaatimuksista, Simex maineeltaan heikoin.

Vahvistimeksi kelpaa Harman Kardon, Sony (ei DE sarjaa) Yamaha yms.
Myös Procasterin halpis on pätevä jos saa toimivan yhdistelmän.
Noita tehoja ei kannata katsoa, kuten jo sanottiin, riittävät kaikissa normaaliin käyttöön.

Valmiista subbareista Audio Pro b1.36 on ihan ok, mutta selvästi parempi on Bkelectronicsin xls-200 subbari, nämä siis jos halvalla haluaa selvitä.
Itse tekemällä ei välttämättä pääse halvemmalla, muistakaa se.
Kotelon voi suunnitella vaikkapa WinIsd ohjelmalla, ohjelmaan on valmiiksi syötetty suhteellisen paljon eri elementtien tietoja.
Kotelo ei ole ikinä liian tukeva, muistakaa se.
Levyjä ei myöskään kukaan täysjärkinen sahaa itse, kun ne eivät valmiiksi leikattunakaan paljoa maksa.

Tehomylly.
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
27. syyskuuta 2006 @ 17:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miljoonasti kiitos KATTAVASTA vastauksesta!
Sanotaan nyt että minkälaisen setin saisin 300eurolla, jos ostaisin 2 kaiutinta, vahvarin ja subbarin. Käytettynä tietenkin ja itse ajattelin tehdä kotelon. Haen netistä ohjeet ja lataan tuon WinIsd:kin.


Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 17:44

Senior Member

1 tuotearvio
_
27. syyskuuta 2006 @ 22:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Etsitkö lauri_lr nimenomaan 2.1 pakettia. Jos nyt 300? sellaisen ostat niin joudut sitten uusimaan kaiken (paitsi subbasen) jos 5.1 paketin haluat.

Hmm. Hankala sanoa kun on niin paljon kiinni siitä mitä käytettynä löytyy. No nuo PeteTK:n mainitsemat tannoyn mercuryt olisivat hyvä valinta jos niitä löytyy.

Subbariksi varmaankin jokin 12" tai 10". Tarvitset tosiaan vahvistimen subbarille ja pääkaiuttimille. Sanoisinko että tiukka budjetti. Osta nyt mielummin 2 kaiutinta ja vahvistin. Säästät subbariin rahaa.

Jos haluat kaiken nyt niin etsimällä saattaa löytää hyviäkin vehkeitä.

@PeteTK
Itselläni on tuo B1.36 ja voin sanoa että toimii musiikillakin siedettävästi, elokuvissa taas loistava hintaansa nähden. Mutta tuo xls-200:han on kehuttu olevan loistava vehje myös musiikissa.


Asus P5Q-Pro | Intel Q9550 @3.65ghz | 4GT -800 | EVGA GTX295 | Corsair HX650 | Antec p182b

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 22:41

ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
28. syyskuuta 2006 @ 05:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ARVIO:

8.1 diamond käytettynä, tuurilla 70 ?
vahvistin käytettynä 100 ?, 2- kanavainen perusvahvari.
aktiivibasso: vahvistinmoduli 50 ?, elementti 60-100 ? + kotelo (itse en ole maksanut siitä suhteiden takia, joten hintaa en tiedä, kallis kuitenkin). Paketin kasaaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Ota vaikka 1 kk:n aikataulu.. Näin voit saada koko 2.1 järjestelmän. Muuten - nihkeää.

Tuohon hintaan käytetyt ovat useamman vuoden ikäisiä. Katso tarkemmin keltaisesta pörssistä, huuto.netistä (ostin sieltä vahvarin todella edullisesti) ja musiikkiliikkeistä (poisto-, vaihto-ja esitteylylaitteet / hyvät tarjoukset).

Hifilehden palstoilta saat lisää kaiutinsuosituksia. Siellä tietävät. Ja autosoundin sivuilta saat itse rakennettavaan subbaseen hyvä vihjeet elementin merkistä.

Jos päädyt tekemään itse aktiivisubbasen, suosittelen omasta kokemuksesta autoelementtejä (vahv. modulit pitäisi olla stabiileja 4 ohm kuormalle). Niitä löytyy useita hinta-laadultaan hyviä, sillä autopuolelle valmistetaan todella paljon erilaisia 10" elementtejä. Autopuolen elementit ovat myös usein käyttökohteen ja pakkasrajojen takia vahvasti tehtyjä. Kotipuolelle ei taasen ole autopuoleen verrattuna saatavana läheskään yhtä paljon, jos lainkaan. PeteTK-tiedätkö? Mutta ota huomioon, että kotelon teko saattaa maksaa paljon. Käsin ei voi sahata levyjä. Siksi valmis aktiivisubbanen, katso PeteTK:n suosituksia, voisi olla järkevää. Huomio omat taitosi ja kokemuksesi.

Jos taas hinta nousee korkeaksi lähinnä kotelon takia, osta valmis paketti eli tehtaan tekemä. Valmiit, hyvät aktiivisubbaset ovat uutena todella kalliita, (yli 300?). Mutta hyvistä merkeistä en osaa suositella mitään.

Hyviä 10" ovat esimerkiksi (auto-sound sivuilta, uuden hinnat eli käytettynä hyvästi alaspäin):

n. 100?: Peerless R.10 / Hertz ES250
n. 130?: Rainbow Hammer 10
n. 150?: JL Audio 10W0
alle 200?: Hertz HX250

Lisäksi kannattaa katsoa infinity beta 10" (menee pieneen koteloon) ja kappa perfect 10". Beta on vanhaa sarjaa (ovh 1500 mk). Itse löysin ko. helmen muutama vuosi sitten (ripustukset ja kalvo moitteettomia) hintaan 80 ?.

Jos rahkeet riittää/tuuria käy/pystyt soittamaan bassoa lujempaa, osta yksintein 12". Niitäkin saa uutena 120? hintaan aivan kohtuullisia. Käytettynä esimerkiksi 200? elementti kotelolla ei maksa edes 100?, jos elementti on hivenenkään vanhempi. Tosin 12" vaatii isomman kotelon eli se on kalliimpaa.

I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 05:16

PeteTK
AfterDawn Addict
_
28. syyskuuta 2006 @ 05:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Autopuolen elementit eivät välttämättä toista niin alas kuin kotikäyttöön tarkoitetut, siis suljetulla kotelolla.
Sähköistä korjausta kehiin jos haluaa suljetun kotelon toistavan alas.
10" elementti on kyllä pirun pieni jos haluaa vaikka elokuvia katsella, mitä enemmän pinta-alaa kartiossa, sitä vähemmän kartion tarvitsee liikkua saavuttaakseen saman äänenpaineen-->vähemmän säröä.
Omani on 15" eikä kerrostalossa ole tullut ensimmäistäkään valitusta, vaikka elokuvia tulee tykitettyä suhteellisen lujaa :P

Tehomylly.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 05:58

ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
28. syyskuuta 2006 @ 06:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Omani on 10" suljetussa kotelossa, ja tulee matalalta. Käytin sitä hetken refleksipöntössä muistaakseni 35 Hz virityksellä. "Korkeat" bassot puuroituivat ja tosi matalat äänet heikkenivät. 35 Hz ympäristö toimi hyvin, mutta suljettu kuulosti paremmalta. Soitin myös kahta 12" tuumaista suljetussa kotelossa sisällä, ei ongelmaa matalan toistossa, mutta ei se yhtä lujaa tule kuin autossa. VERTAILUPOHJA: Olen omistanut aikoinaan yhden autosetin (testannut siis: suljetun kotelon ja refleksin, kaksi eri elementtiä) ja rakennellut parille kaverille jokuset satsit.

Autossa pieni tila vahvistaa matalia taajuuksia ( >10dB) edes takaisen heijastuksen vuoksi ja siksi kotelot suunnitellaan eri tavalla kuin kotona. Kotisubbaset ovat tietääkseni usein refleksissä, jolla saadaan viritystaajuuden kohdalle 3 dB korostuma, mutta siitä alaspäin vaste laskee jyrkästi. Suljetussa kotelossa vaste on laakeampi ja matalampi laskien hitaammin, mutta refleksikotelon aiheuttamaa korostusta ei ole. Matalat taajuudet saattavat siten jäädä vaimeammiksi suljetussa kuin refleksissä, mutta refleksinkin pystyy ryssimään matalien taajuuksien osalta (kokemusta on:).

Matalatoisto riippuu täysin siitä, minkä elementin valitset ja millaisen kotelon teet. Autosubbasista löytyy malleja, jotka on suunniteltu erityisesti todella matalan taajuuden toistamiseen.

Särö taasen aiheutuu vahvistimesta, ei elementistä. Kun yrität soittaa liian lujaa jotain elementtiä eli vahvistimelta vaaditaan enemmän virranantoa ja jännitevahvistusta, leikkaantuu ylimenevä signaali. (esim. vahvistimen pääteasteen käyttöjännite 30 V, linjaan halutaan 40V huippuarvo, ei mahdollista -> yli 30 V huippuarvossa käyvä signaali leikkaantuu pois). Tämä jyrkkä reuna sisältää taajuuksia erittäin korkealle asti ja kuullostaa siis säröltä. Säröä syntyy myös vahvistimen normaalin toiminan aikana esimerkiksi hakkuriteholähteen kytkinten tai tasasuuntaussillan toiminnasta.

Esim harmoninen särö % lasketaan perustaajuisen sinisignaalin suhteena ko. sinisignaalista syntyneiden harmonisten kerrannaisten voimakkuuteen.

Isompi kartiopinta-ala tarkoittaa yleensä myös suurempaa herkkyyttä, joten saman äänenpaineen saavuttaminen pienemmällä subbarilla vaatii enemmän tehoa. Jos tämä teho loppuu kesken aiheutuu säröä, joten siksi 10" "aiheuttavat" enemmän säröä soitettaessa yhtä lujaa esim 15" elementin kanssa.

Kartion liikeradan suuruus pysyy hallitussa niin kauan kuin vahvistin pystyy puskemaan puhdasta tehoa maksimissaan elementin sallitun tehon verran elementin ollessa oikean kokoisessa kotelossa. Koteloratkaisu vaikuttaa elementin liikerataan. Esimerkiksi liian suuri kotelo ei anna tarpeaksi vastusta kartion liikeradalle, joten kalvo pääsee liikkumaan liikaa ja voi pohjata vaikka tehoa ei puskettaisi liikaa. Vastaavasti alitehoinen vahvistin voi aiheuttaa elementin liikeradan ylittymisen yritettäessä soittaa liian lujaa, koska signaali ei toistu niin kuin sen pitäisi. Eli se vahvistin aiheuttaa särön, ei liikerata. Esim. oma autosubbarini liikkui yli 3cm edes takaisin ilman "säröä".

EDIT: kirj. härö.

I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 06:58

Senior Member

1 tuotearvio
_
28. syyskuuta 2006 @ 07:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
n. 100?: Peerless R.10 / Hertz ES250
n. 130?: Rainbow Hammer 10
n. 150?: JL Audio 10W0
alle 200?: Hertz HX250


Nuo ajkopone:n ehdottamat ovat kaikki todella hyviä elementtejä. Kotelointi on sitten ongelmallinen.

Itselläni oli kyllä koteloitu autosubbari + autovahvistin kotona elokuvia tukemassa. Muuntajalla virtaa. Hyvin sekin soi, mutta matalaa ääntä ei paineella saanut.

Asus P5Q-Pro | Intel Q9550 @3.65ghz | 4GT -800 | EVGA GTX295 | Corsair HX650 | Antec p182b

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 09:52

ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
28. syyskuuta 2006 @ 07:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu. Saman huomasin itsekkin. Autokotelot eivät käy sisälle. Siksi kotelonsuunnitteluohjelmankin tulee olla sellainen, että siinä otetaan huomioon subbarin käyttökohde. Tai vastaavasti suunnittelijan on itse osattava ottaa huomioon tilasta johtuva erilainen käyttäytyminen. Esimerkiksi oma 12" 96 dB:n herkkyyksinen elementti 35 Hz refleksissä autokotelossa oli täysi skeida sisällä. Matalaa ei tullut lähellekään sitä vertaa kuin samalla vahvarilla toisesta epäherkemmästä elementistä kotiin suunnitellussa kotelossa. Autossa taas vaikut katosi korvista. Ei sitä voinut millään soittaa edes täysillä...

I.A.
PeteTK
AfterDawn Addict
_
28. syyskuuta 2006 @ 07:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Omani on 10" suljetussa kotelossa, ja tulee matalalta. Käytin sitä hetken refleksipöntössä muistaakseni 35 Hz virityksellä. "Korkeat" bassot puuroituivat ja tosi matalat äänet heikkenivät. 35 Hz ympäristö toimi hyvin, mutta suljettu kuulosti paremmalta. Soitin myös kahta 12" tuumaista suljetussa kotelossa sisällä, ei ongelmaa matalan toistossa, mutta ei se yhtä lujaa tule kuin autossa. VERTAILUPOHJA: Olen omistanut aikoinaan yhden autosetin (testannut siis: suljetun kotelon ja refleksin, kaksi eri elementtiä) ja rakennellut parille kaverille jokuset satsit.


Ilman sähköistä korjausta tai jotain 30hz alipäästöä tuskin soi kovinkaan matalalla suljetulla kotelolla kotona.
Minä mittaan taajuusvasteen alipäästö säädettynä 120hz, jolloin se ei vaikuta matalien äänien suhteelliseen tasoon.

Lainaus:

Autossa pieni tila vahvistaa matalia taajuuksia ( >10dB) edes takaisen heijastuksen vuoksi ja siksi kotelot suunnitellaan eri tavalla kuin kotona. Kotisubbaset ovat tietääkseni usein refleksissä, jolla saadaan viritystaajuuden kohdalle 3 dB korostuma, mutta siitä alaspäin vaste laskee jyrkästi. Suljetussa kotelossa vaste on laakeampi ja matalampi laskien hitaammin, mutta refleksikotelon aiheuttamaa korostusta ei ole. Matalat taajuudet saattavat siten jäädä vaimeammiksi suljetussa kuin refleksissä, mutta refleksinkin pystyy ryssimään matalien taajuuksien osalta (kokemusta on:).

Myös kotona matalimmat taajuudet vahvistuvat alimman huonekorostuksen alapuolella, tosin eivät niin paljoa kuin autossa, ja tuokin taas riippuu tilasta että miten paljon ne voimistuvat.
Ei mitään korostumia laiteta refleksisubbarin taajuusvasteeseen.
Ei minulla ainakaan ollut mitään 3db korostusta.


Lainaus:

Matalatoisto riippuu täysin siitä, minkä elementin valitset ja millaisen kotelon teet. Autosubbasista löytyy malleja, jotka on suunniteltu erityisesti todella matalan taajuuden toistamiseen.


Tuohon vaikuttaa myös kuuntelutila.
Määrittele todella matalan taajuuden toistuminen?

Lainaus:

Särö taasen aiheutuu vahvistimesta, ei elementistä. Kun yrität soittaa liian lujaa jotain elementtiä eli vahvistimelta vaaditaan enemmän virranantoa ja jännitevahvistusta, leikkaantuu ylimenevä signaali. (esim. vahvistimen pääteasteen käyttöjännite 30 V, linjaan halutaan 40V huippuarvo, ei mahdollista -> yli 30 V huippuarvossa käyvä signaali leikkaantuu pois). Tämä jyrkkä reuna sisältää taajuuksia erittäin korkealle asti ja kuullostaa siis säröltä. Säröä syntyy myös vahvistimen normaalin toiminan aikana esimerkiksi hakkuriteholähteen kytkinten tai tasasuuntaussillan toiminnasta.
Esim harmoninen särö % lasketaan perustaajuisen sinisignaalin suhteena ko. sinisignaalista syntyneiden harmonisten kerrannaisten voimakkuuteen.


Myös elementti aiheuttaa säröä vaikka vahvistin antaisi tehoa 0.0001% säröllä.
Mitä enemmän liikerataa on käytössä, sitä suurempi on elementin aiheuttama särö, tiedoksi vaan.

Lainaus:

Isompi kartiopinta-ala tarkoittaa yleensä myös suurempaa herkkyyttä, joten saman äänenpaineen saavuttaminen pienemmällä subbarilla vaatii enemmän tehoa. Jos tämä teho loppuu kesken aiheutuu säröä, joten siksi 10" "aiheuttavat" enemmän säröä soitettaessa yhtä lujaa esim 15" elementin kanssa.


Ei.
10" elementti aiheuttaa enemmän säröä samalla äänenpaineella, koska se pystyy liikuttamaan ilmaa huomattavasti vähemmän kuin 15" elementti.
Mitä enemmän liikerataa-->sitä enemmän säröä.

Lainaus:

Kartion liikeradan suuruus pysyy hallitussa niin kauan kuin vahvistin pystyy puskemaan puhdasta tehoa maksimissaan elementin sallitun tehon verran elementin ollessa oikean kokoisessa kotelossa. Koteloratkaisu vaikuttaa elementin liikerataan. Esimerkiksi liian suuri kotelo ei anna tarpeaksi vastusta kartion liikeradalle, joten kalvo pääsee liikkumaan liikaa ja voi pohjata vaikka tehoa ei puskettaisi liikaa. Vastaavasti alitehoinen vahvistin voi aiheuttaa elementin liikeradan ylittymisen yritettäessä soittaa liian lujaa, koska signaali ei toistu niin kuin sen pitäisi. Eli se vahvistin aiheuttaa särön, ei liikerata. Esim. oma autosubbarini liikkui yli 3cm edes takaisin ilman "säröä".


Ei välttämättä.
Oma elementti on speksattu 500w teholle ja kilowatin sille voi valmistajan puolesta antaa.
Minä olen korealainen joulupukki elementtisi kartio liikkuu 3cm ilman säröä.
Tai sitten sinä olet oikeasti kuuro.
Hanki vaikka mittamikki, äänenpainemittari ja Spectrapro ohjelma ja
ylläty kuinka pirun paljon sitä säröä itse asiassa onkaan.
Voin minäkin väittää ettei tule yhtään säröä 5cm lineaarisella liikeradalla, mutta se on bs:ää...
Älä viitsi satuilla enempää...

Lainaus:

Esimerkiksi oma 12" 96 dB:n herkkyyksinen elementti 35 Hz refleksissä autokotelossa oli täysi skeida sisällä

Tuo ilmoitettu 96db herkkyys ei kerro elementistä yhtään mitään, joten sinäänsä aika outo kommentti.


Tehomylly.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 07:51

ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
28. syyskuuta 2006 @ 08:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:

Myös kotona matalimmat taajuudet vahvistuvat alimman huonekorostuksen alapuolella, tosin eivät niin paljoa kuin autossa, ja tuokin taas riippuu tilasta että miten paljon ne voimistuvat.
Ei mitään korostumia laiteta refleksisubbarin taajuusvasteeseen.
Ei minulla ainakaan ollut mitään 3db korostusta.
Refleksin 3 dB:n korostuma viritystaajuudella johtuu putkesta, joka on suunattu kaiuttimen suuntaisesti. Kaksi samanvaiheista, yhtäsuurta aaltoa summautuu +3 dB, ja tähän refleksikotelon parempi herkkyys perustuu. Vasteen tasaisuus riippuu jälleen kuuntelutilasta ja voi olla refleksilläkin loistava.

EDIT: katsoppa kotelosuunnitteluohjelman taajusvastetta suljetulle ja refleksikotelolle samalla elementillä. Näkyykö siinä korostuma? Oman subbarini ohjekirjassa on esitetty vapaan tilan vasteet sekä suljetulle että refleksille. Refleksissä on 35 hz kohdalla korostuma ja suljetussa ei.

Lainaus:
Myös elementti aiheuttaa säröä vaikka vahvistin antaisi tehoa 0.0001% säröllä. Mitä enemmän liikerataa on käytössä, sitä suurempi on elementin aiheuttama särö, tiedoksi vaan.
Missä tämä särö näkyy? Minne se kytkeytyy sähköisesti? Vai onko tuo särö "ääntä" eli 10" kuullostaisi säröytyvän enemmän samalla paineella kuin 15"? Pystykö erottamaan elementin aiheuttaman särön, jos 10" soi samalla volyymillä kuin 15" edellyttäen ettei 10" soiteta liian lujaa?

EDIT: Siis minua kiinostaa oikeasti, miten elementin aiheuttama särö mallintuu (kartion liikehän synnyttää sm-kentän, tämä taas voisi kytkeytyä vahvistimeen ja aiheuttaa säröä jotenkin). Osaatko näyttää jonkin lähteen? Haluan lukea sen itse. Tiedätkö jotain kaavaa/laskumallia, jolla elementin aiheuttaman särön osuutta voidaan mallintaa?

Lainaus:
Tuohon vaikuttaa myös kuuntelutila.
Määrittele todella matalan taajuuden toistuminen?
Kuuntelu tilan vaikutusta korostin jo edellä. Auto ja koti eivät ole samanlaisia ja huoneen vaikutus on merkittävä. Huoneen fyysiset mitat, kuten elementin sijoittaminen ratkaisee resonassitaajuudet eli korostumat.

Todella matala - 20-30 Hz. Subbareiden vaste laskee ko. alueella suhteellisen vähän muihin subbareihin verrattuna tehtaan suosittelemassa kotelossa. Ko. alue on muutenkin hieman kyseenalainen, sillä ihmisen kuulo loppuu 20 Hz kohtaan ja vanhetessa vain nousee.

Lainaus:
Ei välttämättä.
Oma elementti on speksattu 500w teholle ja kilowatin sille voi valmistajan puolesta antaa.
Minä olen korealainen joulupukki liikkuu 3cm ilman säröä.
Tai sitten sinä olet oikeasti kuuro.
Hanki vaikka mittamikki, äänenpainemittari ja Spectrapro ohjelmalla ja ylläty kuinka pirun paljon sitä säröä itse asiassa onkaan.
Voin minäkin sanoa etttei elementistäni tule yhtään säröä 5cm lineaarisella liikeradalla, mutta se on bs:ää...
Älä viitsi satuilla enempää...
NO no, taidat tykätä provosoida. Pidetään tämä väittely mieluummin asiallisena. Väitän ettei sitä säröä erota niin kauan kuin käytät elementtiä normaalikuuntelussa, on se 15 tai 10. Siihen tarvitaan juuri tuo mittasetti.

Minulla oli käytössä äänenpaine-elementti kaksoisripustuksella ja helvetin pitkällä puhekelan rungolla (valmistaja lupaa 3,6 cm). 3 cm eli 1,5 cm eteen ja 1,5 cm taakse. En minä kuullut säröä puhtaalla sinillä.

Herkkyyskommentti: eli 96 dB 1 watilla 1m etäisyydellä. Tarkoitus oli korostaa, ettei elementin herkkyys ole autuas tie onneen, jos kotelo on väärä.

EDIT 2: Vahvistimen särö: http://www.autosound.fi/tietoa_vahvistimet.htm

Koteloiden--> elementtien särö, onhan sitä:
http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm


I.A.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 09:10

Senior Member

1 tuotearvio
_
28. syyskuuta 2006 @ 09:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistammehan myös, että saman valmistajan saman mallin omaavia erikokoisia elementtejä ei voi verrata keskenään. Ainakaan halpoja elementtejä. Halvoissa elementeissä voi huomata äänen rikkoontumisen jos kokeillaan 10" ja 12" samalla tasolla. Se taas johtuu udein siitä,että kun käytössä on täysin sama tekniikka niin tottakai suurempi elementti kestää enemmän liikettä/rääkkiä. Mutta taasen ei voi yleistää, että 10" on huonompi kuin 12".

"ei se koko vaan miten sitä käyttää".

Elementtejä on erilaisia ja eri kokoisia.
Kotiteatteriin sopii varmaankin jonkin sortin painesubbari. Voin vakuuttaa että hyvällä 10" subbarilla saa varmasti enemmän ääntä ja matalemmalta kuin kehnolla 15".

Minulla olisi kyllä äiteen luona vanha 18" PA-elementti kalvotusta vaille. Voisi joskus hakea ja kalvottaa ja kokeilla mihin se kotona pystyy.. :)
Kyllä siitäkin meteliä lähtee, kunhan saisi vielä jostan styrkkarin sille.

Ja olen myös sitä mieltä, että lopetetaan tappelu ja jatketaan väittelyä.. :)

Asus P5Q-Pro | Intel Q9550 @3.65ghz | 4GT -800 | EVGA GTX295 | Corsair HX650 | Antec p182b

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 09:17

Senior Member

4 tuotearviota
_
28. syyskuuta 2006 @ 10:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   



Miten olisi tommonen setti ja kaveriksi halpa ja pienikokoinen 5.1 vahvari. Settinä pesee kevyesti kaikki Logitec:it ja Creativet mutta hinta ei silti päätä huimaa (en muista, mutta ei ollu pahan hintasia).
Myöhemmin voi sitten ostaa paremmat etukaijuttimet musiikin kuunteluun ja käyttää muuta setti siinä ohella, kun monikanavaa kaipaa.

Antec P180B, Asus P5K, Intel Q9550 @ 3.6GHz, Ati HD 6950, WD 320GB&2TB, Samsung 2x1TB&750Gt, 8192Mb DDR2 800MHz, Creative X-FI Platinium, Sennheiser HD-555, Behringer Truth B2030 Aktiivit, M-Audio Fast Track Pro.
Senior Member

4 tuotearviota
_
28. syyskuuta 2006 @ 10:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
TUPLA

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. syyskuuta 2006 @ 17:23

ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
28. syyskuuta 2006 @ 11:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jep, asiallisuus kunniaan. Haluan vielä hieman sörkkiä alkuperäistä aihetta todella vierestä. Puhuttessa säröstä tai vääristymästä, käytän mieluiten mikkinä korvaa. Jos en voi virhettä kuulla, en pidä sitä merkityksellisenä.

Pahoittelen tekemääni asiavirhettä: Käsitän säröllä sähköisen signaalin vääristymän (harmoniset moninkerrat, leikkaantumisen aiheuttama laajaspektrinen virhe), ja siksi väitin ettei elementin liikerata aiheuta säröä. Tiedän toki, että liian pitkä liikerata, kotelon huono kontrolli elementistä ja viritystaajuden alapuoliset taajuuksien toistaminen aiheuttaa vääristymää ääneen (olen sen itse kuullut ja kokenut), mutta en käsittänyt tätä särönä (käsitinkö vieläkään oikein=). Miten kaiuttimen aiheuttama särö määritellään? Se kiinnostaisi kovasti, jotta olisin tulevaisuudessa viisaampi.

Mainitsemani 3 cm liikkeen testasin 35 Hz taajuudella eli kotelon viritystaajudella, jossa myös kotelon kontrolli elementtiin on paras eli säröä aiheutuu vähiten. En ehkäpä siksi erottanut sivuääniä puhtaasta sinistä, jota syötin laitteistoon testilevyltä. Tämän tulkitsin säröttömyydeksi, koska en erottanut äänestä kuin sen pistetaajuuden 35 Hz. Huomautan vielä, että käytin autossa subsonic-suodinta ja alipäästö oli luokkaa 90 Hz.

Oman huomioni mukaan voin todeta, että eniten ongelmia ovat aiheuttaneet alitehoiset vahvistimet tai väärin suunnitellut kotelot, jotka eivät ole kontrolloineet kartion liikettä. Kotelon huonoa kontrollointia elementistä ja liian pitkää liikerataa, en siis ymmärtänyt särönä, vaan koteloinnin virheellisyytenä.
PeteTK
AfterDawn Addict
_
28. syyskuuta 2006 @ 15:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Refleksin 3 dB:n korostuma viritystaajuudella johtuu putkesta, joka on suunattu kaiuttimen suuntaisesti. Kaksi samanvaiheista, yhtäsuurta aaltoa summautuu +3 dB, ja tähän refleksikotelon parempi herkkyys perustuu. Vasteen tasaisuus riippuu jälleen kuuntelutilasta ja voi olla refleksilläkin loistava.

EDIT: katsoppa kotelosuunnitteluohjelman taajusvastetta suljetulle ja refleksikotelolle samalla elementillä. Näkyykö siinä korostuma? Oman subbarini ohjekirjassa on esitetty vapaan tilan vasteet sekä suljetulle että refleksille. Refleksissä on 35 hz kohdalla korostuma ja suljetussa ei.

Viritystaajuudella ääni tulee melkein kokonaan putkesta, eikä sillä ole muutenkaan merkitystä mihin suuntaan refleksiputki on sijoitettu.
Toki saadan vaikka minkälainen korostuma jos halutaan, mutta se ei ole tarkoitus.
Vastaus on siis että ei näy 3db korostusta.

Lainaus:
Missä tämä särö näkyy? Minne se kytkeytyy sähköisesti? Vai onko tuo särö "ääntä" eli 10" kuullostaisi säröytyvän enemmän samalla paineella kuin 15"? Pystykö erottamaan elementin aiheuttaman särön, jos 10" soi samalla volyymillä kuin 15" edellyttäen ettei 10" soiteta liian lujaa?

EDIT: Siis minua kiinostaa oikeasti, miten elementin aiheuttama särö mallintuu (kartion liikehän synnyttää sm-kentän, tämä taas voisi kytkeytyä vahvistimeen ja aiheuttaa säröä jotenkin). Osaatko näyttää jonkin lähteen? Haluan lukea sen itse. Tiedätkö jotain kaavaa/laskumallia, jolla elementin aiheuttaman särön osuutta voidaan mallintaa?

Särö on kuultava virhe äänessä ja sen kyllä kuulee jos sitä on tarpeeksi paljon.

Lainaus:
Kuuntelu tilan vaikutusta korostin jo edellä. Auto ja koti eivät ole samanlaisia ja huoneen vaikutus on merkittävä. Huoneen fyysiset mitat, kuten elementin sijoittaminen ratkaisee resonassitaajuudet eli korostumat.

Todella matala - 20-30 Hz. Subbareiden vaste laskee ko. alueella suhteellisen vähän muihin subbareihin verrattuna tehtaan suosittelemassa kotelossa. Ko. alue on muutenkin hieman kyseenalainen, sillä ihmisen kuulo loppuu 20 Hz kohtaan ja vanhetessa vain nousee.

Todella matala on 20-30hz?
Monissa elokuvissa mennään lähemmäs tasajännitettä ja se on matalaa :P
Oma elementti on ~85l suljetussa kotelossa ja käytössä on Linkwitz Transform taajuusvasteen parantamiseen
Simuloitu -6db@15hz, mitattu -6db@10hz paikkeilla.
Infraääniä en pitäisi kyseenalaisena, ne voi tuntea keholla kun korva ei enää kuule ;)

Lainaus:
NO no, taidat tykätä provosoida. Pidetään tämä väittely mieluummin asiallisena. Väitän ettei sitä säröä erota niin kauan kuin käytät elementtiä normaalikuuntelussa, on se 15 tai 10. Siihen tarvitaan juuri tuo mittasetti.

Minulla oli käytössä äänenpaine-elementti kaksoisripustuksella ja helvetin pitkällä puhekelan rungolla (valmistaja lupaa 3,6 cm). 3 cm eli 1,5 cm eteen ja 1,5 cm taakse. En minä kuullut säröä puhtaalla sinillä.

Herkkyyskommentti: eli 96 dB 1 watilla 1m etäisyydellä. Tarkoitus oli korostaa, ettei elementin herkkyys ole autuas tie onneen, jos kotelo on väärä

Hiljaa kuunnellessa säröä tuskin on haitaksi asti, mutta jotkut subbarit tuottavat 20hz maastossa jo 90db tasoilla 10% säröä.
Minulla on käytössä normaali subbarielementti, lineaarista liikerataa on 2.5cm suuntaansa, eli 5cm yhteensä, mekaaninen taitaa olla 5.5cm yhteensä.
Valmistajan ilmoittama herkkyys voi olla mitattu vaikka @1khz, jolloin matalien taajuuksien herkkyys on jotain aivan muuta mitä on ilmoitettu.

Tuohon säröön vielä, niin se voi kyllä joskus peittyä petollisesti ja vaikeasti havaittavaksi itse hyötysignaalin sekaan, mutta mittaamalla se selviää helposti.
Säröä olen joskus kokeillut mitata ja onnistunutkin siinä, mutta tarkkaa äänenpainetta en tiennyt.
Pitäisi hankkia äänenpainemittari jotta saisi vähän vertailukelpoista materiaalia.
ajkopone
Suspended due to non-functional email address
_
29. syyskuuta 2006 @ 05:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Toki saadan vaikka minkälainen korostuma jos halutaan, mutta se ei ole tarkoitus. Vastaus on siis että ei näy 3db korostusta.
Se on hyvä, jos ei ole 3 dB korostumaa vasteessa. Tähänhän sitä refleksilläkin pyritään äänen laadun kohdalla - tasaiseen vasteeseen soitettavassa tilassa. Itse ryssin tuon korostuman kanssa oman refleksikotelon kotikäyttöön ja siirryin siitä suljettuun.

Lainaus:
Todella matala on 20-30hz?
Monissa elokuvissa mennään lähemmäs tasajännitettä ja se on matalaa :P Oma elementti on ~85l suljetussa kotelossa ja käytössä on Linkwitz Transform taajuusvasteen parantamiseen
Simuloitu -6db@15hz, mitattu -6db@10hz paikkeilla.
Infraääniä en pitäisi kyseenalaisena, ne voi tuntea keholla kun korva ei enää kuule ;)
Infrat ovat jo makuasia:) Hienoltahan se toisaalta tuntuu, kun kehossa jyrähtelee. Infrojen toistaminen vaatii jo melko timmin laitteiston, kuten tunnut omistavan.

Itsehän vaimensin jo alta 30 Hz taajuuksia refleksikotelon (se 35 Hz viritys) takia. Samoin kun suunnittelin suljetut kotelot sisälle, niin pyrin hyvään vasteeseen aina 30 Hz asti. 10" ja 12" kanssa koin hieman epäilyttäväksi alkaa yrittämään päästä tasaiseen alta 30 Hz vasteeseen ilman sähköistä korjauspiiriä. Ja autossa olin "oppinut" tykkämään että 30-35 Hz on riittävän matala minulle.

Lainaus:
Minulla on käytössä normaali subbarielementti, lineaarista liikerataa on 2.5cm suuntaansa, eli 5cm yhteensä, mekaaninen taitaa olla 5.5cm yhteensä.
Valmistajan ilmoittama herkkyys voi olla mitattu vaikka @1khz, jolloin matalien taajuuksien herkkyys on jotain aivan muuta mitä on ilmoitettu.

Tuohon säröön vielä, niin se voi kyllä joskus peittyä petollisesti ja vaikeasti havaittavaksi itse hyötysignaalin sekaan, mutta mittaamalla se selviää helposti.
Säröä olen joskus kokeillut mitata ja onnistunutkin siinä, mutta tarkkaa äänenpainetta en tiennyt.
Pitäisi hankkia äänenpainemittari jotta saisi vähän vertailukelpoista materiaalia.
12" elementtini liikeradasta: 3,6 cm oli luvattu lineaarinen (jotahan se ei ole) liikerata ja mekaaninen liikerata luokkaa 4,5 cm. Ja kuten totesit- herkkyyksiä ei kannata tuijottaa, sillä niitä ei voi verrata riipumatta kotelosta ja käytetystä taajuudesta. Minun kohdalla 96 dB on ilmoitettu tehtaan suosituskotelossa, kotelon viritystaajuudella. Epäilen kyllä hieman suurta lukua, mutta oli noilla elementeillä voitettu painekisoja.

Särö asia on varmasti vaikea aihe. Mittaustulokset olisivat kyllä kiinostavia. Laitoin tästä aiheesta privana viesti.


MUTTA ASIAAN JÄLLEEN: Edellinen paketti maksaa teknisissä 349 ?. Ehkä turhan hinnakas. Jos uskaltaa niin suosittelen käytettyjä vastaavaan hintaan. Kaiuttimit kestävät kyllä käsitykseni mukaan suhteellisen pitkään normaalissa kotikäytössä.
PeteTK
AfterDawn Addict
_
29. syyskuuta 2006 @ 06:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kerrostalossa kun asuu niin ei viitsi ihan älyttömästi luukuttaa menemään, mutta sohvantäristin hoitaa infraääniä.
Siinä vain on nyt hieman korkea jakotaajuus (50hz 24db/okt), mutta käytännössä sohva tärisee 5-40hz alueella hyvin :P
Sait privaa takaisin.

Tehomylly.
Mainos
_
__
 
_
Lacan
Newbie
_
29. syyskuuta 2006 @ 18:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
eikös yleinen kuulokynnys ole n. 16hz? tollanen subbarin kellutus kannattaa tarkistaa, jollei se tule jo "kellutettuna". Musiikinkuunteluun 5.1 on liikaa - harva cd on sacd. Ja toisaalta oma 2.0 maksaa nyt noin 1000? piuhat päälle, ja 2.1 tulee maksamaan 2000? eli subbari maksaa puolet. Ja itse pistäisin kone käyttöön sen verran rahaa, siis jos ei puhuta musiikista, niin genelecin 8000-sarjaa pienimmästä päästä. Ja samalta valmistajalta pieni subbbari, ei mikään 12", (joka on itsellä tilauksessa eri valmistajalta). Ainoa halpa tie on kasata itse. Tai sitten käytettynä. Näillä hinnoilla tuskin puhutaan muusta, kuin 2-tie kaiuttimista.
Ja kannattaa miettiä voisiko 4.1 olla fiksumpi ratkaisu kuin 5.1? Ja jotenkin se idea, että hakee "surroundia", ei tue subarria, koska et kuule niin matalien taajuuksien lähdettä. Ihmiskorva ei voi sijoittaa niitä.
Ja loppui kaneetiksi: miksi "hifistellä"? No omasta 2.0 järjestelmästäni voin ainakin sanoa, että sen äänet ovat "erillään kaiuttimista". Eli ainakaan oma korvani ei osaa sijoittaa ääniä kaiuttimista tuleviksi, vaan kääntää ne tulemaan niinkuin lähde on miksattu (lue: cd). edestä tulevat äänet tulevat "surroundina", tosin sehän ei ole silti 3d ääntä, eli aitoa surround ääntä.
 
Sivu:<12345>
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > 5.1 kajareita koneeseen.
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy