User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 12.10.2025 / 03:17
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > lcd-näytön katselukulmaongelma?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
LCD-näytön katselukulmaongelma?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
excalib
Junior Member
_
16. helmikuuta 2006 @ 07:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nettikaupasta tilaamani LCD-näyttö saapui toissapäivänä. Olen tässä tutkiskellut kuvaa ja kyllähän tämä miellyttää silmää vanhan kuvaputken jälkeen melkoisesti, yhtä asiaa lukuun ottamatta.

Kysymys on ehkä tyhmä, mutta en todellakaan ole asiaa ajatellut niin paljoa, kun olen muihin paneeleihin törmännyt. Onko näissä litteissä näytöissä yleistä, että alalaidan värit ovat selvästi vaaleampia kuin ylälaidan, kun niitä katsoo normaalista(ergonomisesta) asennosta? Ero on melko selvä. Esimerkiksi ikkunan ylälaidan otsikkopalkki on silmääni puhtaan sininen niin kuin pitääkin, mutta alalaidan sininen on selvästi haaleamman värinen.

Katselukulmistahan tämä varmaan johtuu. Mutta voiko tälle oikein voi tehdä mitään järkevää, jos haluaa säilyttää ergonomian? Eniten minua kiinnostaa, että onko tämä näyttöni(BenQ:n 19" FP91GX) katselukulmiltaan niin surkea vai vaivaavatko tällaiset ongelmat muitakin näyttöjä?
AfterDawn Addict

23 tuotearviota
_
16. helmikuuta 2006 @ 08:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Halvemmissa lcd:issä (ja miksei kalliimmissakin) on aina tuollaisia ongelmia. Minulla on acerin al1914 -mallinen näyttö, jossa on jokaisessa reunassa vaalea kaari, ikäänkuin lamppu hohtaisi jokaisen reunan alta. Tämä tosin on näkyvää vain tummilla väreillä, ja silloin kun näyttö ei ole vielä lämmennyt kunnolla. Pienen käytön jälkeen niitä ei enää havaitse. Katselukulmat on todella hyvät, lienee jotain 160 asteen luokkaa, sillä aivan sivustakin katsellessa värit on kohdallaan.

Lcd-telkkarissa on saman juttu, mutta nämä vaaleat kohdat on kulmissa. Nekin häviävät hetken käytön jälkeen. Jos on huono katselukulma (niin kuin kannettavassani), niin tumma värit muuttuvat negatiivisiksi jos pienissäkin kulmissa. Periaatteessa suoraan katsoessa ei pitäisi millään näytöllä olla ongelmia.

Eli pidä näyttöä vaikka 30min-1h päällä, ja katso onko sama tilanne.
excalib
Junior Member
_
16. helmikuuta 2006 @ 08:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On tämä ollut jo päällä monta tuntia tänään, kun olen värejä katsellut. Eilen vielä pidempään ja silloinkin oli sama ongelma. Minulla tuo värin vaihtuminen tapahtuu melko tasaisesti ylhäältä alas niin, että ylhäällä on tummempaa ja vaalenee alaspäin.

Sitä katselukulmien vaikutusta vain epäilin, kun hain aiheesta tietoa ja löysin tällaisen testikuvion/tekstin http://www.techmind.org/lcd/colour.html - minulla alimmat suorakaiteet ovat selvästi haaleampia kuin ylimmät.
AfterDawn Addict

23 tuotearviota
_
16. helmikuuta 2006 @ 12:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla noissa ei juurikaan vaihtelua ole, paitsi kun rupeaa jyrkemmissä kulmissa katsomaan. Kyllä se siitä sitten varmaan kiinni on. Usimmissa kännyköissähän nuo katselukulmat ovat vielä huonompia, minulla esim. suoraan katsottaessa motorolan v3:ssa oikealla silmällä kuva oli vaalea ja vasemmalla tumma.
Staff Member

1 tuotearvio
_
16. helmikuuta 2006 @ 12:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on Samsungin SyncMaster 913N, eikä minkäänlaisia ongelmia. BenQ on kuulemani mukaan hyvä merkki mutta itse vieroksun sitä suuresti samoin Samatronia ja Eizoa.
1of2k
Suspended due to non-functional email address
_
16. helmikuuta 2006 @ 12:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vai vieroksut Eizoa??? Siis hinnan vai laadun vuoksi? Itselläni ei Eizoa ole, mutta tiedän sen olevan yksi mailman arvostetuimmista ja kalleimmista näytöistä. Pikselitakuu nollatoleranssilla ja 5v yleistakuu. No yksi tykkää tyttärestä ja toinen äidistä...

Laatu kunniaan!!!
excalib
Junior Member
_
16. helmikuuta 2006 @ 13:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hmm, kait se pitää sitten hyväksyä vain nämä BenQ:n puutteet. Olen käännellyt tätä vaikka mihinkä asentoon, mutta järkevästi ei saa tasaväristä kuvaa. Tietenkin näytön voisi nostaa silmien tasolle jollain viritelmällä, mutta sitten menisi vain niska. Aika outoa, kun tuota näyttöä kuitenkin ihan päteväksi haukutaan. Minusta tämä on aika suuren luokan puute. Ei tällaisella esimerkiksi valokuvia kovin mielellään katsele.

Pitää laittaa palautukseen ja etsiskellä jotain muuta näyttöä. Olisiko mitään suosituksia? Paljoa en aio sijoittaa. 250-350 euron hintaluokka saa riittää. Onko jollain kokemuksia ViewSonicin VA902:sta? Ihan hyvin pärjäili Mikrobitin testissä. Muuten olisin sen tilannutkin, mutta siitä puuttuu DVI-liitäntä. Onko se kohtuuton puute?
Mainos
_
__

_
AfterDawn Addict

23 tuotearviota
_
16. helmikuuta 2006 @ 14:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Muuten olisin sen tilannutkin, mutta siitä puuttuu DVI-liitäntä.
Kyllä vga-liitännällä pärjää ihan hyvin. Uusimmissa näytönohjaimissa vaan ei taida olla kuin tuo dvi-liitäntä, mutta on olemassa dvi->vga kaapeleita, niin saa myös dvi-liittimettömän näytön kiinni. Itse voin suositella tätä acerin al1914 -näyttöä, hyvin on pelaillut eikä kuolleita pikeseleitä ollenkaan. Tämän 12ms vasteaikaisen version saa jo 289e:lla, kun taas 8ms versio on reilu 320e. Kuten sanottu, katselukulmat todella hyvät, mainostavat sen olevan sekä vaaka- että pystysuunnassa 140 astetta. Itselläni meni tuo arvio hieman yläkanttiin, mutta todella hyvä joka tapauksessa. Ei ole ollut muuta kuin kuvan- ja tekstinkäsittelyssä, sekä internetselailussa, että pelien osalta en osaa sanoa. Jos pelailee, niin kannattaa varmaan tuo 8ms versio ostaa.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > lcd-näytön katselukulmaongelma?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy