Ubuntu ohjelmien asennus
|
|
Azze
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 06:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Viittiskö joku neuvoa tälläselle alottelijalle ihan kädestä pitäen, miten linuxissa asennetaan paketti.
XMMS:n sain asennettua, kun kopioin paketin hakemistoon / ja sitten käytin Synaptic Package Manageria. Mutta muilla paketeilla ei onnistunut. Niitä ei löytyny Synapticilla.
Joten tosiaan, viittisikö joku vääntää rautalangasta mulle miten asennus onnistuu.
|
AfterDawn Addict
|
18. helmikuuta 2006 @ 07:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. helmikuuta 2006 @ 07:21
|
Azze
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 07:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Sitten tuli vielä toinen kysymys mieleen: Kun mulle on anettu ymmärtää, että Ubuntussa on disabloitu root-tunnus, niin löysin kumminkin tämmöitteen "päätteen": Root terminal
Eikös se ole pääte joka toimii root tunnuksella vai onko se joku muu?
|
AfterDawn Addict
|
18. helmikuuta 2006 @ 07:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Sitten tuli vielä toinen kysymys mieleen: Kun mulle on anettu ymmärtää, että Ubuntussa on disabloitu root-tunnus, niin löysin kumminkin tämmöitteen "päätteen": Root terminal
Eikös se ole pääte joka toimii root tunnuksella vai onko se joku muu?
Tähän liittyen kannattaa lukaista tämä threadi läpi:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/298635
Eli toi siis toimii sudon avulla, koska sitä root-tunnusta ei ole.
|
Azze
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 08:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli siis se on pääte, joka periaatteessa lisää joka kommennon eteen sudo? Siis näin palikka päällä ajatellen. =D Jos näin on, niin sittenhän turha tuota oikeata käyttää ja lisätä aina siihen se sudo, pitää ruveta käyttää root terminaalia.
Kokeilin tuota apt-get kommentoa ja tuli tämmönen:
admin@Pavilion:~$ sudo apt-get install /home/admin/Desktop/StepMania-3.9-linux.tar.gz
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis
E: Pakettia ei löytynyt
admin@Pavilion:~$
Mikäs mättää, kun paketti on kumminkin kyseisessä paikassa.
|
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 08:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Se mättää, että apt-get hakee ja asentaa ohjelmia repositoryistä eli siis intterwepistä. Itse ladatun .deb paketin asentamiseen käytetään dpkg:tä.. Sä taas yrität asentaa tar.gz tiedostoa :D Ei se noin toimi.. purat ensin ne tiedostot vaikka kotikansioosi ja sitten luet sieltä löytyvän README tai INSTALL tiedoston niin tiedät miten se ohjelma asennetaan.
|
Azze
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 08:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Oon täys linux n00b! =D
No kyllä se kun vähän reenaa, niin kyllä tää rupee varmaan luistaa...
|
AfterDawn Addict
|
18. helmikuuta 2006 @ 08:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Eli siis se on pääte, joka periaatteessa lisää joka kommennon eteen sudo? Siis näin palikka päällä ajatellen. =D
Periaatteessa kyllä näin.
|
Azze
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 08:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Mites muuten sitten .rpm paketit? Millä ne asennetaan?
|
Newbie
|
18. helmikuuta 2006 @ 09:33 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Mainos
|
|
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
18. helmikuuta 2006 @ 09:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Ubuntussa ohjelmien asentamisessa kannattaa hakea haluamansa softaa ensisijaisesti Ubuntun repoista(Synaptic/Apt). Jos sieltä ei löydy niin Debianin DEB pakut toimii usein yhtä hyvin. Sorsasta asentamien eli itse kääntäminen on muuten hyvä, mutta näiden ohjelmien hallinta ei onnistu sitten Aptilla/Synapticilla. RPM pakuja voi asentaa jos muuten ei tahdo onnistua muuttamalla pakut (RPM -> DEB) Alien nimisellä ohjelmalla joka löytyy repoista. Irtonaiset DEB pakut asennetaan dpkg komennolla.
sudo dpkg -i paketti.deb
EDIT: Ubuntun repoista löytyy ilmeisesti Stepmaniaa vastaava pydance.
Quote: dancing simulation game similar to the kind in arcades
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. helmikuuta 2006 @ 10:12
|