olen ensimmäistä kertaa sivuillanne.
Toivottavasti olen oikeassa paikassa mutta haen vastausta ja neuvoa seuraavaan.
Meillä on kotona Baier dvd-903 -DVD-soitin.
Yritimme katsoa sillä tuttaviltamme saamaamme tanssinäytöksestämme videoitua (DVD-R Fujifilm) DVD:tä. Näyttöön tuli vain error-tieto.
Onko niin että laitteellamme ei tälläistä -R-dvd:tä voi katsoa?? Vai pitääkö jälleen ostaa uudet laitteet?
Eräs tuttavamme sanoi että "itsepoltetuille pitäisi tehdä joku "viimeistely", jotta "R" katoaa" ( en kyllä tiedä mitä ikinä tämä viimeistely tarkoittaakaan). Hän epäili josko se olisi jäänyt tekemättä. Tähän en osaa sanoa juuta enkä jaata. Sen tiedän että kaverini kotona kyseisenlainen dvd samasta esityksestä on toiminut.
Onko jotain keinoa saada dvd näkymään?
Käyttöohjeessa sanotaan että "tässä DVD-soittimessa voi toistaa useita eri levyjä, kuten DVD-, CDDA-, MP3-, CD-R- ja CD-RW-levyjä sekä 8 cm:n CD-levyjä". Ja kohdassa yhteensopivat levyt sanotaan DVD-videoiden formaatti/koko/kerrosten määrä:
12 cm 5''/yksipuolinen/yksikerroksinen
12 cm 5''/yksipuolinen/kaksikerroksinen
12 cm 5''/kaksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/yksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/yksipuolinen/kaksikerroksinen
8 cm 3''/kaksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/kaksipuolinen/kaksikerroksinen
Aloittelijoita olemme ainakin siinä mielessä että aiemmin olemme katsoneet vain kaupasta ostettuja dvd-leffoja. Joten näihin formaatteihin yms emme ole aiemmin tutustuneet.
Kun nettiä ja käyttöohjetta lukee niin tuntuu kyllä aika älyttömältä touhulta että formaatteja näissä DVD-levyissäkin on erilaisia eikä kaikki sovi yhteen.
Aivan turhan vaikeaksi haluavat markkinamiehet tavallisen ihmisen jokapäiväisen elämän tehdä että rahaa saavat ja uusia laitteita pilvin pimein myytyä. Luojan kiitos jäljellä on vielä yksinkertainen ja aina toimiva VHS:säkin !!!
Elämän tulisi olla helppoa kuten C-kasettien, VHS:n aikaan jolloin äänittäminen ja kuuntelu/katselu on vaivatonta olit sitten kotona tai kenen tahansa tuttavan luona laitteista riippumatta. CD:kin on jo toisaalta huononnus kun ei voi helposti äänittää radiosta haluamiaan kappaleita saati että tietokoneella poltetun CD:n saisi kuulumaan kaikilla cd-soittimilla (meillä kolme erilaista, joissa levyt kuuluvat milloin missäkin muttei milloinkaan kaikissa). Digikamerakin on tullut hankittua ja siinäkin olen huomannut että kuvien säilytys vuosien päähän on paljon ongelmallisempaa kuin normaalin filmikameran (joka luojan kiitos vielä toimii ja on) filmien ja kuvien säilytys. Suuresti markkinoitu "helppous" on erittäin suhteellista kun ajattelee paljonko aikaa ja vaivaa näihin "uudistuksiin" tavallisella ihmisellä tuhrautuu.
Kyllä tuo soitin normaalisti toistaa DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW-levyt ihan nikottelematta, kunhan ne ovat standardinmukaisia, eli levy on polttosession jälkeen suljettu. Aihio voi olla viallinen tai yhteensopimaton jotenkin tuon kanssa.
Liittyen vielä tuohon meidän Baier DVD-903 laitteeseen: lisä kysymys
MissBlue kirjoitti että tuon Fujin dvd:n aihio voi olla viallinen. No annoin tuon dvd-levyni kaverilleni, joka kokeili sitä kotonaan. Se toimi vain heidän Philipsin dvd-soittimessa mutta ei esimerkiksi heidän Sonyn dvd-soittimessa kuten ei myöskään tuossa meidän Baierissa. Joten uskoisin että levy on periaatteessa ok.
- No sitten sain tanssi-illasta toisenkin merkkisen dvd:n eli TDK:n levyn ja se näkyy ihan normaalisti.
Osaako Miss Blue tai joku muukin kertoa minulle miksi näin. Kertokaa niin kansantajuisesti kuin voitte, koska en ymmärrä näiden tekniikasta juuri mitään, kiitos.
Tässä nämä dvd-koteloissa lukevat tiedot:
A) Fujifilm dvd-r up to 8x high speed dvd recordable disc 8x/1x, video sp 120 min, data 4.7 GB (=tämä ei siis näy Baierissa/Sonyssa)
B) TDK dvd-r dvd recordable/dvd inscriptible 1-16x speed, 4.7 GB single sided.
Onko näissä jotain niin olennaista eroa, mikä minun pitäisi tietää ja osata katsoa kun dvd:tä tarjotaan minulle katsottavaksi?
Vastaustanne helpottamaan kopioin vielä tähän kertaalleen nämä tiedot tuosta Baierin käyttöohjeesta:
Käyttöohjeessa sanotaan että "tässä DVD-soittimessa voi toistaa useita eri levyjä, kuten DVD-, CDDA-, MP3-, CD-R- ja CD-RW-levyjä sekä 8 cm:n CD-levyjä". Ja kohdassa yhteensopivat levyt sanotaan DVD-videoiden formaatti/koko/kerrosten määrä:
12 cm 5''/yksipuolinen/yksikerroksinen
12 cm 5''/kaksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/yksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/yksipuolinen/kaksikerroksinen
8 cm 3''/kaksipuolinen/yksikerroksinen
8 cm 3''/kaksipuolinen/kaksikerroksinen
Aihioissa on hyvinkin paljon laatueroja, lisäksi vielä eri laitteet hylkivät jotakin määrättyä aihiota, mikä puolestaan jollakin toisella näkyy ongelmitta.
Itselläni on just tuommoinen Baier ja siinä on Verbatim, TDK (paitsi printattavat), Maxell ja Memorex ainakin toimineet ihan nikottelematta.
MissBlue: Mitä tarkoitat tuolla "eli levy on polttosession jälkeen suljettu."? En oikein tiedä näistä mitään. Multa löytyy omasta huoneesta tommonen Baier 903 kun jäi siskolta turhaksi, mutta olen toistaiseksi käyttänyt ainoastaan vuokraamoista vuokrattujen elokuvien katsomiseen.
Kuitenkin houkuttelisi katsella tuolta oman huoneen telkkarista koneella olevia XviDejä. Eli toimiiko tämä niin, että poltan Nerolla esim. Maxell tai Verbatim DVD-RW levylle DVD-tiedostot mitkä olen muuntanut XviDistä? Ja voin katselun jälkeen tyhjentää DVD-RW:n ja taas halutessani polttaa uudestaan DVD-tiedostot sille ja katella niitä Baier 903:n kautta?