HY uhkailee P2P-käyttäjiä???
|
|
MrK
Newbie
|
13. huhtikuuta 2003 @ 16:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuinka moni on saanut meilin, jossa vaaditaan rajoittamaan p2p-softien käyttöä funetissa? Kannattaako ottaa tosissaan? Meilit on ilmeisesti laitettu menemään ip:n perusteella, joten ei kai tämä ihan perus pelotteluspämmiäkään ole?
http://www.helsinki.fi/atk/yhteydet/p2p-kirje-2003.html
|
Member
|
13. huhtikuuta 2003 @ 16:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Osta oma kone....
|
PK66
Member
|
13. huhtikuuta 2003 @ 22:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä toi kannattaa ottaa tosissaan.
|
tarzan
Junior Member
|
14. huhtikuuta 2003 @ 08:32 |
Linkki tähän viestiin
|
LOL. Osta oma kone... Mitähän LukeWader tolla tarkoittaa? Eiköhän Mrk:lla nyt kuitenkin ole oma kone funetin verkossa aivan kuten minulla ja monella muulla opiskelijalla.
MrK: Oletko paljonki käyttänyt p2p-softia? Mitä? Käytätkö ns. badip-listiä?
|
69theye
Suspended due to non-functional email address
|
14. huhtikuuta 2003 @ 09:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä tuo kannattaa tosissaan ottaa. Ainakin itse ottaisin.
Olet osa yliopiston verkkoa, etkä joudu siitä mitään maksamaan. Heillä on oikeus päättää siitä, mitä heidän verkossaan tapahtuu.
Eri asia tietenkin olisi jos maksaisit jotain verkon käytöstä. Silloin sulla olisi tietysti oikeus käyttää annettua kaistaa juuri siihen mihin itse haluat.
Kaksi mahdollisuutta: Rukkaa palomuuria sen verran etteivät yliopiston sensorit pääse seuraamaan koneesi liikennettä. Tämä tietenkin on ongelmallista, koska pitäisi tietää heidän IP:t.
Toinen vaihtoehto olisi sitten siirtyä maksullisen verkon käyttäjäksi.
|
taimy
Inactive
|
14. huhtikuuta 2003 @ 12:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Eri asia tietenkin olisi jos maksaisit jotain verkon käytöstä. Silloin sulla olisi tietysti oikeus käyttää annettua kaistaa juuri siihen mihin itse haluat.
Itselläni täällä Jyväskylässä on kaapelimotukka ja "asikkaistiedotteissa" toitotetaan että P2P ohjelmia saa käyttää mutta itse ei saa jakaa tiedostoja. Onko tuo rajoittaminen siis jotenkin laitonta?
|
user255
Newbie
|
14. huhtikuuta 2003 @ 13:53 |
Linkki tähän viestiin
|
MrK, ip:n perusteella, mistä päättelet niin?
Luulisin tuon viestin tulleen kaikille,
kaikki eivät vain kiinnitä huomiota tuollaisiin.
HY:llä ei ole oikeutta urkkia verkon täsmällistä
käyttöä, eli mitä käyt netistä katselemassa tai
onko imuttamasi mp3:t laillisia.
Kyse on verkon suuren käytön aiheuttamasta
suuresta laskusta.
Mitähän
"tuottavat yliopiston tietohallinnolle tekijänoikeusrikosten selvityspyyntöjä"
tarkoitti?
|
69theye
|
14. huhtikuuta 2003 @ 17:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Taimy:
Äh. Ei ne tuollaista voi sanoa. Voit käyttää sitä liittymääs just niinkuin haluat. Varmaan tarkoittavat tuolla "jakamisella" hubin perustamista. Elisalla ei ainakaan saa perustaa palvelinta. Toisaalta olethan sinä silloinkin palvelin jos pelaat jotain nettipeliä...
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
14. huhtikuuta 2003 @ 18:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Äh. Ei ne tuollaista voi sanoa. Voit käyttää sitä liittymääs just niinkuin haluat.
Niin no, jos on tehnyt sopimuksen palvelun tarjoajan kanssa, siitä varmaan selviävät kaikki rajoituksetkin. Suomessahan on sentään sopimusvapaus, kunhan sopimus ei riko lakeja. Käsittääkseni kaapeliyhtiö voi siis vaikka kokonaan kieltää datan läheyksen ulospäin, jos niin on soppariin kirjoitettu.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. huhtikuuta 2003 @ 18:32
|
Member
|
14. huhtikuuta 2003 @ 20:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Ettekö te tajua,että me kuluttajat olemme näiden netti firmojen armoilla! ne sanelee ne ehdot miten me voidaan käyttää verkkoa(kyllä se lukee,siellä sopimuksessa)mutta ei toivoakaan siitä ,ettei isoveli valvoisi, saati sitten muista kansalais oikeuksista...?
Ei tiedolla,eikä taidolla,vaan pelkällä tuurilla !
|
MrK
Newbie
|
15. huhtikuuta 2003 @ 14:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Hyviä kommentteja, kiitos.
Ei kai auta muuta kuin rajoittaa omaa käyttöä...prkele
Niin siinä mailissa oli mainittu mun sisäinen IP...
|
user255
Newbie
|
15. huhtikuuta 2003 @ 15:40 |
Linkki tähän viestiin
|
MrK, ip osoitteen perusteella ei saa
e-mail osoitetta.
E-mailin headerista löytyy lähettäjän ip,
mutta e-mail osoitteesta saa vain
e-mail SERVERIN ip osoitteen.
Esim. @hotmail.com on 65.54.246.250
Ip osoitteesi on HY käyttäjä rekisterissä,
niin kuin @helsinki.fi osoitteesi.
Vai tietääkö joku keinon?
|
MrK
Newbie
|
15. huhtikuuta 2003 @ 16:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä se on ihan mun oma ip.
Meilin alussa on mun nimi ja suluissa ip.
Hy käyttää NATtia näissä opiskelijakämppien verkoissa ja jakaa joka kämppään oman sisäisen ip:n.
|
user255
Newbie
|
16. huhtikuuta 2003 @ 12:28 |
Linkki tähän viestiin
|
MrK, ymmärsit väärin.
Sähköposti osoite EI ole mitenkään riippuvainen
ip osoitteesta.
Minulla on esimerkiksi 3 e-mail osoitetta,
niistä vain yksi (@helsinki.fi) on HY tiedossa.
Muut esim. @hotmail.com ei.
Sähköpostia EI voi lähettää
ip:n perusteella, vaan pitää tietää sähköposti
osoite!
Sinun @helsinki.fi osoiteesi löytyy
HY:n käyttäjä rekisteristä, mistä löytyy myös
sinulle myönnetty sisäinen ip osoite.
Rekisteristä löytyy myös oikea nimesi,
katuosoitteesi ja mahdolliset muut
ilmoittamasi tiedot.
Viestihän tuli HY:n myöntämään e-mail osoitteeseen? Eikö?
|
MrK
Newbie
|
16. huhtikuuta 2003 @ 16:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Tätähän mä just alunperin tarkotin.
Siihen mailiin oli laitettu se IP ihan vaan näytille, eli ilmeisesti haluttiin viestittää, että ne on kattonu just mun p2p-liikennettä.
|
user255
Newbie
|
16. huhtikuuta 2003 @ 16:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Ok.
Minä siis ymmärsin väärin.
Epäilen silti viesti henkilökohtaisuutta.
Ip osoitteen kirjoittaminen oli varmaankin
psykologinen tehokeino.
Varmasti vähenee verkon käyttö!
Muutin oman p2p softan asetuksia vähemmän verkkoa rasittavaksi, mutta en aijo lopettaa
käyttöä kokonaan.
Tietääkseni HY pystyy selvittämään käytössä
olevat portit, protokolan ja yhteyteen olevan
koneen ip osoitteen. Muu urkkiminen menee
lain toiselle puolelle, vai?
Noilla tiedoilla on jo helppo epäillä p2p
sovellusta, mutta voiko sen tuolla perusteella
TIETÄÄ?
|
MrK
Newbie
|
16. huhtikuuta 2003 @ 19:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Luulisin, että ne kattelee noiden porttien liikennettä.
Nyt vaan tarvis jonkun koodata p2p-softa, joka vaihtaa portteja tai käyttää http:n porttia... :)
|
Jarpo
|
17. huhtikuuta 2003 @ 06:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Funetin verkkojen päätarkoitus on *hyötykäyttö*, ei viihteen välittäminen. Mikäs ihme se sitten on jos porukka opiskelee 8 vuotta perustutkintoa kun yöt ladataan moskaa eikä jakseta luennoilla käydä :) ?
Palomuurin räpellys ei tuohon p2p-ohjelmien kaistanviemiseen tai havaitsemiseen auta yhtään.
No, silloin pääsee täydellisesti piiloon jos blokkaa kaikki yliopiston ip:t. Liikennettä ei tule sisään eikä mene ulos mutta eipähän kazaakaan ulos näy..
Funetin yhteydet on suurimmaksi osaksi verorahoilla maksettuja, eli kaikkien meidän. Jos joku ei ole vielä veroja maksanut, niin sitten isi ja äiti ovat osallistuneet kustannuksiin.
|
Fintroll
|
17. huhtikuuta 2003 @ 10:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos nyt haluaa niitä softia käyttää niin luulis olevan varaa hommata sit oma adsl yhteyskin!!!!!!
Kun ei mene silloin ilmeisestikään nämä rahat Ohjelmistoihin eikä elokuviin :)
|
user255
Newbie
|
17. huhtikuuta 2003 @ 12:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Jarpo, maksan mielelläni veroja hyvän tarkoituksen puolesta ja maksan tulevaisuudessakin. Jokainen huolehtikoon
itse ajan käytöstään.
Fintroll, niinpä niin opintotukihan
on tunnetusti aivan mahtava.
Ja sitten asiaan, niin tuo porttien vaihtelu
ei taida auttaa, p2p softan tunnistus näyttäisi
onnistuvan protokolasta. Ja "tuo uusi" p2p softa
olisi juuri niin hyvä kun sen käyttäjätkin...
Jussi
|
raw
Member
|
18. huhtikuuta 2003 @ 19:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei liittymien tarjoajatkaan varmaa halu niin että ei sais käyttää p2p ohjelmia, nehän menettäis paljon asiakkaita.
|
tarzan
Junior Member
|
22. huhtikuuta 2003 @ 16:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Fintroll: Minkä takia oma ADSL-yhteys? Mulla on ainakin oma funetin verkkoa käyttävä yhteys 12?/kk, eikä vielä ole tullut mitään sanomista. Tosin en hirveästi käytä p2p softia.
|
poisoned
Senior Member
|
30. huhtikuuta 2003 @ 19:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Koneeseen jollain tavalla yhteydessä olevat ip:t sa selville esim. netstat -a komennolla...
Ja mistä vitusta ne muka tietää mikä p2p käyttää mitäki porttia? Vaihda vaikka kerra vuorokaudes sitä porttii.. :)
|
PK66
Member
|
1. toukokuuta 2003 @ 00:17 |
Linkki tähän viestiin
|
Myös verkossa liikkuvia paketteja voi seurata ja niistä on kyllä mahdollista nähdä mikä ohjelma sen on lähettänyt, joten pelkkä portin vaihtaminen ei riitä.... Uhkaushan koski ainoastaan p2p "suurkäyttäjiä", joten ei niiden tarvi kuin seurata sellaisten käyttäjien paketteja jotka kuormittaa yhteyttä "tarpeettomasti".
|
Mainos
|
|
|
redhand
Newbie
|
1. kesäkuuta 2003 @ 08:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse sain saman varoituksen suoraan postiin ja mukaan oli liitetty ip ja koneeni nimi. Viesti tuli jopa pariin kertaan yhden ahkeran viikonlopun jälkeen: atk-osastolta sekä joltain asuntolan vastaavalta, HYn toimistosta.
Olisi kiva tietää "minkälaisia määriä" on turvallista latailla ennen kuin alkavat mesoamaan?
Kieltojen perustelut ovat kyllä ihan järkevät, ei siinä mitään. HYvänä uutisena asiana voinkin kertoa ettei niitä tunnu häiritsevän esim. prelingerin arkistojen lataaminen. Sieltä olen määrällisesti imenyt tavaraa hiton paljon enemmän kuin p2p-ohjelmilla koskaan. Nuo filkat kun eivät ole tekijänoikeudella pilattuja.
Sinänsä hauska juttu että yo:lla töissä olevia nämä rajoitukset eivät koske. Kukaan tuttuni ei ole saanut varoituspostia, vaikka työkoneissa naksuttavat useammatkin p2p-softat tavaraa tunti tolkulla...
|