User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 28.1.2026 / 12:47
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > videokameran kuvan pakkaus
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
videokameran kuvan pakkaus
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
ejku
Newbie
_
10. maaliskuuta 2006 @ 18:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen ostanut digitaalisen videokameran ja latasin kovalevylle kameralla ottamia videonpätkiä. Ladatut tiedostot on todella isoja, esim. 10 min kuvaa on noin 4 giga bittiä. tiedosto tyyppi on avi. Minulla on yksi ohjelma, joka pakkaa avi'n mpg:si, mutta esim. 4 gigaa on paketoinnin jälkeen muuttunut noin 150 Megaan ja kuvan laatu on kuin kattois räntäsateen läpi.

Löytyisikö jokin mielellään ilmainen ohjelma versio, jolla voisi pakata nämä tiedostot, itse haluamaan kokoon. Vaikka 4 gigaa 1:ksi gigaksi tms. ja jos formaatti pysyisi vielä avi:na.
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
10. maaliskuuta 2006 @ 18:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
On turha ostaa digitaalista videokameraa jos heti pitää mennä pilaamaan kuvanlaatu pakkaamalla. Eli DV-videokameran materiaali siirretään yleensä täyslaatuisena DV-avina kovalevylle. Tämä vie toki tilaa 12,9 Gt/tunti mutta kovalevytila on nykyään halpaa.
Vasta editoinnin jälkeen on vuorossa pakkaus mihin tahansa haluamasi muotoon. Ihmettelen usein mikä vimma tällä foorumilla kaikilla on tehdä hommat takaperoisesti ensin pakkaamalla ja sitten vasta tapellaan editoinnin kanssa...;)
http://www.digivideo.fi/content/index.php?option=com_content&task...
Eomer
Junior Member
_
10. maaliskuuta 2006 @ 18:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaikilla niin täynnä warea, että pakko pakata:D
ejku
Newbie
_
10. maaliskuuta 2006 @ 19:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä helvettiä minä kovalevy tilalla teen, jos haluan kattella nauhoituksia dvd soittimella tv:stä.

Videon pätkä on jo tietenkin ollut editoituna valmiiksi.

En yleenskkään ymmärrä, mikä tarve tällä foorumilla on vittuilla joka toiseen kysymykseen. Niihin voi kyllä vastata asiallisestikkin.

Jos kuvanlaatu mennään mielestäsi pilaamaan pakkaamalla, tallenteletko itse aina 5 minuuttia kuvaa per dvd-levy. On varmasti mielenkiintosta kattella tunninkin mittainen nauhoitus 12:ta levyltä.

Kiitos avusta kuitenkin!
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
10. maaliskuuta 2006 @ 19:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eniten ongelmia tulee kuitenkin jos ensin pakkaa ja vasta sitten yrittää editoida ja polttaa levylle. Siksi levytilaa on hyvä olla käsittelyn ajaksi kunnes tulee aika pakata video lopulliseen esitysmuotoon.

Esim. DVD:lle mahtuu vaikeuksitta tuo tunnin DV-nauha parhaalla laadulla ja kaksikin tuntia pakkautuu aivan kohtalaisella laadulla DVD:lle kaikilla tavallisilla koosto-ohjelmilla. Itse käytän tuohon Pinnaclen Studio 9:ä jolla saan kaikki vaiheet tehtyä samalla ohjelmalla, eli siirto kamerasta koneelle, editointi, valikot ja kappaleet sekä levylle poltto.

Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta käyttää monia eri ilmaisohjelmia mutta jos motivaatiota riittää niin niillä tietenkin oppii (varsinkin kantapään kautta) varsin monipuolisesti ymmärtämään kaikki videon käsittelyssä tarvittavat eri vaiheet, eikä se ole tietenkään mikään huono asia ollenkaan...;)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. maaliskuuta 2006 @ 19:35

Mainos
_
__

_
ricardo
Suspended due to non-functional email address
_
10. maaliskuuta 2006 @ 20:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Noh.Itsekkin harrastan digivideokuvausta.Itse pakkaan nuo puretut avit Nero Vision Expresillä sopivala laadulla.Otoksesta riippuen n.2 tuntia sopii dvd:lle hyvällä laadulla.
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > videokameran kuvan pakkaus

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2026 AfterDawn Oy