User Käyttäjä Salasana  
   
sunnuntai 22.12.2024 / 06:56
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > käyttäjien tekemät oppaat > half life dedicated server ja source dedicated server linuxille --- v0.0.2
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Half Life Dedicated Server ja Source Dedicated Server Linuxille --- v0.0.2
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Senior Member
_
12. maaliskuuta 2006 @ 18:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Monella on ilmeisesti halu pistää pystyyn omia palvelimia ja mikä ettei, sehän onnistuu Windowsilla sekä Linuxilla. Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin huomioida se, että tällähetkellä kotikäyttäjän joka yleensä käyttää Windowsia, ei kannata pelata ja pitää Dedicated Serveriä päällä yhtä aikaa. Nämä Dual Core prossut muuttavat hieman asetelmaa, mutta kovinkaan monella ei ole tarpeeksi tehokasta Dual Core prossua. Mieluummin oma kone peliä ja oma kone palvelinta varten.

Sitten selvitetään eräs asia: Kun dokumentissa puhutaan HLDS:stä viittaa se Half-life Dedicated Serveriin, eli palvelinohjelmistoon jolla pyöritellään Counter-Strike 1.6, Day of Defeat 1.3 ja Team Fortress Classic tai Death Match Classic pelejä. SRCDS on Source-pelejä: Half-Life 2 Multiplayer, Counter-strike Source, Day of Defeat Source, varten.

-------------------------------------------------------------------------

Pari sanaa siitä mitä pitää tarkistaa, kun alkaa HLDSää tai SRCDSää asentelemaan:

1) Palomuurista oikeat portit auki.

Lainaus:

Computers running Dedicated Servers need these ports open:

UDP: 27015 and 27020 (default HLDS, SRCDS and HLTV port)
TCP: 27015 (SRCDS Rcon port)

eli jos on käytössä iptables, niin seuraavat komennot auttavat:

iptables -A INPUT -p udp --dport 27015 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p udp --dport 27020 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp --dport 27015 -j ACCEPT

2) Jos haluat pelaajien pitävän edes kohtuullisia "rateja" (7500-10000), niin 6-8 pelaajaa voisi teoriassa pelailla 512kt UPLOAD -kaistalla (eli siis normaali 1mb/512kt adsl). 1 megatavun UPLOAD kaistalla (rate 7500-10000) voisi pelailla 14-18 pelaajaa. Pelaajien raten ollessa 20000, meganen UPLOAD-kaista riittää juuri ja juuri 6 pelaajalle.

3) Rauta jossa ajattelit palvelinta pyöritellä: HLDS:llä tarvitset noin 1ghz pentium III:n ja 512mb muistia 16 pelaajalle. Linuxin SRCDS palvelinsofta on mennyt vessasta alas. 3ghz p4, 512mb muistilla jaksaa pyörittää hädin tuskin 20 pelaajaa. Jos SRCDS-palvelinta aiot pitää niin sanon suoraan, että käytä Windowsia (tai ajele Windowsin SRCDS:ää WINEllä). Niin iso ero suorituskyvyssä on.

4) Homma toimii esim ubuntun perusasennuksellakin, mutta tehokkaammin vehkeen saat palvelinkäyttöön kun riisut X-ikkunoinnin (X-window), sillä ei tee palvelimessa yhtään mitään. Samoin kuin suurimman osan muista palveleuista (DNS, WWW, Mysql, smtp, pop3, imap) voit jättää pois. Opettele kääntämään Linuxin kerneli ja jätä kaikki turhat ajurit pois: ääniä et palvelimessa tarvitse, etkä myöskään mitään AGP-härveleitä tahi X-Windowia juttuja (DRI). Alä käytä moduuleita ellei ole ihan pakko. 2.6.xx kernelissä laita Kernel Timer Frequency 1000hz:aan.

5) Tietoturvan kannalta SRCDS:ää ja HLDS:ää varten kannattaa tehdä oma käyttäjäryhmä ja käyttäjä: ryhmä luodaan komennolla addgroup <nimi> <ryhmäid_numero> ja käyttäjä luodaan adduser <käyttäjänimi> luo uuden käyttäjän. Jos on X-window ja KDE tai Gnome, niin niistä varmaan löyty omat käyttäjienhallinta-työkalut.

Itselleni olen tehnyt linux-koneelleni käyttäjäryhmän ja käyttäjän molemmat nimeltään "valve"; esim. addgroup valve 1001 luo uuden käyttäjäryhmän. tuo käyttäjäryhmän id (group id, 1001) kannatta pistää muistiin sillä käyttäjää luodessa kysytään käyttäjän "ryhmää"..

Käyttäjän sitten voi luoda komennolla adduser valve jolloin pitää syöttää tiettyjä tietoja; yhdessä kohdassa kysytään "inital group for user 'valve'". Tähän kohtaan laitetaan tuo luodun ryhmän id eli esim 1001 tai kirjoitetaan ryhmän nimi (valve). Käyttäjän kotihakemiston voi määritellä myös, itse annoin mennä sen oletuksena jolloin käyttäjän kotihakemisto on /home/valve. Tätä kotihakemistoa käytetään myöhemmissä esimerkeissä.

Yksi huomionarvoinen asia vielä: Palvelinta pyöritettäessä "Screen" ohjelma on pirun näppärä. Se Kannattaa asentaa.

6) Tietokoneen prosessorissa PITÄÄ olla SSE käskykanta, muuten ei SRCDS eikä HLDS toimi. Tuettuja prosessoreja ovat:

Intel: Pentium III ja siitä uudemmat, Celeronit koodinimestä Coppermine-128 (aka Celeron II) ja siitä uudemmat.

AMD: AMD Athlon XP/MP eli koodinimet Palomino, Thoroughbred, Barton, Thornton ja tietenkin Mobile Athlon XP. Duroneista Morgan (model 7) Applebred (model 8) ja näistä uudemmat AMDn prossut

EI-tuettuja prosessoreja ovat: Intelin puolelta Pentium II ja vanhemmat, Celeronit koodinimiltään Covington ja Mendocino. AMDn puolelta Athlon Classic, Athlon Thunderbird, Duron Spitfire (model 3) ja vanhemmat.

-------------------------------------------------------------------------

SRCDS/HLDS -palvelinohjelmiston asennus

HUOM: TÄMÄ OSIO ON VANHENTUNUT! nykyään palvelinohjelmistot haetaan työkalulla steamCMD joka ei toimi samoin komennoin kuin hldsupdatetool.

Huom: Dokumentti on tehty siten että hommat hoidetaan lnuxin "terminaalissa" eli konsolissa. Jos et tiedä miten sitä käytetään, kilauta kaverillesi :-D

1) Kirjaudu linuxiin sisälle haluamanasi käyttäjänä ja nappaa hldsupdatetool osoitteesta http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin - Voit käyttää esimerkiksi wget ohjelmaa. Olemme tässä vaiheessa siis KÄYTTÄJÄN kotihakemistossa, /home/valve

2) Suorita hldsupdatetool.bin komennolla ./hldsupdatetool.bin. Voi olla että hldsupdatetoolissa ei ole suoritusoikeutta. Käytä komentoa chmod u+x hldsupdatetool.bin jos ei homma käynnisty ja yritä uudelleen. Hyväksy EULA kirjoittamalla 'yes' (ilman lainauksia). Ohjelma purkaa yhden tiedoston nimeltä steam, jota käytetään palvelimen tarvitsemien tiedostojen hakemiseen. Voit tuhota tiedoston hldsupdatetool.bin, sillä sitä ei enää tarvita.

3) Ensimmäiseksi pistä steam-työkalu päivittämään itsensä. kirjoita komento ./steam

4) Luo uusi käyttäjätunnus steam-systeemiin jota käytät palvelimen tiedostojen hakemiseen. Komento on ./steam -create Mina@jaMinunDomain Salasana "MunKysymys" yes

HUOM! Nykyään salasanoja ei taida tarvita kun otamme SRCDS/HLDS-tiedostoja. joten tämän 4. kohdan voi hypätä yli

5) Haemme tarvittavat tiedostot steam-työkalulla.

Lainaus:
Nyt pitää huomioida pari seikkaa: SRCDS ja HLDS eivät voi olla samassa hakemistossa. Haluamme välillä että voisimme pelata Source-pelejä ja vanhempia HL1 modeja, niin teemme SRCDSlle oman hakemiston ja HLDS:lle oman. Komennot ovat mkdir /home/valve/srcds ja mkdir /home/valve/hlds. Jos pidät ainoastaan Source-palvelinta et tarvitse kuin yhden hakemiston johon tiedostot menevät
Ensimmäisessä esimerkissä haemme SRCDS-palvelimen tiedostot SEKÄ Day of Defeat Sourcen tarvitsemat tiedostot ja käskemme steam-työkalua tallentamaan tiedostot /home/valve/srcds -hakemistoon: ./steam -command update -game dods -dir /home/valve/srcds -. Muiden Source-pelien tarvitsemat tiedostot saa vaihtamalla tuon "-game dods" kohdan esimerkiksi -game "Counter-Strike Source".

Toinen esimerkki koskee HLDS-palvelinta ja Counter-Strike 1.6:n tiedostoja: ./steam -command update -game cstrike -dir /home/valve/hlds. Muut HLDS-pelit saat vaihtamalla "-game cstrike" kohdan vaikka -game dod tai -game dmc

SRCDS ja toimivat "game" vaihtoehdot: "Counter-Strike Source", "dods", "hl2mp".
HLDS ja toimivat "game" vaihtoehdot: "cstrike", "dod", "czero", "dmc", "gearbox", "ricochet", "tfc" ja "valve"

Tiedostojen lataamisessa menee pitkään. kahvia, pullaa, porkkanaa tms. pari-kolme tuntia menee varmaan.


-------------------------------------------------------------------------

HLDS, hakemistorakenne ja sen muutamat tärkeät tiedostot

Kun olet saanut tiedostot ladattua niin hakemisto /home/valve/hlds sisältää pelien hakemistot ja muita tiedostoja. Jos latasit cstrike-pelin niin /home/valve/hlds/cstrike -hakemistossa on silloin Counter-Strike 1.6n tarvitsemat tiedostot. Vastaavasti Day Of Defeatn tarvitsemat tiedostot ovat hakemistossa /home/valve/hlds/dod/

Jokaisella pelillä on omassa kansiossaan siis tarvittavat tiedostot. On muutama tiedosto jotka on hyvä tarkistaa ennen kuin käynnistelemme pelipalvelinta

server.cfg sisältää palvelimen käyttäytymiseen liittyvät asiat, kuten aseiden ostot, "friendly firen" ja luokkarajoitukset. Katso esimerkki Day Of Defeat pelin server.cfg-tiedostosta ohjeen alalaidasta. Voit käyttää haluamaasi editoria esimerkiksi PICOa pico /home/valve/hlds/dod/server.cfg. Vastaavasti CounterStrike 1.6 palvelimen server.cfg -tiedostoa muokattaisiin komennolla pico /home/valve/hlds/cstrike/server.cfg. Lisään esimerkin Counter-Strike 1.6:n server.cfg:stä jahka kerkeän :-)

motd.txt on tiedosto joka näytetään aina kun pelaaja liittyy palvelimelle, eli "Message of the Day". Tätä tiedostoa voi muokata mieleisekseen ja HTML-koodia voi käyttää.

mapcycle.txt on tiedosto jossa yksinkertaisesti on lueteltu palvelimella olevat kartat ja se määrää karttakierron järjestyksen.



SRCDS, hakemistorakenne ja sen muutamat tärkeät tiedostot

tulossa kunhan kerkeän itse asennella SRCDSn linuxille :-D

-------------------------------------------------------------------------

Palvelimen käynnistäminen

Jos olet käynnistämässä hlds-palvelinta, kirjaudu sisään käyttäjänä jona tuon hldsupdatetoolin hait ja tiedostot asensit (esimerkissä käytetään käyttäjää valve). Mene hakeistoon jonne hlds-tiedostot (tai srcds-tiedostot) menivät (cd /home/valve/hlds) ja kirjota komento ./hlds_run -game <peli> +ip <xxx.xxx.xxx.xxx> +maxplayers <X> +map <kar_tannimi>. Eli haluaisin käynnistää Day of Defeat-pelin 8 pelaajalle ja ensimmäinen kartta olisi dod_anzio, komento olisi seuraava: ./hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +maxplayers 8 +map dod_anzio. Counter-Strike source-palvelimen käynnistyisi seuraavalla komennolla: /home/valve/srcds/srcds_run -game "Counter-Strike Source" +maxplayers 8 +ip 193.168.1.20 +map de_dust

Lainaus:

Käytin esimerkissä semmoista IP-osoitetta mikä ei normaalisti toimi. Jos tietokoneesi hakee IP-osoitteen automaattisesti (DHCP), niin joudut vähän kikkailemaan että saat homman toimimaan. joka kerran kun käynnistät tietokoneensi joudut katsomaan ip-osoitteen komennolla ifconfig (roottina) ja naputtelemaan ip-osoitteen manuaalisesti tuohon käynnistysriville.

Mutta on helpompikin tapa: tee vaikka semmoinen tiedosto kuin start.sh tuonne hlds (tai srcds) -hakemistoon. Kopio start.sh tiedostoon alla olevat rivit ja muokkaa tuota "käynnistysriviä" (hlds_run tai srcds_run) sellaiseksi kuin sen haluat. Tallenna start.sh tiedosto ja anna sille loppujen lopuksi suoritusoikeudet komennolla chmod u+x /home/valve/hlds/start.sh

---- sakset, sakset ----


#/bin/bash
#

# Napataan IP-osoite Linuxin DHCP-clientin info-tiedostosta
# HUOM: tuo dchpcd-ethX.info -tiedosto voi sijaita jossain
# distrossa muuallakin, joten polun saattaa joutua vaihtamaan

ip=`cat /etc/dhcpc/dhcpcd-eth0.info |grep IPADDR | cut -c8-`


#######################
# Esimerkki miten käynnistetään HLDS-palvelin Laita risuaidat rivien eteen
# jos et käytä sitä
#######################
#
/home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip $ip +map dod_anzio +maxplayers 8

#########################
# Esimerkki miten käynnistetään SRCDS-palvelin. Laita risuaidat rivien eteen
# jos et käytä sitä
#########################
#
# /home/valve/srcds/srcds_run -game "Counter-Strike Source" +ip $ip +map de_dust +maxplayers 8

---- sakset, sakset ----



Noniin, palvelin hyppää noilla avuilla varmaan tulille mutta se katkeaa samantien kun käyttäjä kirjautuu ulos linuxista. Siihen on olemassa ratkaisuna Screen -ohjelmanpätkä. Kannattaa lueskella linuxissa manuskat komennolla man screen, mutta lyhyesti homma toimii näin: screen -mdS <screenin nimi> <käynnistettävä komento>.

Otetaan esimerkkinä tuo yläpuolella oleva 8 pelaajan Day of Defeat HLDS-palvelin: screen -mdS dod /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +maxplayers 8 +map dod_anzio tai jos käytät tuota ylläolevaa scriptinpätkää, niin komentoon screen -mdS dod /home/valve/hlds/start.sh. Esimerkkien mukana jos mennään niin voidaan käynnistää vielä Counter-Strike Source palvelin, komennolla screen -mdS css /home/valve/srcds/srcds_run -game "Counter-Strike Source" +maxplayers 8 +ip 193.168.1.20 +map de_dust

Kun haluat päästä käsiksi palvelimen konsoliin, kirjoittele komento screen -r (screen reattach). Kun olet käyttänyt screen -r -komentoa ja haluat taas pistää screenin pyörimään taustalle (Detach) tee näppäinyhdistlmä ctrl+a päästä näppäimet vapaaksi ja paina d kirjainta

JOS screeniä ei ole asennettu, niin komento, jolla hlds/srcds laitetaan rullailemaan taustalle on (esim): /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8 > /dev/null 2>&1 &

Sitten semmoinen asia noista prosessoreista mtä teillä voi olla käytössä: amd64-tuki on vähän välimallia; toimiva, mutta 64-bit on vain osittainen ja siinä on kaikenlaisia ongelmia vakauden kanssa. Mikäli teillä kuitenkin on amd64 prossu jolla palvelinta pyörittelette palvelin voidaan käynnistää Pentium-optimoidulla versiolla. Se tapahtuu lisäämällä käynnistysoptioihin esim. -binary option. Esim HLDS käynnistettäisiin komennolla ./hlds_run -binary hlds_i486 -game dod +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8. SRCDS:ssä sama homma, komennolla ./srcds_run -binary srcds_i486 -game dods +ip 193.168.1.20 +map dod_anzio +maxplayers 8 määrättäisiin SRCDS käyttämään tuota pentium-optimoitua versiota.

-------------------------------------------------------------------------
Palvelimien lisäpalikat, pluginit

Lyhyesti: Plugineja on tehty helpottamaan HLDS/SRCDS palvelimen ylläpitoa, ja tuovat jotain erikosia komentoja ADMIN-oikeudet omaavalle pelaajalle, kuten muiden pelaajien pois potkiminen ja bannaaminen jne. SRCDSlle yleisin tälläinen "plugin" lienee Manimod, HLDSlle AMX-X. Alla on linkit paikkoihin mistä löytää ENGLANNINKIELISET ohjeet. Suomenkielisiä ohjeita ei kovin monesta paikasta löydy. Suomenkieliset ohjeet tulevat kunhan kerkeän ja jaksan kirjoitella, tai jos joku muu kerkeää ne ihan ajatuksen kanssa tekemään

Manimod: http://www.mani-admin-plugin.com/
AMX-X: http://www.amxmodx.org


-------------------------------------------------------------------------

Liitteet

liitteitä on tulossa roimasti lisää kunhan kerkeän vaan joskus tätä tekstiä jatkaa.

Lainaus:
//-----------------------------------------------
// Server Config For Day Of Defeat v1.3 Server
//-----------------------------------------------
//

hostname "Johanneksen DOD 1.3" //palvelimen nimi
sv_password "" //salasana joka tarvitaan jos palvelimelle haluaa pelaamaan
rcon_password "joku_vaan" //rcon salasana

//-----------------------------------------------
// Server Variables
//-----------------------------------------------
mp_flashlight 1 //sallitaako taskulamput
mp_teamplay 1 //tiimipelimuoto
mp_fadetoblack 1 //pimennetäänkö pelaajan ruutu kun hän kuolee
mp_tkpenalty -1 //Montako oman tappoa sallitaan ennen kuin pelaaja potkitaan
mp_friendlyfire 1 //Friendly Fire, eli ottavatko omat osumaa
mp_fraglimit 0 //montako fragia saa yksi pelaaja ottaa ennen kuin kartta vaihtuu
mp_timelimit 15 //montako minuuttia karttaa pelataan kerrallaan

sv_allowdownload 0 //sallitaanko tiedostojen lataaminen palvelimelta
sv_allowupload 0 //sallitaanko pelaajien ladata spraylogoja
sv_cheats 0 //käytetäänkö peliin rakennettuja cheatteja kuten GODMODE

//rates
sv_maxrate 7500 //maksimi rate-arvo, käsitelty ohjeen ensimmäisessä osassa kohdassa 2
sv_minrate 0 //minimi rate-arvo
sv_maxupdaterate 30 //maksimi updaterate-arvo
sv_minupdaterate 20 //minimii updaterate-arvo.

decalfrequency 20
fakelag 0 //lagi, eli verkkoviivesimulointi
fakeloss 0 //yhteysongelmien simulointi
pausable 0 //voidaanko peli pistää paussille palvelimelta
sv_region 3 //millä alueella palvelin sijaitsee, 3=eurooppa

//-----------------------------------------------
// Physics settings
//-----------------------------------------------
sv_accelerate 10
sv_aim 0
sv_airaccelerate 10
sv_airmove 1
sv_friction 4
sv_gravity 800
sv_bounce 1
sv_clienttrace 3.5
sv_clipmode 0
sv_stepsize 18
sv_stopspeed 100
sv_maxspeed 500
sv_wateraccelerate 10
sv_waterfriction 1
edgefriction 2
mp_falldamage 1
mp_footsteps 1
mp_fadetoblack 1
mp_forcechasecam 1
mp_forcecamera 1


//------------------------------
// class limits
//------------------------------

//allies limits
mp_limitallies30cal 1 //jenkkien 30-cal (konekivääri) -luokan määrä
mp_limitalliesbar 1 //jenkkien BAR -luokan määrä
mp_limitalliescarbine -1 //jenkkien Carbine -luokan määrä
mp_limitalliesgarand 2 //jenkkien Garand (kivääri) -luokan määrä
mp_limitalliesspring 1 //jenkkien Springfield (sniper) -luokan määrä
mp_limitalliesthompson 1 //jenkkien Thompson -luokan määrä
mp_limitalliesgreasegun -1 //jenkkien Grease Gun -luokan määrä
mp_limitalliesbazooka 0 //jenkkien Bazooka (sinko) -luokan määrä

//axis limits
mp_limitaxisfg42 0 //saksalaisten FG42 (bibod) -luokan määrä
mp_limitaxisfg42s 0 //saksalaisten FG42 (scoped) -luokan määrä
mp_limitaxiskar 2 //saksalaisten K98 (pulttilukko-kivääri) -luokan määrä
mp_limitaxisk43 1 //saksalaisten G43 (puoliautomaatti-kivääri) -luokan määrä
mp_limitaxismp40 1 //saksalaisten mp40 -luokan määrä
mp_limitaxismp44 1 //saksalaisten mp44 (rynnäkkökivääri) -luokan määrä
mp_limitaxisscopedkar 1 //saksalaisten Scoped K98 (sniperi) -luokan määrä
mp_limitaxismg42 1 //saksalaisten MG42 (lämpenevä konekivääri) -luokan määrä
mp_limitaxismg34 0 //saksalaisten MG34 (rullalipas konekivääri) -luokan määrä
mp_limitaxispschreck 0 //saksalaisten PanzerScherck (sinko) -luokan määrä

//brit limits
mp_limitbritassault 2 //brittien Enfield (pulttilukkokivääri) -luokan määrä
mp_limitbritlight 3 //brittien stern -luokan määrä
mp_limitbritmg 2 //brittien konekivääri -luokan määrä
mp_limitbritsniper 1 //brittien Scoped Enfield (sniperi) -luokan määrä
mp_limitbritpiat 0 //brittien PIAT (sinko) -luokan määrä


//-----------------------------------------------
// DoD Extra settings
//-----------------------------------------------
//This Enables DoD's Netcoding
sv_unlag 1

//-- DoD Beta 2.0 Bullet Tracer settings
//-- eli miten dod piirtää ammusten "juovat"
traceroffset 100
tracerlength 0.45
tracerred 1.3
tracerblue 0.1
tracergreen 0.7
traceralpha 0.45
tracerspeed 6250

//-- Turn on\off Spectating Team
//-- sallitaanko spectator-mode
mp_allowspectators 0
sv_maxspectators 0

//-- Turn on/off death messages
//-- eli näkyykö ylälaidassa "nimi-ase-uhri"
mp_deathmsg 0

//-- load ban files
//-- ladataan kieltolistat
exec listip.cfg
exec banned.cfg



It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. huhtikuuta 2013 @ 09:55

Senior Member
_
2. elokuuta 2006 @ 10:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ManiMod asennus

HUOM! manimod on VAIN ja AINOASTAAN SRCDS:lle eli palvelimelle jolla pyöritetään Source-pelejä.

ensimmäiseksi ota sopiva paketti osoitteesta http://www.mani-admin-plugin.com/ Tiedosto on ZIP-muodossa joten komennolla unzip -d /polku/srcds/hakemistoon puretaan paketti; esim unzip mani_admin_plugin_v1_1_0zi_dod.zip -d /home/valve/srcds. Paketti purkautuu automaattisesti ja kaikki tiedostot menevät suoraan paikalleen.

Lainnaus:
HUOMIO! pakettia purkaessa tuossa -d optiolla EI SAA KÄYTTÄÄ "~" -merkkiä joka normaalisti *nix maailmassa osoittaisi käyttjän kotihakemistoon. normaalisti esim ~/srcds voisi olla sama kuin /home/valve/srcds

manimodin konfigurointi

Manimod on lähes typerin konffattava mihin olen törmännyt. Yhdessä tiedostossa määrittelemällä jotain ESTÄMME käyttäjiä tekemästä jotain, toisessa määrityksillä MYÖNNETÄÄN jotain oikeuksia: "Huolella suunniteltu on puoliksi munittu" >:-|

manimodin konfigurointitiedostoja ovat seurvaavat tiedostot:

/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_server.cfg joka sisältää manimodin yleiset konfiguroinnit. Siellä voi määrätä esim miten toimia kun tiimikaveri teilaa toisen; annetaanko mahdollisuuksia kostotoimille yms. Myös karttaäänestyksen pituudet yms jutut laitetaan täällä kuntoon.


Kahden tiedoston avulla voit säädellä admineita ja heidän oikeuksiaan tehdä eri komentoja (ma_kick, ma_ban yms).

/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/adminroups.txt sisältää listan adminryhmien oikeuksista.

/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/adminlist.txt sisältää listan admineista. Täällä voit määritellä kuuluko joku käyttäjä johonkin adminryhmään.

Otamme esimerkin jossa haluamme tehdä ryhmän vaikka 4 pelaajalle jotka liitämme ryhmään nimeltä admins, ja tälle admins ryhmälle asetamme tiettyjä estoja jotta he eivät ihan kaikkea voi tehdä. Laitamme manimodin tunnistamaan pelaajat yksilöllisestä STEAM ID:stä.

Ensimmäiseksi muokkaamme admingroups -tiedostoa ja määrittelemme tälle yhdelle ryhmälle oikeuksia, ESTÄMÄLLÄ tiettyjä komentoja. Näissä tiedostoissa kaksi kenoviivaa ( // ) on ns. kommenttimerkkejä joiden jälkeen tulevat merkit (rivinvaihtoon asti) jätetään huomioimatta.

Lainnaus:

---- sakset sakset ----

// w = estää rajoittamasta aseistusta
// y = estää suorittamasta pelaajile komentoja valikon kautta.
// i = estää sokaisemasta pelaajaa
// R = estää rcon-komennon käyttöä kysyvät äänestyksen tekemisen.
// K = estää pelaajan rahamäärän asettamisen (Vain CSS)

"admins" wyivRK

---- sakset sakset ----

sitten muokkaamme adminlist.txt tiedostoa ja lisäämme vaikka pari pelaajaa tuohon "admins" ryhmään.
Lainnaus:

---- sakset sakset ----

STEAM_0:0:123456 admins //Jaska Jokunen
STEAM_0:0:654321 admins //Johannes Kostaja
STEAM_0:1:098765 admins //Olli Orava

---- sakset sakset ----


/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/immunitygroups.txt sisältää listan rymien immuniteeteistä. HUOMIO! manimodissa on (ainkin minun mieletä) typerästi tehty tämä oikeuksien "antaminen". Oletuksena millekkään ei olla immuuneja (jos vain käyttäjä on listassa) ja me MYÖNNÄMME ryhmille immuniteettejä

/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/immunitylist.txt sisältää listan immuniteetejä saavista ryhmistä. Täällä voit määritellä kuuluko joku käyttäjä johonkin adminryhmään.


ensiksi säädämme immunitygroups.txt -tiedostoa kohdalleen
Lainnaus:

---- sakset sakset ----

// MYÖNNETÄÄN "admins"-ryhmälle kaikki immuniteetit

"admins" jkmbxlftdgcehnoqrsuvwy

---- sakset sakset ----

sitten muokkaamme immunitylist.txt tiedostoa ja lisäämme vaikka pari pelaajaa tuohon "admins" ryhmään.
Lainnaus:

---- sakset sakset ----

STEAM_0:0:123456 admins //Jaska Jokunen
STEAM_0:0:654321 admins //Johannes Kostaja
STEAM_0:1:098765 admins //Olli Orava

---- sakset sakset ----


/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/pingimmunity.txt määritellään STEAM ID:tä keitä ei potkita pois jos PING on liian iso. Jos olet määritellyt haluamasi pelaajat tuolla immunitygroups/immunitylist -tiedostoissa, niin tänne niitä ei tarvitse enää lisätä.

/home/valve/srcds/modi/cfg/mani_admin_plugin/reserveslots.txt määritellään STEAM ID:tä joilla on oikeus käyttää reserved slot (näiden määrä on määritelty mani_server.cfg:ssä). Jos olet määritellyt haluamasi pelaajat admingroups/adminlist -tiedostoissa, niin tänne niitä ei tarvitse enää lisätä.


muitakin tiedostoja siellä on, kuten nuo cexec* mutta ne saa sitten jokainen itse sumplia.

Manimod asennuksen lopetus

sitten vaan SRCDS-palvelin kiinni ja käynnistys uudelleen. sitten pitäisi manimod olla käytössä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. heinäkuuta 2007 @ 16:14

Senior Member
_
2. elokuuta 2006 @ 12:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
AMXMODX asennus

HUOM! amxmodx on VAIN JA AINOASTAAN HLDS:lle, eli palvelimelle joka pyörittää HL1stä ja sen modeja (cs 1.6, dod 1.3)

Hae internetistä tarvittavat tiedostot:

- metamod: itse käytän metamod-p versiota jonka saa osoitteesta http://metamod-p.sourceforge.net/

- amxmodx ja lisäpaketti: AMX Mod X Base Linux (kirjoitushetkellä v1.75a) ja mahdollinen Mod Addon Pack (kirjoitushetkellä v1.75) osoitteesta http://www.amxmodx.org/downloads.php


Kun olet saanut imutettua nuo kolme pakettia, luo modihakemisoon muutama kansio johon noita paketteja aletaan purkamaan. Tuo <modi> tietenkin vaihtuu sitä mukaan mitä peliä meinaa laittaa kehiin, vaihtoehtoina tietenkin cstrike, dod, tfc, hldm yms. esimerkissä käytössä on dod

mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/
mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/metamod
mkdir /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/dlls


Sitten puretaan metamod-paketti oikeaan paikkaan komennolla tar xvf metamod-x.xxxxx-linux-i586.tar.gz -C </polku/modi/hakemistoon> . Eli kun kyse on esim dodista niin komento on joku tämmöinen tar xvf metamod-x.xxxxx-linux-i586.tar.gz -C /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/dlls. Metamodin mukaana ei tule tarvittavia tiedostoja. Ne pitää sitten luoda. Luomme ensiksi plugins.ini -tiedoston joka käynnistää amxmodx:n. Komento on pico /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/plugins.ini. Alla on esimerkki tuosta plugins.ini tiedostosta.

Lainaus:

//
// Format is as follows:
// <platform> <path> <description>
//
// Fields are whitespace delimited (tabs/spaces).
//
// - Platform must be either "linux" or "win32".
// - Path can be either an absolute pathname, or a pathname relative to the
// gamedir. Paths should use unix-style forward slashes (/) rather than
// windows-style backslashes (\), even on windows platforms. Also, the
// path (once expanded to full path name) is expected to be unique within
// the list of plugins. Thus, a plugin with a fullpathname matching that
// of a previous plugin is considered a duplicate, and is not loaded.
// - Description is optional, and replaces the plugin's internal name in
// console output and log messages.
//
// Comments are either c++ style ("//") or unix shell style ("#"), and
// can appear ONLY at the beginning of a line.
//
// Note that the plugins are loaded and accessed in the order specified, so
// ordering CAN be important, depending on the plugin(s).
//
// The following are examples of valid lines.
//

// linux dlls/mybot.so

linux addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm_i386.so //käynnistää amxmodx:n


Myös config.ini pitäisi tulla mukana, mutta ei tule. Luommepa senkin pico /home/valve/hlds/dod/addons/metamod/plugins.ini. Huomatkaa että tuo config.ini voi olla vain tyhjä tiedosto - tärkeitä on että se on siellä! Itselläni hlds kaatui ilman addons/metamod/config.ini tiedostoa. Alla on config.ini esimerkki.

Lainaus:

// Format is as follows:
// <optionname> <value>
//
// Fields are whitespace delimited (tabs/spaces).
//
// Comments are either c++ style ("//") or unix shell style ("#"), and
// can appear ONLY at the beginning of a line.
//
// The following provide a list of recognized options, their defaults, and
// examples of usage.
//
// debuglevel <number>
// gamedll <path>
// plugins_file <path>
// exec_cfg <file>
// autodetect <yes/no>


// debuglevel <number>
// where <number> is an integer, 0 and up.
// Sets the initial debugging level for metamod (same as cvar "meta_debug").
// Default is normally 0. If hlds is run with "-dev", default is 3.
// Overridden by: +localinfo mm_debug <number>
// Examples:
//
// debuglevel 0
// debuglevel 42


// gamedll <path>
// where <path> is an absolute path, or a path relative to the gamedir.
// Overrides the auto-detected gamedll, in particular for bots.
// Default is empty, with gamedll being auto-recognized based on the
// gamedir.
// Overridden by: +localinfo mm_gamedll <path>
// Examples:
//
// gamedll dlls/hl.dll
// gamedll ../podbot/podbot.dll
// gamedll /home/bots/dlls/mybot.dll
// plugins_file <path>
// where <path> is an absolute path, or a path relative to the gamedir.
// Overrides the default filename containing the MM plugins to load.
// Default is "addons/metamod/plugins.ini".
// Overridden by: +localinfo mm_pluginsfile <path>
// Examples:
//
// plugins_file cfg/clanmode.ini
// plugins_file ../private.ini
// plugins_file /home/half-life/testing.ini


// exec_cfg <file>
// where <file> is a path relative to the gamedir. Note! This CANNOT be
// an absolute path, as hlds will not "exec" absolute pathnames.
// Overrides the default filename containing hlds commands to run just
// after loading Metamod.
// Default is "addons/metamod/exec.cfg".
// Overridden by: +localinfo mm_execcfg <path>
// Examples:
//
// exec_cfg configs/debugging.cfg
// exec_cfg ../clan/match.cfg


// autodetect <yes/no>
// Setting to disable or enable autodetection of gamedll.
// Extra feature for Metamod+All-Mod-Support Patch.
// Default is "yes".
// Overridden by: +localinfo mm_autodetect <yes/no>
// Examples:
//
// autodetect yes
// autodetect no


// clientmeta <yes/no>
// Setting to disable or enable Metamod's client commands ('meta list' and
// 'meta version')
// Extra setting for Metamod+All-Mod-Support Patch.
// Default is "yes".
// Overridden by: +localinfo mm_clientmeta <yes/no>
// Examples:
//
// clientmeta yes
// clientmeta no

Sitten puretaan amxmodx ja sen tiedostot komennolla tar xvf amxmodx-1.x.x* -C </polku/modi/hakemistoon> puretaan paketit. Oletetaan että nyt olen ottanut tiedostot amxmodx-1.75a-base.tar.gz ja amxmodx-1.75-dod.tar.gz kun tarkoitus on laittaa dod 1.3 palvelin käyntiin. purkaminen tapahtuisi komennolla tar xvf amxmodx-1.75* -C /home/valve/hlds/dod

nyt sitten tarkistaa että kaikki on oikeassa paikassa. <modi>/addons/metamod -hakemistossa pitäisi olla on config.ini ja plugins.ini; siellä on myös alihakemisto dlls josta pitäisi löytyä metamod_i386.so. <modi>/addons/amxmodx -kansiosta pitäisi löytyä alihakemistot dlls, modules, plugins, config njenjenje. amxmodin kansioissa pitäsisi myös olla tavaraa.


AMXMODX konfigurointi

ensimmäiseksi konfiguroidaan amx:n pluginit. niitä voi lisäillä ja poistella ihan tarpeen mukaan. amxmodin weppisivuilta löytyy pluginejä joka lähtöön, sieltä kannattaa käydä katsomassa jos ei sopivaa toimintoa saa käyntiin.. Kuitenkin. pluginit säädetään tiedostossa <modi>/addons/amxmodx/configs/plugins.ini, eli komentoa pico /home/valve/hlds/dod/addons/amxmodx/configs/plugins.ini. Alla on esimerkki plugins.ini -tiedostosta josta on poistettu käytöstä turhia juttuja. ;-merkki rivin edessä on kommentointimerkki, eli riviä ei huomioida.

Lainaus:

; AMX Mod X plugins

; Admin Base - Always one has to be activated
admin.amxx ;admin base (kaikki tarvitsevat tätä)
;admin_sql.amxx ; admin base - SQL version (jätä huomioimatta ellet halua sql-toimitoja)

; Basic
admincmd.amxx ; normaalit amx_kick, amx_ban yms komennot
adminhelp.amxx ; help-komento amx_help tulee käyttöön
adminslots.amxx ; slot reservation, paikkojen varaus
;multilingual.amxx ; monikielisyyden tuki, englati on oletus

; Menus
;menufront.amxx ; valikot
;cmdmenu.amxx ; komennot-valikko (puhuminen, asetukset)
;plmenu.amxx ; palaaja-valikot (kick, ban nje)
;telemenu.amxx ; teleport -valikko (Fun Module pakollinen!)
;mapsmenu.amxx ; kartat-valikko (vote, changelevel)

; Chat / Messages
adminchat.amxx ; juttelukomennot kuten amx_tsay, amx_csay
antiflood.amxx ; spammisuoja
;scrollmsg.amxx ; ruudulla pyörivä viesti
;imessage.amxx ; lisää ruudulla vilahteleviä viestejä
adminvote.amxx ; vote -komennot

; Map related
nextmap.amxx ; näyttää seuraavan kartan
mapchooser.amxx ; sallii äänestyksen seuraavasta kartasta
timeleft.amxx ; näyttää jäljellä olevan ajan

; Configuration
;pausecfg.amxx ; sallii pysyttää plugineja väliaikaisesti.
;statscfg.amxx ; valikkopohjainen pluginien hallinta.


Sitten laitetaan moduulit kohdalleen: moduuleina tulee modikohtaiset hommelit, kuten statsit ja tietyt "hupitoiminno", kuten teleportti tms jos niitä joku haluaa käyttää. komennolla pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/modules.ini avataan tarvittava tiedosto ja sitten aletaan editoimaan. Minulla on nyt dayofdefeat palvelin tulossa ja haluan laittaa sinne käyntiin statsti ja nuo "hupitoiminnot joten tässä esimerkki modules.ini tiedostosta

Lainaus:

;;;
; To enable a module, remove the semi-colon (;) in front of its name.
; If it's not here, simply add it its name, one per line.
; You don't need to write the _amxx part or the file extension.
;;;

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;; SQL Modules usually need to be enabled manually ;;
;; You can have any number on at a time. Use ;;
;; amx_sql_type in sql.cfg to specify the default ;;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

;mysql
;sqlite

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;; Put third party modules below here. ;;
;; You can just list their names, without the _amxx ;;
;; or file extension. ;;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

; tässä laitetaan dayofdefeatin moduulit käyntiin
;
dodfun
dodx

;tässä menisi cstriken moduulit käyntiin jos ;-merkit otettaisiin pois
;rivien edestä
;
;cstrike
;csx

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;; These modules will be auto-detected and loaded ;;
;; as needed. You do not need to enable them here ;;
;; unless you have problems. ;;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

;fun
;engine
;fakemeta
;geoip
;sockets
;regex
;nvault


sitten laitetaan pakettiin adminit. komennolla pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/users.ini avataan tarvittava tiedosto ja aletaan muokkaamaan. Haluamme että taas kolme käyttäjää saa oikeudet tiettyihin komentoihin. Tässä nimenomaan ANNETATAN eri oikeuksia.

Lainaus:
-- sakset sakset --

;Käyttäjä tunnistetaan STEAM_IDn perusteella ja salasanoja ei kysellä, vaikka ne on määritetty.
;rivit muodostuvat seuraavasti.
;
; "tunniste" "salasana" "oikeudet" "tilin käyttäytyminen"
;
; tunniste voi olla STEAMID, ip-osoite tai nimi
; salasana voi olla myös tyhjä
; oikeuksia on iso nippu, users.ini tiedostossa ne on selitetty
; tilin käyttäytyminen: c=tunnistus STEAMIDllä, e=ei tarkisteta salasanaa
;

"STEAM_0:0:654321" "joku" "abcdefiju" "ce"
"STEAM_0:1:098765" "toinen" abcdefghijklmnopqrstu" "ce"

-- sakset sakset --

Sitten säädetään loppujen lopuksi amxx:n yleissäädöt, komentoa pico /home/valve/hlds/addons/amxmodx/configs/amx.cfg: tärkeimpänä lienee amx_default_access määrää sen mitä tunnistamattomat käyttäjät (ne joita ei ole lueteltu users.inissä) voivat tehdä, oletus z: eli ei mitään. Jos haluat että kaikki voivat votettaa, niin vaihda arvoksi j. amx_reservation määrää montako paikkaa admieille (users.ini listassa) varataan. Muutakin sieltä voi säätää mutta loput voi sumplia kukin keskenään :)


Palvelimen käynnistäminen amxmodx:n kanssa.

kun olet saanut kaikki kohdalleen, joudut käynnistämään palvelimen uudelleen. komentoon tulee yksi option lisää -dll addons/metamod/dlls/metamod_i368.so joten käynnistysrivi voisi näyttää vaikka nyt tältä: /home/valve/hlds/hlds_run -game dod +ip $ip +map dod_anzio +maxplayers 8 -dll addons/metamod/dlls/metamod_i386.so

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. tammikuuta 2007 @ 07:59

Kellopeli
Suspended due to non-functional email address
_
14. tammikuuta 2007 @ 13:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Aivan mahtava opas! Mitenkä tämmönen on jäänyt täysin huomaamatta. Tän eteen on nähty vaivaa ja hyvä niin sillä opas on aika perusteellinen! Kiitos tästä.

Mitä distroa suosittelet asennettavan koneeseen counter strike serveriä varten vai onko sillä suurempaa merkitystä kun kumminkin lähes kaikki hienoudet karsitaan pois. Varmaan liikaa pyydetty, että sais viestiketjuun lyhkäset ohjeet siitä vaihe vaiheelta (esim. distrosta, jonka näät parhaiten soveltuvaksi tähän serverin pystyttämiseen) siitä, mitä tosta linuxista kannattaa karsia. Tai jos edes olis linkkiä jollekkin sivulle, missä asia neuvotaan.

P.S :Laitteistovaatimukset kun sais vielä samaan ketjuun niin opas on täydellinen.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. tammikuuta 2007 @ 13:41

Senior Member
_
27. tammikuuta 2007 @ 07:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen käyttänyt Slackwarea mutta debian, archlinux, gentoo, vectorlinux, ubuntu server on ihan yhtä hyviä.

Lainaus:
mitä tosta linuxista kannattaa karsia.
se on pitkä lista, liian pitkä kirjoitettavaksi. Sen sanon, aina kun olet palvelinta pystyttämässä mieti oikeasti mitä tarvitset. Pelkäksi pelipalvelimeksi tuon jos laitat niin riittää "base" -paketit ja tietenkin peruskirjastot kuten glibc 2.3.6, joku editori, tietenkin dchpcd jotta saadaan ip-osoite haettua, openssh etähallintaan, uncompress (gzip), tar, wget, mahdollisesti myös iptables, ipmasq, ipfilter ja muut joita tarvitset palomuurin kanssa.

X-window, gnome/KDE/xface yms ja X:n ohjelmat on aivan turhia, sähköpostipalvelimet (pop3d, imapd), tietokantapalvelimet, weppipalvelimet, sendmailit, ftpd, sambat, nfs:t ovat yleensä turhia, mutta kaikki riippuu tietenkin siitä mitä sinä haluat sen palvelimen tekevän.

Vielä turhempia ovat TeX, emacs ja kaikenlainen "muu tilpehööri".. Kuitenkin itse miettimällä saat parhaan tuloksen.

Se mitä kernelistä kannattaa sitten karsia, onkin sitten taas konekohtaista, joten siihenkään en pysty mitään absoluuttista oikeaa luetteloa antamaan. Kernelin karsimiseen pätee sama kuin pakettien karsimiseen: mieti tarvitsisitko jotain ominaisuutta (esim tarvitsenko 3com verkkokorttien ajureita jos koneessa on SMC:n verkkokortti) niin siitä se muotoutuu.

Laitteistovaatimuksia on lyhyesti laitettu tuossa alussa, kohdassa kolme. Laitteistovaatimukset ovat niin paljon sidoksissa pelaajamääriin, että yhtä absoluuttista arviota en voi antaa.

Lainaus:
3) Rauta jossa ajattelit palvelinta pyöritellä: HLDS:llä tarvitset noin 1ghz pentium III:n ja 512mb muistia 16 pelaajalle. Linuxin SRCDS palvelinsofta on mennyt vessasta alas. 3ghz p4, 512mb muistilla jaksaa pyörittää hädin tuskin 20 pelaajaa. Jos SRCDS-palvelinta aiot pitää niin sanon suoraan, että käytä Windowsia (tai ajele Windowsin SRCDS:ää WINEllä). Niin iso ero suorituskyvyssä on.


It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. tammikuuta 2007 @ 08:28

Kellopeli
Suspended due to non-functional email address
_
27. tammikuuta 2007 @ 08:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jep. Toi muodostuukin aikamoiseks ongelmaks etten oo koskaan ollut tekemisissä linuxin kanssa sitä maagista yhtä päivää pitempää. Toi, että saisin karsittua linuxin just sun omia tarpeitani varten on äärimmäisen kyseenalaista, saati sitten kernelin kääntäminen (Vai saavuttaako tolla kernelin kääntämisellä edes suurta hyötyä?). Ennen asentamista pitäis kahlata opas jos toinenkin ennekun tommosta rupee edes koittaan. Mutta pistetään mietintään jos kokeilis vaikka ensin windowsin rinnalle.
Senior Member
_
27. tammikuuta 2007 @ 09:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei nuo "riisumiset" ja kernelin optimoinnit ole pakollisia. HLSD/SRCDS toimii ilman noita kikkojakin. Jos 3ghz pentium (hyvin riisuttu ja optimoitu) jaksaa rullata 20 pelaajan SRCDS palvelinta, niin ilman optimointeja ja riisumisia saattaisi maksimilukema olla 16 tai 18.

It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
tZimppa
Newbie
_
7. helmikuuta 2007 @ 12:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
tiiiätkö mikä on vikana kun mun servu käynnistyy ni se on lan servu ja mun kaverit ei näe sitä!
ja
sv_lan 0

eeee
Senior Member
_
16. helmikuuta 2007 @ 14:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yleisin syy tuohon ettei servu näy, on siinä, että sinun adsl-motukka tekee NAT:in - eli Network Address Translationin. En ala sitä tässä viestissä käsittelemään sillä tämä on pyhitetty topikin mukaiselle aiheelle.

Mutta lyhyesti: Sinun pitää ohjata adsl/kaapelimotukasta tietyt portit ("port forwarding") tuolle sinun dedicated serverille. afterdawnin "verkot" -keskusteluosion kannattaa heittää kysymys, sieltä voi tulla - tai siellä voi jo olla - apuja. Joku on voinut kirjoittaa tänne afterdawniin suomeksi oppaan (esim http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/272719 ). Jos englanninkielen taito on kohdallaan, http://www.portforward.com weppisivulta löytyy varmastikin tarvittava tieto.

It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. helmikuuta 2007 @ 17:14

tZimppa
Newbie
_
23. helmikuuta 2007 @ 05:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kun meen tohon sivulle tol ip:llä ni se kysyy sitä salasanaa ja käyttäjä tunnusta mulla ne ei oo ainakaan "admin" ja "password"

eeee
Senior Member
_
23. helmikuuta 2007 @ 05:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tarkoitat varmaan sivulla adslmotun/reitittimen konfigurointisivua? Laitteen ohjekirjasta pitäisi löytyä salasanat, ellei joku ole niitä vaihtanut.

It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
tZimppa
Newbie
_
23. helmikuuta 2007 @ 05:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
juu mää pääsin jo... mutta jos laitan nat-pois päältä niin netti ei toimi

eeee
Mainos
_
__
 
_
AfterDawn Addict

1 tuotearvio
_
23. helmikuuta 2007 @ 06:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mene sivulle www.portforward.com ja valitse motukkasi ja peli. Siellä kerrotaan kaikki tarpeellinen. Eli sinun ei pidä laittaa nattia välttämättä pois päältä, vaan puhkoa nattiin pari reikää.

AMD Athlon 3200+ | Asus A7V8X-LA | 1024MB (512MB x2) | 7600gs core 500mhz mem. 400mhz | 160Gt + 250Gt
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > käyttäjien tekemät oppaat > half life dedicated server ja source dedicated server linuxille --- v0.0.2
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2024 AfterDawn Oy