User Käyttäjä Salasana  

torstai 24.7.2025 / 07:21
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > ohjelmoinnin alkeiden, alkeiden, alkeiden alkeet.
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ohjelmoinnin alkeiden, alkeiden, alkeiden alkeet.
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Staff Member

1 tuotearvio
_
28. toukokuuta 2006 @ 17:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tässä on jo puoli vuotta pitänyt aloittaa ohjelmoinnin harjoittelu. Ja lähinnä c++, kiinnostaisi minua. Tiedän, netissä on monia oppaita C++ koskien. Mutta tarkoituksena on kysyä aivan alkeita/virstanoylväitä ohjelmoinnissa. Ei siis apuja ohjelmointii tai muuta vastaavaa.

Jos jäi vielä pimentoon tämän topicin tarkoitus niin tässä selvennystä:

Ohjelmointihan aloitetaan koodin kirjoittamisella? Sitten se pitäisi kait kääntä jollakin softalla. Mitä sitten kun on käännetty mitä ohjelman alulle pitäisi tehdä?

Ohjelmat jotka olen jo ladannut: Notepad++ ja Visual C++ 2005.

Eli otetaanpa aluksi classinen "Helloworld"-tulostus.

Kirjoitan Notepad++ aluksi tämän:

#include <iostream.h>

void main()
{
cout << "Hello world!";
}

Mitä tämän jälkeen teen? Jotta saan tulostettua näytölle tuon "Hello World"?

Ja vielä, en tarvitse toistaiseksi apuja koodin kirjoittamiseen vaan ihan se järjestys miten ohjelma tehdään.
AfterDawn Addict
_
28. toukokuuta 2006 @ 18:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Ohjelmointihan aloitetaan koodin kirjoittamisella?
Ehkä parempi tapa olisi aloittaa logiikoiden miettimisestä ja sen jälkeen se itse koodin kirjoittaminen on aika helppoa millä tahansa ohjelmointikielellä...
Quote:
Sitten se pitäisi kait kääntä jollakin softalla. Mitä sitten kun on käännetty mitä ohjelman alulle pitäisi tehdä?
Käyttää sitä ohjelmaa...tai kehitää sitä lisää...
Quote:
Mitä tämän jälkeen teen? Jotta saan tulostettua näytölle tuon "Hello World"?
Eli ensin käännät sen ohjelman ja sitten suoritat sen...täältä löytyy ohjeet siihen:
http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=cohj_1

EDIT: pari lisäystä

--Computers are like air conditioners, they stop working properly if you open windows--

http://www.if-not-true-then-false.com/ || http://www.gentoo.org/ || http://my.afterdawn.com/juppe22/

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 28. toukokuuta 2006 @ 19:05

chegardo
Member
_
28. toukokuuta 2006 @ 20:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse lähtisin ensiksi opettelemaan näitä "helpompia" kieliä. Esim. Yksi hyvä keino olisi ensiksi opetella C:tä ja vaikka siitä siirtyä C++ pariin. Itse en ole mikään koodari eli joku viisaampi korjaa sitten sanomani. Minä en osaa tehdä C:llä kun vaan painoindexilaskurin :D.

Don''t Hate The Player, Hate The Game!
Junior Member
_
29. toukokuuta 2006 @ 00:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Samaa mieltä chegardon kanssa. Kannattaa alottaa jostain helpommasta. Itse rupesin myös opettelemaan tuota c++:aa mutta aika nihkeetä tuo yksinopiskelu on. Joku kurssi ois varmaan aika hyvä käydä.
Staff Member

32 tuotearviota
_
29. toukokuuta 2006 @ 14:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pelkän C:n opiskelua en suosittele suoraan, liian laitteistoläheistä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi.

Java tai Basic on hyvä kieli aloittaa (logiikka voi olla hiukan selkeämpi opetella näillä eikä tarvitse tapella mystisten kääntäjävirheilmoitusten kanssa).
Ja pyhä Mantra menee: Määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus, ylläpito =)
Senior Member
_
29. toukokuuta 2006 @ 15:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu, suoraan C-kielen opettelu voi olla melko puuduttavaa. Esimerkiksi Visual Basic on suhteellisen hyvä kieli aloittelijalle. Ensimmäisenä on kuitenkin tärkeää ymmärtää ohjelmoinnin perusidea, mitä ovat muuttujat, aliohjelmat, parametrit etc.

Jos sinulla on kykyä ymmärtää ohjelmoinnissa käytettävät periaatteet, voit helposti soveltaa niitä useisiin eri kieliin. Ohjelmointikin on vähän sellainen aihepiiri, että se joko käy tai sitten ei. Jokatapauksessa suoraan tiettyjen komentojen pänttääminen ei oikeen ole kovin järkevää, pitää olla ymmärrystä mukana.
Staff Member

1 tuotearvio
_
29. toukokuuta 2006 @ 17:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä olen joitakin kirjoja yrittänyt lukea C++:sta niin melko turhauttavaa tosiaan on ollut. Java voisi tosiaan olla ihan hyvä lähtökohta.

Tässä on kesä aika opetella, syksyllä kun lukio alkaa niin toivottavasti on jotakin oppinut kun ohjelmontikurssit alkavat.
Staff Member

32 tuotearviota
_
30. toukokuuta 2006 @ 16:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei kannata lukion ohjelmointikursseista ottaa stressiä, siellä raapaistaan vain pintaa ja kaikki kyllä pysyvät mukana. (ellei kyseessä ole sitten joku superlahjakkaiden lukio)
Mainos
_
__

_
Staff Member

1 tuotearvio
_
31. toukokuuta 2006 @ 15:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No ei nyr aivan, 6.00 keski-arvollakin pääsee helposti sisään :D.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > ohjelmoinnin alkeiden, alkeiden, alkeiden alkeet.

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy