3d ongelma
|
|
vinouma
Junior Member
|
23. heinäkuuta 2006 @ 17:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen kasaillut alkuvuodesta itselleni konetta, pikkuhiljaa. Minua vaivaa kuitenkin grafiikkaongelmat, edelleen. Osia on vaihdettu, näytönohjain 3 kertaa (tällä hetkellä Gforce 6600, aikaisemmat olivat ATI:n), joista nykyinen korjaa ongelman lähes siedettäväksi.
Kun kone käynnistetään ja sillä ruvetaan vaikka katsomaan videota tai pelaamaan tarvitsee kone ns. lämpenemisajan toimiakseen. Ennen sitä grafiikka tökkii (ehkä minuutin, joskus viisi ja välillä pitää peli käynnistää uudestaan) ja näkökenttään tulee kuutioita tms. virheitä.
Kun pelaan jotain, aloitan yleensä rallipelillä ja menen keittämään kahvia. Kone nykii alkuintron aikana ja on toimintavalmiina, kun tulen takaisin myöhemmin. Sitten suljen rallipelin ja aloitan vaikka operation flashpointin, kun vaaraa nykimisestä ja kaatuilusta ei enää ole. Kun pelit toimivat ja jostain syystä joudun boottaamaan koneen, pitää tuo ns. lämmittelyprosessi tehdä uudestaan. Eli bootaaminen uusii ongelman.
Olen vaihtanut virtalähteen suurempaan ja ostanut lisää muistia (myös tarkastanut molemmat muistit vikojen varalta). Ajurit ovat uusimmat mahdolliset. Missä vika voisi enää pillä? Emolevyssä? Sekin on hankittu kaupasta joulukuussa.
Olisin kiitollinen kaikista uusista ideoista!
Terveisin Vinouma
Muoks: olen pahoillani epämääräisestä otsikosta, mutta ongelmakin on aika epämääräinen.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. heinäkuuta 2006 @ 18:09
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
23. heinäkuuta 2006 @ 18:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Kait sentään Windowssin uudelleenasennusta olet kokeillut?
"Arbeit macht frei"
|
vinouma
Junior Member
|
23. heinäkuuta 2006 @ 18:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Asennan wintoosan noin yleensäkin aikas usein, että vastaus on kyllä, tänä aikana noin 2-3 kertaa.
|
Member
2 tuotearviota
|
23. heinäkuuta 2006 @ 18:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä tuo vika taitaa emossa olla, jos kerran useampaa näyttistä olet kokeillut. Mitäs se niillä atin korteilla teki?
Kannattaa myös tarkistaa biosin asetukset.
http://www.omegadrivers.net/
Tuolta löytyy optimaaliset bios asetukset ja viritysajurit näyttikselle.
Toimiikos se kone muuten normaalisti vai tahmaako välillä?
|
vinouma
Junior Member
|
23. heinäkuuta 2006 @ 18:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Kone toimii noin yleensä nopeasti ja vaivatta. Ainoastaan kun tarvitaan näyttikseltä enemmän panosta, alkaa ongelmat. Kun omistin vielä ATI:n Radeonit ongelmat olivat pääosin ihan samoja. Ainoastaan tuo Nvidia jaksaa porskuttaa noiden jumitusten läpi kaatamatta koko konetta. Eli ATI:n korttien kanssa näyttö sekosi kokonaan (meni mustaksi tai vilkutti sateenkaaria yms.) eikä auttanut muu kuin käynnistää kone uudestaan. Eli oli mahdotonta tehdä koneella ylipäätään mitään.
Muistaakseni olen noita omegan ajureita kokeillut, eivät toimineet laisinkaan.
Terveisin vinouma
|
gish
Junior Member
|
23. heinäkuuta 2006 @ 18:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Ensimmäisenä tuli mieleen josko muillakin outoja vikoja aiheuttanut emolevyn konkkien hajoaminen olisi sattunut kohdalle?
Linkki keskusteluun jossa kuva tilannetta hahmottamaan.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/348587/2050043
Seuraavaksi tulisi melkein mieleen että PCIE/AGP-väylässä jotain vikaa?
Jos sattuu olemaan emolla integroitu näyttis niin kokeile pelkästään sillä tai sitten jos löytyy varastosta joku vanha PCI-näyttis?
Emolla kuitenkin takuuta jäljellä niin toivotaan että vika sinne paikallistuu niin saat mysteerin pois päiväjärjestyksestä.
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
23. heinäkuuta 2006 @ 22:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuskin sentään puolivuotta vanhasta emosta konkat periksi antavat. Mutta voisit kertoa nyt viellä koneen speksit tarkemmin jos sitten siitä joku löytää jotain ristiriitaa.
|
vinouma
Junior Member
|
24. heinäkuuta 2006 @ 05:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Pitihän se tilanne tarkastaa: ei ollut emossa fyysistä vikaa, ainakaan niin että sen olisi paljain silmin havainnut. Tulipahan pölyt putsattua.
Koneen tiedot ovat:
- EPoX 8HMMI - A
- AMD Sempron 3100+
- Nvidia GF 6600
- 1024 RAM (2 Kingstonin kampaa)
|
vinouma
Junior Member
|
24. heinäkuuta 2006 @ 05:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Ajoin vielä tuon BurnIn - testin, joka väittää, että ei ongelmia.
|
vinouma
Junior Member
|
24. heinäkuuta 2006 @ 13:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Niin, ja virtalähde on 350 W.
Terveisin vinouma
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Pauline 8v.
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
24. heinäkuuta 2006 @ 13:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Vinouma se powerin merkkikin kannattaa aina mainita. 350W voi tarkoittaa niin montaa eri asiaa. Joillakin valmistajilla 350W poweri antaa yli 400W ja joillakin se 350W on vain kaukainen toive. Itse veikkaisin kovasti tota virran loppumista. Näytönohjaimessa tuskin on vikaa :)
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
|
Member
2 tuotearviota
|
24. heinäkuuta 2006 @ 15:52 |
Linkki tähän viestiin
|
Kannattaa kokeilla irrottaa vaikka joku ylimääräinen kovo/cd asema tms. niin selviää virran riittoisuus.
Tuli vielä semmoinen vika mieleen, että jos siinä on IRQ:t ristissä näyttiksen ja jonkun muun laitteen välillä niin tekee samoja oikkuja. Tarkistapas ne laitehallinnasta ja poista toinen laite tai vaihda sen paikkaa niin voi irq muuttua.
Minulla aikoinaan atin näyttis ei käynyt yksiin modeemin kanssa ja näyttis kaatui aina kun meni nettiin.
|
vinouma
Junior Member
|
24. heinäkuuta 2006 @ 16:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Virtalähde on nexuksen. Ja mulla ei noissa porteissa ole kiinni kuin 3d -kortti. Emolevyllä on verkko- ja äänikortti omasta takaa. Indesolin myyjä vakuutti ton virtalähteen riittävän kevyesti. Hmm. Mistäs noi IRQ:t voikaan tarkistaa? Mun XP on englanninkielinen - laitehallinta... hmm
|
Mainos
|
|
|
vinouma
Junior Member
|
24. heinäkuuta 2006 @ 17:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Uusin huvikseni piirisarjan ajurit. Ei auttanut, mikä nyt oli odotettavissakin. Hitto, lupaan kaljan sille, joka keksii ongelman. Tai vaikka kaksi. Tulisi halvemmaksi kuin emon vaihto. En muista onko mulla kuittia tallessa.
|