User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 12.1.2025 / 04:08
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > rikoin tiedostojärjestelmän?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Rikoin tiedostojärjestelmän?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
JussiKp
Newbie
_
24. heinäkuuta 2006 @ 11:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Käytössäni on kubuntu 6.06.
Olen siis täysi aloittelija vielä Linuxin kanssa ja satuin tässä hieman LVM:llä leikkimään. lvresizellä vähän säätelin /dev/Ubuntu/rootin kokoa (joka oli koko kiintolevy), joka oli ilmeisesti tyhmästi tehty, mutta ei se mitään kun kiintolevyllä ei ole mitään tärkeää tällä hetkellä. Sen jälkeen loin lvcreatilla uuden lv:n vapautuneista extenteistä. Ajattelin, että minulla olisi hieman, kuin C- ja D-asema Windowsissa, C järjestelmälle ja D jollekin muulle. Sitten kun reboottasin, ei systeemi enää mene loginiin asti, vaan käynnistyi jokin tekstitila jossa olin roottina. Siellä ylhäällä jotain ext3:n yms liittyvää virhetekstiä. Sen jälkeen reboottasin uudelleen ja enää en pääse edes sinne asti, vaan homma jämähtää tähän käynnistymisjuttuun 'Mounting root file system.."-kohdan jälkeen.

Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, että miteshän tämän homman saisi tästä vielä toimimaan.
Sk8erMan
Suspended due to non-functional email address
_
24. heinäkuuta 2006 @ 13:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oletkos muokannut /etc/fstabin sellaiseksi, että se ymmärtää ettei sulla ole enään / hakemisto ext3:na vaan lvm:nä ja myös ilmeisesti käynnistyslataajasi asetukset, jos olet kerta levyn kahteen osaan laittanut?

Suosittelen, että kun kerta kahteen osaan levysi olet jakanut niin, että laitat pienenmmän osion / hakemistoksi ja sen 'ylijäävän' /home:ksi.