User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 12.1.2025 / 04:08
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > rikoin tiedostojärjestelmän?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Rikoin tiedostojärjestelmän?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
JussiKp
Newbie
_
24. heinäkuuta 2006 @ 11:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Käytössäni on kubuntu 6.06.
Olen siis täysi aloittelija vielä Linuxin kanssa ja satuin tässä hieman LVM:llä leikkimään. lvresizellä vähän säätelin /dev/Ubuntu/rootin kokoa (joka oli koko kiintolevy), joka oli ilmeisesti tyhmästi tehty, mutta ei se mitään kun kiintolevyllä ei ole mitään tärkeää tällä hetkellä. Sen jälkeen loin lvcreatilla uuden lv:n vapautuneista extenteistä. Ajattelin, että minulla olisi hieman, kuin C- ja D-asema Windowsissa, C järjestelmälle ja D jollekin muulle. Sitten kun reboottasin, ei systeemi enää mene loginiin asti, vaan käynnistyi jokin tekstitila jossa olin roottina. Siellä ylhäällä jotain ext3:n yms liittyvää virhetekstiä. Sen jälkeen reboottasin uudelleen ja enää en pääse edes sinne asti, vaan homma jämähtää tähän käynnistymisjuttuun 'Mounting root file system.."-kohdan jälkeen.

Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, että miteshän tämän homman saisi tästä vielä toimimaan.
Sk8erMan
Suspended due to non-functional email address
_
24. heinäkuuta 2006 @ 13:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oletkos muokannut /etc/fstabin sellaiseksi, että se ymmärtää ettei sulla ole enään / hakemisto ext3:na vaan lvm:nä ja myös ilmeisesti käynnistyslataajasi asetukset, jos olet kerta levyn kahteen osaan laittanut?

Suosittelen, että kun kerta kahteen osaan levysi olet jakanut niin, että laitat pienenmmän osion / hakemistoksi ja sen 'ylijäävän' /home:ksi.

ja jos kerta tuollaisia osaat tehdä niin luulen, ettei minun tarvitse lähteä sulle etsimään mitä tarkalleen ottaen laitat /etc/fstab:iin (ja /boot/grub/menu.lst:hen).
AfterDawn Addict

3 tuotearviota
_
24. heinäkuuta 2006 @ 13:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Miksi LVM:llä leikit? Miksi et vain käyttänyt Gpartedia tai Gnome Partition Editor. Gparted on ainakin itsellä hoitanut kaikki noi kovon koon muutokset mallikkaasti tietoa tuhoamatta. Jopa XP:n NTFS on alistunut kiltisti.

Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Mainos
_
__

_
maagimies
Junior Member
_
24. heinäkuuta 2006 @ 19:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä lvm ihan kätevä on, ja sillä leikkimisellä minäkin sen käytön opin.
Itse tosin muuttelen virtuaaliosioiden kokoa vain livecd:iltä, eikä tähän mennessä ole mitään rikki mennyt.
Koita tehdä sama eli buuttaa joltain livecd:ltä ja katso onko kaikki kunnossa.
Tosin itse aina tuossa tilanteessa mieluummin asennän järjestelmän uudestaan :)
Quote:
Miksi LVM:llä leikit? Miksi et vain käyttänyt Gpartedia tai Gnome Partition Editor. Gparted on ainakin itsellä hoitanut kaikki noi kovon koon muutokset mallikkaasti tietoa tuhoamatta. Jopa XP:n NTFS on alistunut kiltisti.
Jos haluaa vähän enemmän vapauksia osioiden muuttelussa? Itse teen aina lvm:llä minimikokoiset osiot ja kasvatan tarvittaessa, pysyy filut järjestyksessä. Normaalien osioiden kanssa saa aina pelleillä.

:f
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > rikoin tiedostojärjestelmän?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy