User Käyttäjä Salasana  

maanantai 6.10.2025 / 02:06
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > valmiskoneiden vs. itse kasattujen hinta
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Valmiskoneiden vs. Itse kasattujen hinta
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member

5 tuotearviota
_
2. elokuuta 2006 @ 17:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen tässä viime aikoina pohtinut, että onko koneiden kasaaminen itse sitten kuitenkaan niin hirvittävän paljon halvempaa, kuin valmiin koneen ostaminen kaupasta. Valmiissa koneessa tulee mukana (melkein) aina käyttöjärjestelmä, ja xp:hän maksaa erikseen jo n. 80 ?. Mukana tulee myös hiiri ja näppäimistö, mitkä usein jää hintavertailusta pois vaikka eihän ne kalliita ole, eikä tarvitse maksaa postikuluja.

Vähän mikrobitin hintaseurannasta vertailin kasaamalla muutamia valmiskoneita osaosalta ja tulin siihen tulokseen, että mitä kalliimpi kone, sitä halvempi on itse kasattu kone. Halvimmissa koneissa (n. 300-400) kauppojen koneet olivat suunnilleen yhtä kalliita tai vähän edullisempia (jos etsi kaupan halvimpia). Toisaalta itse kasatessa saa juuri ne osat jotka haluaa. Kalliissa koneissa (yli tonnin) itse kasatut saattavat olla jopa 300-400 halvempia.

Tukevatko muiden kokemukset tätä vertailuani?
Staff Member

1 tuotearvio
_
2. elokuuta 2006 @ 17:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/374204

Tuossa hyvä esimerkki. 300? tyhjää. Tuolla rahalla (1129?) saisi jo koneen mikä pyörittää kunnolla pelejä ja paljon muuta, mutta Sempronilla ei paljoa pyäritellä kuin Windowsia ja selainta :)

Toisaalta kyllä sieltä voi joitakin hyviä yksilöitä löytää.

e. Voidaan myös ajatella niin että valmispaketti voi tulla halvemmaksi jos ei tietokoneista ole kokemusta (prossu menee kootessa rikki niin se on vähän ikävää ostaa 200-300? uutta prossua)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. elokuuta 2006 @ 17:22

Member

5 tuotearviota
_
2. elokuuta 2006 @ 17:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen lukenut kyseistä ketjua, josta sainkin ajatuksen vertailla noita valmiiden ja itse kasattujen hintoja.

teppoI hintaseurannan korista puuttuu kuitenkin kotelo+poweri, joten ne ja postikulut lisättynä (ei saa yhdestä kaupasta), hinta ero ei ole kuin n. 200 ?.
pkaksp
Moderator
_
2. elokuuta 2006 @ 17:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hyvä ja hyvä esimerkki. Omasta mielestä tuo on huono esimerkki pakettikoneista, koska valtaosa niistä on hintansa puolesta kelpo pelejä. Osat eivät välttämättä ole pelaajien tai kaikkien mieleen, mutta ei noita hintansa puolesta voi haukkua.

Yleensä pakettikoneiden mukana tulee kattava ohjelmisto joka todellakin maksaa euroja (kaikki eivät näitä ohjelmistoja tarvitse, mutta ehkä jollekkin ne voivat olla todella tarpeellisia). Myöskin takuut ovat kunnossa noissa. Joissakin jopa On-site takuu.

Kannattaa ensin laskea joka ainoa osa erikseen siitä pakettikoneesta + ohjelmisto, jonka jälkeen voi moittia hintaa. Voi olla että joissain tapauksissa itse kasattu tulee halvemmaksi, mutta väittäisin että ei sitä voi mennä yleistämään.

Pelaajille yms. säätäjille itse kasattu on tietysti paras ratkaisu, koska voi itse päättää mitä koneeseen tulee ja päivitettävyys on varmastikkin parempaa luokkaa.
Staff Member

1 tuotearvio
_
2. elokuuta 2006 @ 18:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
teppoI hintaseurannan korista puuttuu kuitenkin kotelo+poweri, joten ne ja postikulut lisättynä (ei saa yhdestä kaupasta), hinta ero ei ole kuin n. 200 ?.
Totta, huomasin sen myös mutta unohdin lisätä sen. Lisäksi tuo ei taida olla minkään suuremman valmistajan (Dell, HP, Lenovo, Acer, F-S etc) kone vaan jonkin kaupan oma valmiskone, eli se taitaa olla sittenkin huono esimerkki. Pakettikoneella taidetaan tässä topicissa tarkoittaa merkkiPC:tä (eli HP, Dell.....).
Tuota samaa pakettia ei saa yhdestä kaupasta, mutta samalla rahalla saa kasattua yhdestä kaupasta tehokkaamman.
Quote:
Myöskin takuut ovat kunnossa noissa.
Totta, mutta ylensä ei itse oikein saa tehdä koneelle mitään, esim. Lisätä muistia yms.

Taisin yleistää postauksessani turhan paljon. Mitä olen katsellut Acerin koneita niin ovat ihan OK hintaisia, mainostuksessa aika usein väitetään koneesta liian paljon esim. Vaativaan pelaamiseen tarkoitettu kone!, kuitenkin koneeseen on sullottu pelaamiseen kelvoton näyttis. Tämä ei ole valmiskoneen/valmistajan vika, mutta antaa ikävää mainosta pakettikoneista. Yleensä myös tehokkaamman näytönohjaimen omaava kone maksaa tuhottomasti.
Quote:
Kannattaa ensin laskea joka ainoa osa erikseen siitä pakettikoneesta + ohjelmisto,
Itse en henkilökohtaisesti laske painoarvoa muutakuin käyttikselle, koska yleensä (minulle) ilmainen ajaa saman asian. Lisäksi tarpeellisia ohjelmistoja tulee osien mukana (esim Nero ). Tämä on oma mielipide, mutta toki ne ohjelmat jotka tulevat mukana ovat osalle hyödyllisiä, kun ei tarvitse erikseen etsiä sitä mitä tarvitsee.

Onhan se merkkiPC hyvä jos ei osaa/jaksa säätää koneitten kanssa, niin kuin yllä jo sanoin voi pitkäpenni säästyä jos hommaa pakettikoneen. Toisaalta taas jos itse kasaa niin tulee opittua aika paljon tietokoneista.

Senior Member

5 tuotearviota
_
3. elokuuta 2006 @ 08:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Sempronilla ei paljoa pyäritellä kuin Windowsia ja selainta :)
Eipäs nyt liioitella. Kyllä kaverilla ainakin pyörii Sempron 2800+ Half-Life 2. Muistia 512 MB ja näytönohjain on Radeon 9600. Ja tämä ei ole mitään satua.

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

Seuraa eroseteleiden matkaa http://www.eurobilltracker.eu/?referer=107869
Kinroad-foorumi http://kinroad.freezoy.com/
Member
_
3. elokuuta 2006 @ 23:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
(prossu menee kootessa rikki niin se on vähän ikävää ostaa 200-300? uutta prossua)
Tälläsen vois heittää tähän väliin, et eiks ne kasaa verkkokaupassakin sen palikoista kootun koneen korvausta vastaan?

Eikö siihen saa jonkinlaisen takuunkin?

Jostain luin, että jotkut jopa kellottavatkin hieman alkuun :D

What if there is no tomorrow? There wasnt one today!
Bill Murray - Groundhog Day
Fidelaar
Senior Member
_
4. elokuuta 2006 @ 01:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
"Eipäs nyt liioitella. Kyllä kaverilla ainakin pyörii Sempron 2800+ Half-Life 2. Muistia 512 MB ja näytönohjain on Radeon 9600. Ja tämä ei ole mitään satua."

Totta, täälläkin vanha sempron koneeni jälkikasvun käytössä ja farcry,hl2+nettipelit toimii aivan ok juuri tuolla 512mb+R9600PRO.
Kaikki kun eivät tarvitse mikrosekunnin valoefektiherkkuja päälle pelatessaan.

Athlon64 3400+ | 2048Mb DDR400 | Club GF7800GS
-Rumba-
Suspended due to non-functional email address
_
4. elokuuta 2006 @ 03:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Jostain luin, että jotkut jopa kellottavatkin hieman alkuun :D
tuota en kyllä usko :)

onhan nuo pakettikoneet ihan jees, mutta nimenomaan turhaan mainostavat pelikoneiksi. Kuten aikasemmin jo tässä ketjussa tuli mainittua. Toinen huono asia on se että ei oo samanlaista vapautta vaihtaa sisuskaluja. Kolmas, TAKUUT on yleensä 1v kaikille osille, vaikka esim kingstonilla on elinikäinen(eli 44vuotta :), AMD:llä 3v ja Seagatella 5v. Neljäs taitaa olla jäähy. Ylikuumenee käytössä liikaa.

Ja puhun nyt niistä paketeista mistä mulla on muutamia ikäviä kokemuksia (hp, dell), onhan tietty välillä poikkeuksia.

Mun vanhassa hp:n paketissa vuoden jälkeen paukahti emo, se oli ensimmäinen ja viimeinen paketti minkä ostan :)
Staff Member

1 tuotearvio
_
4. elokuuta 2006 @ 06:46 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Eipäs nyt liioitella. Kyllä kaverilla ainakin pyörii Sempron 2800+ Half-Life 2. Muistia 512 MB ja näytönohjain on Radeon 9600. Ja tämä ei ole mitään satua.
Uskon täysin. Kommentti taisi olla hieman liikaa väritetty :)
JulGubbe
Member
_
4. elokuuta 2006 @ 08:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
prossu menee kootessa rikki niin se on vähän ikävää ostaa 200-300? uutta prossua

Saat vääntää ruuveja TODELLA lujaa, jos aiot saada hs:n halki. Muuta tapaa rikkoa prossua en nyt tässä äkkiseltään keksinyt.

* Ding * Intel kilahti hattuun -Kohta tulee sanomista =p

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. elokuuta 2006 @ 08:10

Staff Member

1 tuotearvio
_
4. elokuuta 2006 @ 08:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Saat vääntää ruuveja TODELLA lujaa, jos aiot saada hs:n halki. Muuta tapaa rikkoa prossua en nyt tässä äkkiseltään keksinyt.
Staattisensähkön seurauksena voi mennä rikki, mutta mahdollisuus on aika pieni jos laittaa sen suoraan paketista emoon kiinni.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. elokuuta 2006 @ 08:12

Senior Member

5 tuotearviota
_
4. elokuuta 2006 @ 09:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Uskon täysin. Kommentti taisi olla hieman liikaa väritetty :)
Niin ja tuo näyttis ei ollut PRO malli.

Mutta tottahan se on. Sempron on paska budjettiluokan prossu, joka kyykähtää varmasti esim. jotain videota pakatessa tai jotain erittäin raskasta ja prossutehoa vaativaa tehdessä, mutta normi käytössä Sempronkin jaksaa vielä.

Intel Core 2 Duo E7400, Asus P5QL PRO, 2x2 GB DDR2 800 RAM, WD 250 GB SATA2 + WD 500 GB SATA2, ECS nVidia GeForce 9800 GT 512 MB, Antec Sonata III

pkaksp
Moderator
_
4. elokuuta 2006 @ 15:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sempron potkii tässä koneessa vielä vallan mainiosti. Pelejä ei tule juurikaan pelattua, mutta ne vähäiset ovat toimineet sen verran mitä on pitänytki.

Leffojen polttaminen, purkaminen/pakkaaminen yms yms sujuu sempronilla ihan kohtuu hyvin, ei ole juurikaan valittamista.
Senior Member

5 tuotearviota
_
4. elokuuta 2006 @ 16:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mikäs Sempron sulla on? 3400+ vai?
Eihän siinä mitään vikaa ole. Onhan se tehokkaampi kuin vanha AMD Athlon. Ne ovat vain tämänhetkisten nykyprosessoreiden heikoimpia prossuja.

pkaksp
Moderator
_
4. elokuuta 2006 @ 17:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
2800+ potkii tuos vieres, eikä haittaa menoa pätkän vertaa. ;)
Idi_Amin
Junior Member
_
4. elokuuta 2006 @ 18:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo mutku ei pakettikoneista löydy FX-62 prossua.... Hehheh, paketin ostajalle paketti on jees,muille taas ei...

Antec P150 + Zalman ZM-MFC1 Multi Fan Controller
ASRock 939S56-M lankku
AMD Athlon 64 3200+ @2200 Mhz ~3500+ / Nexus cooleri
2 Gb RAM (4x512 @ 400 Dual Channel)
GeForce 6600 / Zalman ZM80D-HP jäähy (+92 @ 5V)
Kovalevyjä 800 Gb + ulkoiset

- Onneksi on nuo ledit niin tietää onko kone päällä -
Mainos
_
__

_
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
4. elokuuta 2006 @ 21:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
"Totta, täälläkin vanha sempron koneeni jälkikasvun käytössä ja farcry,hl2+nettipelit toimii aivan ok juuri tuolla 512mb+R9600PRO.
Kaikki kun eivät tarvitse mikrosekunnin valoefektiherkkuja päälle pelatessaan."

Eihän prossu nyt niin paljon vaikuta peleihin; FC ja HL2 ovat tuntemattomia pelejä minulle, joten en kommentoi sen lähemmin.BF2:ta pelaan medium asetuksilla, josko se sitten lienee noita mainitsemiasi "nettipelejä" sitten."mikrosekunnin valoefektiherkut" joko saa tai ei saa päälle peleistä, joten yleistäminen on aika rajua tässä lauseessa:" Kaikki kun eivät tarvitse mikrosekunnin valoefektiherkkuja päälle pelatessaan."

1. Seasonic 750W FOCUS+ 750 Gold/Ryzen 5 2600X, AM4, 3.6 GHz/MSI B450 Gaming Plus, ATX-emolevy/Corsair 32GB (2x16GB) Vengeance LED, DDR4 3200MHZ/GIGABYTE Radeon RX 550 D5 -näytönohjain, 2GB GDDR5/ WD 250GB WD Blue 3D SSD -levy

2.Thermaltake XT 775W/ Asus Sabertooth X58 Tylersburg/Intel i7-950 Bloomfield/ 6 GB KINGSTON DDR3 1333 MHZ/Western Digital Caviar RED NAS 1TB SATAIII /OCZ Vertex SATA II/Asus ENGTX460 DirectCU/G/2DI/1GD5 SLI

3. Asus VivoBook 17 X705MA
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > valmiskoneiden vs. itse kasattujen hinta

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy