Aloittelijan Linux-ongelma
|
|
sinipiika
Junior Member
|
30. elokuuta 2006 @ 14:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen todella noviisi Linuxin käytössä ja minulla on seuraavanlainen ongelma jota olen jo muutaman viikon ajan koettanut ratkaista.
Olen epätoivoisestti yrittänyt saada Artecin T14 USB väyläistä digi-tv korttia toimimaan Kubuntu 6.06:ssa. VLC Media Playerin sain asennettua, mutta kun yritän asentaa ajureita make komennolla alla olevien ohjeiden mukaan, seuraa vain virheilmoitus ja homma ei onnistu.
http://www.linuxtv.org/news.php?entry=2006-04-08-0.mchehab
http://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=737671&postcount=62
Käyttäessäni make komentoa tulee virheilmoitus:
sini@Linux1:~/v4l-dvb-58a20b4b5209/v4l$ make
scripts/make_makefile.pl /lib/modules/2.6.12-10-386/build
File not found: /lib/modules/2.6.12-10-386/build/include/linux/config.h at ./scripts/make_kconfig.pl line 27.
make: *** No rule to make target `.config', needed by `.myconfig'. Stop.
sini@Linux1:~/v4l-dvb-58a20b4b5209/v4l$
Hakemistosta kyllä löytyy seuraavat tiedostot
API Kconfig.kern Makefile.kernel scripts
compat.h Makefile Makefile.kern24 versions.txt
i2c-compat.h Makefile.ivtv Makefile.media
|
Sakarias
Suspended due to non-functional email address
|
2. syyskuuta 2006 @ 10:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Oletko kokeillut roottina? Kehotteessa pitäisi olla se '#' Komenna konsolissa $su - (tai sudo komento) niin saat rootin oikeudet.
|
Senior Member
|
2. syyskuuta 2006 @ 10:28 |
Linkki tähän viestiin
|
oliskohan jäänyt asentamatta kernelin headerit, eli pakettienhallinalla tutkaile "kernel-headers-2.6.12-10-386" -nimistä pakettia
It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
|
oksis
|
2. syyskuuta 2006 @ 11:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Sain vanhan koneen,jossa on Linuxin käyttöjärjestelmä ja nyt haluaisin neuvoja,kuinka saan siihen asennettua messengerin(ilmeisesti pitää olla joku muu kuin Windowsin mese),sekä joku mediasoitin pitäis saada,koska BS playeria en pystynyt lataamaan ja Javaa myös tarvitsisin. Jospa joku voisi aloittelevaa opastaa. En tiedä,tuliko tämä viesti nyt edes oikeaan paikkaan,mutta kaipa joku huomaa.
|
-Rumba-
|
2. syyskuuta 2006 @ 12:12 |
Linkki tähän viestiin
|
oksis@
Guuggeli auttaa tuommoisissa asioissa.
Linux Messenger
Linux java
Linux Media player.
noilla hakusanoilla pääset kyllä pitkälle.
|
Neoncat
Newbie
|
2. syyskuuta 2006 @ 17:43 |
Linkki tähän viestiin
|
oksis
gaim (Messengerin tilalle)
mplayer (Videon katseluun)
ja javan saa itsessään sunin sivuilta vaikka
|
Spotteri
Member
4 tuotearviota
|
2. syyskuuta 2006 @ 18:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse en kyllä tarvinnut kun puhtaan Ubuntu asennuksen ja VLC:n. Voin olla väärässä mutta tietääkseni tuo ajuri on tarkoitettu vanhemmille kerneleille. Dapperin kernelissä se pitäisi olla suoraan mukana.
Kokeiles kirjoittaa konsoliin/terminaliin:
vlc -v dvb-t:adapter=0:frequency=562000000:inversion=2:bandwidth=8:code-rate-hp=2:code-rate-lp=2:modulation=64:transmission=8:guard=8:hierarchy=-1 --program 17 --sub-track 1 --headphone-dim 10
pitäisi YLE1 käynnistyä
|
Sakarias
|
3. syyskuuta 2006 @ 09:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Sain vanhan koneen,jossa on Linuxin käyttöjärjestelmä ja nyt haluaisin neuvoja,kuinka saan siihen asennettua messengerin(ilmeisesti pitää olla joku muu kuin Windowsin mese),sekä joku mediasoitin pitäis saada,koska BS playeria en pystynyt lataamaan ja Javaa myös tarvitsisin. Jospa joku voisi aloittelevaa opastaa. En tiedä,tuliko tämä viesti nyt edes oikeaan paikkaan,mutta kaipa joku huomaa.
Voisit kertoa mikä linux ja mikä työpöytä. parempi ehkä vaihtaa uudempaan.
meseä korvaa hyvin myös aMSN tai kopete mitä itse käytän.
bsplayeria korvaa mplayer, totem tai kaffeine. vlc ja xine myös hyviä. asenna paketinhallinnan kautta jos ei ole jo asennettuna.
java löytynee myös paketinhallinnasta. sunin java on tietty sunin sivuilla. vaihtoehtoisesti voi kokeilla myös blackdown http://www.blackdown.org/. On lisenssiltään vapaampi kuin Sun. on minulla käytössä.
|
sinipiika
Junior Member
|
6. syyskuuta 2006 @ 17:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus:
"oliskohan jäänyt asentamatta kernelin headerit, eli pakettienhallinalla tutkaile "kernel-headers-2.6.12-10-386" -nimistä pakettia"
Kiitos Ysf ja Sakakarias. Asensin Kubuntuun headerit ja ja roottina ajurit. Nyt enää puuttuu, etten saa VLC mediaplayerissä näkymään Artecin T14 tikkua, vaikka lsusb komento näyttää tikun löytyvän USB portissa. Jatkan yrittämistä.
|
Mainos
|
|
|
Sakarias
|
6. syyskuuta 2006 @ 18:05 |
Linkki tähän viestiin
|
|