User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 29.1.2025 / 04:57
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > linux yhteensopivuus hardwaren kanssa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Linux yhteensopivuus hardwaren kanssa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
vikitus
Newbie
_
13. syyskuuta 2006 @ 18:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olin aikeissa asentaa linuxin, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat eteen.

Lexmark 1180 - laitteessa on yhdistetty printteri ja skanneri. Printteri ei toimi kunnolla (linuxprinting.org mukaan) ja skanneri ei toimi kuulemma ollenkaan. Tosin lueskelin jostain SANE- projektista mut se kuulosti hieman epävarmalta.

Ati Radeon 9800 piirin näytönohjain ei kuulemma toimi läheskään yhtä hyvin kuin nvidian näytönohjaimet ajuriongelmien takia.

Linuxilla AMD:n prosessoreitten kanssa vääntöä mikrobitin mukaan, koska AMD:n prosessori on opensourcempaa kuten Intelin.

Jos olen väärässä kyseisissä asioissa niin korjatkaa...

Ajattelin siis hankkia linuxin sitten kun ostan seuraavan konepaketin, josta varmistan et siinä on kaikki osat Linux- yhteensopivia.
juyli
Senior Member
_
13. syyskuuta 2006 @ 18:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus:
Olin aikeissa asentaa linuxin, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat eteen.
No, tuo on valintasi. On kuitenkin nykyaikana, kun kovalevytilaa riittää, aika helppoa lohkaista levyltä Linuxin mentävät osiot.
~5 Gt:n (+swap) osiolla pääsee pitkälle.

Lainaus:
Lexmark 1180 ...Printteri ei toimi kunnolla (linuxprinting.org mukaan)
Lexmark myös itse tarjoaa joitakin Linux-ajureita laitteilleen?

Lainaus:
Ati Radeon 9800 piirin näytönohjain ei kuulemma toimi läheskään yhtä hyvin kuin nvidian näytönohjaimet ajuriongelmien takia.
Linuxissa todennäköisesti näytönohjain toimii ok vapailla, Linuxin mukana tulevilla ajureilla. Ati:n ja Nvidia:n binääriajureilla saadaan 3D toimimaan ko. korteilla. Atin 3D-ajureita on takavuosina moitittu, mutta siitäkin taitaa jo olla aikaa.

Lainaus:
Linuxilla AMD:n prosessoreitten kanssa vääntöä mikrobitin mukaan, koska AMD:n prosessori on opensourcempaa kuten Intelin.
??? Liekö tuollaisella mitään väliä. Linux toimii niin AMD- kuin Intel-prosessoreilla. Jaksaisiko joku väittää, että Intel olisi parempi kuin AMD Windowssia käytettäessä? Heh...
Senior Member
_
13. syyskuuta 2006 @ 19:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä ATI:n 3D-tukeen tulee linuxpuolella, niin viimeksi kun itse olen noiden ajureiden kanssa kikkaillut joskus ehkä puolitoista vuotta sitten, niin ei se mitenkään ylivoimainen tehtävä ollut saada niitä toimimaan. En myöskään usko että ATI olisi kovin paljon takapakkiakaan tuossa ottanut, joten voisin kuvitella noiden ajureiden toimivan jo vähintäänkin tyydyttävästi.

- Intel Core i5 2500 3,3 GHz :: Asus P8H67 :: 2x4096MB DDR3 :: Gigabyte Radeon HD7970 OC :: OCZ Vertex 3 120 GB SSD + Samsung 1.5TB :: LG W2452TX 24" + DELL U2412M 24" -
- Samsung Galaxy S4 -
- Samsung Galaxy Tab 10.1 -
Mainos
_
__

_
vikitus
Newbie
_
14. syyskuuta 2006 @ 08:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kävin Lexmarkin sivuilla ja siellä ei ole linux-ajureita kyseiselle mallille.

Lainaus wikipediasta:
"Erityisesti näytönohjainten valmistajilla on tapana pakata ajurinsa valmiiksi binäärimälleiksi, jotka pitää ujuttaa kerneliin jollain tavalla. Nämä ajurit eivät siis ole avointa lähdekoodia, koska (valmistajien mukaan) ajureissa on koodia, jonka avaamiseen heillä ei ole valtuuksia. Tällä sivulla kerrotaan ATI:n ja NVIDIAn ajureiden asentamisesta."

Toisinsanoen näytönohjaimen ajurin hyvyys riippuu siitä, että kuinka hyväksi valmistaja sen tekee. Valmistaja, joka käyttää eniten avointa lähdekoodia niin on linuxille mieluisin vaihtoehto. Käsittääkseni nvidia harrastaa tätä enemmän.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > linux yhteensopivuus hardwaren kanssa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy