User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 12.11.2025 / 03:41
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > grub ei toimi?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Grub ei toimi?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member

1 tuotearvio
_
24. syyskuuta 2006 @ 19:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt olen todella kussut koneeni.
Selitän koko homman:
Minulla oli WinXP, halusin kokeille Ubuntua joten asensin sen kovolleni WinXP:n kanssa, eli n.200Gb:n kovo osioutui kahtia, 88.75 Gb jäi Win:ille ja Ubuntulle 85.15 Gb.
Homma sujui hyvin, koneen aloituksessa Grubi käynnistyi ja pystyin valitsemaan Ubuntun tai Windowsin.
Eräänä päivänä otin Ubuntun turhaksi ja yritin poistaa sitä tällä tavoin:
Käynnistin Windowsissa Disk Management:in ja sieltä tein jotain sille Ubuntun osiolle että siitä osiosta tuli "varaamaton".
Nyt oli siis vielä jäljellä Windowsin osio ja tyhjä toinen osio. Käynnistin koneeni uudestaan ja tulee erroria siitä Grubista, en muista tasan tarkoin enään mutta se oli error 17 (käynnistänkö uudelleen ja katson kokonaisen "virheraporin").
Eli nyt en pystynyt käynnistämään enään mitään järjestelmää, siispä ai noa toivoni on tämä Ubuntun-LiveCD mistä voin asentaa Ubuntun. Eli... pitääkö minun asentaa Ubuntu uudelleen sen vanhalle osiolle, ja toimiiko Grub sitten ja voin käynnistää WinXP:nkin? Kerran jo yritin asentaa Ubuntua mutta jumittui 22%:ssa. Ei pystynyt edes käynnistämään uudelleen valikosta. Mutta yritänkö uudelleen jollain konstilla?
Vai onko jokin muukin tapa asentaa Grub, pelkällä Ubuntun LiveCD:llä?
Ja tässä tätä Ubuntun-LiveCD:n GParted:in screenshottia että ymmärtäisitte edes jotain enemmän.
http://kuvax.net/i/2308_Screenshot.png
Olen todella kiitollinen niille jotka auttavat, olen ihan hukassa!
Staff Member

32 tuotearviota
_
25. syyskuuta 2006 @ 07:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://en.opensuse.org/SDB:Uninstalling_...sing_Windows_XP
tuolla saa sen Grubin pois ja Windowsin boottaamaan, jos se on tarkoitus.
Member

1 tuotearvio
_
25. syyskuuta 2006 @ 11:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se oli tarkoitus. Pystyykö sitä Grubia poistamaan mitenkään tällä Ubuntun livecd:llä? Vaikka tällä "pääte" ohjelmalla? Koska mulla ei ole Windowsin recovery CD:tä sillä ne ovat ihan omassa asemassaan josta ne olisi pitänyt polttaa levylle, mutten ole.
Ainakin tällä 'pääte' ohjelmalla pystyy jotakin grubista säätämään,vai?

...käykö, jos laitan kaverini aikaisemman Windowsin version (Home)CD:n sisään ja boottaan sillä, ja heti setupissa painan "R" ja sinne sitten kirjoitan sen "FIXMBR" ja "y" ja painan exit. Ja kone buutta entiselläni WinXP Pro Media Center editionilla.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. syyskuuta 2006 @ 11:56

Member

1 tuotearvio
_
25. syyskuuta 2006 @ 15:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nyt se sanoi että "error loading operating system"... missäs nyt vika?
Ja tämä tuli sen jälkeen kun olin tehnyt tuon mitä ohjeissa sanottiin.
prik
Member

2 tuotearviota
_
25. syyskuuta 2006 @ 16:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koitappa XP:n asennus CD:llä mennä korjausasennukseen ja kirjoittaa fix mbr.

-=>Tällä sivulla olevan tekstin ja/tai grafiikan osittainenkin kopioiminen ilman oikeudenhaltijan lupaa ja 20 kvadriljoonan euron tekijänoikeuskorvauksia on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty ja saattaa johtaa ankariin oikeudellisiin toimenpiteisiin, joiden seurauksena voi olla jopa tietokoneesi takavarikointi ja 12 oktiljoonan euron sakot sekä elinikäinen tietokoneen ja internetin käyttökielto.<=-
Member

1 tuotearvio
_
25. syyskuuta 2006 @ 16:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
onko se sitten paljonkin eri kuin fixmbr?

...olin poistanut toiselta osiolta kaikki pois ja enään on se toinen jäljellä
nyt se sanoi että:
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

(eli tämä on vielä sitä ennekuin olen kirjoittanut recovery CD:n kanssa sen "fix mbr")

edit:
....
mutta nyt sainkin ne kaksi osiota yhteen! Ja enään on yksi osio, mutta ongelmana vielä on tai ainakin luulisin sen olevan, tämä:
http://kuvax.net/i/6681_Screenshot.png
Ennen tuossa kuvan näyttämässä kohdassa jossa on tuo 179Gb:n kovo, niin sen "Flags" on ollut "boot". Saisikohan sitä flagitettyä bootiksi mitenkään? Ei ainakaan tuon ohjelman kautta, vai?

Edit:
Kokeilin sitä "fix mbr" muttei toiminut, koska se on varmaan se fixmbr...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. syyskuuta 2006 @ 16:50

Member

1 tuotearvio
_
25. syyskuuta 2006 @ 16:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Luulen, että ainoana ongelmanani on enään se, että minun pitäisi jotenkin saada tuo kuvassa oleva 179Gb:n kovo flagitettyä "boot"iksi.
http://kuvax.net/i/6681_Screenshot.png

Saako sen jotenkin tehtyä "pääte" ohjelmasta käsin?
Staff Member

32 tuotearviota
_
26. syyskuuta 2006 @ 08:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
fixboot
on myös yksi komento joka kannatta tuolla recovery consolessa,
Member

1 tuotearvio
_
26. syyskuuta 2006 @ 09:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sitäkin koitin ,mutta ei toiminut.
Staff Member

32 tuotearviota
_
26. syyskuuta 2006 @ 15:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se voi olla tuo boot flag, eli sen NTFS osion päällä oikea hiiri ja sitten manage flags.
Mainos
_
__

_
Member

1 tuotearvio
_
28. syyskuuta 2006 @ 16:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Siten ei pystynyt tekemään mutta nyt tää toimii:
Poistin kaikki siltä ubuntun osiolta ja suurensin windows osiota. Asensin Ubuntun uudestaan (toiselle soiolle), ja siinä samassa asentuu tietenkin myös Grub.
Sitten pystyin käynnistämään Windowsin grubin avulla, mutta onhan se ubuntu vielä tuolla viemässä tilaa mutta ei se vielä haittaa.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > grub ei toimi?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy