Kone buuttaa itsensä, kun sitä rasittaa liikaa
|
|
pkele
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 11:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Hei,
olen taistellut nyt varmaan 3 viikkoa yrittäessäni löytää ratkaisua kyseiseen ongelmaan. Koneeni siis tilttaa lähes poikkeuksetta, kun rasitan sitä hiemankin enemmän. Surffaamaan pystyn netissä, messengeriä käyttämään, yms, mutta esim kun yritän asentaa jonkin ohjelman, pelin, tai ajan esimerkiksi Spybot -ohjelman, niin kone kaatuu ja käynnistää itsensä uudelleen.
Olen lueskellut täältä palstalta, että ongelma luultavasti muistipiireiss. Mulla on kaks muistikampaa. Olen testannut kumpaakin erikseen, eri muisti-sloteissa, mutta en pääse eroon ongelmasta.
Olen myös yrittänyt ajaa mem86 -testiä, mutta kun tulen esim tunnin kuluttua koneelle katsomaan, niin virheitä se ei ole löytänyt, mutta kone on kyllä jumittanut paikoilleen, eikä mitään tapahdu enää mistään nappulasta. Kyseisen testin ajaminen siis taitaa olla turhaa.
Koneen lämmöistä en luulisi sen johtuvan. Vaikkakin kone käy kyllä yllättävän kuumana (prossu korkeintaan 62 astetta (Athlon xp 2000+ ) sekä emolevy noin 52 astetta korkeintaan).
Voisiko vika olla virtalähteessä? Entä olisiko joitain ohjelmia, joilla voisi testailla missä vika on?
Kiitos jo etukäteen.
ps. kovin epätoivoinen alan jo olemaan.
|
Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 11:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Moikka !
kyllä mä olen vahvasti sitä mieltä et se johtuu lämmöistä.Joko prossu käy liian kuumana tai sit virtalähde pamahtamassa.
Ootko tsekannu prossutuulettimen kierroslukuja ja onko sulla muita kotelotuulettimia.Pitäs olla pari.Prossutuulettimen kierrosluvut pitäis olla jossain 2500-3500 kieppeillä.Jos vaihdat tuulettimen prossuun muista ottaa vanhat piitahnat pois ja laittaa (tippa)tuoretta tahnaa prossun ja tuulettimen väliin.
näillä alkuun.....
|
AfterDawn Addict
|
27. syyskuuta 2006 @ 12:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei tuo lämmöistä luulisi johtuvan. Ihan hyvissä lukemissa nuo ovat athlon xp:t ovat kovia kuumenemaan. Kyllä tuo vähän siltä kuulostaa että vika on kyllä muisteissa tai prossussa.
Kokeileppa ajaa tämä softa läpi, jos vaikka ei kaatuisi. tämä on kokeilu versio, mutta toimii.
http://www.passmark.com/products/bit.htm
Oletko kellotellut konettasi? jos olet, niin kokeile laittaa takaisin perus asetuksille. Yksi mitä voit tehdä myös niin puhdistat koneen sisuksen pölystä.
N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3
|
Junior Member
7 tuotearviota
|
27. syyskuuta 2006 @ 13:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Virtalähteen vaihtaisin itse tollasen vian ollessa päällä.
|
Monimutka
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 13:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Arvelen että kyseessä on kuumenemisongelma. Mullakin on ollut monenlaisia kuumenemisongelmia tässä kun kasasin oman koneen, ja meni aika paljon aikaa että sain ne ratkaistua. Ehdotuksia:
-Minusta nuo lämmöt ovat korkeita. Oma Asus M2V -emolevyni ainakin tilttaa jossain aika pian 50 asteen jälkeen ja sammuttaa koneen.
-Emolevyn kuumeneminen voi aiheutua myös siitä, että näytönohjain käy erittäin kuumana. Jos näytönohjain on jossain yli sadassa asteessa niin kyllä koko kone on sitten aika lämmin. Tarkista näytönohjaimen lämmöt esim. RivaTuner-ohjelmalla (en tosin ole varma onko se yhteensopiva kaikkien näyttisten kanssa). Jos näyttis käy hyvin kuumana niin katso että tuuletin saa pyöriä vapaasti. Tarvittaessa kokeile vapauttaa näyttiksen alapuolella oleva korttipaikka, jolloin se ehkä saa paremmin ilmaa. Näytönohjain ei saisi rasituksessakaan olla yli 80 astetta, ja yleinen suositus olisi että rasituksessakin max. 70 astetta. (Itselläni on ollut juuri tällainen ongelma.)
-Kovalevysi saattavat olla paistumassa. Jos näyttiksen tuuletin puhaltaa kuuman ilman suoraan kovalevyjen päälle, niin kovalevyn lämpö voi nousta jopa 70 asteeseen, mitä se ei kauaa kestä. 50 astettakin on jo liikaa. Ja jos kovalevy on liian kuuma, se ei toimi enää luotettavasti ja kone kaatuu tai jäätyy. Imuroi vaikka HDD Health ja katso levyjen lämpötilat. (Itselläni on ollut juuri tällainen ongelma.)
-Onko kotelon tuuletus kunnossa? Oma koneeni pysyy erittäin viileänä kahdella 120 mm tuulettimella. Puhaltavatko tuulettimet oikeaan suuntaan? Edessä olevan tuulettimen pitää puhaltaa ilmaa koneen sisään, takana olevan sen sijaan koneesta ulos.
-Pikatesti: avaa kotelo ja pistä pöytätuuletin puhaltamaan täysillä koneen sisään. Jos ongelmat lakkaavat niin voi päätellä melko varmasti että vika oli kuumuudessa.
-Poweri voi olla viallinen, mutta se voisi myös olla liian tehoton. Voit testata tätä irroittamalla kaapelit laitteista jotka eivät ole välttämättömiä (2. cd-asema, 2. kovalevy, ym.). Paljonko on tehoja powerissa ja millainen näyttis koneessa?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. syyskuuta 2006 @ 13:30
|
unknown7
Member
3 tuotearviota
|
27. syyskuuta 2006 @ 14:29 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla juuri samanlainen ongelma, tosin jotkut pelit toimii ehkä raskemmat taas ei, esimerkkinä tes4 oblivion, toimii 5min ja sitten joko kone buuttaa tai jämähtää paikolleen eikä mistään napista tapahdu mitään. kokeilin nuita ohjeita mitä neuvottiin, lämmöissä ei ole häikkää, tein tuon testin jota juhha84 suositteli, eikä ainuttakaa virhettä. laitoin pöytätuulettimen puhaltamaan koneen sisältöä eikä auttanut, itsellä vesijäähy prossu-emo-näyttis, asteet on kurissa, kaikki alle 40c. ainut mitä joku joskus sanoi että emon transistorit oisivat vanhentuneet kun kyseessähän on epoxin paska. mutta pullistumia ei silti ole. kellotukset on, mutta niitäkin olen laskenut eikä vika lähde. powerin tehotkin pitäisi riittää kun kyseessä on alle puolenvuoden ikäinen antecin 450w poweri. kovokaan ei pitäisi kuumua kun on tuulettimella varustettu.näyttikseenkin menee erillinen tuuletin jos vaikka se kuumuisi,vaan ei. mitään ideaa tässä hommassa? nakkaisko koko koneen ikkunasta ulos ja ostais uuden? vai löytyykö se vika muutaku löytämällä?
kiitos vaivannäöstä
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
27. syyskuuta 2006 @ 14:34 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Olen myös yrittänyt ajaa mem86 -testiä, mutta kun tulen esim tunnin kuluttua koneelle katsomaan, niin virheitä se ei ole löytänyt, mutta kone on kyllä jumittanut paikoilleen, eikä mitään tapahdu enää mistään nappulasta.
Kauheesti vaikuttas muistivialt.
kokeillu alikellottaa muistei tai kokeillu toimivankoneen kammoil?
Onko emon elkot kunnos ja NB.henkin vois tuuletust koittaa parantaa.
Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.
Tarkemmat tiedot nickiä klikkaamalla.
|
zuko
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 15:30 |
Linkki tähän viestiin
|
jos muistit on rikki niin yleensä tulee blue screen txt mut jos ei tuu niin luultavasti poweri paskana mut lainaa kaverilta poweria ja testaa sammuileeko sitten =)
Niimpä niin
|
Johny1332
Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 15:49 |
Linkki tähän viestiin
|
joo kyllä määkin oisin poweri kannalla, tai sitten emolevyssä joku väylä homma. toi prosessori vika on nykysi niin harvinainen että en oikein siihen jaksa uskoa
...Forever be Stuck in eternity...
|
pkele
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 16:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Ensinnäkin kovasti kiitoksia kaikille vastauksista :)
Unohdinkin kirjoittaa, että kyllä pari kertaa on tullut blue screen, joka viittaa ajuri / laitteistovikaan. Voiko se tarkoittaa poweria?
Näytönohjaimessa ei pitäisi olla vika. Olen toisen näyttiksen kaa testannut ja tilttaili samalla lailla.
Ja niin, en ole koskaan kellotellut konetta, joten sellaisesta ei ole kyse.
Ja Everest -ohjelmalla olen seurannut lämpötiloja. Kovalevyjen lämpötilat keskimäärin 42 - 45 astetta.
BurnIn -testillä yritin äsken löytää ongelmia. se noin 4 minuuttia pysyi käynnissä (ei löytynyt virheitä) ja sitten kone tilttasi :(
Olen harkinnut, että ostaisin Antecin Sonata 2 -kotelon ja siihen kunnon tuulettimet. Ainakin saisi uuden virtalähteen, jossa varmasti virta riittäisi. Tosin virran puutteesta kyse ei kyllä pitäisi olla, ku kone kuiteskin samoilla eväillä toiminut useamman vuoden. yhtäkkiä alkanut vaan kiukutella.
|
zuko
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 18:04 |
Linkki tähän viestiin
|
jos se heittää sitä blue screeniä niin muisti paskana. itellä heitti aikoinaan jotain mixer .sys siihen autto se et menin biossiin ja katoin muistin kertoimet jotka oli 200 ja laskin kertoimet 166 ja sen jälkeen ei oo kone kaatunu
Niimpä niin
|
pkele
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 18:14 |
Linkki tähän viestiin
|
onko mulla siis kumpikin muistikampa rikki, kun niitä kumpaakin olen testannut ja kummankin kanssa tilttaa? ja eri muistipaikoissakin olen testannut. ei ole auttanut sekään.
|
zuko
Junior Member
|
27. syyskuuta 2006 @ 18:28 |
Linkki tähän viestiin
|
kokeile laskea muistin kello taajuutta ja jos se auta niin kokeile kumpaakin kampaa erikseen taajuutta muuttamalla
Niimpä niin
|
pkele
Junior Member
|
29. syyskuuta 2006 @ 10:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Ongelmasta edelleen. Olen tehnyt muutamia testejä viime päivinä. Muistikammat testasin memtest86 -ohjelmalla, niissä ei ole mitään vikaa. Lämmöistä myöskään koneen buuttailu ei voi johtua, koska vein äsken koneeni ulos ja kikkailin siellä, niin tilttasi saman tien.
Mielestäni kyse on virtalähteestä. Onko kenelläkään muita veikkauksia?
|
unknown7
Member
3 tuotearviota
|
29. syyskuuta 2006 @ 10:56 |
Linkki tähän viestiin
|
mulla sama homma, vikaa ei löydy mistään, ainut että virtalähde vinkuu ihmeellisellä tavalla. kokeile toisella powerilla, niin teen itekkin kohta joskus.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
29. syyskuuta 2006 @ 11:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Emolevyn vika voisi myös aiheuttaa ihan samanlaista. Esim. prossun ympärillä olevien jännitteensuotokonkkien pullistuminen tai vuotaminen on aika yleinen vika vielä tuon ikäisissä emoissa.
Powerin vaikutus on helpompi testata, joten koittaisin itse lainata jostain powerin. (Tai voihan sen tilata jostain verkkokaupasta tai ostaa Gigantista, ja palauttaa, ellei se korjannut ongelmaa.)
Prossun ja emon lämmöt näyttävät mielestäni ihan normaaleilta tuolle prossulle (52/62 asteta).
|
unknown7
Member
3 tuotearviota
|
29. syyskuuta 2006 @ 13:16 |
Linkki tähän viestiin
|
vika ei ollutkaan powerissa, vaikkakin outoa vinkumista piti. edelleen sama tilttailu jatkuu jokaisen pelin kohdalla. seuraavaksi kokeilen eri emoa, jospa vika sitten löytyisi. omassa emossa ei mitään pullistumia näy, voiko emo silti olla paskana?
|
Simbe
Member
1 tuotearvio
|
29. syyskuuta 2006 @ 14:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos poweri ei ole rikki, niin vika saattaa olla myös emossa/näytönohjaimessa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. syyskuuta 2006 @ 14:56
|
[samppa]
Junior Member
2 tuotearviota
|
29. syyskuuta 2006 @ 15:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Mikä emo ja näyttis?Mulla ainakin asuksen ja sapphire raden 9800 pro:n kaa sellanen ongelma et biosissa ei saa olla 8x se agp tai käy just niiku sulla..kokeile vaik vaihtaa se 4x se agp..
samppa
|
unknown7
Member
3 tuotearviota
|
30. syyskuuta 2006 @ 15:30 |
Linkki tähän viestiin
|
mulla epox 8rda3g ja sapphire 9800 pro128. vissii epoxi alkannu lahoamaan, maanantaina saan onneksi uuden emon, jospa sitten alkaisi kone taas toimimaan. saako tuon agp 8x vaihdettua 4x:een ku laittaa sen "agp 8x support" -disabled? eli tuleeko siitä sillon 4x? miten tämä voisi vaikuttaa koneen kaatuiluun?
ps. nykyään koneeni tilttailee jo windowsissa, eli yks'kaks buuttaa koneen, *ITTU!
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. syyskuuta 2006 @ 15:30
|
Simbe
Member
1 tuotearvio
|
30. syyskuuta 2006 @ 19:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Voihan tuokin toki auttaa, mutta kannattaa kokeilla ottaa BIOS:sta AGP Fast Write pois päältä.
|
unknown7
Member
3 tuotearviota
|
1. lokakuuta 2006 @ 04:57 |
Linkki tähän viestiin
|
otin eilen agp 8x supportin pois päältä niin kone ei ole sen jälkeen (3dmark05 testin, ja oblivionin pelattua 1-2h) tiltannut kertaakaan, joten toistaiseksi kone toimii:) fastwrite tosin on päällä. tarkottaako tämä siis sitä että vika on näyttiksessä VAI emossa???
|
Mainos
|
  |
|
Simbe
Member
1 tuotearvio
|
1. lokakuuta 2006 @ 10:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Paha sanoa. Parhaiten varmaan selviää kokeilemalla näyttistä toisessa koneessa tai päinvastoin.
|