Lisää vauhtia cachella...
|
|
Mika84
Suspended due to non-functional email address
|
30. syyskuuta 2006 @ 05:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Kellottelin tuossa juuri. Laittamalla levyvälimuistin päälle sai koneen tiedostojen käsittelynopeuden noin tuplattua.
Aika hulppea-suorituskyvyn lisäys vain pienellä säädöllä. Tosin tämähän ei ole enää mitään uutta tietoa. Yli 10 vuotta on käytetty välimuisteja menestyksekkäästi.
Olin minäkin luulossa että XP:ssä on kunnon cachet käytössä, mutta eipä näkjään valitettavasti ole.
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
2. lokakuuta 2006 @ 15:53 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitä cachea meinasit, miten toimit ja testasit. Tämmöiset viestit herättää vain ihmisten uteliaisuuden ja vastaukset jää saamatta. :)
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
|
Mika84
|
3. lokakuuta 2006 @ 02:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Siis levy-cachella. Tein muutamia mittauksia ja levy cachen käyttäminen Windows XP koneessa tuntuu kaksinkertaistavan levyn suorituskyvyn noin ympäripyöreällä tasolla.
Tosin kuten sanoin tässä ei ole mitään uutta. Tekniikka on tunnettu reilusti yli kymmenen vuotta ja ollut käytössä jo isokoneissa aikaisemmin.
Minulle oli syntynyt harha kuten monelle muullekkin että XP:ssä olisi tämä cache tekniikka siisäänrakennettuna. Mutta eipä ole. Eroa on saman verran XP:llä ja SuperCache II:lla, kuin oli SmartDrivellä ja HyperDiskillä. Joista jälkimmäinen loisti jo 286 koneiden aikana tehostamalla levysuorituskykyä dramaattisesti. Toisin kuin SmartDrive.
http://www.superspeed.com/desktop/supercache.php
Onneksi ohjelman voi ladata ilmaiseen testiin 30 päiväksi.
http://www.superspeed.com/download/trialversions.php
Oikeastaan olin itse pettynyt siihen että olen tyhmä ja olen uskonut Microsoftin propagandaan. Nyt toimii kone keskimäärin 2x liukkaammin esimerkiksi ohjelmien käynnistämisen osalta. Puhumattakaan esimerkiksi piententiedostojen käsittelystä jolloin nopeus kasvaa jopa 10x tasolle.
Mistä sitten tuli mieleen ettei Windowssin levycache ole tehokas? Siitä että jotkut sovellukset kuten BitComet sisältävät oman cachen kun Windowssin toteutus on niin huono. Tämä SuperCache siis tarjoaa täyden cachetuksen koko levylle, eikä vain esimerkiksi BitCometin käyttämille tiedostoille.
Kannattaapi kokeilla. Asentuu ja lähtee siististi pois. On siis 100% laatutuote tuo SuperCache II.
|
Mika84
|
3. lokakuuta 2006 @ 03:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Tässä vielä HyperDiskin linkki jos joku kiinnostui aiheesta:
http://www.hyperware.com/speedkit.html
Hard disk system performance will generally increase 300% to 1000%!
Kuten sanoin allekirjoitan myös täysin tuon väitteen. Kyseessä ei ole mikään "huuhaa" optimizer vaan todistetusti toimiva tekniikka. Esimerkiksi CleverCache jota markkinoidaan samaan tarkoitukseen perustuu samaan hömppään kuin nuo RamOptimizerit joilla ei todistetusti ole merkitystä.
|
Jucsu
Newbie
|
3. lokakuuta 2006 @ 05:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuulostaa ainakin ihan hemmetin mielenkiintoiselta. Pitää kokeilla toimiiko.
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz @ 4100+ 2.64GHz | Asus A8N5X | 7600GT | 2x 512Mt 400MHz DDR @ DC | 200Gt | 400W | Logitech Media Keyboard Elite | Logitech MX 1000 + Icemat Black | Win XP SP2 *Fin* |
|
AfterDawn Addict
|
3. lokakuuta 2006 @ 06:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Hmmmmm....
Pitääpä pistää testaukseen.
N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
3. lokakuuta 2006 @ 07:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Testasin just pikaisesti tota AmericasArmyn latausajalla. Ennen kuin asensin/conffasin ton cache softan kesti AA 2.7:n käynnistyminen noin 42 sekuntia. Asensin ton cache softan ja conffasin sen oletusasetuksilla (32kB,128MB,MRA) jolloin AA:n käynnistys aika lyheni 33 sekuntiin.
EDIT: palvelin käytössä oikein konffattuna toi on varmaan hyvinkin tehokas, mutta työpöytäkäyttö voipi olla vähemmän kaavamaista ja veikeammin cachettavaa.
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. lokakuuta 2006 @ 07:13
|
Mainos
|
  |
|
Mika84
|
4. lokakuuta 2006 @ 05:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Riippuu kovasti käytöstä. Esimerkiksi pelien kanssa ongelmaksi voi tulla järjestelmän rajallinen muisti. Normaalissa käytössä minulla on 2 gigaa muistia josta yleensä 1.5 gigaa on aina "tyhjänpanttina". Kun laitan gigan välimuistin käyttöön kohenee tiedostojen käsittelyvauhti aika turkasesti.
Pelit on ehkä yksi huonommista referensseistä. Tietokantasovellukset, rankka-nettiselaaminen. Sekä piententiedostojen toistuva käsittely tuovat cachen edut parhaiten esille. Erityisesti useisiin pieniin tiedostoihin kirjottaminen nopeutuu lähes äärettömästi.
Jokainen on varmaan katsonut millasia arvoja esimerkiksi bitcometin cache antaa? Yleensä hitrate on yli 90% tarkoittaa sitä että järjestelmä on vastaavasti nopeutunut noiden operaatioiden osalta sen 10x.
SuperCachesta ei valitettavasti saa yhtähientoja tilastoja ulos kun HyperDiskistä sai. Silloin näki hyvin että ihan normaalissa työpöytäkäytössäkin hitrate on helposti 50% tarkoittaa siis edelleen vauhdin tuplaantumista. Onhan nuo järkyttäviä vauhdituskertoimia, kun monet tweakkaa ja säätää koneen kanssa rankasti ja saa vain muutamia prosentteja, enintään kymmeniä prosentteja lisää vauhtia sillä työllä.
|