Mulla on käytössä yli 20 erilaista palomuuria ja noita di-604 malleja on käytössä yli 50 kpl ja 524:ia 20 kpl. ZyWALL 35 1 kpl, ZyWALL 5, 8 kpl ja WatchGuardin palomuureja muutamia kymmeniä SOHO6 ja X sarjaa. Sekä muutamia järeämpiä.
Ainoa oudosti osoitteita jakava on DI-604. Siksi haluaisinkin tietää millä perusteella se jakaa osoitteita. Helpointa tämä olisi tietysti jos olisi suoraan kyseisen laitteen DHCP modulin osoitteiden myöntämistä hallisevan osion sourcet nähtävissä, mutta kun ei ole.
Eli edelleen kysymys kuuluu, millä perusteella laite allokoi DHCP osoitteet niitä pyytäville laitteille, ellei laite pyydä jotain tiettyä osoitetta. Koska se ei selvästi allokoi niitä lineaarisesti kuten suurin osa laitteista tekee.
Oma arvaukseni olisi esimerkiksi jonkinlainen rutiini perustuen MAC-osoitteeseen. Näin ollen laite antaa samoille oheislaitteille samat IP:t takaisin, vaikka laitteet eivät itse pyydä osoitetta, eikä laitteelle ole tallennettu assosiaatiota flash-muistiin.
Vastausta odotellen.
Nyt ainakin kysymys on esitetty selkeästi. Sitten tarvittaisiin vastaus.
Toinen aivan yksinkertainen asia johon en ole kuullut keneltäkään vastausta, jota olen vuosia jo kysellyt. Millä perusteella ja miten Welhon kaapelimodeemien upstreamin slottien varaus ja järjestely käytännöt toimivat. Ihan kevyesti kuvattuna. Esim. ensin huhuillaan kutsutaajuudella, ja sen jälkeen allokoidaan toistuvin välein sopivan kokoinen puskuri jota modeemi täyttää tai jättää täyttämättä. Jos on yli tai alitarjontaa painotusta muutetaan. Näin GPRS verkoissa homma pelaa. Mutta miten se pelaa kaapelimodeemilla?
Tietysti Token ringissä on omat hienot juttunsa, koska sen slotti systeemi on täysin ennustettava. Toisaalta vastaavaan käytäntöön voitaisiin päästä myös fullduplex ethernet laitteilla jossa itse kytkimessä on riittävä toiminnallisuus. QOS joka takaa latenssit millisekuntien tarkkuudela.
- Kunhan vaan ihmettelen.
|