Olen aloittanut Linuxin opettelun ja latasin koneelle E-asemalle Kubuntun. Olen yrittänyt saada C-kiintolevyäni näkymään Linuxissa, joka näkyykin, mutta en pääse tiedostoihin käsiksi. C-levyllä on windows -tiedostoja, mutta olen kuullut, että myös osaa niistä voi käsitellä Linuxinkin puoilella. Tulee virheilmoitus liittyen mount -toimintoon. En muista nyt tarkkaan, mitä siinä oli. Osaisiko joku neuvoa asiassa tai antaa linkkejä aikaisempiin keskusteluihin asiasta.
hakea ja asentaa sinun pitäisi ainakin tällainen paketti ntfs-3g
Onnistuu terminaalissa käskyllä:
sudo apt-get ntfs-3g jonka jälkeen,
sudo mkdir /media/windows
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.bak
sudo kate /etc/fstab jolloin pääset muokkaamaan juttuja ;)
mkdir luo uuden kansion, mihin se levy mountataan...
cp tekee backupin sun fstab tiedostosta...
kate on tekstieditori jolla muokataan esim, fstab tiedostoa...
ja sudo oli tietenkin superuserdo...
tämä selvennyksenä jos ei tiennyt mitä ne tarkoittavat...
/dev/xxx1 /media/windows ntfs-3g defaults,locale=fi_FI.utf8 0 0 tuohon xxx1 kohtaan laitat sen asematunnuksen, eli hda1, sda1, tai mikä se nyt onkaan. Ja sit Boottaat koneen.jos ei onnistu mun neuvoilla,
niin kokeile tätä sivua millä onnistuu ;) ps, katso alas...
Ok. Sain Windowsin C -levyn näkymään. Nyt Kubuntussa on ollut seuraava ongelma: olen yrittänyt saada javaa asentumaan, jotta voisin Mozillan firefoxilla surffailla kunnolla. Tulee ilmoitus, että Java runtime environment pitäisi asentaa. Olen kokeillut useita vaihtoehtoja, mutta aina tulee vaan sama vikailmoitus. Onko tuttu ongelma?