User Käyttäjä Salasana  

lauantai 2.8.2025 / 09:44
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > ääniongelma
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ääniongelma
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
MyEmy
Junior Member
_
9. marraskuuta 2006 @ 11:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla ei kuulu äänet tietsikassa. Ne ovat kyllä aikoinaan kuuluneet, mutta lakkasivat xp:n asennuksen jälkeen kuulumasta. Olenpa sitten kokeillut mitä vaan niin ääntä ei kuulu... Sitten funtsasin, että olisikohan se sitä, että joku ajuri tai joku oli tarkoitettu Windows Me:lle ja sitten kun siirryin XP:hen, niin se ei tietystikkään toiminut.

Mutta tietääkö kukaan, mikä sen ajurin, ohjelman tms. nimi voisi olla ja mistä voisin asentaa xp:ssä toimivan? Sanokaa nyt jos olen ihan hakoteillä!

(Sanokaa asiat mielellään niin yskinkertaisesti kuin voitte, koska minä olen ihan amatööri kaikissa näissä jutskuissa)

Kiitos avusta!
Player_
Senior Member
_
9. marraskuuta 2006 @ 11:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Onko tietokoneesi merkkikone (esim. Dell, HP tai muu vastaava)? Jos kyllä niin valmistajan kotisivuilta saat ajurit äänikortille.

Jos koneesi ei ole merkkikone niin pitäisi tietää onko äänikortti erillinen kortti vai integroituna emolevyyn. Integroidun emolevyn tunnistaa siitä että se on saman takalevyn taka kuin hiiren ja näppäimistön liitännät.
Jos äänikortti on integroitu niin tällöin ajurit löytyvät emolevyn valmistajan kotisivuilta. Emolevyn mallin voi katsoa vaikka Everest -ohjelmalla, kohdasta Emolevy -> Emolevy ja viereisestä ikkunasta kohta Emolevy.
Jos kortti on taas erillinen, tällöin pitää katsoa kortista itsestään tietoa.

Yleensä äänikortit ovat integroituja.
MyEmy
Junior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 07:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koottu kone ja on integroitu äänikortti...

Eli emolevyn valmistajan sivulta löysin tiedon, että äänikorttini pitäisi olla ADI AD1888 SoundMAX 6-channel CODEC, mutta tuo Everest ohjelma antoi seuraavan tiedon: Integrated Multimedia: Äänikortti SiS 7012 Audio Device. (Ovatko nuo kaksi aivan eri asioita vai onko tässä nyt jotain hassua?)

Tiedättekö, kun minä tarkemmin asioita rupesin ajattelemaan, niin mieleeni kohosi epämiellyttävä aavistus: Ehkä muutama kuukausi sitten, ennen xp:n asentamista... Olin pitkän aikaa miettinyt, että mitähän virkaa tuolla soundmax:llä on ja sitten ajattelin, että en minä nyt ainakaan mitään ylimääräistä ääni ohjelmaa tarvitse ja ellen ihan väärässä ole, poistin ainakin osan siitä... (minua nolottaa tunnustaa tietämättömyyttäni) En usko, että poistin sen kokonaan sillä näen kuvakkeen edelleen ruudun alareunassa, mutta siitä ei aukea mitään järkevää. Osaatteko sanoa, miten saan sen palautettua tai asennettua uudestaan tai edes tutkittua, että olenko poistanut sen?

Yritin asentaa sen uudestaan emolevyn valmistajan kotisivuilta. Tiedostot, jotka sieltä latasin aukeavat winzipissä ja jostain syystä niitä ei saa siitä avattua mihinkään. En tiedä johtuuko se siitä, etten osaa käyttää winzippiä vai mikähän siinäkin on...
Player_
Senior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 08:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli sinun täytyy purkaa koko zip-paketti ja tämän jälkeen suorittaa asennusohjelma purkamastasi hakemistosta niin pitäisi lähteä asennus toimimaan. Jos yrität käynnistää asennuksen, ei WinZIP välttämättä ymmärrä purkaa muita asennuksessa tarvittavia tiedostoja käyttökuntoon.
MyEmy
Junior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 09:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Player_:
Eli sinun täytyy purkaa koko zip-paketti ja tämän jälkeen suorittaa asennusohjelma purkamastasi hakemistosta niin pitäisi lähteä asennus toimimaan. Jos yrität käynnistää asennuksen, ei WinZIP välttämättä ymmärrä purkaa muita asennuksessa tarvittavia tiedostoja käyttökuntoon.

Okei kiitti, mutta miten minä puran sen (minä en hei ihan oikeasti osaa käyttää winzippiä :D)?
Player_
Senior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 09:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Extract -komento purkaa paketin. Eli esimerkiksi seuraavalla tavalla: valitset .zip -päätteisen tiedoston kakkosnapilla, valitset WinZIP-valikon alta Extract to... -komennon ja purat haluamaasi hakemistoon.
MyEmy
Junior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 11:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No minä painoin extractia ja sain ne omaan kansioonsa ja näin... mutta kun painan install, niin mitään ei kerta kaikkiaan tapahdu!
Ja joistakin noista tulee tuo Cannot open key -teksti. Nyt minä alan olla jo aika neuvoton... Mitähän tässä koko jutussa on nyt mennyt vikaan?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. kesäkuuta 2007 @ 11:18

Player_
Senior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 11:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
En osaa sanoa oikein mitään tuosta virheilmoituksesta mutta seuraavaa voisi kokeilla: Käynnistä -> Suorita -> devmgmt.msc ja tuolta pitäisi löytyä jotain SoundMAX:iin liittyvää tai jokin äänilaite tai vastaava, valitset kakkosnapin valikosta Päivitä ohjain ja sitä kautta yrität asentaa ajurin.
Tämä kuitenkin siinä tapauksessa, jos tuolta laitehallinnasta löytyy keltaisen kolmoin alta tuo äänikortti, jos laitehallinnassa ei ole keltaisia kolmioita tai punaisia rukseja, pitäisi kaiken olla kunnossa ajureiden osalta.
MyEmy
Junior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 11:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei hyvänen aika... :D JEE!!! Se toimii nyt! (kun sitten löysin uudelleen asennuksen ja vielä sen kansion, joka oli tuossa edellisen viestin kuvassa, niin se asensi sen... mikseihän se install auennut heti? No ei sillä väliä, sainhan tämän kuitenkin pois päiväjärjestyksestä)

Olenpa helpottunut. Kiitos tosi paljon Player_ille, ilman sinun ottautumistasi asiaani, koneeni olisi edelleen mykkä... :)
Mainos
_
__

_
Player_
Senior Member
_
18. marraskuuta 2006 @ 12:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Auttamassahan sitä täällä ollaan :)
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > ajuri- ja softaongelmat > ääniongelma

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy