Hei!
Pitkään on jo uusi konehankinta ollut harkinnassa, ja tänä jouluna aion toteuttaa sen. Itse luulen tietäväni PC-raudasta suhteellisen paljon, mutta tulen huomaamaan etten tiedäkkään niistä mitään, joten turvaudun varmuuden vuoksi nyt teihin.
Kuten aiheessa jo lukee, etsiskelen tehokasta pöytäkonepakettia kotikäyttöön. Budjetti on siis se 1000€, virhemarginaali olisi vaikka ~100€ yli tai alle budjetin. Mielummin alle. Kone tulisi ahkeraan pelikäyttöön, mutta sillä tulisi onnistua myös kuvankäsittely, mahdollisesti kevyt videoeditointi(mutta sitä ei vaadita) ja muu netissä plärääminen.
Pakettiin pitäisi siis kuulua itse kone, halpa ja hiljainen näppäimistö(vanha näppis pitää semmosta nakutusta, että kuurotkin sen kuulevat), käyttöjärjestelmä(XP Home OEM, uskoisin) ja jos budjettiin mahtuu niin hyväkokoinen litteä näyttö(about 19"). HUOM! DVD-Levyasemaa en pakettiin tarvitse, kun se on jo ostettu etukäteen. Normaalista CD-asemasta nyt puhumattakaan.
Eli siis,
- Prosessoriksi ajattelin Intelin uutta Core 2 Duoa, E6400 tai vastaava.
- Emolevyksi yhteensopiva, luotettava ja edullinen malli. Siinä tulisi olla äänikortti, verkkokortti ja tarpeeksi portteja.(Core 2 Duo, PCI-E)
- Muistia vähintään 1Gb, ja nopeaa sellaista(ehkä DDR2 667MHz?) Vanhan koneen 256mb RAM on tukalan hidas.
- Näytönohjaimeksi hinta-laatusuhteeltaan hyvä, ja sellainen, joka pysyy suht hyvin uusimpien pelien mukana. Ihan uusinta uutta sen ei tosin tarvitse olla.
- Kovalevy saisi olla 120-250Gb, tai jos löytyy halvalla suurempi. Itse en tiedä enempää kovalevyistä, muuta kuin että 7200rpm taitaa olla se vaatimus nykyään? entä S-ATA2?
- Kotelon pitäisi olla edullinen. Ei mitään hienoa, jossa on neon-valoja, karvanoppia ja ikkunoita, vaan ihan peruskotelo. Muutama USB2-paikkakaan ei olisi pahitteeksi. Samaten virtalähteen tulisi tietenkin olla yhteensopiva.
Pakettiin ei tarvitse kuulua kasausta, sen voin hoitaa itse. Ja kauppojen tulisi sijaita mieluiten pääkaupunkiseudulla. Eli saako tällä budjetilla aikaan hyvää konetta?
Kiitos ajastanne, ja pahoitteluni uudesta "hyväpelikonetonnillaauttakaa!1"-topikista.
-Juzmach
|