|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Tee-Se-Itse-Kotiteatteri PC:n rakennusta...
|
|
Maxiumda
Junior Member
1 tuotearvio
|
11. tammikuuta 2007 @ 11:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkäs olisi tarkoitus rakentaa itse kotiteatteri pc. Ideana on laittaa joku noin vähintää 700 mhz prossu emolevyineen koteloon, joka on tarkoius muokata itse normi atx kotelosta vaakamalliseksi kotiteatteripc koteloksi. Kuva on alustavasti tarkoitus viedä s-video ulostulon kautta tv:seen, aluksi, myöhemmin mahdollisesti vga-svideo muuntimella.
Elikkäs onko kellään kokemuksia mahdollisesta kotelon itserakentamisesta?
Valmiinahan toki koteloja saa mutta budjetti pelkästä kotelosta nousisi silloin ylitse 200euroon ja tarkoitus on pitää koko koneen hinta alle 100:ssa eurossa.
Valmiissa kotelossa on yleensä kiinni näyttöjä joissa on myös infrapuna vastaan otin sekä kaukosäädin tulevat mukana. Olisiko kellään tietoa mistä löytyisi yksittäisiä näyttöjä/kaukosäätimiä+infrapuna silmiä joilla saisi jopa koneen käyntiin? vai onko tälläinen edes mahdollista ylipäätään?
Koneella olisi tarkoitus katsoa ainoastaan divx sekä dvd leffoja koten kyllä alle giganen prossu jopa 32mt näytönohjaimella pyörittää kyseistä settiä. Tv ulostulon laadusta taasen ei ole oikein hyvää kokemusta koska itselläni on kumminki pöytäkoneessa sen verran uudempi radeoni että tuskin tälläistä voi edes verrata tnt2 tasoiseen tv-ulostuloon...?
|
viliwee
Senior Member
|
12. tammikuuta 2007 @ 15:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Olisiko kellään tietoa mistä löytyisi yksittäisiä näyttöjä/kaukosäätimiä+infrapuna silmiä joilla saisi jopa koneen käyntiin? vai onko tälläinen edes mahdollista ylipäätään?
Joo löytyyhän noita. Verkkokauppa.com myy ainakin, mutta pelkästään kaukosäädin+näyttöyhdistelmän hinta nousee yli tuon sadan euron. Kaukosäätimellä saa koneen päälle/pois ja lcd-näytöstä näkee soitettavan elokuvan tms.
Esim.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=19111
Onkohan sinulla mitään komponentteja valmiina? Prossu, emolevy ja näytönohjain ilmeisesti löytyvät?
Jos komponentteja löytyy valmiina, ei tämä hanke täysin mahdottomalta tunnu. Luulen kyllä, että budjetissa sinun on pakko jonkin verran joustaa.
Kotelon kaataminen onkin sitten ihan toinen juttu. Ilmankierto nimittäin kärsii tässä tapauksessa ja sehän tarkoittaa lisää melua. Käytännössä vaikutus ilmankiertoon riippuu täysin kotelosta. Myöskin tuon lcd-näytön asentaminen vaakatasoon ei normi tornikoteloissa onnistu, joten vaihtoehdoiksi jää rälläkän käyttö tai vaakamallisen kotelon hankkiminen.
Vanhempia vaakamallisia koteloita voi vielä jostain käytettynä saada (huuto.net/keltainenpörssi) halvallakin ns. hae pois hintaan. Kotelohan voi olla vanhakin, kunhan siinä on kaksi 5,25" paikkaa ja paikat ilmankierron järjestämiseen. Todennäköisesti tornikotelon virtalähde käy vaakamalliseen koteloonkin, jos vaakakotelossa on liian vähän tehoa virtalähteessä.
Aikoinaan välitin GF4-kortilla s-videon kautta tv-kuvaa ja se ei kyllä näyttänyt katsottavan hyvältä. En kyllä osaa sanoa miten paljon nykyiset näytönohjaimet/paremmat televisiot vaikuttavat.
Edit. virtalähdeasian lisäys
ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. tammikuuta 2007 @ 15:54
|
pietu_red
Member
1 tuotearvio
|
12. tammikuuta 2007 @ 22:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Mulla ollu tässä viimeaikoina samanlainen idea päässä. Tosin ajattelin rakentaa kopan itse puusta, ja väritykseksi tulisikin tummanruskea (amerikanpähkinä :)/musta/hopea. Ja mitä piirtelin ja mietin niin tulin siihen tulokseen että olisi mahdollista saada "tehokaskin" mylly tollaseen parin parin dvd-soittimen korkeuksiseen mötikkään, joka muistuttaisi kooltaan 80 luvun stereoita.
Juuri tollasta paneelimeininkiä ajattelin, että onko olemassa. Etupaneeliin tulisi sitten tuo tai ton tapainen, 1 dvd polttava, 6 USBia peitettävällä kannella (pro evon takia :), ja namiskat.
Itse koteloon ajattelin hieman ehkä erikoistakin ilmankiertoa. Kotelon sisäosa olisi muotoiltu U malliseksi, joten sisällä olisi ehkä ohut vaneri taivutettuna. Takana olisi 4 92/120cm tuuletinta, joista vasemmanpuoleiset puhaltaa sisään, ja oikeanpuoleiset imee ulos. En tiedä yhtään toimiiko tälläinen, mutta omassa päässäni tuntuisi järkevältä. Kotelon sisäosa muistuttaisi siis kaukalon päätyosaa.
Eikös PCI-E väylään ole olemassa niitä kulmapaloja, joiden avulla näyttiksen voi asettaa emolevynsuuntaisesti? Mitäköhän tollaset kustantaa, ja kuinka paksu näyttis saa olla kyseessä?
C2D E6400 @ 2133mhz + Xigmatek HDT, P5Q PRO, Kingston Hyper-X 4GB 1066mhz, ATI Radeon HD 4770, Antec NSK6500 + NeoHE 430w
|
Mainos
|
  |
|
viliwee
Senior Member
|
13. tammikuuta 2007 @ 05:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Itsellä ei kokemusta ole puusta tehdyistä koteloista, mutta onkohan tuollainen puinen kotelo paloturvallisuusriski. Puu palaa ainakin komeammin, kuin teräs. :)
Toki puunkin täytyy ensin syttyä ennen kuin se palaa.
Tietysti, kun itse tekee, saa ainakin juuri omaan tarpeeseen sopivan kokoisen ja näköisen kotelon. Ja voi olla todella mielenkiintoinen projekti rakentaa itse kotelo. Luulisin.
Lainaus: Kotelon sisäosa olisi muotoiltu U malliseksi
Ilmeisesti olet ajatellut melko leveätä koteloa? Emolevykin vie oman tilansa ja jos taivutettu vaneri vie vielä 20% käytössä olevasta kokonaistilasta, kun jää hukkatilaa, täytyy kotelon olla melko iso.
Miksi tämä vaneri sitten? Joku erillinen ilmatunneli voisi onnistua myöskin.
4 kotelotuuletinta pitävät jonkin verran melua. Kun siihen lisätään ainakin prosessorituuletin ja todennäköisesti myös näytönohjaimella on omansa, tulee melua jo jonkin verran. Uskon, että pärjäisit kahdella 12cm kotelotuulettimella (toinen sisään, toinen ulos).
Muakin alkoi nyt himottamaan tuollaisen olohuone-pc:n rakentaminen. Jaksan kyllä odottaa siihen asti, että nykyisen koneeni päivittäminen tulee ajankohtaiseksi. Laitan suurimman osan nykyisistä osista sitten olohuonekoneeseen ja kasaan uuden koneen nykyiseen koteloon.
edit.kirjoitusvirhe
ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. tammikuuta 2007 @ 05:52
|
|