Tämä on oikeastaan kysymys sellaisille, jotka ovat paljon leikkineet näiden levyneheyttäjien kanssa, erityisesti kai O&O Defragin kanssa.
O&O Defragissa on kolme erilaista Complete -tapaa: Name, Modified ja Access. O&O Defragin FAQ:n mukaan paras tapa Windowsin järjestelmälle on COMPLETE/Name. Itse ajattelin että COMPLETE/Access voisi olla parempi.
Mutta koska tuolla kestää jurnutella monta tuntia vähänkään suurempaa levyä, niin tuli mieleen kysyä, onko kukaan teistä kunnolla paneutunut näihin eri tapoihin (Name, Modified, Access)? Tai tiedätkö linkkiä jonnekin missä asiaa on testattu?
Kokeiltua on tullut, mutta en tykännyt. Hidashan se on, ei siitä mihinkään pääse. Muutenkaan ei käyttöliittymä ja tominnot niin miellyttäneet, että kokeiluksi jäi tämän käyttö.
Ainut oikeasti nopea eheytyssofta mikä on eteen tullut on Raxcon PerfectDisk. Helppo ja yksinkertainen käyttää, tehokas ja nopea. Kannattaa testata!
Täällä myös käytössä O&O Defrag. Olen koittanut paria muutakin (PerfectDisk, Diskeeper), mutta kyllä O&O Defrag on kaikkein selkein. Noista eri defrag-metodeista olen eniten käytelly Spacea, mutta myös muutaman kerran olen tuolla Complete/Name:lla ajellut. Eheyttämisen jälkeen en kyllä huomannut mitään kovin suurta eroa, taisi olla vain lumetta. Jotain testituloksia eri metodeilla ajoista olisi mukava kyllä nähdä...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yamaneko:Et tykänny tuloksesta? Meinaan, se mitä ajan takaa on lopputulos koneen suorituskyvyn kanssa, ei se kuinka kauan eheyttäminen kestää.
Siis suurin painoarvo tietenkin on lopputuloksessa. Kyllä sitä kauemminkin odottelee, jos jälki on hyvä, mutta eipä tuo O&O mitenkään erikoiselta tuntunut. Pahasti pirstaloituneen levyn joutui vähintään pariin otteeseen ajelemaan ennen tyydyttävää lopputulosta ja kun yksikin ajo vei ajallisesti jo useamman tunnin, jäi softa romukoppaan.
Ainakin omalla kokemuksella tuo perfectdisk (7 versio) on ollut ylivoimaisesti paras kaikilla osa-alueilla. Se on nopea (ajo samalla koneella: O&O +3h, PD ~0,5h), tekee hyvää jälkeä (selvinnyt aina yhdellä ajolla), yhdistettynä keveyteen (ei juurikaan tahmauta vanhempaakaan myllyä ajon aikana) ja helppoon käyttöliittymään (yksinkertainen GUI, selkeät toiminnot; ei liikaa säädettävää). Eli toisin sanoen pesee mielestäni O&O:n selkeästi kaikilla osa-alueilla, ei pelkästään nopeudessa.
EDIT: Pakko oli korjata. Perfectdisk 8 versiossa on tuntunut nopeus hidastuvan merkittävästi, ilman huomattavia parannuksia, joten suosittelen ehdottomasti valitsemaan ohjelman vanhemman 7 version.