|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Koneen äänenvaimennusta
|
|
Member
|
16. helmikuuta 2007 @ 10:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Minkälaisilla ratkaisuilla saisin sigun koneesta hiljaisemman?
Tarkoitus ei ole tehdä äänetöntä, vaan sen verran hilajinen, että sen käytöstä ei aihedu häiritseviä ääniä, esim kovon ruksutusta, cd-/dvd-levyn pyörimisestä aiheutuvaa hurinaa, näyttiksen tuulettimen äänet ym.
Koneen ilman vaihtoa pitäisi myös parantaa jotta komponentit eivät rasittuisi ja näin ollen olisivat pidempi ikäisiä. Joten olisiko kenelläkään minkäänlaista ehdotusta näillä vaatimuksilla/toiveilla?
|
Senior Member
|
16. helmikuuta 2007 @ 10:17 |
Linkki tähän viestiin
|
ABIT KN8-SLI, AMD ATHLON 64 X2 3800+@2.4Ghz,2xM-TEC 1GB DDR400
CLUB 3D GF 7900 GTX 700Mhz/1.8Ghz, ANTEC P150, SAMSUNG SP120 250GB,
LG DVD+-RW DL, LaCie Hard Drive 250GB,Samsung SyncMaster 226BW 22", Samsung SyncMaster 900SL+ 19"
|
Senior Member
|
16. helmikuuta 2007 @ 10:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Aika paha yhtälö lähteä samaan aikaan parantamaan kotelon ilmankiertoa ja tehdä siitä entistä hiljaisempi. Lähtökohtana on tietysti hiljaiset komponentit ja hyvä kotelo. Tuulettimia voi vaihtaa hiljaisempiin tai vähentää kierrosnopeutta, mutta yleensä sen myötä ilmankierto vain huononee. Vaimennusmattoja ym. on olemassa myös, mutta niissä vähän sama ongelma, että harvemmin ne koppaa viileämmäksi tekevät.
Vesijäähdytys ja passiivi (tai muu hiljainen) poweri taitaa olla ainut ratkaisu lähes äänettömään, mutta kuitenkin tehokkaaseen kokoonpanoon.
|
Member
1 tuotearvio
|
16. helmikuuta 2007 @ 11:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Vaimennusmatot kannattaa unohtaa ainakin alussa. Niillä ei tee mitään ainakaan ennen kuin noi kaikki muut on kunnossa. Jos tuulettimet pitävät kovaa meteliä niin ei se vaimennusmatto auta yhtään mitään. Vaimennusmatto auttaa vasta sitten kun kone on jo hiljainen niin siitä saa vielä vähän hiljaisemman niiden avulla.
|
Member
|
16. helmikuuta 2007 @ 11:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Koneen ei tavitse olla äänetön, vaan hiljaisempi. Jostain luin kumitassuista, jotka laitetaan kovon alle. Onko kellään näistä kokemusta?? Koteloon on suunnitteilla ostaa lisä tuuletin/-mia. Onko tuo kemikaalin ehdottama hyvä hinta/laatu suhteeltaan??? Kotelon vuorausta en ainakaan tässä vaiheessa ole ajatellut. Ja mites sitten tuo dvd-aseman hiljentäminen, onko se mahdollista ja jos on niin miten?
Kiitän jo tulleista vastuksista ja tulevista...
|
Member
2 tuotearviota
|
16. helmikuuta 2007 @ 12:15 |
Linkki tähän viestiin
|
itellä roikkuu tollain kuminauhan varassa ja kovon raksutusta ei edes kuule, loistava keksintö. suosittelen. itekkin oon miettinyt, että miten cd-aseman sais äänettömäks, kellään vinkkejä?
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
16. helmikuuta 2007 @ 13:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Jotkin CD-asemat pitävät todella kovaa meteliä täysillä kierroksilla ja niistä saakin huomattavasti hiljaisempia jos rajoittaa niiden nopeutta. Muistaakseni Nerossa tulee mukana DriveSpeed tjsp softa josta kai saa rajattua maksimi nopeuden vaikka 16x.
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
18. helmikuuta 2007 @ 15:25 |
Linkki tähän viestiin
|
(Kommentoin ihan äänitekniikan ja häiriöäänet näkövinkkelistä.)
Eikös näin: mitä isompi tuuletin, sitä pienemmillä kierroksilla sama ilmamäärä liikkuu. Mahtuuko korvaamaan vanhat ja onko työlästä "sahata" isommat reiät?
Myös tuulettimen moottorin jännite voi vaikuttaa dB lukuun. 230V AC "propelli" kotelon kylkeen voi olla hiljaisin vaihtoehto. Muut flektit etu/taka panelissa sen mukaan kierrättämään
Kummitassut ja lenkit estää äänen johtumisen koteloon ja sen resonoinnin kaikukoppana = hiljaisenpaa. Kumi itse "johtaa" ääntä huonommin kuin rauta (vrt. ratakisko ja juna). Pääidea on kuitenkin toimia jousena, jonka läpi ääni ei "johdu". Ei liian jäykkä (värisee äänen läpi), eikä liian löysä, että venyy/puristuu tappiin asti (ei jousta enään).
Huonoa kumia, joka haperoituessaan räpsähtää poikki (ja tod.näk kolauttaa kovon hajalle) parempi on sopivan kimmoisa vetojousi (vrt. 40-luvun mikrofonit [¤]). Käytänössä paras voisi olla esim. Etolan myymä silikoni/teflon letku, vastaavaa on järeissä ritsoissa. Se ei kumin lailla haperoidu ilman (otsonia) vaikutuksesta. Vaan minähän en tiedä mitä pc-tarvikkeina valmiina myydään.
Tassu kovon alla vaimentaa jotain (osa kaikukoppaa), mutta ruuveillahan se tulee rakenteisiin kiinni. Etola myy myös mustaa kumimattoa (useampia paksuuksia, leveästä rullasta haluamasi cm määrä). Jos tämmösestä onnistuu tekemään "kumiprikat" joiden varassa ne kovoruuvit on rakenteissa. (Kokeilu voi tosin aiheuttaa alkuperäisten ruuvinreikien kotelossa suurentamista = tuhoamista).
Kun en ole tuota ripustusta koskaan kokeillut, niin luulen (olen kuulevinani) että se kovon nakutus kantautuu kotelon läpi, kuin siellä lentäis kolibreja ja kimalaisia (ei runkoäänenä kiinityksen kautta). Ja semmoisen äänen ne vaimennusmatot poistavat. Ilmassa etenevä ääni vaimenee mattoon, eikä kotelon seinä värähtele ääntä läpi. Kuten akustolevy huonoon/huteraan talon seinään.
Mutta ilman kierron ongelmia on kokemuksesta mattoon valistettu.
(Pitäiskö nikkaroida kaiuttimissa käytetystä puusta se kotelon päälikoppa isompana, että mahtuu vaimennusmatot ja ilmaa. Sähkömagneetisen häiriön poistoon muista kuparilevyä kerros. Sisälle, jos puupinta näkyviin, ulkopinnassa "golden-oldies" ulkonäkö. Kyllä messevä ulkonäkö "tuunatut kotelot" sivustoilla on varma.
CD DVD asemat pitää "ilman mitään logiikkaa" välillä tajutonta ujellusta, kun se levy siellä pyörii. (Osa on tietysti pelin älytöntä tapaa lukea levyä)
(Nerossan on noita pyörimisnopuden rajoitus juttuja. Ei kokemusta.)
Tässä just pari vuotta vanha LG:n DVD-R piti viimeksi viitisen minuuttia kohtuullisen kovaa ääntä (ei ennen koskaan), kun audio cd:t lykkäs asemaan ja 'Ei toimenpidettä'. Eli vaikkei mitään lukua levystä, niin ulinaa kuului. Sitten levyä soittaessakaan ei "meteliä". Alkaisko vetää vehje viimeisiään.
Millä nää "ufot" oikeesti saa hiljaiseks? Ostamalla äänettömin asema? MIKÄ?
Ostamalla ulkoinen usb DVD (?nopeus?) ja pitkä kaapeli, tai pitkällä IDE kaapelilla ja virtajatkolla, viemällä koko asema toiseen huoneeseen huutamaan? Eihän sitä cd/dvd levyä tarvi koko ajan vaihtaa.
!!! Jämä koteloon pelkkä cd/dvd asema ja vain pitkä ide!!!
Eri powerien tasasähköistä voi syntyä potentiaalieroja, missä niitä normaalisti ei ole. Ei suositella koskaan (Aikoinaan varoitettu. Jos joku innostuu tuunaamaan heti). Ja eri huoneissa olevien virrat on/off! Millä takaat oikean jännitteen kytkennän emoon ja ide laitteeseen? Mieti myös eri powerien "heräämis" nopeutta.
|
Member
|
18. helmikuuta 2007 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Kiitän BforeDuskia vastauksestaan.
Näillä eväillä mennään ja toivon mukaan hiljaa :D
|
Member
2 tuotearviota
|
18. helmikuuta 2007 @ 18:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Itselläni toimiviksi osoittautuneet ratkaisut:
- Edessä ja takana Noctuan 120mm NF-S12-1200 -laitetuulettimet SpeedFanilla säädettyinä 50% teholle. Tätä kovemmilla kierroksilla ritilän läpi virtaava ilma aiheuttaa huminaa. Ratkeaisi varmasti ritilöiden leikkelyllä, mutta ei kallista koteloa viitsi.
- Kiintolevy on 250GB Seagate Barracuda, kiinnitettynä kotelon kovokehikkoon, jossa kumivaimentimet. Lukuäänet aiheuttavat vielä pientä resonointia kotelossa, eli jonkinlainen kiikkusysteemi suunnitteilla.
- Kotelon alla on huopa-alusta, joka estää tärinöiden siirtymisen pöytään. (Halpa ja tehokas!)
- Prosessorin coolerina Zalman 9500 minimikierroksilla(hiljainen, mutta tehoton). Vaihtuu paremman jäähdytystehon toivossa luultavasti Noctuaan.
- Näytönohjaimen vakiocoolerista ei juurikaan ääntä kuulu, joten saanut olla rauhassa modailulta. Emolevy puolestaan on passiivijäähdytetty.
Itse olen tyytyväinen koneen käyntiääneen, joka on enemmän kuin riittävän vaimea, vaikka kone on päällä myös yöllä(sänky 1,5m päässä). Kotelona toimivaa Thermaltaken Armor jr:ia ei ole vaimennettu erikseen mitenkään, mutta ritilä-etulevyn hyvän ilmanvaihdon ansiosta tuuletus pelaa pienillä kierroksilla.
Kovaäänisin komponentti kokoonpanossa lienee Nexuksen 400W virtalähde, jonka olin ehtinyt hankkia jo edelliseen kokoonpanooni. "Ongelma" ratkeaa jossain vaiheessa hieman tehokkaammalla BeQuietilla. Myös kovoa viilentävä 120mm ledituuletin(Noctuan ULNA-adapterilla) vaihtuu Noctuaan, jäähdytystehon parantamiseksi.
Pienillä ratkaisuilla saa helposti todella hiljaisen koneen. Aina ei siis tarvitse vuorata koteloa bitumilla, tai kärsiä passiivijäähyjen lämpöongelmista. Esimerkiksi edellä mainitut Noctuan tuotteet eivät edes maksa paljoa enempää, kuin äänekkäämmät kilpailijansa, mutta muutaman lisäeuron sijoitus ratkaisee paljon lopputuloksessa.
#afterdawn.com @quakenet
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
18. helmikuuta 2007 @ 20:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Lueskelin eri sivustoja aiheesta. umpSh tuossa mainitseekin ilman virtauksesta syntyvää ääntä. (Huomioini kiinnittyi myös talon ilmastointi putken suhinaan) Mitä pienempi letku, varmaan korkeampi taajuus, suhina. Eli tuulitunnelien rakentelussa huomioitavaa, myös seinämä paksuus, materiaali.
Eipä paljon näy 12cm suurempia tuulettimia myynissä. Olen ihastellut Cooltekin Storm kotelon 25cm sivutuuletinta ja ajatellut että se olis hiljainen koppa.
Näissä eri vaimennus materiaaleissa pc:ssä ihmettelen, eikö kukaan ole kokeillut vuorata sitä koteloa ulkopuolelta?
Noi kaupalliset tarvikkeet on pohjalta 'piiloon pinnan alle - ulkonäkö sama'.
(googlaa äänieristys, sound absorption, löydät teoriaa äänestä)
Kotelon sisällä vaimentaa 'Ilmaäänen vaimennusmateriaalit' (kts. Noisetek) joka ei kait pahinta, (ei kimpoile seinästä seinään kaikuna).
Ei mun teorian tajuun mahdu, miksei se "massalevy" vaimentais yhtä hyvin teräspeltiseinän jälkeenkin.
('Muistisääntönä pätee, että eristävyys paranee kaikilla taajuuksilla 6 dB massan kaksinkertaistuessa. Jos esimerkiksi 1 mm teräspeltiin liimataan ST7R-raskasmatto, eristävyys paranee 6 dB. Jos sama matto kiinnitetän 0,5 mm:n peltiin, on eristävyys noin 9 dB lähtötilannetta parempi.')
Eli hifi-kaiuttimista tuttuja materiaaleja (jossa idea on että ääni tulee ulos vain elementin kohdalta, ei värähtele seinät jne.) tai Etolasta mustaa kumimattoa (On muuten helppo "vuolla" puukolla poikki, kun vähän levittää jo leikattua osaa auki, ei hirtä puukko kiinni. Mattoveitsi - viivotin tekee luotisuoraa jälkeä, muttei mene yhellä viilolla läpi, 3-4 mm paksu. Tai saa käyttää voimaa = lipsahtaa vika viilto)
Ulkonäkö on siis tyyli kysymys.
'PC on rautaa sisältä, softa jyllää bitteinä, mut mun luovuus henkii parhaiten lämminhenkisessä puu sisustuksessa.'
'Be naughty, touch my black rubber machine and I'll spank you.'
Ulkopuolellehan saa eristyksen "itsekantavana korina", eikä liimailut tuhri alkuperäiskoppaa.
Muistuu mieleen reletoimisen kelanauhurin (johdollinen kauko-ohjain) ilmaäänieristys esitystilanteissa. 10cm styrox levyt jätesäkissä (= ei varise) jeesus teipillä kopaksi. Releäänet vaimeni aika hyvin, vaikkei styrox kovin hyvä vaimenninmateriaali olekkaan (taajuuksien suhteen).
Eli "hylkytavara" lasivilla, styroxi, kattohuopa yms. kokeiluun, onko runko- vai ilmaääniä? Vaimeneeko?
Bitumi on bassojen vaimenuksessa hyvää, painaa paljon ja amorfisena ei värähtele/välitä ääntä atomirakenteessa.
Miellän liian järeäksi koteloon (tai sisätiloihin). Bitumi on hyvää katolla tai tien pinnassa. Vaan jonkun tyyli voi olla 'It's my way or hiway.'
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. helmikuuta 2007 @ 20:27
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
19. helmikuuta 2007 @ 05:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Aika paljon hyviä neuvoja tuossa on jo tullutkin.
Hyvä jäähdytys ja hiljaisuus pienessä tilassa on hankala yhdistelmä.
Ainoa järkevä lähtökohta on tosiaan se, että osat ovat melko hiljaisia jo valmiiksi. Vaimennuksilla saa sitten vielä ne viimeiset möykät katoamaan.
Jos kotelon ulkonäöllä ja käytettävyydellä ei olisi väliä, niin koko koneen sijoittaminen hyvin vaimennettuun tuulitunnelin, olisi aika ideaalinen tapa hoitaa jäähdytys hiljaisesti. Tuulitunnelina voisi käyttää esim. vaatekaappia, joka on vuorattu esim. kivivillalla. Kone sijoitettaisiin esim. alaosaan niin, että kaikki ilma kulkee sen läpi. Tunnelissa voisi olla vaikkapa 4 kpl 12 cm:n tuulettimia hiljaa pyörimässä, ellei yhtä isoa ja hiljaista flektiä löydä. Ja ilma-aukot siis kaapin ala- ja yläreunoihin.
Helppo ratkaisu on tietysti vain nostaa koko kone johonkin kaappiin, jonne toteuttaa riittävän huomaamattoman ilmankierron ja vaimentaa erityisesti ilmanottoaukkojen ympäristöt.
Käytännössä voisi riittää joku 50 cm viemäriputken pala, joka sisäpuolelta on vuorattu vaimennusaineella, kiinnitettynä powerin ja näyttiksen puhallusaukkojen eteen. Jos ilman saa vielä johdettua kaapin ulkopuolelle, ei kaapin lämpötilakaan varmaan paljoa nousisi.
PC-kotelon vuoraaminen esim. "kaiutinlevyllä" eli MDF:llä ei yleensä ole kovin kätevä ratkaisu, sillä tuulettimien aukoista säteilevä ääni ei vuoraamisella paljoa vaimene (kun niitä ei voi kuitenkaan tukkia) ja koneen käytettävyys (asemat, kytkimet) kuitenkin vaikeutuu. Eli vaimennusta pitäisi saada reilusti vielä ilmanottoaukkojen ulkopuolellekin, jotta tulos olisi hyvä.
Sisäpuolinen vuoraaminen taas auttaa lähinnä kotelon resonansseja ja tärykaikuja vastaan, sillä kotelon sisälle ei yleensä kovin paljoa vaimennusmateriaalia voi ilman kiertoa huonontamatta tunkea.
|
Mainos
|
  |
|
liuzka
Member
|
19. helmikuuta 2007 @ 06:04 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos jäähdyttää tuon prosessorin tuniqilla tai noctuan tuulettimella, niin näytönohjaimen ääni muodostuu aika ilkeäksi. Jos on vara panostaa 300? niin ehdottomasti vesi kiertämään.
E6600 (@3,0GHz/1,2500V), Zalman CNPS9500AT, P5B-Deluxe, 3Gb DDR2 (@666MHz), EN7950GT (@650MHz/1660MHz), Zalman VF900-Cu, Antec P180B, SyncMaster 225bw
|
|