User Käyttäjä Salasana  

perjantai 26.9.2025 / 02:26
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kykennöistä, apua
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kykennöistä, Apua
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
juha80fi
Newbie
_
9. maaliskuuta 2007 @ 03:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Terve!
Olen alottelija ja sain eilen kotiin PW5 Dh deluxe emolevyn p150 kotelossa. Uusi kovalevy on kytketty emolevyyn SATA data ja sähkökaapelia käyttäen.
Nyt pitäisi siihen liittää kaksi optista asemaa ja vielä yksi IDE kovalevy. Miten kytken nämä?

Emolevyssä on yksi IDE ja toinen EIDE ulostulo. Olen nyt kytkennyt molemmat optiset asemat IDEen kautta, yksi on master toinen slave.
Kytenkö IDE kovalevyn siihen EIDE:en? Mikä kovalevyn jumper tilanne pitää olla? Master, slave tai CL?
Jos se on CL, niin kytenkö kaapelin primary paikkaan?

Entäs sähköt? Jos löydä koneesta vapaita 4 pinnisiä paikkoja, voinko huoletta kytkeä nämä optisiin asemiin ja kovalevyyn? Tai pitääkö tässä olla varuillaan?

Ymmärisin että SATA kovalevy ei ole primary tai slave, mutta miten järjestän sitten asiat BIOS:ssa? Kai se yksi optinen asema on se mistä mä boottauksen teen.

Kiittäen, Juha

PS. Pahoittelen, olen aloittelija
Senior Member
_
9. maaliskuuta 2007 @ 04:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, eli optiset asemat kannattaa laittaa kiinni emon siniseen (ICH7R) PATA väylään, master/slave jumpperointi. PATA-kovalevy mustaan (Jmicron) liittimeen ja jumpperi master. BIOSista kannattaa vielä käydä kytkemässä "Jmicron BOOT" tjs. disableksi, jos et aio boottailla kyseiseltä asemalta. Virrat otat kaikkiin powerin vapaista molex (4-pin) virtaliittimistä.

AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
9. maaliskuuta 2007 @ 04:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Optiset laita IDE:en ja se idekovo EIDE:en.
Sata levy laita siihen SATA1 boot liittimeen.
windows kannattaa asentaa tohon SATA kovoon niin pelaa nopeiten, kytkentäkin on sen mukaan.

Lainaus:
Entäs sähköt? Jos löydä koneesta vapaita 4 pinnisiä paikkoja, voinko huoletta kytkeä nämä optisiin asemiin ja kovalevyyn? Tai pitääkö tässä olla varuillaan?
kyllä, kytket vaan sopivat liittimet asemiin.

Lainaus:
Ymmärisin että SATA kovalevy ei ole primary tai slave, mutta miten järjestän sitten asiat BIOS:ssa? Kai se yksi optinen asema on se mistä mä boottauksen teen.
Aivan, laita bootti järjestys biossista optiset sen jälkeen Sata johon windows.

Share, Share and Share..

http://portal.tuffnet.org/ <-Tuffs Forum
juha80fi
Newbie
_
9. maaliskuuta 2007 @ 14:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kiitos vastauksista!
Vielä yksi asia jäi vaivamaan. Kytkin optiset asemat siihen IDE porttiin IDE kaapelilla, jonka sain samsungin DVD-polttimen paketissa mukana. Siinä ei ollut mitään tekstiä tai värejä jolla ois pystynyt erottamaan mikä kyntenktä menee mihin.
Eka mustan palikan kytkin emokorttiin, jonka jälkeen tulee pitkä väli seuraavan kytkin mun slave optiseen asemaan, jonka jälkeen tulee lyhyt väli johtoa ja sen viimeisen palikan ydistin masteriin.
Voinko näin kytkeä? Toivottavasti ymmärrsitte. Olen tosiaan alottelija. Kiitos.
arra
Member
_
10. maaliskuuta 2007 @ 03:42 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niinhän se on tarkoituskin tehdä.
zetta
Junior Member

2 tuotearviota
_
1. heinäkuuta 2007 @ 11:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on AsRockin 4core dual-vsta emolevy, jossa tällä hetkellä on IDE-kovalevy. Emolevyssä on myös kaksi SATA-liitäntää, joista toiseen ajattelin ostaa uuden SATA-kovalevyn. Onko SATA-liitäntä huomattavasti nopeampi ja tehokkaampi IDE-liitäntään nähden eli kannattaisiko Windows asentaa uudestaan tuohon SATA levylle, ja IDE-levylle sitten tallentaa muuta sälää?
Mainos
_
__

_
liikeri
Senior Member
_
1. heinäkuuta 2007 @ 12:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ei se kovin huomattavasti ole nopeampi tai tehokkaampi. vähän kuitenkin

Antec p180 corsair HX620W, Asus rampage formula, Intel c2q Q9450@3.2GHz, zalman 9500 w/o leds, 2X2GB OCZ, 8800GTS 512MB, x-fi fatal1ty Professional.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kykennöistä, apua

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy