User Käyttäjä Salasana  

perjantai 31.1.2025 / 04:32
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > kuinka purkaa .rpm tiedosto ja asentaa (suse 10.0)
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kuinka purkaa .rpm tiedosto ja asentaa (suse 10.0)
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
duudeli
Newbie
_
21. maaliskuuta 2007 @ 17:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
eräs ilta teki mieli pelata kaverilla pelattua xmotoa, latasin paketin;

xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm

miten saan tämän nyt purettua, asennettua ja mitä se nyt vaatikaan että pääsen pelaamaan?
yritin googletella tapoja ja olen nyt kokeillut näitä:

rpm2cpio xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm | cpio -iumd xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm

rpm2cpio xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm

rpm -i xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm

rpm2cpio xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm | cpio -i --make-directories

englanninkielen taitoni ei riitä tietokonetermien ymmärtämiseen joten en tosiaan ole varma onko näitä edes suositeltu käytettäväksi tähän tarkoitukseen, mutta nuita olen kokeillut. sain aikaiseksi kansioon /home/omistaja/usr/bin kaksi tiedostoa, molemmat tyypeiltään "Ohjelmia"(?) ja nimiltään xmoto ja xmoto-edit
kansioon /home/omistaja/usr/share/xmoto sain kaksi .dat tiedostoa, yhden .bin ja yhden .ogg tiedoston.

mikään ei siis tunnu olevan sitä mitä tarvitsen.. mikä neuvoksi?

ja pyydän, jos vain suinkin mahdollisesti jaksatte, niin toivoisin ohjeet suomennettuna tänne, enkä linkkiä toiselle erikieliselle sivustolle sillä englanninkielentaitoni on varsin heikko ja olen taipuvainen epäonnistumiseen kun näistä asioista on kyse.

Kiitos!:)

blup blup, mä oon kala.
Senior Member
_
22. maaliskuuta 2007 @ 02:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olisiko tuosta apua, loppupuolella on rpm asennuksista yastilla, ja pienehkö maininta mitä tulet todennäköisesti kokemaan kun tuota xmotoa alat asennella.. ;)

http://www.middlebeercommando.com/html/SUSEopas/index.html

EDIT: tuolla on varmaankin perusteellisemmin selvitetty kuin itse olisin pystynyt/jaksanut..

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. maaliskuuta 2007 @ 05:02

juyli
Senior Member
_
22. maaliskuuta 2007 @ 06:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti duudeli:
latasin paketin;
xmoto-0.2.0-1.fc4.x86_64.rpm

Tuo paketti ei ole tarkoitettu jakeluusi. FC4 tarkoittaa
Fedora Core 4:lle tarkoitettua ohjelmaa. x86_64 siis
tarkoittaa 64-bittistä versiota käyttöjärjestelmästä.
Etsi omaan jakeluusi (ja sen versioon) kuuluva ohjelmapaketti.

Paketteja voi etsiä mm. http://rpmfind.net
http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search...bmit=Search+...
(mahtaakohan linkki toimia?)
(Lisäys: osin toimii, mutta ei näytä kaikkia vaihtoehtoja. Tuolta löytyy SuSE 10.1:lle versioita, joka tuskin asentuu SuSE 10.0:aan :( )

Jos ohjelman riippuvuudet on kunnossa, voi tavallisen rpm-paketin
asentaa komennolla (usein tarvitaan root-oikeudet):
su - -c 'rpm -ivh <polku>/<paketti>.rpm
man rpm kertoo laajemmin ohjelmasta (Redhat Packages Manager)

Yleensä ohjelmia asennetaan paketinhallintatyökaluilla, Susessa siis Yast. Tuo vain vaatii sen, että repositoryiltä löytyy kaipaamasi ohjelma.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. maaliskuuta 2007 @ 06:36

Mainos
_
__

_
lunix
Senior Member
_
24. maaliskuuta 2007 @ 11:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Gurulta löytyy xmoto-paketti SUSE Linux 10.0.
Lisää guru asennuslähteisiin ja asenna se sitten YaSTilla.

http://ftp.skynet.be/pub/suser-guru/rpm/10.0/

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > kuinka purkaa .rpm tiedosto ja asentaa (suse 10.0)

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy