User Käyttäjä Salasana  

sunnuntai 19.1.2025 / 10:36
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > ilmassa on paljon kysymyksiä-vähän vastauksia...
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
ilmassa on paljon kysymyksiä-vähän vastauksia...
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
jussir
Suspended due to non-functional email address
_
18. syyskuuta 2003 @ 15:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nonniin.
Nyt sain oikein kovan inspiksen, ja meinasin ruveta hivenen koneeni kanssa puuhastelemaan.

Tarkoitukseni oli, että rupean katselemaan televisio-ohjelmia tietokoneen kautta, ja poltella niitä-, sekä editoituja digivideo-otoksiani dvd-levylle. Ajattelin myös että vedän koneestani piuhan tv:lle jotta katseleminen olisi hiukan mukavampaa.

kysymys 1
Riittävätkö koeessani tehot?
amd athlon xp 1700+ 1.47 ghz
256 mb sdram 133mhz
geforce 2 ti 200 64 mb
vapaata tilaa 62 gb.

kysymys 2
pärjäänkö näillä?
Tarjosivat Kuopiolaisesta gruzbrokerista seuraavaa:
lg gsa-4040b multi dvd writer
pinnacle pctv pro
muistia 512mb pc133
5 m johtosarja pc-dvd to tv kit
asennus
(koko hoidon hinta 530 ?)

kysymys 3
Onnistuuko tv ohjelman poltto suoraan dvd:ksi? vai tarvitseeko se ensin siirtää kovalevylleni?

kysymys 4
Montako minuuttia mahtuu tyhjälle dvd-rw levylle, jos sitä ei pakkaa?
a) omaa digivideo-otostani
b) televisio nauhoitetta
c) dvd elokuvaa

Olen kaikista tiedoista ja avusta kiitollinen.
I hate titles

35 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2003 @ 16:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
V1: Riittää, DVD-polttoon & -katseluun riittää varsin hyvin jo P3/750 tai sitä tehokkaampi. Videoiden editointia jos meinaat harrastaa enemmän, hanki lisää muistia ja lisää HDD:tä. Molemmat ovat halpoja tällä hetkellä.

V2: LG:n polttavaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, itse ostaisin tällä hetkellä joko Sonyn tai Pioneerin dualformat-polttavan.

Pinnaclen kortti kaappaukseen.. Hm.. Harkitsisin DVB-T/C/S -korttia tuon sijaan, jos tarkoituksena on vain talletella TV-ohjelmia. Ja digivideokameran kuvaa ei tietenkään siirretä analogiputkea pitkin, vaan FireWire-väylän kautta.

V3: Ei onnistu PC:llä, afaik. Paras tulos, jos analogisesti kaapataan, saadaan kun kaapataan HDD:lle häviöttömällä kodeekilla kuten Huffyuvilla (joka vie PALJON hdd-tilaa) ja tuo materiaali editoidaan, jos tarvetta on, pitäen sen muotona tuo Huffyuv. Sen jälkeen pakataan MPEG-2:ksi CCE:llä ja sitten authoroidaan DVD-authorointisoftalla, kuten DVDIt:llä, tms.

V4:

a) riippuu bitratesta ja pakkausformaatista. Jos puhutaan ihan oikeasta digitaalisen videokameran, kuten miniDV:n, formaatista, niin 5min kuvaa vie 1.1GB tilaa eli DVD:lle mahtuu tuollaisenaan miniDV-formaatissa olevaa dataa (jota EI voi katsoa DVD-soittimella sellaisenaan) noin vajaa 20min.

b) Riippuu taas bitratesta.

c) Katso vastaus b.

DVD:lle mahtuu DVD-Video-formaatin speksien mukaan maksimibitratella ja 448kbps audiota käyttäen 1h 3min videota ja minimibitratella (VCD bitrate AFAIK) ja 160kbps äänillä noin 7h 30min videota, jonka voi katsoa DVD-soittimella, joka tukee tiukkoja DVD-Video -speksejä.

Suosittelen lukemaan tuolta juttua mm. bitratesta, jne: http://www.afterdawn.com/glossary/

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
https://AfterDawn.com/

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 18. syyskuuta 2003 @ 16:23

Staff Member

32 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2003 @ 16:31 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
1. Kyllä ton lisämuistin kanssa pitäis riittää tehot videon tallennukseen ja toistoon ihan hyvin.

2. lg polttava 200 euroa
pinnaclen kortti 110 euroa
muisti 100 euroa
jos tilaa ite ja nuo ei ole edes halvimmat hinnat.

3. en tiedä onko pc:llä yhtään suorapoltto ohjelmaa, mutta sellaisen käyttöä en kyllä suosittele. tallettaa ennemmin levylle ja sitten editoi(jos tarvetta) ja polttaa.

4. joku DVD puolen guru voi vastata tähän

jussir
_
18. syyskuuta 2003 @ 16:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
kiitos pojat avusta
vielä muutama kysymys:
dRD:lle
V2: LG:n polttavaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, itse ostaisin tällä hetkellä joko Sonyn tai Pioneerin dualformat-polttavan

Miksi pioneer tai sony? onko sulla joku tietty syy suosia ko. merkkejä?

Pinnaclen kortti kaappaukseen.. Hm.. Harkitsisin DVB-T/C/S -korttia tuon sijaan, jos tarkoituksena on vain talletella TV-ohjelmia

miksi? eikö pinnacle ole hyvä tarkoitukseen?

Jos puhutaan ihan oikeasta digitaalisen videokameran, kuten miniDV:n, formaatista, niin 5min kuvaa vie 1.1GB tilaa eli DVD:lle mahtuu tuollaisenaan miniDV-formaatissa olevaa dataa (jota EI voi katsoa DVD-soittimella sellaisenaan)

Miksi ei? pitääkö se ensin pakata vai mitä?

agent_007:lle

Mistä tuohon hintaan?
Paljonko muita kuluja? rahteja tms.

Staff Member

32 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2003 @ 18:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
I hate titles

35 tuotearviota
_
18. syyskuuta 2003 @ 18:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Miksi pioneer tai sony? onko sulla joku tietty syy suosia ko. merkkejä?
Vähän sama syy kuin miksi valitsen tietyn automerkin jonkin toisen sijaan (jos unohtaa brändiarvostuksen), sellainen perstuntuma siitä että ko. asemat ovat parempia kuin joku toinen. Olen hieman Pioneer-fetissi, syytä en voi sen ihmeempää sanoa kuin sen, että Pioneerin vehkeet ovat viimeisen 5v aikana mitä niitä olen ostanut, pelanneet aina kuten olen niiden halunnut pelaavan ilman kikkailuja (koneessa Pioneer A05 ja Pioneer 115, alakerrassa Pioneer 454 ja autossa Pioneerin MP3-CD -soitin..). Sonystä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta parilla tutulla on DRU-500A ja ovat olleet hyvin tyytyväisiä.
Quote:
Quote:
Pinnaclen kortti kaappaukseen.. Hm.. Harkitsisin DVB-T/C/S -korttia tuon sijaan, jos tarkoituksena on vain talletella TV-ohjelmia
Jos olen oikein ymmärtänyt, tuo Pinnaclen kortti on ns. perinteisten TV-kanavien vastaanottoon tarkoitettu kortti, ennemmin menisin digi-TV-korttiin, koska sen avulla voit imeä sen taivaalla leijuvan valmiin MPEG-TS -muodossa olevan videon sellaisenaan kovalevylle kun taas analogikortissa lähetyssignaali on analoginen ja kortti muuttaa sen digitaaliseksi ja jokainen a/d -muunnos heikentää aina kuvan- ja äänenlaatua.
Quote:
Quote:
Jos puhutaan ihan oikeasta digitaalisen videokameran, kuten miniDV:n, formaatista, niin 5min kuvaa vie 1.1GB tilaa eli DVD:lle mahtuu tuollaisenaan miniDV-formaatissa olevaa dataa (jota EI voi katsoa DVD-soittimella sellaisenaan)
Miksi ei? pitääkö se ensin pakata vai mitä?
Pitää pakata, miniDV -formaatti ei ole DVD-yhteensopivaa MPEG-2-dataa ja sen bitrate on suurempi (20Mbps) kuin mitä DVD:n speksit sallivat.

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
https://AfterDawn.com/
Junior Member

3 tuotearviota
_
19. syyskuuta 2003 @ 10:10 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllähän tolla Pinnaclen PcTv:lläkin analogista kuvaa kaappaa. Itselläni on PvTv Rave, joka maksoi noin 50 euroo Gigantissa. Kyseisellä kortilla olen kaapannut kuvaa VirtualDubilla dvb-s boksilta ja laatu on ollut ihan kohdallaan. (Ei tietysti pärjää digikortille) Tosin VirtualDub ei suostu kaappaan kuvaa täydellä resoluutiolla Pinnaclen omilla ajureilla. Näillä http://btwincap.sourceforge.net/download.html ajureilla kaappaus onnistuu 720*576 resolla. Useammankin elokuvan olen kaapannut ja polttanut DVD:lle. Kaikki ovat pelanneet hyvin. Kokoonpano Athlon xp 1600+ 256 Mt ddr 80 Gb kovo ja Iomega dual dvd poltin.
jussir
_
29. syyskuuta 2003 @ 17:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Jos olen oikein ymmärtänyt, tuo Pinnaclen kortti on ns. perinteisten TV-kanavien vastaanottoon tarkoitettu kortti, ennemmin menisin digi-TV-korttiin, koska sen avulla voit imeä sen taivaalla leijuvan valmiin MPEG-TS -muodossa olevan videon sellaisenaan kovalevylle kun taas analogikortissa lähetyssignaali on analoginen ja kortti muuttaa sen digitaaliseksi ja jokainen a/d -muunnos heikentää aina kuvan- ja äänenlaatua.

Voinko/kannattaako minun käyttää tällaista digi-tv-korttia, vaikka minulla ei digikanavat näy?
enkä varmaan aio sitä edes lähiaikoina hankkia, koska talossamme näkyy 13-kanavaa jo ennestäänkin.

Saako muuten tällaisella digi-tv-viritinkortilla nämä +kanavat näkymään esim mtv3+ ja nelonen+ jne?
pjh
Member
_
30. syyskuuta 2003 @ 06:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Voinko/kannattaako minun käyttää tällaista digi-tv-korttia, vaikka minulla ei digikanavat näy?
enkä varmaan aio sitä edes lähiaikoina hankkia, koska talossamme näkyy 13-kanavaa jo ennestäänkin.
Antenniverkon T-mallin digikortit toimivat yleensä hyvin vaikka ihan sisäantennilla, jos asut suht lähellä lähetysasemaa. Kaapeliverkon C-digikorteissa sensijaan on ymmärtääkseni aika paljon ongelmia, johtuen eri kaapeliyhtiöiden poikkeavista teknisistä ratkaisusta. Itse olen testaillut Kiss;n ja Hauppaugen antennimalleja joilla molemmilla onnistuu tuo suoraan (ilman uudelleenpakkausta) siirto esim DVD;lle. Tosin ensin tallentaen kovolle. Ylen kanavien irtotekstit ei kyllä näytä toimivan kummallakaan.
Quote:
Saako muuten tällaisella digi-tv-viritinkortilla nämä +kanavat näkymään esim mtv3+ ja nelonen+ jne?
Saa.

@dRD
Quote:
V3: Ei onnistu PC:llä, afaik. Paras tulos, jos analogisesti kaapataan, saadaan kun kaapataan HDD:lle häviöttömällä kodeekilla kuten Huffyuvilla (joka vie PALJON hdd-tilaa)
Jossain threadissa mainittiin WinDVD Recorderin mahdollistavan live polton. Testilaboratorion listalla sijalla #55...

Mainos
_
__

_
jussir
_
30. syyskuuta 2003 @ 14:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
vielä tv-kortista

Voisiko joku yrittää vääntää rautalangasta, minkälainen tv-kortti meitsin kannattaa hankkia kun:

- tällä hetkellä mulla näkyy 13-kanaavaa kaapelin kautta.

- haluan´; nähdä- ja polttaa dvd:lle hyvä laatuista kuvaa, ja jos mahdollista saada lisäkanvia näkymään, ilman että hankin digiboksia tai mitään maksullisia kanavia?

- kortti saa vaikka vähän maksaakin, kunhan se on hyvä ja toimintavarma.

lähinnä kai tuleee kysymykseen
dvb-c tai analoginen kortti.
mitkä ovat niiden hyödyt/haitat minun tapauksessani?

ja please kirjoittaa tyhmälle ihan silleen YKSINKERTAISESTI, en nimittäin ole tosiaankaan mikään ruudinkeksijä.

afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > aloittelijoiden digivideo-ongelmat ja -keskustelu > ilmassa on paljon kysymyksiä-vähän vastauksia...

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy