Internet-yhteys alkoi pätkimään formatoinnin jälkeen, käyttöjärjestelmänä Windows XP Home Edition. Tässä HijackThis logi, jos on jotain ylimääräistä:
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.0 (BETA)
Scan saved at 16:57:34, on 29.6.2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
Boot mode: Normal
Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\FSGK32.EXE
C:\WINDOWS\system32\oodag.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Common\FSMB32.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Common\FCH32.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fssm32.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Common\FAMEH32.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsqh.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\FSAUA\program\fsaua.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\FSPC\fspc.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE
C:\Program Files\TeleWell\TW-EA100B ADSL USB\CnxDslTb.exe
C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.EXE
C:\Program Files\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\FSGUI\fsguidll.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\FSAUA\program\fsus.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe
C:\Ohjelmat\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsav32.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Ohjelmat\Foobar\foobar2000.exe
C:\Documents and Settings\Hande\Työpöytä\HiJackThis_v2.exe
Lisäksi on avattu half-open TCP-yhteyksiä, laitettu windowsissa virransäästöt pois päältä, kokeiltu eri MSN-versioita, ei ole käytössä NVIDIAn mukanava tulevia palomuureja, otettu windowsin automaattiset päivitykset pois päältä. Lisäksi Counter-Strike heittää outoa Netpacked erroria.
Lokissa ei mielestäni mitään ihmeellistä...
Ihan ensiksikannattaa katsoa onko tapahtumienvalvonnassa jotain valaisevaa ja sitten kokeilisin ilman f-securea(vahvasti epäilen syyksi) pelkällä winukan palomuurilla; olettaen tietysti että motun ja verkkokortin säädöt ovat kunnossa.
Ja jos intoa riittää niin nettiä voi kokeilla ilman mitään winukan ulkopuolista softaa. Ja lisäillä softia kunnes vika ilmaantuu...
Palveluntarjoajan voi testata käyttämällä konetta jossain muussa liittymässä.(naapurissa, kaverilla...)
Kyllä (ainakin omassani) Homessakin on;Ohjauspaneeli,valvontatyökalut,tapahtumienvalvonta ja siellä useita alavalikkoja. Jos ei ole niin winukan asennus on mennyt mönkään tai jokin pöpö syönyt sen.
Jos yhteysvika on koneellasi( rauta ja asetukset ovat kunnossa) niin kaikki softat jotka sorkkivat yhteyttä ovat mahdollisia katkon aiheuttajia. Yksi yleisimmistä aiheuttajista on väärin säädetty tai muuten viallinen palomuuri/tietoturva/yms.-softa. Toinen aika yleinen vikaa aiheuttava tekijä ovat erilaiset automaatiset päivitykset ja muut kuin käyttäjän tekemät "hallinnoidut" yhteydet.
Ja tämäntyyppisten vikojen haku on helpointa aloittaa eliminoimalla kaikki ns.toisen osapuolen yhteysyritykset...Samoin voi seurata vähän mitä prosesseja on käynnissä silloin kuin yhteys katkeilee. Varsin usein jokin buginen ohjelma aiheuttaa jos jonkinlaista häiriötä...
virustorjunnat ovat usein kaiken pahan alku ja juuri. Harmi vaan että ne ovat "pakollisia". Eniten ihmetyttää se, että nämä maksulliset kuten F-secure ja Norton aiheuttavat paljon enemmän ongelmia kuin monet ilmaissoftat. Ne kun haluavat hallita koko järjestelmää ja rekisteriä. Nämä ongelmat eivät tosin aina näy käyttäjälle ja eikä niitä osaa epäillä jos ei asioista ole täysin perillä