Kovalevyn loppu lähellä?
|
|
Noted
Junior Member
4 tuotearviota
|
6. heinäkuuta 2007 @ 00:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli minun ainoa, uskollinen (ja erityisesti VANHA) Samsungin SV0412H (40gb) kovalevy on alkanut pitämään outoa rutinaa lähes tauotta (ennen lähes äänetön), voisiko tämä enteillä kovalevyn mahdollista hajoamista vai voiko kovalevyn ikä aiheuttaa moisten äänien ilmaantumisen ilman pahempia seurauksia?
Kovalevy on ollut käytössä varmaankin jostain 2001-2002 vuodesta lähtien ja se on aina ollut ainoa kovalevy tässä koneessa. Kovalevy on alustettu pari kertaa sen "elinaikana", eheytetty useamman kerran. Viimeisimmän eheytyksen aikana eheytys kesti erittäin vähän aikaa (joskus se kesti yön yli), ehkä noin 30-45min ja lopussa näkyi myös jokin vastaavanlainen teksti "jotain osaa levystä ei voitu eheyttää" tjsp.
Ensimmäinen kysymys koski tuota kovoa, toinen olisi vähän erilainen mutta pistän kuitenkin tähän samaan läjään.
Eli voidaanko tietokoneliikkeissä asentaa/uudelleenasentaa käyttöjärjestelmä koneeseen jossa sellaista ei ole, vai täytyisikö tällaisissa tapauksissa toimittaa itse käyttöjärjestelmän asennuslevyke liikkeelle tai ostaa sieltä kokonaan uusi, vai voivatko he vain asentaa järjestelmän omalta levyltään asiakkaan koneelle rikkomatta mitään tekijänoikeuslakeja tai muita?
Outo kysymys varmaan, mutta olen vaan vähän huolissani oman koneeni tilanteesta jos tuo kovalevy poksahtaa, ei ole nääs minkäänsortin käyttistä levyllä eikä myöskään toimivaa polttavaa käsillä tällä hetkellä. Eikä nuo Win XP:n kokoversiot esim. vieläkään mitään halpoja ole, vaikkakin suht vanhoja. Opiskelijabudjetilla ei hirveämmin semmoisia ostella. :P
|
Digiface
Senior Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 08:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Ensimmäiseen kysymykseesi: Kovalevysi voi hyvinkin olla hajoamassa. Varmuuskopioi kaikki tarkeät tiedostot CD/DVD-levylle. Lataappa tämä ohjelma ja katso mitä se näyttää kovosi kunnosta (SMART Info): http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm Ko. ohjelma on ilmainen yksityiskäyttöön.
|
Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 08:49 |
Linkki tähän viestiin
|
siis joo, minulla on ihan sama homma vanhan (3 vuotta) Samsung SATA kovon kanssa. Välillä pitää ihan tauotonta raksutusta ja kaikki tökkii... Tuollaisilla HDD Inspector ohjelmilla olen katellu tämän kovon "kuntoa" S.M.A.R.T logien perusteella ja yleiskunnoksi on aina ilmoitettu 68%.
Taitaa olla minunkin aika vaihtaa tämä, ennenkuin leviää totaalisesti käsiin :D
Edit: niin ja tuosta kulumisesta sen verran, että omaa levyä on tullu raiskattua lähes päivittäisellä eheyttämisellä ja vähintään kerran viikonloppuisin alustamisella :>
MSI P35 Neo2-FR (PWM Cooling Mod)
Intel Core2Quad Q6600 (G0) @ 3.80 GHz (H2O)
Club3D Radeon HD 4870 512 Mb GDDR5
4 Gb Mushkin DDR2 SP2-6400 (996558+)
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
LC-Power Arkangel v2.2 850W
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. heinäkuuta 2007 @ 08:52
|
Noted
Junior Member
4 tuotearviota
|
6. heinäkuuta 2007 @ 09:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Kokeilin kyseistä ohjelmaa, mutta minulle jäi pieni epäilys sen yhteensopivuudesta kovalevyni kanssa, koska esim lämmöiksi se näytti kokoajan vajaata 300 celssiusta.. mikä olisi mielestäni jo melko mahdoton lämpötila.
Everest jota olen käyttänyt jo vuosia sensijaan on aina näyttänyt kovalevyni lämpötilaksi sellaista 28-36 celssiusta, mikä on mielestäni huomattavasti uskottavampi ottaen huomioon että koteloni on hyvin ilmava ja tuuletus pelaa.
Ja tosiaan en tuolta SMART logista kyllä löydä mitään yleiskuntoprosenttia tai muuta vastaavaa..
|
Digiface
Senior Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 09:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jipra: ...omaa levyä on tullu raiskattua lähes päivittäisellä eheyttämisellä...
Jos vaikuttaa siltä, että kovo on mahdollisesti hajoamassa, niin ei kannata enää eheytellä sitä, koska kovalevy ei välttämättä enää paljoa kestä sitä eheytyksen aikaista rasitusta.
Niin ja mitä enemmän kovo on pirstaloitunut, niin sitä kovemmalle rasitukselle se joutuu eheytyksen aikana. Siksi kannattaakin eheyttää säännöllisin väliajoin, esim. n. kerran kuukaudessa/2:ssa kuukaudessa. Riippuen kuitenkin vähän siitä, että asentaako/poistaako paljon ohjelmia.
|
Digiface
Senior Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 09:48 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Noted: Ja tosiaan en tuolta SMART logista kyllä löydä mitään yleiskuntoprosenttia tai muuta vastaavaa..
Oliko kaikki atribuutit "OK" statuksella?
|
Noted
Junior Member
4 tuotearviota
|
6. heinäkuuta 2007 @ 09:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo, kyllä vaan kaikki oli OK.
|
Digiface
Senior Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 09:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 6. heinäkuuta 2007 @ 10:02
|
Noted
Junior Member
4 tuotearviota
|
6. heinäkuuta 2007 @ 10:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Joop kiitoksia vaan kovasti avusta, mutta olenkin tainnut paikantaa tuon koneesta lähtevän rutinan vähän väärään paikkaan. Äsken rupesin vähän tarkemmin tutkimaan tuota rutinanlähdettä ja hetken siinä korva kovolla ollessani tulin siihen tulokseen ettei se kuulu kyseisestä laitteesta sittenkään.
Hetkisen tarkemman kuuntelun jälkeen onnistuin huomaamaan rutinan tulevankin näytönohjaimen tuulettimesta.. ääni on sellainen hankaamisen tapainen ja kuulostaa aika samantapaiselta kuin kovalevyn latausraksuttelu vaikkapa eheytyksen aikana. Ja tämä näytönohjain on ennenkin pitänyt mekkalaa, usein esim. käynnistettäessä. Moni tuttu on sanonut että tuulettimen puhdistus/rasvaaminen auttaisi tähän, mutta on päässyt unohtumaan.
Ja tosiaan, Digiface toivottavasti tämä väärinkäsitys ei aiheuttanut liikaa vaivaa kun autoit minua ongelmassa mitä ei nyt tällä hetkellä taida ollakkaan. Kiitos kuitenkin, onhan näistä ohjelmista ja tiedoista varmasti hyötyä tulevaisuuden varalle.
|
Member
|
6. heinäkuuta 2007 @ 10:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Noted: Kokeilin kyseistä ohjelmaa, mutta minulle jäi pieni epäilys sen yhteensopivuudesta kovalevyni kanssa, koska esim lämmöiksi se näytti kokoajan vajaata 300 celssiusta.. mikä olisi mielestäni jo melko mahdoton lämpötila.
Ei vaan se näyttää sen lämpötilan aluksi fahrenheitteina. Sinun pitää muuttaa se asetuksista celsiuksiksi!
MSI P35 Neo2-FR (PWM Cooling Mod)
Intel Core2Quad Q6600 (G0) @ 3.80 GHz (H2O)
Club3D Radeon HD 4870 512 Mb GDDR5
4 Gb Mushkin DDR2 SP2-6400 (996558+)
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
LC-Power Arkangel v2.2 850W
|
Mainos
|
  |
|
Noted
Junior Member
4 tuotearviota
|
6. heinäkuuta 2007 @ 10:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä se ihan 300~ C näyttää, ja configurationista täppä on kohdassa Celsius, ei Fahrenheit.. :)
|