Aika moni ostaa pakettikoneen jonka mukana tulee vista home premium OEM. Luultavasti moni myös haluaa XP:n koneelle tässä saattaa tulla ongelmia niinkuin minulla tuli HP:n koneen kanssa. Minulla oli 3 osiota C:(vista asennettu) D:(palautus konsoli) E:(XP loin sen itse lohkaisin palan C asemasta) No aluksi yritin asentaa XP:n C:lle no sitten vistaa siihen perään no huomasin että tässä HP:n muokkamassa vistan asennuslevyssä ei ole mahdolllista osioida asemia tai valita mihin asemaan vista asennetaan vaan se menee ilman kyselyjä C asemalle ja formatoi sen kysymättä mitään. No siinähän XP katoaa. Sitten yritin asentaa XP:tä tuolle E:asemalle no asensin kaikki meni hyvin. Sitten asensin vistan asennuksen jälkeen ihmettelin miksi XP ei tule dualboot valikkoon.. No sitten tajusin että XP laittaa C asemalle sen käynnistys tiedostot no nehän puuttuu kun vista formatoi sen C aseman.
No minä palautan käynnistys tiedostot ja sitten loin Dualboot valikon, no kokeilemaan vaan että pääseekö XP:hen no valitsen että "aikaisempi versio windowsista" No tulee heti että NTLDR puuttuu no minähän laitoin sen takaisin sinne C:lle että miksi se muka puuttuu.. No sitten törmäsin ohjeeseen jonka suomennan tähän.
1 Käynnistä vista. Käynnistä-->kaikki ohjelmat-->Apuohjelmat-->komentorivi. Valitse että suorita järjestelmänvalvojana.
2Kirjoita kometoriville bcdedit /enum paina enter
3 Etsi sieltä Windowsin Aiemman version latausohjelma..
Siellä lukee Tunnus {ntldr}
Device Unknown
Description Aikaisempi windows versio
4 Ongelma on se ettei windows tunnista laitetta BOOT laitteeksi sen takia ei päässä käynnistämään XP:tä vaikka NTLDR olisikin oikeassa paikassa. (ntldr kuuluu C:n juureen)
5 Laita komento bcdedit /set {ntldr} device boot Nyt pitäisi XP:n käynnistyksen toimia. Toista kohta kaksi ja katso ettei Devicen kohdalla lue Unknown siinä pitäisi lukea nyt Boot. Käynnistä uudelleen ja kokeile.. :)
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 10. heinäkuuta 2007 @ 16:30
|