Yhtäkkiä koneella työskennellessäni se pimeni, eikä suostunut enää käynnistymään. Kansi auki ja tutkimaan.
Käynnistys yrityksessä ainoastaan takatuuletin lähti pyörimään, joka on kiinni 4-piikkisessä virtajohdossa. Prosessori- ja etutuuletin ei nytkähtänytkään. Mitkään merkkivalot eivät syttyneet tai edes vilahtaneet.
Otin prossatuulettimen johdon auki ja kokeilin pyöriikö 12V:lla - pyörihän se.
Virtalähteen mittaus osoitti, että virtalähteeltä tulee se mitä pitääkin.
Aloin purkaa konetta ja otin emon pois. Jokainen joka elektroniikan kanssa on toiminut tai harrastanut, tekee ensin silmämääräisen tarkistuksen. Yleensä tällä löytää useissa tapauksissa vian. Vika löytyi nytkin emolevystä, kun tarkemmin tutkin oli 12V:n piirilevyn johdin kärähtänyt yhdestä kohtaa poikki.
Kävin pitkään sisäistä kädenvääntöä siitä otanko kolvin esiin ja korjaan levyn. Sitten hyväuskoisena ajattelin, ettei takuuaikana voi sitä tehdä, koska takuu raukeaisi siihen.
Lähdin emon kanssa Verkkokauppaan, josta olin sen ostanut ja jätin huoltoon. Muutaman päivän odottelun jälkeen tuli viesti, että se on noudettavissa.
Perillä odotti suuri yllätystieto, ettei takuu korvaa itse aiheutettua vikaa. Vielä suurempi yllätys oli se, että saadakseni kortin takaisin, piti maksaa 49,90?:n tarkastusmaksu.
Tulessani kotiin kaivoin nopeasti kolvin, tinaa ja johdonpätkän, jonka juotin rikkinäisen kohdan lähimpiin 12V liitosten juotoskohtiin. Tämä operaatio kesti alle 10min. Koneen kasaus perusosilla, virrat päälle ja lähti iloisesti toimimaan ja toimii edelleen 100%:sti.
Myöhemmin tutkiessani osia, joita en ollut vielä liittänyt koneeseen, havaitsin, että etutuulettimen siipi oli jotenkin jäykkä eikä lähtenyt pyörimään. Oikosulussa se ei kuitenkaan ollut, joten ei ole varmuutta aiheuttiko se vian.
Olin yhteydessä Verkkokauppaan ja heidän yksiselitteinen kantansa oli, että takuu ei korvaa itse aiheutettuja vikoja. Kysyessäni miten olen voinut aiheuttaa vian työskentelyni aikana tietokoneella, ei hän halunnut lähteä ottamaan kantaa.
Ilmoitti myös yksiselitteisesti, etteivät palauta maksuani. Heillä on hänen kertomansa mukaan kuluttaja-asiamiehen tuki asialle.
No niin, nyt tullaankin siihen, että kuulisin mielelläni, mitä Te muut vastaavanlaisessa tapauksessa olisitte tehneet. Olenko toiminut kuin hyväuskoinen idiootti, joka luottaa takuuseen, enemmän kuin omiin kykyihinsä.
Huomatkaa, kun vein emon huoltoon, en vielä tiennyt tätä loppuosaa.
Itselleni jäi kuitenkin tunne, että minut on laillisesti ryöstetty.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. heinäkuuta 2007 @ 11:58
|