User Käyttäjä Salasana  

perjantai 31.1.2025 / 02:56
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > p2p > yleistä keskustelua p2p-ohjelmista > defraggaus
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
defraggaus
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member
_
30. lokakuuta 2003 @ 20:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
onko haittaa levyn pirstoutumisesta, kun muuli on päällä 24/7 ? Kannattaako levy vetää diskeeperillä välillä vai riittääkö aina latauksien jälkeen esim 2vk välein
Zorlim
Member
_
31. lokakuuta 2003 @ 02:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eipä tuolla ole oikein mitään käytännönmerkitystä. Mitä sitten jos tiedostot on fragmentoituneita, ei se käytännössä vaikuta mihinkään... Normaalisti defragitetaan ahkerammassa käytössä olevat koneet 4 kertaa vuodessa, ja vähemmällä käytöllä olevat koneet kerran vuodessa. Mutta siis tämä nyt on lähinnä aktiivisessa käytössä olevien tiedostojen takia tehtävä defragitus... Arkistotiedostojen fragmentoitumisella kun ei ole mitään merkitystä. Ne melkein kannattaa excludeta jos olet jostain hommannut jonkun muun kuin Windowssin oman defraggerin joka sekin on ihan riittävä.
Senior Member

7 tuotearviota
_
17. marraskuuta 2003 @ 08:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mielipiteitä asiasta on tietenkin yhtä monta kuin p... reikiä (ja mulla on ainoa mikä tuoksuu ruusuille) mutta minä olen tehnyt sellaisen huomion että tuo wintoosan oma levyneheytys on suorastaan aika huono. Kun esim. nortonin speed diskiin verrattuna. Ja kyllä sitä diskiä kannattaa enemmänkin järjestää ainakin itse olen huomannut että aika monellakin käyttäjällä erittäin nopeasti pirstaloituu nuo kovalevyt varsinkin jos paljon hakee/poistaa isoja tiedostoja ja alkaa aika nopeasti vaikuttamaan nopeuteenkin. Ainakin itse olen näin asian havainnoinnut.
Senior Member

7 tuotearviota
_
17. marraskuuta 2003 @ 08:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Aika ympäripyöreetä =)
Zorlim
Member
_
17. marraskuuta 2003 @ 12:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Defragin merkitys on suoraanverrannollista datan noutoihin / kirjoituksiin nähden.

Eli jos on 16 kilon tiedosto joka on 2 osassa, ja sitä luetaan 5000 kertaa päivässä.

Ja sitten on esim 700 megan tiedosto joka on 175000 osassa on lopputulos kuormituksen kannalta sama. Tässä vaiheessa pitää huomioida vielä datan lukunopeuden merkitys käytännönsovellukselle. Jos tuo 16 kilon tiedoston luku aiheuttaa odotuksia sovellukselle, defragityksellä on merkitystä. Mutta esim jos tätä isompaa tiedostoa luetaan esim laajakaistan (ftp / http / p2p) softan kautta, tai sitä katsotaan esim mediaplayerilla, ei defragityksellä ole taas mitään merkitystä.

Näin ollen olen itse ainakin sulkenut kaikki leffat, musat ja p2p tiedostot defrag rutiinin ulkopuolelle, koska itse defragin suorittaminen noille tiedostoille aiheuttaa enemmän resurssikatoa, kuin mitä niiden fragmentoituminen aiheuttaa. Samoin palvelinlevyjä eheytettäessä kannattaa muistaa että esim logitiedostojen eheyttämisellä ei ole mitään merkitystä, vaikka ne jatkuvasti fragmentoituvatkin. Niitä kun luetaan äärimmäisen harvoin. Pääsääntöisesti ne kertyvät levylle ja tuhotaan ilman että niitä luettaisiin koskaan.

Mutta mähän kerroin tässä itsestäänselvyyksiä, kaikkihan kyllä tiesivät nämä asiat.
Mainos
_
__

_
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
17. marraskuuta 2003 @ 18:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Juu.. asiaa..
itse en defraggaa ku ehkä 1/2 välein jos en oo jo siinä ajassa asentanut windowssii uudelleen.. =)

ja toi win xp oma on riittävä..

afterdawn.com > keskustelu > p2p > yleistä keskustelua p2p-ohjelmista > defraggaus

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy