Miksi mun mummille tulee tämmöinen juttu, (siis kopioidaan tiedostoja ja koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen) kun asennetaan windowssia ja uusi kovalevy on asennettu:
windows ei käynnistynyt, koska seuraava tiedosto puuttuu tai on vioittunut
\system32\hall.dll.
asenna uudelleen yllä oleva tiedosto.
Kyseessä on: käynnistylle välttämättömät, kovalevyn alkuun kirjoitetut ns. Bootsector ja/tai Master Boot Record (=MBR) jotka ovat vioittuneet ja ne pystyy korjaamaan "Palautuskonsolissa", joka on vähän MS-DOS tyyppinen tila, rajoitetuilla komennoilla.
Ellet tunne ketään joka pystyisi auttamaan, voit käynninstää koneen "Recovery console":ssa kahdella tavalla.
Varaa 5 tyhjää diskettiä ja käynnistä asennus. Kone pyytää disketit järjestyksessä, merkitse ne numeroin. Käynnistä kone niin että disketti nro 1 on sisällä, kone pyytää pian seuraavan jne...
tai toinen tapa joka ei kyllä aina toimi:
- Asettamalla bioksesta CD-aseman ENSIMMÄISEKSI boot asemaksi ja sitten boottaamalla kone CD:ltä. Ennen kuin kone lähtee tekemään täysasennusta, sen PITÄISI kysyä, haluatko korjata nykyisen asennuksen, paina R. Jos näin ei käy, keskeytä toimi ja ota disketit käyttöön.
3. Kun pääset sisään konsoliin tässä toimet jotka kannattaa ensimmäiseksi tehdä:
anna esimmäisenä komento: chkdsk /p /r
Levyntarkistus/korjausprosessi kestää aika pitkään. Sen jälkeen:
anna komento: fixboot C: ja vastaa kyllä kun kysytään varmennusta.
Anna komento: Exit, ja kone boottaa uudelleen.
HUOM! Ota disketit/CD pois asemasta ennen tätä!
Jos tulee sama herja. Mene konsoliin uudelleen ja anna komento: FIXMBR
Tulee pari herjaa ja varoitusta. Vastaa kyllä.
Sen jälkeen komento: Bootcfg /rebuild
Boottaa -> EXIT
Jos vika ei poistu, homma menee vaikeammaksi, mutta on edelleen korjattavissa. Älä nyt ainakaan heti formatoi mitään jos koneella on vähänkin tärkeämpi tiedostoja ym.
Mulle tuli täysin sama ongelma. Kyseessä on kannettava. Toshiba merkiltään. Aikaisemmin siihen oli jo asennettu Win XP uudestaan palautuslevyltä. Tätä ennen kone oli jumittannut todella paljon, ja sain ongelman korjattua sillä, että asensin Windowsin uusiksi. Mutta nyt tuli kone takaisin, ja sanoi juuri tuon, mitä tuossa yllä on kirjoitettu.
Ekalla kerralla mulla kävi jo mielessä, että olisiko siinä kovalevy menossa rikki, mutta sain kuitenkin silloin sen ongelman ratkaistua, mutta nyt ongelman uudestaan ilmetessä epäilykset taas heräsivät.