User Käyttäjä Salasana  
   
keskiviikko 19.11.2025 / 06:26
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > grafiikkaa dos-komennoilla?
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Grafiikkaa DOS-komennoilla?
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Junior Member
_
29. lokakuuta 2007 @ 15:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Laitoin tuossa aiemmin aika samanlaisen topicin ku tämä, mutta siinä en vain ollu osannu muotoilla kysymystä oikein. Tarkotus ei siis ois näyttää kuvia DOS-käyttiksellä, vaan DOS-komennoilla, kirjottamalla esim notepadilla. Peliä ajattelin tehä. Tietäiskö kukaan kysymykseen vastausta?

Kokoonpano: Q9400 3,2 GHz; OCZ Vendetta 2; Asus P5Q-E; OCZ DDR2 PC2-8500 Fatal1ty 4 GB; Club3D HD4850.
Member
_
29. lokakuuta 2007 @ 16:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli onko tarkoitus näyttää ASCII-kuvia DOS:sissa?

Itse olen tehnyt niin, että kuvat on omissa tekstitiedostoissa.
Esim. "C:\kuvat\testi.txt", lisäksi minulla on "c:\nayta.bat" tiedosto, jonka koodi on seuraava:

@echo off
type .\kuvat\testi.txt
pause

Olikohan tuo sinne päinkään mitä tarkoitit =)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. lokakuuta 2007 @ 17:26

Junior Member
_
30. lokakuuta 2007 @ 09:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo tuokin on yksi tapa, mutta ajattelin ihan kunnon kuvia. Ryssän kauhu on hyvä esimerkki dosilla tehdyistä peleistä. Siinä ne grafiikat on DAT- ja BAK-tiedostoissa. Tuommosen tekemisessä osaisko kukaan neuvoa?

Kokoonpano: Q9400 3,2 GHz; OCZ Vendetta 2; Asus P5Q-E; OCZ DDR2 PC2-8500 Fatal1ty 4 GB; Club3D HD4850.
AfterDawn Addict

4 tuotearviota
_
30. lokakuuta 2007 @ 11:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
hmm.. vista ei tykännyt tosta pelistä, mut dosbox auttoi..
Juu.. mielenkiintoinen.
peli on tehty jollain "kielellä" ei pelkästään dos komennoilla.

Share, Share and Share..

http://portal.tuffnet.org/ <-Tuffs Forum
Member
_
30. lokakuuta 2007 @ 12:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli tuohan on tehty jollakin ohjelmointikielellä ja binäärimuodossa. Kuvat on pakattu bak-tiedostoihin ja dat:issa määritykset joihin koodissa sitten viitataan. Mitä ohjelmointikieliä osaat? C/C++ taitaa DOS-pohjaisissa olla yleisin. Ja onhan noita joitakin pelieditorejakin siihen käyttöön.
Junior Member
_
31. lokakuuta 2007 @ 12:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Empä juuri muita osaa ku vähän dosia ja html:ää. Sitten kans GML:ää joka toimii vain Game Makerissa, jota olen jonku aikaa käyttäny mutta haluaisin kokeilla ihan tyhjästä tehä peliä tai jotain ilman apuvälineitä.

Kokoonpano: Q9400 3,2 GHz; OCZ Vendetta 2; Asus P5Q-E; OCZ DDR2 PC2-8500 Fatal1ty 4 GB; Club3D HD4850.
Member
_
31. lokakuuta 2007 @ 12:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Dos ei suoraan sisällä komentoja grafiikan suorittamiseen, eli pitää ajaa binäärimuodossa ja tämä taas vaatii ohjelmointia. Tuo C/C++ on ihan hyvä ja tehokas aloittaa oikean ohjelmoinnin opettelu. Kun sen on opetellut hyvin, niin on huomattavasti helpompi oppia uusia.
AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
31. lokakuuta 2007 @ 12:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samushi:
Tarkotus ei siis ois näyttää kuvia DOS-käyttiksellä, vaan DOS-komennoilla, kirjottamalla esim notepadilla.
Heh, ne DOS-komennot ovat osa DOSia :D No kuitenkin, kuten sinulle jo aiemmin kerrottiin, niin ei onnistu itse DOSilla. Joten jotain ohjelmointikieltä vain opettelemaan.


BforeDusk
AfterDawn Addict
_
31. lokakuuta 2007 @ 14:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Et sinä Dos komennoilla aikaan saa peliä. Dos komennoissa ei ole grafiikan näyttämistä.

Joku propellihattu olis voinnut ehkä tehdä ohjelman, joka toimii kirjasto-library-ohjelmana, joiksi aliohjelmia kutsutaan, ja se näyttäisi ruudulla toisen ohjelman tai komentojonon käskyttämää grafiikkaa. Epäilen tämmöistä kenenkään tehneen jakelusta puhumatta.

Muutenkin if jotain then tätä else tuota tyyppiset ehtolauseet, ohjelmien vaativat luupit, hyppykäskyt ohjelmaa taaksepäin ovat kankeita. (Voin olla väärässä. On aikaa siitä kun viimeksi "syvällisempiä" komentoja tuli tutkittua)

Jos katsotaan Ryssän kauhua. Siinä on bak ja dat tiedostot (grafiikat? Dataa joka ei muutu vaan josta "maalataan" semmoisenaan (copy-paste) infoa ohjelman sisälle (ehkä ruudulle näkyviin tai äänenä ulos).
Tiedostot ovat identtiset ominaisuuksiltaan, joten voi olla zip:in sisällä tarpeeton bak, varmuuskopio.
DOS4GW.EXE on, jos katsot wikipediasta, aliohjelma joka hoitaa Dosista puuttuvan yli 640kB muistiavaruuden hallinan. Ettei ohjelman tekijän tarvitse itse sitä koodata. Siis "ohjelma kirjastoa"
Sitten on Ryssä.exe, joka on se ohjelma, peli ja voi olla ties millä ohjelmointikielellä tehty, kunhan se sitten on käännetty konekieliseksi koodiksi tiedostoon exe päätteellä.

xxxxxx.exe = excutable = suoritettava, perinteisesti ohjelma.

xxxxxx.com = command = komento, aliohjelma käyttöjärjestelmässä, tekee asioita, joita ei ole ytimessä (kernel?) koodattu. Dosin command.com komentoon on kirjoitettu sisään joukko dos komentoja (dir, cd yms. joita ei näy dir listauksella kovalevyllä/disketillä)

xxxxxx.bat = batch = peräkkäinen lista dos komentoja ja ohjelmia ja toisia batchejä ja suoritetaan perä jälkeen. Joku komento/ohjelma saattaa poikkaista bat-tiedoston myöhemmät komento-suoritukset
.


P.S. Älä täysin lannistu "neuvoista" ei onnistu. Mieti josko muut olis väärässä ja onnistut pelin tekemään.
Jos pelisi idea oli hyvä, etkä viitsi/ehdi ohjelmointikielten opiskelua.
Tekstimuotoinen peli lyö läpi, jos "tarina" on hyvä. (Tekstipelit oli jo ennenkuin kukaan edes kuvitteli grafiikan näyttöä tietokoneella. !Kauan ennen PC koneita!)
Räiskintä peli jos oli mielessä, niin kehitä tekstimuotoinen tähtäys ja kuvailu veri roiskeista ja suolen pätkistä, kun osuu.


EDIT
Tuli katottua toi peli. bak tiedosto poistamalla se pyöri samalla tavalla, joten taitaa olla tekovaiheessa syntynyt varmuuskopio ja suorituksessa tarpeeton.
Mun mielestä aika aneeminen peli kaikkiaan. 'Olen just oppinut koodamaan liikkuvaa grafiikka, ääniä yms ja tein näppärän pelin' "Pissa-kakka-huumorilla" ja tietyillä "aiheilla" saa aina suhteellisen laajaa ihailuakin tyhjän nurajilta.
Jos sulla jotain ton tyylistä oli mielessä, niin opettele oikeata ohjelmointia, niin voit ehkä myöhemmin vaikka ryhmässä synnyttä lajemman pelin.
Game Makerissa kait inhoat, ettei ne pyöri itsenäisesti (???)
Flash ohjelmat, pelit muistaakseni saa talletettua exe muotoisina, jolloin nissä menee mukana kevyt playeri.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 31. lokakuuta 2007 @ 14:33

Junior Member
_
1. marraskuuta 2007 @ 11:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kiitos neuvoista! Vois netistä ettiä jotain koodausohjelmia. Kyllä tuo Game Maker on ehkä paras vaihtoehto kuiten. Saa niistä exejä laitettua. On tuolla jo muutamia pelejä tehty (aika köyhiä vaan). Mutta joo

Kokoonpano: Q9400 3,2 GHz; OCZ Vendetta 2; Asus P5Q-E; OCZ DDR2 PC2-8500 Fatal1ty 4 GB; Club3D HD4850.
Mainos
_
__
 
_
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
2. marraskuuta 2007 @ 14:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Muistaakseni semmoinenkin pelin teko ohjelma oli kuin Game Factory.

Enpäs tiedä millä kaikilla ohjelmointikielillä (? 'koodaus ohjelmia' ?) ohjelmia tehdään. C, C+ on kait yleisin. Pascal, Fortran ja mitä muita kieliä onkaan (nykyisin)?
Basic oli aikoinaan oppettelu kieli, ja se oli ei käännettävä, vaan koodi tulkattiin ajon aikana konekieli komennoiksi.
Ohjelmointikielet ja/tai niihin kuuluvat kääntäjät, jotka tekevät prosessorin ymärtäämiä konekäskyjä (MotorolaMac ja PC ovat eri "klaania"), ovat varmaankin maksullisia.

Eikös Linux puolella lähdekoodi ole C-kieltä? Joten LiveLinux levylläkin saat koneesi väliaikaisesti Linuxmyllyksi ja (kun opettelet) käännettyä koodin ohjelmaksi. Hyvässä lykyssä win-32-bit muotoon ja jakeluun.
Kirjastoissa on myös C-kieli oppaita CD levyineen. Koodamista joutuu opiskelemaan. Netistä varmaankin löytyy sivustoja, joista voi ladata läähdekoodeja, ohjelma kirjastoja, jolloin kaikkea pelin toimintarutiinia ei tarvitse itse koodata. Kunhan ymmärtää paremetrit yms. ja millä muuttujilla tietoa välitetään jne.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > grafiikkaa dos-komennoilla?
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy