ei hyvänen aika... juu mää tiedän että se kuulostaa vähän vammaselta, mun vanhemmatkin aina ennen uhkaili että jos ei tuu koneelta pois niin sähköt menee. mutta onneks ne ei katkonut niitä sähköjä.
mutta mää tiedän miten tuossa loppujen lopuksi käy... koska mun kaverin koneelle kävi niin, ne oli aina vaan suoraan näpsässyt koneesta virran poikki vähän niinku että ottais virtajohdon irti tai sitten kotelon virtapainikkeesta, kun oli niin hemmetin tyhmiä siellä ettei ne vaan windowsista painanut että sammuta.
no se kone sitten meni lopulta niin sekoon kuntoon ettei siinä mikään toiminut kunnolla, työpöydältä sekos värijutut ja resoluutioihin tuli jotain ongelmia, tais mennä niin että työpöydän maksimi värit oli jotain 4 bittisiä ja resoluutiot oli hemmetin pienet eikä windowsi enään toiminut juuri ollenkaan.
siis windowshan siinä nyt sekos aika pahasti niillä, en ole varma että kävikö koneelle mitenkään muttei se itse koneellekaan hyvää tee. mulla kerran kun oli sähkökatkos ja sammu virta kun kone oli päällä niin kone ei enään käynnistynyt varmaan pariin tuntiin ja sen jälkeen oli jotenkin seko...
niillä kellä se kone sekos niin ei toiminut windowsissa kyllä yhtään mikään, nettikin jotenkin tuntu bugittavan jne. eipä niistä sen enempää, siellä oltiin vähän tyhmää väkeä välillä :D
se vaan että kauanko tuossa virtalähde kestää tuossa sammumis/käynnistys leikissä mukana, kun virtalähde hajoaa niin se voi ihan hyvin viedä koneesta muutakin kuin itsensä, ei välttämättä vie mitään jos on hyvä virtalähde tai sammuttaa koneen heti kun tulee vikaa.
kerran mulla HEC 400W virtalähde sai liikaa virtaa ja sytty tuleen sisältä, palo johdot ja kaikki poikki ja huone täytty savulla. siitä ei ollut kiva kertoa sitten kotiväelle. onneksi kerkesin sammuttaa koneen kuitenkin heti sitten, kun avasin kotelon niin kotelon pohjalla oli virtalähteen johdoista palanutta tuhkaa ja johtoja makasi jossain ja korppuasema oli mennyt varmaan hajalle, no ainakin RAM ja prossu toimi vielä sen jälkeen :D
jos haluatte tietää miten tuossa nyt noin kävi niin en hemmetti vieköön huomannut kun laitoin kiinni sitä virtalähdettä että siinä oli heti paketista otettuaan ollut virtakytkin päällä, no odotin kuitenkin hetken ennen kuin käynnistin konetta. mutta kuitenkin vaikka annoin hetken olla niin se ei tykännyt ja alkoi huutamaan kun hullu ylikuumenemisesta.
no tuosta jutustahan nyt on aika kauan aikaakin jo. sillon tuo virtalähdekin maksoi melko paljon. osaksi oma syy kun en tarkistanut sitä virtakytkintä, mutta kuka hemmetti jätti sen virtakytkimen päälle?
en oikein ymmärrä, olin sitä ennen asentanut muitakin virtalähteitä, ja kaikissa olin tehnyt samallalailla, mutta ykskään ei ollut hajonnut :s ja kerran kun meillä kävi yks ammattilainen ajat sitten katsomassa että mikä koneessa oli vikana niin sekin kytki virtalähteen vaan suoraan kiinni ja pisti päälle eikä ollut mitään, mutta sitten kun teen yhdelle virtalähteelle samallalailla niin poks! -.-
no mutta onhan sellainenkin mahdollisuus että se oli jo valmiiksi hajalla :D aika epätodennäköistä mutta niitäkin tapauksia on... ja kun takuusta sain toisen samanlaisen tilalle ja asensin niin lähti toimimaan hienosti eikä ruvennut heti huutamaan ja savuamaan :D no nykyään olen pelannut aina varman päälle tuon jälkeen. tosin tuon jälkeen ei ole kyllä mitään samanlaista tapahtunutkaan vaikka olen samallalailla asennellutkin.
nykyään vaan teen silleen että jos asennan uuden virtalähteen niin teen sen tässä järjestyksessä: virtajohdot emolle > virtakytkin pois päältä > virtajohto seinään > virtajohto virtalähteeseen > pieni odotus > virtakytkin päälle > pieni odotus > kone päälle :D:D tiedän että toimii hienosti ilman noita toimia mutta kun koneen komponentit on kuitenkin sen verran kalliita niin olen ajatellut että vaikka pelaisi kuinka varman päälle niin siitä ei ainakaan haittaa ole.
pyydän anteeksi pitkää viestiä. tästä aiheesta nyt vaan tuli mieleen niin paljon puhuttavaa, toivottavasti ei haittaa :P
|