User Käyttäjä Salasana  
   
sunnuntai 2.6.2024 / 13:37
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > kannettavat tietokoneet > vanhaan compaq armadaan uusi käyttis
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Vanhaan Compaq Armadaan uusi käyttis
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
Sakarias
Suspended due to non-functional email address
_
23. joulukuuta 2007 @ 18:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kaverilla on vanha 166mhz kannettava ja siinä NT4 käyttiksenä. Muistia 128 Mt. Windows 2000 tai XP on kai liian rakas moiseen koneeseen. Mutta uudelle printterille ei löydy enää NT4 ajuria. Kokeilin Windows SE asennusta mutta se ei suostunut alustamaan levyä. Johtuisiko se NT:n ntfs osiosta? Muutenkin levyllä oli 3 osiota, joista jotkut varmaan tärkeitä kannettavan toiminnalle. Eli niitä ei kai saa poistaa? Tai muuttaa käynnistyvää osiota.

Itse en kannettavia tunne kun itse en sellaista ole ikinä omistanut. Tavallisiin pöytäkoneisiin olen usein käyttiksen asentanut. Ajattelin jos Damm small Linuksia kokeilisi ja poistaisi tällä NT osion. Mutta jos Windows SE ei sittenkään asennu, niin kone on sitten ihan käyttökelvoton.
MissBlue
Senior Member

3 tuotearviota
_
24. joulukuuta 2007 @ 09:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yksi osio pitää sisällään tuonikäisessä Compaqissa BIOS:n hallintaohjelmiston, eli jos sen menee dellimään, niin BIOS:a ei tarvitse enää koplata. Paitsi toki korpulla, koska Compaqin sivuilta saa sen myös korppuversiona ladattua.
Kokeilepa vaikka NT:n asennus-CD:llä poistaa käyttisosio ja se toinen, olisko esim. dokkareille tms. tehty oma osionsa. Se BIOS-hallintaosio on yleensä aika pieni, muutaman megan korkeintaan. Kun osiot on tuhottu, niin sitten voisi kokeilla tarjota sitä leluwinukan asennuslevyä, raakaosiolle sen pitäisi asentua.
Larmuska
Account closed as per user's own request
_
24. joulukuuta 2007 @ 10:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse olen leikkinyt hieman uudemmalla Armadalla. Pentium 233mhz, 64mb muistia, 2mb näyttis ja 3,1gb HDD.

Ainakin tässä toimii Win 98SE todella jouhevasti kun conffii kevyeksi. Linuxeista Puppy Linux oli ihan mukava ja toimi kanssa hyvin. Tällä hetkellä Damn Small Linux 4.x, mikä onkin aivan loistava tähän koneeseen, ja toimii varmasti myös kaverisi koneella.

Itse olen forkkaillut koneen Win2000 asennus CD:llä fat32 muotoon, siihen onkin sitten helppo osioida linuxit ja 98. Linuxit olen bootannut flopylla, sillä ilmeisesti forkkaukseni ansiosta MBR:ää ei ole :D, GRUB ei asennu eikä starttaa vaikka asentuisi. Nyttemmin olen käsitellyt kovoa cfdiskillä.

Minulta kysymys: Mites tuon DSL:n HDD-asennuksen (ei frugal) saa pitämään asetukset? En saa määritettyä tallennuslaitetta. Resoluutio ei pysy vaan aina boottauksen yhteydessä menee killiin.
Sakarias
Suspended due to non-functional email address
_
26. joulukuuta 2007 @ 19:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Larmuska:


Itse olen forkkaillut koneen Win2000 asennus CD:llä fat32 muotoon, siihen onkin sitten helppo osioida linuxit ja 98. Linuxit olen bootannut flopylla, sillä ilmeisesti forkkaukseni ansiosta MBR:ää ei ole :D, GRUB ei asennu eikä starttaa vaikka asentuisi. Nyttemmin olen käsitellyt kovoa cfdiskillä.

Kyllä mbr on olemassa. Miltäs levyltä se Win98 käynnistyy? Jos grub keljuilee niin aina voi koettaa liloa. fdisk -l näyttää osiot. Se primaarilevy joka on merkitty aktiiviseksi käynnistää systeemin. Sinne se grub pitäs asentaa Ja tietty Windowssin käynnistys pitää lisätä grubin menuun.

Damn Small Linux 4.x on mulle tuntematon. Kerran vaan käynnistänyt Live CD:ltä ja olin aika hukassa kun monen lempiohjelmani uupuivat. Kuten mc. SuomiKnoppix ei jaksanut käynnistyä.... Miten sulla toimii tuo pcmcia kortti?

Resoluutioon ja laitteisiin saattaa löytyä cheat koodeja. Mahtavatko toimia kovalevyasennuksessa?
Larmuska
Account closed as per user's own request
_
26. joulukuuta 2007 @ 19:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lilokaan ei halunnu asennella, ehkä tää on mielenheikkoutta ja pitäs uppoutua vielä kerran asiaan ja iskee se GRUBI kuosiin.

PCMCIA-kortti, SMC2632W, pelittää vallan mainiosti, jopa silloinkin kun damn smallia ajaa pelkältä cd:ltä. Ei vaatinut mitää asennusta tjsp vaan suorilta käsin toimi. Puppyssa piti hieman conffia.

Joo asetukset jne alkaisi varmaan toimia paremmin jos tekisi dsl frugal asennuksen, mutta siinä kuulemma minimi on 128mb muistia..taidan kokeilla jos kuitenkin toimisi.
Sakarias
Suspended due to non-functional email address
_
27. joulukuuta 2007 @ 18:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olisko mahdollisesti joku BIOS asetus, joka estää mbr:n ylikirjoittamisen? Tuli vaan mieleen. Lilo ja grub kun ovat kuitenkin paljon käytettyjä ohjelmia. Ks http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/ha...?part=1&chap=10 on aika hyvä ohje käynnistyslataajan asentamisesta. Grubilla on myös oma konsoli jota voi käyttää. Ja tuon lataajan voi asentaa myös liveCD:llä chrootin alla.

PCMCIA-paikka kiinostaa siksi, että siihen olisi tarkoitus tyrkätä USB2.0 kortti. Kun tuossa vehkeessä ei ole ainoatakaan USB-paikkaa. Jos vaikka saisi tikun ja printterin käyttöön. Lisäisi vanhan romun käytettävyyttä kirjoituskoneena.

Nyt on Win98 SE pistetty kannettavaan. Onnistui kun W2K asennusmedialla osioi levyn uusiksi. Kiitos vinkistä.

Printteri lähti toimimaan USB2.0. PCMCIA kortilla, mutta tikut eivät. Olisko tuohon jotain lääkettä? USB2 tuki on kai aika heikko Win 98 SE:ssä.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 29. joulukuuta 2007 @ 17:29

Member

1 tuotearvio
_
5. tammikuuta 2008 @ 12:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyll tossa pitäis win2000 pyöriä...
Larmuska
Account closed as per user's own request
_
5. tammikuuta 2008 @ 22:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
vehkis91; Kyllähän toi Sakariaksen kone Win2000 minimivaatimukset täyttää, ja varmasti se winukka koneella pyörii. Mutta pyörimisvauhti vastaakin sitten etanan ennätystä varttimaililla. Eipä kukaan oikeasti jaksa odottaa jonku firefoxin avautumista paria minuuttia, jos ei satu olemaan elinkautisvanki Kiinanmaassa. Ja siihen itse käyttiksen latautumiseen meneekin jo yksi ihmisikä.
Member

1 tuotearvio
_
5. tammikuuta 2008 @ 23:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oot kyll oikeessa... ;)
AfterDawn Addict

10 tuotearviota
_
5. tammikuuta 2008 @ 23:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Iltaa.

Ei kai haittaa jos tungen keskusteluun oman kysymykseni samanlaisesta aiheesta...?

Eli mulla on läppärinä kans joku vanha Compaq Armada 1500C ja siinä tehoja: Intel Mobile Celeron-A 400MHz ja 162MB SDRAM.

Kysymys kuuluu, että mitä linuxia suosittelisitte tollaseen vanhaan läppäriin että se pyöris mukavasti siinä? Cd-asema löytyy joten joku linux jonka pystyis cd:ltä asentaa. Nykysenä käyttiksenä on win2000 ja se on vähän turhan raskas.


Larmuska
Account closed as per user's own request
_
6. tammikuuta 2008 @ 07:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tossa koneessa Damn Small Linux pyörisi erittäin jouhevasti. Jos haluu enempi niin sitten kannattaa kokeilla Xubuntua tai Edubuntua.. ihan varmaks en sano että pyöris mutta kokeilemalla selviää.
Mainos
_
__
 
_
AfterDawn Addict

10 tuotearviota
_
6. tammikuuta 2008 @ 18:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pistämpä sitten vaikka xubuntun imuun ja koitan sitä.

Hei tänks.


afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > kannettavat tietokoneet > vanhaan compaq armadaan uusi käyttis
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2024 AfterDawn Oy