User Käyttäjä Salasana  

torstai 20.11.2025 / 01:21
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > windows vista , xp ja 2000 ohjeita , kysymyksiä ja vastauksia. nopeuta koneesi toimintaa! (by samanen)
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Windows Vista , XP ja 2000 Ohjeita , kysymyksiä ja vastauksia. NOPEUTA KONEESI TOIMINTAA! (By samanen)
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
samanen
Newbie

1 tuotearvio
_
30. joulukuuta 2007 @ 01:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Windows Vistasta

Kysymyksiä ja vastauksia vistasta:

Kysymys: Auttaako joku pieni työkalu selvittämään , soveltuuko PC:ni Vistalle?
Vastaus: ENsimmäiseksi voit ajaa suoraan selaimellasi Vista-valmiuden näyttävän testin osoitteessa [url=http://www.pcpitstop.com/vistaready/][/url]. Vain Internet Explorer (IE) Selaimella toimiva testi vertailee koneesi laitteistoa vistan minimivaatimuksiin ja suosituksiin.
Microsoftin oma Windows Vista Upgrade Advisor -tukisovellus antaa perusteellisemman arvion.

Kysymys: Voinko päivittämisen yhteydessä siirtää nykyisen windows-asennukseni Vistaan vai pitääkö minun varmistaa tiedostoni ja asentaa kaikki uusiksi?
Vastaus: Tiedostot on ensin syytä varmistaa joka tapauksessa, vaikka asentaisit Vistan vanhan järjestelmäsi ''päälle'' jättäen sovellukset ja tiedostot kovalevylle. Jos haluat tehdä puhtaan , eli täyden asennuksen, kovalevyn koko aiempi sisältö poistuu levyltä. Jälkimmäinen on suositellumpi ratkaisu.
Se millaisen päivityksen voit tehdä, riippuu myös siitä , mistä XP:n versiosta olet siirtymässä mihinkin Vistaan.

Kysymys: Entä jos kadun asennusta ja haluan palata vanhaan järjestelmääni?
Vastaus: Jos päivität XP:stä ja asennus epäonnistuu, Vista palauttaa aiemman Windowsin automaattisesti. Kun vista on onnistuneesti asennettu , helppoa paluuta vanhaan järjestelmään ei enää ole.

Kysymys: Eroaako vistan aktivointi XPstä?
Vastaus: Vistan aktivointi on pakollinen. Microsoft tarkistaa tietokannastaan , että samaa vistaa (lisenssiä) ei asenneta useammalle koneelle.

Kysymys: Minulla on englanninkielinen vista. Miten saan sen suomenkieliseksi?
Vastaus: Saat Windowsin valikoiden ja valintaikkunoiden näyttökielen helposti muutettua. Lataa Microsoftin Windows Update -päivityspalvelusta suomen kielen kielipaketti , asenna se, käy ohjauspaneelissa (Control Panel) kohdassa Aluekohtaiset ja kieliasetukset (regional settings and languange options), kirjaudu ulos ja samantien sisään , SE ON SIINÄ.

Kysymys:Vistan Home Basic - version hinta näyttää houkuttelevalta. Mihin versio riittää?
Vastaus: Jos laitteistosi on ajantasalla , pieni lisähinta Home Premium -version maksamisesta on yleensä järkevää. Premium tarjoaa muunmuassa Aero-käyttöliittymän ja Media Centerin.

Kysymys: Voinko ajaa vistaa Mac-koneessa?
Vastaus: Kyllä. Kaksi suosittua tapaa ovat Parallelsin virtualisointiohjelma ja Applen Boot Camp.

Kysymys: Lopettaako Microsoft nyt korjauspäivitysten tuomisen XP:lle?
Vastaus: Ei vielä pitkään aikaan. XP:n SP3 Jää kuitenkin vuoden 08 puolelle. (eikä sinnekkään ole pitkä matka ;) )

Vihje: Vista ei käytä aeroa , jos se katsoo koneen tarvitsevan lisää suorituskykyä tai jos käyttöjärjestelmä yrittää toipua jostain teknisestä ongelmasta. Microsoftin mukaan yleisin syy Vistan disablointiin on java-sovellukset.

Vihje: Vista parantaa tietoturvaa.

Vihje: Vistan ja XP:n IE7 selaimissa on se ero , että Vistan IE7:ssä pystyy käyttämään suojattua tilaa.

Vihje: 32-bittinen Vista on nopeampi.

Windows XP ja 2000 Vinkkejä/Oppaita/Ohjeita

Nopeuta toimintaa siirtämällä Windowsin toiminnot keskusmuistiin (Windows XP ja 2000)

OLETUKSENA WINDOWS KÄYTTÄÄ osaa ydintoiminnoistaan kovalevyltää , jolloin koneen toiminta hidastuu.

Valitse käynnistä | Suorita/Run | Kirjoita regedit ja paina OK | Etsi polku HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Session Manager\Memory Management.
Tuplaklikkaa arvoa DisablePagingExecutive ja muuta arvoksi 1. Muutoksen saa peruttua asettamalla 0 (nolla) joka on oletusarvo.

----------------------- ----------------------------- ----------------------------- --------------------------- ---------------

XP:n työpöytä puhtaaksi

Pääset kerralla eroon kaikesta WindowsXP:n työpöydällä olevasta kun klikkaat hiiren oikeaa painiketta työpöydällä ja valitset Kuvakkeiden Järjestäminen Ja klikkaat Kohtaa Näytä työpöydän kuvakkeet. Kuvakkeet saa takaisin tekemällä jekun uudelleen.
----------------- --------------------- ---------------------- --------------------- -------------------- ------------------ -

Windows Vauhdilla Sammuksiin
(XP ja 2000)

Käynnistä |Suorita |regedit
Polkuja pitkin : HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Muuta arvoja seuraavasti:
HungAppTimeout ---> 4000 tai pienempi (oletus 5000)
WaitToKillAppTimeout ----> 4000 tai pienempi (oletus 20000)
Polkuja pitkin : HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
Vaihda WaitToKillServiceTimeoutin arvoksi 4000 tai pienempi (oletus 30000)

Huomaa , että arvot ovat millisekunteja. Voit Vaihtaa periaatteessa arvoksi 1 , mutta se voi haitata järjestelmää. ESIM 4000 millisekuntia on 4 sekuntia.
Käynnistä järjestelmä uudelleen

--------------------- ---------------------- ---------------------- ---------------------- -------------------- ---------------

Optimoi ntfs-levyjärjestelmä nopeammaksi
(Windows XP)

Käynnistä |Suorita | kirjoita regedit ja paina ok. Etsi seuraava rekisteriavain:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Filesystem ha aseta 'NtfsDisableLastAccessUpdate'-avaimen arvoksi 1. (oletus 0)
Kohtaa ei oletusarvoisesti ole olemassa, joten sen voi luoda klikkaamalla hiiren kaksoisnäppäimellä , valitse uusi |DWORD - arvo. Aseta uuden arvon nimeksi edellä mainittu ja arvoksi 1.

Nopeuta konetta poistamalla levyindeksointi

Indeksoinnin saa pois seuraavasti:
Oma tietokokne | Klikkaa hiiren oikealla painikkeella kovalevyaseman kuvaketta | Ominaisuudet | Ota ruksi pois kohdasta ''Nopeuta tiedostojen etsintää luomalla levyindeksi''(oikeasti sen poistaminen vain nopeuttaa) | Valitse mielä muutokset *:\, alikansioihin ja tiedostoihin.

Muita Vinkkejä nyt tulossa. kello on noin 01:30 ,joten nyt käyn iltatoimiin. Vielä ehkä tänään takaisin koneelle ;D ( Siis tottakai! )

Indeksointi kannattaa poistaa kaikilta kovalevyasemilta.
samanen
Newbie

1 tuotearvio
_
30. joulukuuta 2007 @ 01:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ohjelmia Koneen nopeuttamiseen:

Disk Cleaner v1.57
Valmistaja: Robert Moerland
Hinta : Ilmainen
Käyttöjärjestelmät: Windows 98/98SE/Me/NT 4.0/2000/XP

Disk Cleaner on näppärä ohjelma koneelle kertyneiden turhien teidostojen poistoon.
Member

2 tuotearviota
_
30. joulukuuta 2007 @ 03:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos nyt tajusin oikein, niin noi arvot pitäisi muuttaa 1:seksi ja minulla ne olivat jo valmiina 1:sessä. hmm..
samanen
Newbie

1 tuotearvio
_
3. tammikuuta 2008 @ 13:35 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
pasla , Mitkä arvot sinulla on ykkösessä? ( Joidenkin arvojen liika alhaisuus saattaa haitata järjestelmän toimivuutta )
Member

2 tuotearviota
_
3. tammikuuta 2008 @ 14:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nuo kaikki oli 1:sessä :D
AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
3. tammikuuta 2008 @ 18:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samanen:
Vastaus: Saat Windowsin valikoiden ja valintaikkunoiden näyttökielen helposti muutettua.
Ei päde sitten Home -versioihin :)

samanen
Newbie

1 tuotearvio
_
17. tammikuuta 2008 @ 14:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yamaneko:
Vastaus: Saat Windowsin valikoiden ja valintaikkunoiden näyttökielen helposti muutettua.
Kyllä pitäisi...

Itselläni ei ole vistaa , joten en voi luvata kaikkien vihjeiden ja vastauksien toimivuutta, enkä luotettavuutta. Itse luotan vinkkeihin täydellisesti , sillä niitä olen poiminut Mikrobitti , MPC ja vastaavista lehdistä.
AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
17. tammikuuta 2008 @ 14:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse luotan vinkkeihin täydellisesti , sillä niitä olen poiminut Mikrobitti , MPC ja vastaavista lehdistä.
Itse taas olen lehdissä huomannut räikeitä virheitä :D

Mutta taitaa tämä asia mennä siten, että jos saa esim. suomenkielisen kielipaketin jostain, niin sen voi asentaa kaikkiin Vistan versioihin. Eri asian on, löytyykö esim. suomea muuten kuin Vistan Ultimate ja Enterprise -versioille.

Kuinka hankin lisää kielitiedostoja?

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. tammikuuta 2008 @ 14:39

mehumummo
Member
_
17. tammikuuta 2008 @ 22:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä pitäisi...

Itselläni ei ole vistaa , joten en voi luvata kaikkien vihjeiden ja vastauksien toimivuutta, enkä luotettavuutta. Itse luotan vinkkeihin täydellisesti , sillä niitä olen poiminut Mikrobitti , MPC ja vastaavista lehdistä.
Kyllä se siellä updatessa on, mutta se falee aina asennuksen (Ultimate 64). Kaikin keinoin olen sitä yrittänyt asentaa.. ei siinä mitään, englanninkielinen on parempi kun suomenkielinen :)

EDIT: Ainiin, ekaa kertaa kun asensin, niin suomenkielen paketti toimi, mutta sen jälkeen olen useasti asennellut uudestaan, eikä ole toiminut :D

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. tammikuuta 2008 @ 22:27

AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
18. tammikuuta 2008 @ 07:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mehumummo:
Kyllä pitäisi...

Kyllä se siellä updatessa on, mutta se falee aina asennuksen (Ultimate 64).
Selvennykseksi vielä siis, on Updatessa on, kun siis on joko Ultimate tai Enterprise :)

AfterDawn Addict

5 tuotearviota
_
19. tammikuuta 2008 @ 10:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No niin, väänsin nyt ohjeen jossa on kielten asennus sekä Ultimatelle, että muille Vistan versioille.

Asenna ja vaihda näyttökieli

Mainos
_
__

_
samanen
Newbie

1 tuotearvio
_
5. huhtikuuta 2008 @ 22:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Yksi pieni vinkkinen lisää:
Rekisterieditori (regedit) pikakuvakkeena työpöydälle.
Ohjeet:
Mene käynnistä-valikkoon.
Klikkaa oma tietokone.
Mene C:\WINDOWS-kansioon
Kopioi regedit työpöydällesi.

Ja ihan omasta päästä, toimii ainaikn itsellä ja Windows XP SP1 käyttis.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > windows vista , xp ja 2000 ohjeita , kysymyksiä ja vastauksia. nopeuta koneesi toimintaa! (by samanen)

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy