User Käyttäjä Salasana  
   
sunnuntai 19.5.2024 / 02:32
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitv > digitv - kaikki muut aiheet > dvb-t kuvanlaadusta
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
DVB-T kuvanlaadusta
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
pjh
Member
_
9. joulukuuta 2003 @ 06:07 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen nyt muutaman kuukauden tehnyt DVB->DVDR nauhoituksia käyttäen lähinnä Hauppauge WinTV Nova-T sen omalla nauhurilla. Kuvanlaadun heikko laatu kumminkin askaruttaa. Laitan tähän esimerkin Yle TV2 lähettämästä Pocahontas leffasta.

http://www.saunalahti.fi/pjhyvone/DVB_TS_test2.jpg

Shotti on alkuperäisestä mpeg-ts streamista. PVAStrumentolla tehty TS->PS konversio antaa leffalle avg bitraten 4336 kbps, max 8182. Eli kyllä tuolla bitratella pitäisi kuvan olla mielestäni parempaa.

Digiboxilla katsottaessa DVB lähetys on silmämääräisesti TV;stä katsottuna jos ei ihan priimaa niin kuitenkin ilman isoja pakkaushäröjä. Palikoitumista havaitsee hyvin harvoin ja yleensä kuva on oikein hyvä. DVD;lle siirrettynä kuitenkin tilanne muuttuu joka kerta niin että kuvassa näkyy kaikki mahdolliset alhaisen bitraten/huonon enkoodauksen merkit.

Käsittääkseni mpeg2 enkoodaus tehdään jo TV yhtiön toimesta, jolloin sama streami kulkee kaikkia jakelukanavia pitkin. Kysyisin kuitenkin onko DVB-C käyttäjillä vastaavia kokemuksia.

Ilmeisesti digiboxin analogiapiirit pehmentää kuvaa huomattavasti enemmän kuin DVD soitin, jolloin virheet ei näy niin helposti.

Vaikuttaakohan transport streamin virheiden määrä kuvaan oleellisesti. Signaalitaso on minulla kuitenkin kohtuu hyvä.
kkuula
Senior Member

6 tuotearviota
_
9. joulukuuta 2003 @ 06:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Taitavat vain ylellä lähettää hieman pienellä bitratella... siitä johtunee tuo heikko kuvan laatu..
pede
Member
_
9. joulukuuta 2003 @ 14:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
tuo palikoituminen yläkulmissa ei ole normaalia.

itse tallennan nebulan kortilla ja jos hommat on kondiksessa, ei tallenteeseen tai dvdlle poltettuna tule noin huonoa jälkeä.

tuolla normaalilla bitratella ei pitäisi esiintyä tuollaista palikoitia. jos se esintyy jo tuossa ts vaiheessa, jotain on vialla.

epäilin ensin dvd authorointisoftaa, koska jotkut re-enkoodavat, defaultina alhainen bitrate, mutta jos jo sun ts tallenteessa on palikoita, niin mihin se mpeg filu paranis sitä pvastrumentolla käsitellessä. herjaako pvastrumento, ja herjaako paljon? oletko kokeillut uusinta versioita eli 2.10 release candidate 4. (itse olen vasta kokeillut RC3sta) tuo nelonen on juuri tullut saitille.


jos sulla on valintana GOPien tiputtaminen, niin se kuva vaan huononee ennen dvdauthorointia, koska välistä tippuu GOPeja (GOP=group of pictures).

virheiden määrä vaikuttaa, ja yleensä stb:t sietävät virheitä paremmin kuin dvd-soittimet, joita tehdessä on oletettu että mpeg filu on kondiksessa, kun taas stb:itä tehdessä on tiedetty että osa jää tulemati

hauppagen kortista ei ole omaa kokemusta enkä tiedä millainen sen softa on jolla katsotaan tallennettua ts materaalia
pjh
Member
_
10. joulukuuta 2003 @ 17:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ei tosiaan authoroinnista riipu, kun feilut vaivaa jo alkuperäistallennetta. Strumentosta oon ajellut vielä tolla 2.0.30 kun noi 2.1RC;t ei kovin luotettavilta vielä vaikuta (tosin viimeisintä en oo vielä testannut).

Kiinnostais kyllä vielä vertailla jollain muulla kortilla/softalla tehtyjä nauhoituksia, koska pakkohan häröt on jo siinä vaiheessa tulla. Ei sulla pede ois mahdollisuutta pistää samplea näytille jostain pätkästä joka sovitaan etukäteen että molemmat tallentaa saman pätkän. Ei tarttis olla kun ihan lyhyt 10-20sek pätkä. Täytyis olla joku josta on helppo leikata suht saman pitunen pätkä, vaikka jonkun ohjelman mainoskatkon eka mainos esim...
overdose
Junior Member
_
11. joulukuuta 2003 @ 14:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on kanssa toi Hauppauge WinTV NOVA-T kortti. Voisin nauhoitella jonkun mainoksen, jonka avulla voit tehdä vertailun.
pjh
Member
_
11. joulukuuta 2003 @ 17:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kokeillaan huomenna PE 12.12. klo 23.10 tulee Manaaja 2 !! :) MTV3;lta. Vaikka ennen leffan alkua olevista mainoksista viimeisestä mainoksesta ekat 10sek. Kolmosen muxi on hyvä testi kun niillä yleensä tuo bitrate laahaa eniten.

Vähän peliaikaa valmistella, jos joku muukin vaikka kaapelin päässä, mahdollisesti jopa eri operaattoreiden, ehtis osallistua sais vielä lisävertailua.

Eli tallennus päälle, sitten valmiista filusta vaikka TMPEGEncillä MPEG cut juuri tuo kohta erilleen. Ei muita muutoksia mpg-filuun.
Taitaa tulla joku 20-30MB kokoinen filu, jos vain mahdollista saada ko. kokoinen nettiin. Jos ei mahdollista saada julkisesti näytille, katotaan vaikka joku privat share vaikka.

Tekijänoikeuksista tässä nyt ei varmaan tarvii huolestua, 10sek on sen verran lyhyt pätkä ja kaikki tajuaa että testistä on kyse.

Edit:
Tai pankaa koko ko. mainoskatko varoilta tallennukseen, jos tuo viimeinen mainos ei sisällä liikettä tai on muuten huono, niin vaihdetaan sitten johonkin toiseen kohtaan. Ideana olisi löytää kohta, jossa mahdollisimman huono kuva jolloin eroja löytyisi selkeimmin.


Edit2:
Tajusin juuri, että osa mainoksistahan lähetetään paikallisina vain yhdestä lähetinasemasta tai kaapeliverkosta... Fuck.
No jos sitten ite leffaakin mukaan ainakin alusta vaikka 5min niin eiköhän siitä jo saada joku pätkä...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 11. joulukuuta 2003 @ 18:16

pjh
Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 04:58 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vahvistaako kukaan osallistumisen ko. testiin... Vai onko perjantaiilta huono aika??? (Onko jollain muutakin elämää??)

Laskimpa noi bitratet eilen vähän sykkäräsormin. Eli muutetaan vielä sen verran että pannaan testiklipsin kestoksi 20sek. Pitäsi tiedostokoon pysytellä jossain 10-15 MB;n tietämillä, helpompi sitten jaella näytille.

overdose
Junior Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 09:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli Manaaja kakkosen alusta muutaman minuuttia ja siitä katotaan myöhemmin joku 10-20s kohta, joka laitetaan jakoon. Olen mukana.
pjh
Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 11:57 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
@overdose:
Hyvä hyvä, ota alun mainoksetkin mukaan, niin valitaan niistä jos mahdollista. Oletko muuten minkä lähetinaseman alueella?


Ehtiskö kukaan muu vielä, kaapelin käyttäjä olis hyvä saada vertailuun mukaan...
Tomcat
Suspended due to non-functional email address
_
12. joulukuuta 2003 @ 14:59 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tulee varmaan otettua talteen myös. Ja HTV:n kaapelista.
overdose
Junior Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 15:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eurajoen maston alueella olen. Mihin laitetaan toi tiedosto sitte ku on kohsat sovittu ym.?
pjh
Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 17:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Meilatkaa vaikka mulle sitten, pistän privana osoitteen. Mulla on 80MB Saunalahden serverillä vapaana, jos haluutte julkiseen jakoon noi klipsit. Tai sitten mä voin raportoida löytyikö eroja ollenkaan.

Päätin muuten tehdä viime hetken muutoksen omaan sydeemiin. Sain lainaksi parjatun Kiss Satdem kortin, ja vaihdoinkin sen alle. Tietysti nyt ei saada vertailuja samalla kortilla, mutta ehkä eroja vois tulla selkeemmin Kiss vs. Hauppauge.

Toivottavasti klipsin pätkiminen ei aiheuta ongelmia, kokeilin TMPEG merge&cuttia, eikä se näköjään aina hyväksy tuota transport streamia suoraan...
Tomcat
Suspended due to non-functional email address
_
12. joulukuuta 2003 @ 17:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No ei hyväksy suoraan, PVAStrumentoa kehiin.

Ja mun korttihan on Siemens/Fujitsun DVB-C.
overdose
Junior Member
_
12. joulukuuta 2003 @ 18:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mikäs kohta tosta otetaan. Mainoksia ei varmaan kannata ottaa, koska mulla oli mainosten aikana kone aika kovilla ja vähän jumitti.

Edit: olisko hyvä kohta ottaa se kohta missä se nainen huutaa ja paalaa. Siis se missä on lähikuvaa naamasta ja sitten tulee melkeen koko kuvan peittävät liekit.

Edit2: Otin tuon edellä mainitun kohdan erikseen, mutta siinä ei nyt sitten ole ääniä (johtuen ohjelmista joilla sättäsin). Kuva on kai aika hyvä. http://overdose.sharewith.us/test.mpg

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. joulukuuta 2003 @ 20:33

pjh
Member
_
13. joulukuuta 2003 @ 03:27 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ite oon vähän busy koko viikonlopun, katoin äsken että tallennus meni ok. Varmaan saan omaani väsättyä vasta ensi viikolla. Millä overdose leikkasit pätkän? Strumentolla jos ajatte ensin niin kertokaa mitä asetuksia käytätte lähinnä tuossa packet size kohdassa. Idehan olis että alkuperäiseen streamiin tulis mahdollisimman vähän muutoksia kuvaan.

pede
Member
_
13. joulukuuta 2003 @ 14:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
ja mitä versiota käytätte koska

nyt ulkona 2.10 release candidate 5 johon on huomioitu suomalaisen dvb-t:n "ongelmia", ainakin nebulalla tallennettuna.

lähetin tekijälle dvd-r:n jossa oli muutaama filu joka jumitti pre versiot ja RC 2 ja 3 versiot

RC 5lla ajetut on mulla mennyt tosi sististi.

ladatkaa alas se ja kertokaa miltä näyttää

taidankin perustaa tälle oman threadin..
pjh
Member
_
13. joulukuuta 2003 @ 19:14 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Noniin,
oma pätkä ajettuna (Strumento 2.1rc5), leikattuna suunnilleen samasta kohdin kuin overdose;n pätkä.
http://www.saunalahti.fi/pjhyvone/pjh_DVB_test_Kiss_Espoo.mpg

Tein nopeaa vertailua overdosen pätkän kaa. Ekat johtopäätökset:

1) Kuvissa ON eroa.
2) Keyframet ei mee yksiin -> streami muuttuu jossain välissä, mahdollisesti ts->ps aiheuttaa...
3) Hauppaugen kuva pehmeämpi jostain syystä.

Tässä framevertailu :
http://www.saunalahti.fi/pjhyvone/DVB_test_frames01.jpg

Mainos
_
__
 
_
pjh
Member
_
14. joulukuuta 2003 @ 08:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vielä toinen vertailu:
http://www.saunalahti.fi/pjhyvone/DVB_test_frames03.jpg

Ei hirveen suurta eroa kyllä ole, mutta Kiss;n kuvassa kyllä on enemmän pikselöitymistä. Nostin valoisuutta 50% noissa kuvissa, jotta näkyy selkeemmin.

Ja tosiaan tuo GOP rakenne menee eri tahtiin noissa kyllä. Eli I framet on eri kohdissa, muuten sama rakenne.

Johtopäätös 4: Enemmän pikselöitymistä -> vähemmän bitratea -> signaalissa on eroja.

Ts streamin virheenkorjaus... Täytynee tutustua seuraavaksi aiheeseen.

Edit:
Huomasin myös että hauppaugen tallenne on ilman overscan aluetta, eli vaakaresolla 704, kun taas kissi on täydet 720. Tuo 16pix kaistale syö tietysti bittejä kanssa.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. joulukuuta 2003 @ 08:52

afterdawn.com > keskustelu > digitv > digitv - kaikki muut aiheet > dvb-t kuvanlaadusta
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2024 AfterDawn Oy