mikä on blue ray ?
|
|
Member
9 tuotearviota
|
1. helmikuuta 2008 @ 17:58 |
Linkki tähän viestiin
|
hei, tämä on varmasti aivan hölmö kysymys mutta minua kiinnostaa mikä on blue ray sillä olen vain katsellut kun Blue Ray DVD-Soitin on monta kertaa kalliimpi kuin tavallinen... ja Blue Ray DVD:t on puolet kallimpia kuin tavalliset...??
|
AfterDawn Addict
35 tuotearviota
|
1. helmikuuta 2008 @ 19:00 |
Linkki tähän viestiin
|
tuskimpa niitä tyhmiä kysymyksi on jos niitä EI lue
Blu-ray = suomeksi sininen säde
Blue-Ray elokuvat on yli 10x parempi kuvan laatuisia kuin perus DVD mutta jos omistaa perus kuva putki töllön Blu-Ray tuoma parannus -> DVD on olematon pitää olla Full HDTV taulu töllö tai video tykki jotta Blue-Raystä oli jotain hyötyä katsojalle muutakin kun rahan meno
Perus DVD = 720*576 kun taas Blu-Ray = 1980*1080 eli reilusti tarkempi kuva
|
Senior Member
10 tuotearviota
|
1. helmikuuta 2008 @ 23:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Sokarilla taisi mennä termit väärin päin?
Blue ray = sininen säde (Blue-ray -formaattia ei ole olemassa), ja Blu-ray on se lähitulevaisuuden mahdollinen DVD-formaatti.
Mahdollinen sen takia, että formaattisota HD DVD:n ja Blu-rayn välillä ei ole vielä täysin ohi.
Hintaero tulee tekniikan hienoudesta, sillä sinisäteellä toimivat levyt ovat tiiviimpiä, ja vaativat tarkemman säteen tiedon lukemiseksi.
Googlettamalla "Blu-ray" saat varmasti enemmän tietoa asiasta, mitä osaat ymmärtää.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 1. helmikuuta 2008 @ 23:51
|
arex97
Suspended permanently
|
3. helmikuuta 2008 @ 13:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Jollain ei järki paljo npäätä paina...xD
|
Moderator
7 tuotearviota
|
5. helmikuuta 2008 @ 19:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arex97: Jollain ei järki paljo npäätä paina...xD
Lue säännöt! Ei asiattomia postauksia
|
oh2eki
Suspended due to non-functional email address
|
4. maaliskuuta 2008 @ 00:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sokar80: tuskimpa niitä tyhmiä kysymyksi on jos niitä EI lue
Blu-ray = suomeksi sininen säde
Blue-Ray elokuvat on yli 10x parempi kuvan laatuisia kuin perus DVD mutta jos omistaa perus kuva putki töllön Blu-Ray tuoma parannus -> DVD on olematon pitää olla Full HDTV taulu töllö tai video tykki jotta Blue-Raystä oli jotain hyötyä katsojalle muutakin kun rahan meno
Perus DVD = 720*576 kun taas Blu-Ray = 1980*1080 eli reilusti tarkempi kuva
Täällä esiintyy kovin ihmeellisiä arvioita blu ray kuvan paremmuudesta, itse olen lukenut ammatti-ihmisten todenneen, että 1080p kuva on tavallista pal tv kuvaa noin 5-6 kertaa parempaa ja silloin tietysti noin 5 kertaa dvd kuvaa parempaa (ei 10x)! :)
|
Senior Member
10 tuotearviota
|
4. maaliskuuta 2008 @ 09:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Täällä esiintyy kovin ihmeellisiä arvioita blu ray kuvan paremmuudesta, itse olen lukenut ammatti-ihmisten todenneen, että 1080p kuva on tavallista pal tv kuvaa noin 5-6 kertaa parempaa ja silloin tietysti noin 5 kertaa dvd kuvaa parempaa (ei 10x)! :)
Toisaalta, laatu ja resoluutio eivät ole aivan sama asia. Blu-rayltä työntää resoluution lisäksi suuret bittivirrat verrattuna DVD:n maksimiin.
|
Member
9 tuotearviota
|
28. maaliskuuta 2008 @ 12:03 |
Linkki tähän viestiin
|
ok
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
28. maaliskuuta 2008 @ 14:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: ...1080p kuva on tavallista pal tv kuvaa noin 5-6 kertaa parempaa ja silloin tietysti noin 5 kertaa dvd kuvaa parempaa...
Mutta PAL TV-kuvahan on analoginen, käsittääkseni DVD:n kuva on (parhaimmillaan) sitä selvästi parempi mm. värintoiston ja värikohinan suhteen. Tosin jos siirtotie on käytännössä kohinaton, ero lienee pieni.
En kyllä tiedä, onko kukaan tutkinut kunnolla PAL-kuvan laatua nykyisillä näyttöko'oilla. Aikanaanhan esim. sen digitointia eri taajuuksilla tutkittiin paljonkin, mutta näytöt ovat kehittyneet siitä merkittävästi. Eli jos PAL-kuvasignaali digitoitaisiinkin vaikka 1920x576 resoluutioon, olisiko kuva parempi kuin 720x576:een digitoitu?
|
Mainos
|
|
|
Moderator
|
28. maaliskuuta 2008 @ 14:58 |
Linkki tähän viestiin
|
|