Toivoisin apua seuraavaan ongelmaan joka on piinannut minua jo jonkin aikaa. Tässä tuntuisi olevan ongelman ydin: Club 3D Geforce 7950 GX2 -näytönohjain. Lisätietoja alempana.
Taustaa: Koneeni on kasattu ja toimivaksi testattu jälleenmyyjän toimesta ennen kuin sain sen. Kone on toiminut moitteetta reilun vuoden, mutta sitten alkoi jokin mättää.
Ensin alkoi grafiikka ongelmat, esim. harmaat tikut läpi ruudun. Tätä ilmeni todella harvoin.
Seuraavaksi ilmeni koneen sammuileminen. Kesken pelaamisen kone saattoi sammua ja käynnistyä uudelleen ihan ilman varoitusta.
Sitten yllätti signaali ongelmat. Näyttö meni virransäästötilaan, eli ei saanut signaalia. Tämä ilmeni ohimenevänä usein käynnistyksen yhteydessä, kunnes paheni ohitse pääsemättömäksi. Nyt näytönohjain ajurit asennettuna jättää ruudun mustaksi. Näyttö kertoo ettei saa signaalia ja jonkin ajan kuluttua kone käynnistyy uusiksi.
Tässä tarkempaa ongelma infoa: Poistin automaattisen käynnistyksen päältä virheen tapahtuessa ja kone kertoo seuraavaa:
nv4_disp.dll ilmenee olevan ongelma. ''Laitteisto-ohjain juuttui päättymättömään silmukkaan.''
Kuvan saa näkyviin kun menee vikasietotilan kautta ja poistaa näytönohjaimen ajurit ja käynnistää uusiksi. Silloin kone toimii ns. normaalisti, mutta ilman näytönohjaimen antamaa boostia. Eli resoluutiot on ties mitä ja näyttö jätättää esim. nettisivua selatessa.
Olen formatoinut koko koneen ja asentanut winukan uudestaan ja siihen päälle yritin asentaa näytönohjaimen. Kaatui taas ja ongelma jatkui.
Jos ajurit yrittää asentaa uudestaan, pääsee asennus ohjelmassa noin puoleenväliin ja sen jälkeen alkaa ruudun välkkyminen ja lopulta näyttö taas ilmoittaa ettei saa signaalia. Siihen perään tapahtuu uudelleen käynnistyminen, todennäköisesti jonkun virheen takia.
Windows myös raportoi seuraavaa kun katselin virhe lokeja:
Display -laitteen \device\video1 ohjain display on jäänyt päättymättömään silmukkaan. (Winukka käytti myös \video4 viestiä).
Myös virheviesti: ''Palvelu Nvidia Display Driver Service lopetti yllättäen toimintansa.'' ilmeni muutamaan otteeseen.
Edellä mainitut virheviestit menee minulta yli hilseen, joten toivottavasti ne antaisivat jotain selkoa asiasta paremmin ymmärtäville.
Lueskelin netistä eri paikoista samantyyppisiä ongelmaraportteja kuin kokemani ongelmat ja monissa oli ollut kyseessä näytönohjaimen hajoaminen. Vein siis näyttikseni jälleenmyyjälle, joka kertoi rääkänneensä sitä Mark3D:llä ja todennut sen ehjäksi. Ei grafiikkavirheitä, eikä kaatuilua ajuriasennuksessa. Näytönohjain viipyili heillä parisen viikkoa ja kun sain sen takaisin yritin asentaa uudestaan.
Tässä tulee itse omituisuus: Koneeni siis seisoi koskemattomana noin kaksi viikkoa ja tietenkin virrattomana. Kun sain näytönohjaimeni takaisin, asennus meni pienen kikkailun jälkeen hyvin ja näytönohjain toimi noin 6 tuntia moitteetta. Kunnes sen jälkeen tuli spontaani uudelleen käynnistyminen ja taas ollaan koko ongelman alussa.
Kysymys kuuluukin: Mikäli näytönohjaimeni onkin ehjä;
Voiko joku muu komponentti aiheuttaa edellä mainittuja ongelmia, jotka ilmenevät näytönohjaimen ongelmina? Emolevy reistaa tai prossu sekaisin?
Vai onko kyseessä sittenkin näytönohjain ja sen ajurit?
Jälleenmyyjä väitti että ongelma olisikin minun Antec 2 lootan 450W virtalähteessä, joka kuulostaa aivan hatusta vedetyltä diagnoosilta. Kone on nimittäin pelittänyt 1+ vuotta moitteetta ja alunperin rakennettiin kyseiselle powerille.
Alkaa hieman hermot menemään kun ei mitkään ajurit toimi. Olen kokeillut asentaa alkuperäisiä CD:llä toimitettuja, Nvidian virallisia netistä ladattuja (monta eri versiota), sekä epävirallisia netistä ladattuja (monta eri versiota) ja aina sama tulos, tuota omituista poikkeamaa lukuun ottamatta.
Tässä vielä koneen kokoonpano infoa: Club 3D GeForce 7950 GX2 -näytönohjain
Asus S939 Nforce4 Sli, A8N-SLI-SE -emolevy
AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939) -prossu
Corsair Twinx Pro 2x 1gb Ddr kit -keskusmuisti
Windows XP Pro -käyttis service pack kakkosella
Kaikki vinkit ja pohdinnat ovat hyvin tervetulleita, koska itselläni alkaa keinot loppumaan ja samalla hermot menemään.
Yritän tässä vielä kaverin kanssa pähkäillä, jos vaikka ihme tapahtuisi, mutta en kyllä usko enää niihin. Koko ongelmavyyhdin kanssa olen paininut noin 3 viikkoa ja alkaa olemaan mitta täynnä.
Virtalähde ongelma ei ole pakosti hatusta vedetty, virtalähde kyllä kärsii kovassa käytössä ja saattaa ajanmyötä hajota, tai ainakin virran maksimi syöttö laskee. Varsinkin GX2:lle 450W on aika jämpti vaikkakin ei liian pieni.
Itse kyllä epäilisin nimenomaan näytönohjainta ja lämpö ongelmaa miltä tuo jotenkin omiin korviin kuullostaa varsinkin kun GX2 ei ole viileimmistä korteista. Kuinka paljon normaalisit pidät konetta päällä? Usein nimittäin lämpövauriot komponenteissa asettuvat kun niiden antaa kunnolla jäähtyä ja pitää jonkin aikaa kokonaan virrattomana. Juuri tuo 6h toiminta lepäämisen jälkeen viitaisi lämpövaurioihin. Tarkista että kone on putsattu pölystä (myös näytönohjaimen piirilevyjen välissä oleva siili!) ja jos saat koneen käyntiin niin tarkkaileppa lämpötiloja myös. (speedfan, rivatuner, everex, nvidian ajureitten control panel, yms.)
Lämpövaurioit sopisivat kuvaan aika hyvin, koska tarkkailin lämpöjä joskus koneen toimiessa ja näytönohjain pyöri 75 asteen hujakoilla.
Kyseinen ongelmakone on erittäin aktiivisessa käytössä. Jos en itse pelaa sillä, niin todennäköisimmin siskoni kuormittaa sitä pelaamalla aina poissa ollessani. Eli ''huonoimpina'' päivinä kone on ollut rääkissä reilut 12h yhtä soittoa ja niitä päiviä on ollut todella useita.
Ennen en viitsinyt konetta oikein muokata takuiden yms. rikkoutumisen takia, mutta nyt olen päässyt sen yli ja varmaankin rakennan uuden tai siirrän tämän vanhan Antec kakkosen sisällä lymyävän raudan ilmavampaan ratkaisuun ja hoidan jäähdytyksen kunnolla, varsinkin tuolle näytönohjaimelle. Sisään kun katsoo niin on tämä Antec:n loota sen verran ahtaan tuntuinen, varsinkin kun iso osa siitä menee tuohon massiiviseen näytönohjaimeen.
Itse en vain oikein pysty pienessä päässäni ynnäämään powerin tai lämpöjen suhdetta ''päättymättömään silmukkaan'' tai ongelmaan tuon kyseisen nv4_disp.dll -tiedoston kanssa.
Täytyy tästä varmaan samalla ottaa pieni raudan uusimisprojekti työn alle, koska emolevystäkin on jo posahtanut piirisarjatuuletin. Pitänee suunnitella tuon megapurilaisen jäähdytys kunnolla tulevaisuutta ajatellen, ettei samat ongelmat toistu.
Kiitoksia vastauksista. Jos lisää ajatuksia ongelman ratkaisuksi keksitte, niin lueskelen mielelläni.
Lainaus:Itse en vain oikein pysty pienessä päässäni ynnäämään powerin tai lämpöjen suhdetta ''päättymättömään silmukkaan'' tai ongelmaan tuon kyseisen nv4_disp.dll -tiedoston kanssa.
Kun IC-piiri lämpiää niin sen sähköiset ominaisuudet muuttuvat, lämpölaajenimesta puhumattakaan. Kun lämpöä kiertyy liikaa alkaa transistorien väliset liitokset hajoamaan ja muuta vastaavaa mikä aiheuttaa piirin toimintaan odottamattomia virheitä joita taasen ajurit eivät osaa käsitellä mitenkään aiheuttaen ajureiden/näytönohjaimen kaatumisen. Hieman samanlainen efekti tulee jos piiri ei saa tarpeeksi virtaa ja transistorin jännitteellinen ulostulo jää liian pieneksi että se voitaisiin tulkita 1:nä.