User Käyttäjä Salasana  
   
keskiviikko 26.6.2024 / 14:24
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > kotiteatteri > dvd-soittimet > pana dmr e60, dvd-r ja laajakuva
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Pana DMR E60, dvd-r ja laajakuva
  Siirry:
 
Kirjoittaja Viesti
timmik
Newbie
_
30. joulukuuta 2003 @ 05:44 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Olen poltellut Panasonicin DMR E60:llä kymmenkunta dvd-ram ja -r levyä, ja mieltäni kaivelee nyt pari asiaa. Ainakin Panasonic polttaa -r levylle kaiken materiaalin kylmän rauhallisesti kuvasuhteessa 4:3, vaikka digiboxin lähete olisikin laajakuvamuodossa 16:9. Onko tämä Panasonicin ominaisuus vaiko -r formaatin ominaisuus? Entä +r ja +- rw? Dvd-ramille kuva tallentuu juuri siinä muodossa kuin se tuutista tulee. Ihmettelen muutenkin sitä, miksi dvd-ram on niin hyljeksitty, vaikka se on ominaisuuksiltaan kirkaasti parempi kuin mikään muu dvd-formaatti. Nehän ovat kuvan laatua lukuun ottamatta yhtä surkeita kuin VHS. Tiedetään: kallis levy ja dvd-ram kelpaa vain muutamille laitteille, mutta kehityksen kulku olisi vielä muutettavissa. Tiedän kyllä miten VHS betalle kävi, mutta onko samaa virhettä pakko toistaa?
Tupolev
Member
_
30. joulukuuta 2003 @ 12:55 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mitä sinä olet maksanut dvd-ram levyistäsi ja Panasonic asemastasi? Viimeeksi ostin Choice 2x dvd-r levyjä 100 kpl 0.50 euro kappale. Minulla on tulossa 100 kpl Optodisc 2x dvd-r 0.66 euro kappale ja 50 kpl Optodisc 2.4x dvd+rw 0.88 euro kappale. Mitä minä olisin joutunut maksamaan, jos minun olisi pitänyt ostaa vastaava määrä dvd-ram levyjä?

Olen polttanut yhdelle dvd-r levylle "tunnin" tv-sarjan jaksoja 14 kappaletta hyvällä kuvanlaadulla DivX muodossa. Elokuvia olen laittanut 4-6 yhdelle dvd levylle. Dvd+rw levyt toimivat välivarastoina, ja erilaisten kokeilujen harjoitusalustoina. DivX kuvia on ollut sitten mukava katsella Yamada soittimellani.
timmik
Newbie
_
30. joulukuuta 2003 @ 14:17 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tämä viestiketjuhan on osastolla DVD-soittimet eli kyse ei ole tietokoneasemasta. Kyseinen Panasonic polttelee siis levyjä aina sillä ainoalla osaamallaan tavalla ja tavaraa mahtuu pakkaustavasta riippuen 1-4 h/levy. Seuraavaan tietokoneeseeni tulee myös polttava dvd-asema, sekä kenties digiviritin. Ilmaukseni levyjen määrästä oli vähän harhaanjohtava, rammeja olen käyttänyt vain muutaman ja levyjä kaikkiaan vasta tusinan verran. Rammille on kätevä koostaa sopiva kimppu tv-ohjelmia, jotka jatkossa poltan -r levyille säilytettäviksi. Rammilta voi poistella tylsiä pätkiä ja kas, taas on tila käytössä uutta sisältöä varten, joten levyjen jatkuva "kehittäminen" on helppoa. Mahdollisuudet eivät tietenkään ole pc:n veroisia. Harmi, että tässä Panassa ei ole kiintolevyä, joten en pääse vielä siirtämään rammeja -r:lle. Dvd-levyjesi hinnat vaikuttavat erittäin kohtuullisilta, onko laatu ollut kohdallaan? Jos rammit löisivät itsensä läpi, niistäkin tulisi kohtuullisen hintaisia. Nyt ne ovat kieltämättä aivan liian kalliita säilytysvälineiksi.
Adder_78
Suspended due to non-functional email address
_
30. joulukuuta 2003 @ 14:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No ei se ainakaan DVD-R :stä johdu että se tallentaa 4:3 kuvasuhteella ;o)

Kyllä DVD-R :lle pitäis voida tallentaa ihan missä vain formaatissa. En tierä josko se olis panan asetuksissa se vika, kun en kyseistä laitetta omista. Manuska esiin :o)




[ DVDR, DivX, XviD, SVCD, CVD ym ohjeet SUOMEKSI ]
http://www.mpegit.net/
[ DVD-R(W) levyjen laatutestit ]
http://www.mpegit.net/dvdr_laatu.php

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. joulukuuta 2003 @ 14:32

timmik
Newbie
_
30. joulukuuta 2003 @ 14:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Maahantuoja vastasi, että Panasonic tallentaa -r:lle aina kuvasuhteella 4:3 ja väitti muidenkin merkkien näin tekevän. Tältä istumalta en sitä vielä usko, siksi kysyinkin miten muut "pöytäkoneet" tekevät. Sen tiedän, että pc:llä voi tallentaa kaikilla kuvasuhteilla. Siis Philipsin, Sonyn, Pioneerin etc käyttäjät, olkaa hyvä ja astukaa esiin. Jos Panasonic on ainoa, pitäisin tällaista "ominaisuutta" lähinnä petoksena, ollaanhan 4:3 kuvasuhde hyvää vauhtia hylkäämässä uudesta tv-tuotannostakin ja elokuvat ovat aina jonkin asteisia laajakuvaversioita.
Tupolev
Member
_
30. joulukuuta 2003 @ 17:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lasketaanko Yamada DVX-6000 (154 euro)DivX soitintani mukaan DVD soittimien joukkoon? Polttava asemani on Nec ND-1300A (95 euro), ja tv-korttini Pinnacle PCTV Pro (90 euro). Nämä ovat kaikki kiinni Finlux televisiossani, ja muodostavat viihdekeskukseni. Näistä lähtevä kuvan ja äänen laatu tyydyttävät minua.

timmik, minä myönnän, että sinun laitteistostasi saa paremman äänen ja kuvan, mutta et ole vieläkään kertonut millä hinnalla? Kannattko meidän muiden vaihtaa Panasonic DMR E60 ja dvd-ram järjestelmään?

Halvoissa Choice 2x dvd-r levyissä olen huomannut sen, että niihin kannattaa tallentaa tv ohjelmia 4400 Mb, eikä 4480 Mb, koska ulkoreuna on huono. 80 Mb tallennustilaa on vain joitakin minuutteja. Kiintolevy on sopiva välivarasto elokuville ja netistä hankituille kuville ennen polttamista. Yamada dvd soitin pystyy toistamaan samalla levyllä olevat vcd, svcd, dvd, divx, jpeg ja xvid mössöt.
Adder_78
Suspended due to non-functional email address
_
30. joulukuuta 2003 @ 18:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Lasketaanko Yamada DVX-6000 (154 euro)DivX soitintani mukaan DVD soittimien joukkoon?
Itse en laskisi ;o)
Quote:
Polttava asemani on Nec ND-1300A (95 euro), ja tv-korttini Pinnacle PCTV Pro (90 euro). Nämä ovat kaikki kiinni Finlux televisiossani, ja muodostavat viihdekeskukseni. Näistä lähtevä kuvan ja äänen laatu tyydyttävät minua
Kyllähän tuollaisella setillä hyvää jälkeä saa, mutta tallentava dvd-soitin on todella näppärä laite. Ei tarvitse nähdä vaivaa ja tallennus tapahtuu suoraan DVDR/DVDRW/DVD-RAM:lle. Ja jos tykkää tallennella kovolle niin löytyy myös sellaiset laitteet, joissa on myös kovot sisuksissa. Helppokäyttöisyys on varmasti suurimpia syitä miksi porukat noita vehkeitä ostaa.
Quote:
Halvoissa Choice 2x dvd-r levyissä olen huomannut sen, että niihin kannattaa tallentaa tv ohjelmia 4400 Mb, eikä 4480 Mb, koska ulkoreuna on huono. 80 Mb tallennustilaa on vain joitakin minuutteja.
Itse olen huomannut että Choicet ovat mitä parhaimpia pullonalusia. Suojaavat pöydän herkän pinnan erinomaisesti. Ja jos ne pääsevät loppumaan niin sitten kaivan varastosta Bulkpaqit ja Whitelabelit. :D

DVD-leffat tallennan nykyään saksasta halvalla saataviin Verbatimeihin. Paljon mieluummin maksan kiekosta 1.5e kpl (kotiin kannettuna) jos se toimii kaikissa dvd-soittimissa ongelmitta (myös parin naarmun jälkeen) ja palaa varmasti aina loppuun asti ilman että tulee pikselimössöä.

Adder_78
Suspended due to non-functional email address
_
30. joulukuuta 2003 @ 18:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Maahantuoja vastasi, että Panasonic tallentaa -r:lle aina kuvasuhteella 4:3 ja väitti muidenkin merkkien näin tekevän. Tältä istumalta en sitä vielä usko, siksi kysyinkin miten muut "pöytäkoneet" tekevät. Sen tiedän, että pc:llä voi tallentaa kaikilla kuvasuhteilla. Siis Philipsin, Sonyn, Pioneerin etc käyttäjät, olkaa hyvä ja astukaa esiin. Jos Panasonic on ainoa, pitäisin tällaista "ominaisuutta" lähinnä petoksena, ollaanhan 4:3 kuvasuhde hyvää vauhtia hylkäämässä uudesta tv-tuotannostakin ja elokuvat ovat aina jonkin asteisia laajakuvaversioita.
Itseasiassa tuohon on aika hyvä selitys. DVD-standardi ei hyväksy sellaista titleä dvd:llä jossa on eri kuvasuhteita. Eli esim jos nauhoitat telkusta leffaa joka näkyy 16:9 (16:9 flag) kuvasuhteella ja nauhoitat siihen samaan titleen esim mainokset 4:3 kuvasuhteella (4:3 flag) rikotaan dvd-standardia. Eli yksi title voi olla joko 4:3 tai 16:9, mutta ei molempia. Siksi kaikki vedetään 4:3:lla. DVD-RAM taas ottaa sisuksiin kaiken mitä sille syötetään sellaisenaan.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 30. joulukuuta 2003 @ 18:09

timmik
Newbie
_
30. joulukuuta 2003 @ 18:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tupolev, tällaiset laitteet eivät missään tapauksessa kannata, jos kustannuksia pidetään mittarina. Panasonicin hinta on liki 800 ?. Levyt maksavat saman kuin muidenkin soittimien käyttäjille. Kuvan ja äänen laatuun olen hyvin tyytyväinen, mutta koska edellytän tallennetun kuvan vastaavan likimain alkuperäistä, se vaatii toiseksi pienintä pakkausta eli vain 2 tuntia/levy. Tavoitteena minulla on ollut "koko perheen" laite, jolla korvaan videot. Mitenkään yksinkertaiseksi käytettäväksi ei tätäkään laitteistokokonaisuutta tosin voi väittää (dvd, digiboxi, laajakuva-tv, kotiteatterivahvistin).

Kiitos Adder_78 kuvasuhdevastauksestasi, näin asia varmaan onkin. Menetetäänkö näissä kuvasuhdepuljauksissa jotain infoa, vai onko kaikki tieto koko ajan samanlaisena pakettina, se vain työnnetään ruudulle eri muodoissa. Kun siis pakotan 4:3:ksi runtatun elokuvan takaisin 16:9:ksi, onko siellä samat bitit kuin rammille tallennetussa "alkuperäisessä". En ole vielä ehtinyt kokeilla onko jotain näkyvää eroa. Rammille kaikki tosiaankin tulee sellaisena kuin ne syötetään sisään, taas yksi syy miksi kaikki laitteet pitäisi tehdä rammille ja unohtaa muut järjestelmät ;-)
Mainos
_
__
 
_
Adder_78
Suspended due to non-functional email address
_
30. joulukuuta 2003 @ 18:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Luultavasti se tallentava laite pistää sen sellaseen muotoon että DVD-soitin osaa sen matskun sitten venyttää oikeaan kuvasuhteeseen. Jotkut DVD+ formaatin tallentavat-soittimet osaavat kait myös 16:9/4:3 tallennuksen. En ole kylläkään varma tuosta...
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Uusimman DVD Shrinkin löydät täältä!
afterdawn.com > keskustelu > kotiteatteri > dvd-soittimet > pana dmr e60, dvd-r ja laajakuva
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2024 AfterDawn Oy